وبلاگ ایسمینار

محمد صالحی پاک

وبینارتاک ۷ منتشر شد: مصاحبه با محمد صالحی‌پاک

در این قسمت از وبینارتاک، گفتگویی با محمد صالحی پاک داریم؛ عضوی از تیم ایسمینار که کارشناس تحلیل داده است. می‌خواهیم از او در مورد تبلیغات وبینار در ایسمینار بپرسیم و نکاتی را در مورد تبلیغات شتابی و همکاری در فروش ایسمینار، راهکارهای بهینه‌سازی تبلیغ، قیمت‌گذاری وبینار، برنامه‌ریزی تبلیغات و … را مرور کنیم. در این گفتگو همراه ما باشید تا اطلاعات خوبی را در مورد تبلیغات در ایسمینار به دست آورید.

  1. اول از همه یه کم خودتون رو معرفی کنید و درباره کارتون تو ایسمینار بگید تا بقیه هم باهاتون آشنا بشن.

محمد صالحی پاک هستم، ۲ ساله که در تیم مارکتینگ ایسمینار فعالیت می‌کنم و پیگیری بحث تبلیغات و بررسی داده‌های مربوط به تبلیغات رو انجام می‌دم.

  1. درباره راه‌های اطلاع رسانی در مورد یک وبینار یه کم توضیح می‌دین؟ به صورت کلی چه راه‌هایی وجود داره برای اینکه وبینارمون رو اطلاع‌رسانی کنیم و مخاطب جذب کنیم؟

به محض ایجاد یک رویداد یا وبینار روی ایسمینار، حجم زیادی از مخاطبان، شما رو می‌بینن اما می‌تونین مخاطبان دیگری که تو ایسمینار نیستن رو هم جذب کنین. روش‌های مختلفی برای تبلیغات  وجود داره که می‌تونین ازشون استفاده کنین؛ تبلیغات در رسانه خودتون در شبکه‌های اجتماعی یا رسانه‌های دیگه که مناسب می‌دونین، ایمیل مارکتینگ، پیامک دادن، دعوت از افراد به صورت دهان به دهان و ….

  1. تبلیغ وبینار با سایر اشکال تبلیغ تفاوتی داره؟ چه چیزهایی هنگام تبلیغ وبینار باید برجسته بشن؟

ما می‌خوایم تبلیغات وبینار رو با تبلیغات محصولی مثل ویدیو که بهش نزدیک هست مقایسه کنیم. تفاوتی که وبینار با ویدیو داره اینه که یک زمان شروع و انقضا داره. پس کاربر رو باید از زمان مطلع کنیم تا اون از به تعویق انداختن خودداری کنه و ثبت نامش رو انجام بده. این خودش باز هم باعث نگرانیه، کاربر با خودش می‌گه ویدیو رو همیشه می‌تونم بهش دسترسی داشته باشم اما اگه اینترنت براش مشکل پیش بیاد، به موقع نتونم آنلاین شم و … چه اتفاقی می‌افته. اینجا بهتره به مخاطب‌ها بگین ویدیو رو پس از پایان وبینار بهشون می‌دین. این کار نگرانی اونها رو برطرف می‌کنه.

یک نکته دیگه اینه که کاربر می‌تونه تکه‌هایی از ویدیو رو ببینه و اگه مناسبش بود بخره اما در مورد وبینار این موضوع نیست. پس بهتره اگه وبینار دیگه‌ای داشتین از ویدیوی اون استفاده کنین تا تسلط خودتون و چهره برندتون رو نشون بدین تا کاربر بهتون اعتماد کنه. کلا از ویدیو برای تبلیغات وبینار استفاده کنیم.

  1. چه‌جوری برای وبینار تبلیغ کنیم که اثر بخش باشه و مخاطب جذب بشه؟

کاربر باید اول رویداد رو ببینه و وارد بشه و بخره. چیزی که از اول می‌بینه، عنوان و کاوریه که ایجاد کردین. خلاقانه عمل کنین و یه کم متفاوت کار کنین. مثلا استفاده از عبارت صفر تا صد در عنوان وبینار خیلی دیگه زیاد شده و تکراریه. بهتره سراغ عبارت‌های دیگه‌ای برین. تو طراحی کاور باید دقت کنین که خیلی تکراری و خسته کننده نباشه. حالا وقتی میاد صفحه وبینار رو، بر اساس اون تصمیم می‌گیره که ثبت نام کنه یا نه. پس باید در مورد این صفحه دقت کنین.

وبینار یک محصولیه که برگزارکننده اون رو طراحی می‌کنه نه ایسمینار. ایسمینار فقط ابزارها رو در اختیار برگزارکننده می‌ذاره. برگزارکننده‌س که صفحه وبینار رو پر می‌کنه. عنوان وبینار تا ثبت بلیت، توضیحات، رزومه، ویدیو و … همه و همه موثر هستن. کاربرا متفاوتن و هر کدوم یک  فاکتور خاص براشون مهمه. بعضی به امتیاز اهمیت میدن، بعضیا سراغ مخاطبین می‌رن ببنن براشون مناسبه یا نه، بعضی دیگه جلوه بصری رو در نظر می‌گیرن و به پوسترتوجه می‌کنن. شما باید جوری عمل کنین که بتونین همه این کاربرا رو تحت تاثیر قرار بدین.

 

بسته تبلیغاتی ایسمینار

 

  1. یه توضیحی در مورد بسته‌های تبلیغاتی ایسمینار هم بدین. وقتی کسی این بسته‌ها رو تهیه می‌کنه، چه خدماتی رو از ایسمینار می‌گیره؟

یکی از خدمات ما تبلیغات هست که بعد از ایجاد وبینار توی ایسمینار، به شما کمک می‌کنه بیشتر دیده بشه وبینارتون. یکی از روش‌ها همکاری در فروش هست که در زمان ایجاد وبینار اون رو مشخص می‌کنین. ایسمینار به خاطر پتانسیل و قدرتی که داره می‌تونه تبلیغاتی رو خارج از ایسمینار هم انجام بده اما هزینه‌ای رو بابت تبلیغات به این روش نمی‌گیره و فقط در صورتی که فروش انجام بشه، درصدی به عنوان کارمزد از برگزارکننده دریافت می‌کنه. راه دیگه استفاده از بسته‌های تبلیغاتی هست که شامل نمایش  وبینار در صفحه اصلی، اطلاع‌رسانی به کاربران از طریق ایمیل و پیامک و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی ایسمینار می‌شن. بسته‌های تبلیغاتی یک هزینه مشخص دارن که باید پرداخت بشه.

  1. آیا تبلیغات جواب می‌ده و واقعا تو فروش وبینار تاثیر داره؟

بستگی داره به خیلی چیزا؛ قیمت وبینار، سرفصل های وبینار و … . ما تلاش خودمون رو می‌کنیم که وبینار رو به افراد علاقه‌مند به اون موضوع نمایش بدیم. مثلا اگه موضوع وبینار، بازاریابی باشه،  ایمیلش به کسانی ارسال می‌شه که قبلا تو یک وبینار مشابه شرکت داشتن. این وسط یه سری عوامل موثر دیگه وجود دارن؛ مثلا در مورد وبینارهای مالی و سرمایه‌گذاری، تا شاخص بورس خوب می‌شد، استقبال از این وبینارا می‌رفت بالا و وقتی اوضاع بورس بد می‌شد استقبال کاهش پیدا می کرد. برگزارکننده باید حواسش به این عوامل خارجی باشه و ترندهای روز رو دنبال کنه.

پارامتر بعدی زمان شروع به تبلیغات هست. وبینار بهتره بین ۲ تا ۴ هفته پیش از برگزاری، تو ایسمینار ایجاد بشه تا فرصت تبلیغات اثربخش داشته باشین. اگه تبلیغات رو زود انجام بدین، کاربر با خودش می‌گه خیلی فرصت هست برای ثبت نام، می‌تونیم بریم بررسی کنیم و وبینار دیگه‌ای پیدا کنیم  و … . این جوری مخاطبانی رو از دست می‌دین. اگه دیر شروع به تبلیغات کنین، فرصت دیده شدن ندارید و باز هم از چشم مخاطب دور می‌مونین. تبلیغات رو بهتره ۲ هفته قبل از برگزاری شروع کنین و میزان تبلیغات رو در هفته آخر افزایش بدین.

  1. برای تبلیغات بهتره فقط به تبلیغات ایسمینار اکتفا کنیم یا خارج از برنامه ایسمینار هم تبلیغات داشته باشیم. ممکنه برای یک وبینار تبلیغات ایسمینار موثر نباشه؟

بعضی از موضوعات واقعا جدیدن و سخته که مخاطب علاقه‌مند به اون موضوع رو در ایسمینار پیدا کرد. در اینجا پیشنهاد ما همکاری در فروش هست چون در کانال‌های مختلفی خارج از ایسمینار دیده می‌شن.

درباره موضوعات دیگه پیشنهادمون اینه که فقط به تبلیغات ایسمینار اکتفا نکنن و در رسانه‌های دیگه هم تبلیغات داشته باشن. ما در ایسمینار تبلیغات رو پخش می‌کنیم، یه روز ایمیل می‌فرستیم، یه روز پیامک، یه بار تو سوشال مدیا نمایش می‌دیم تبلیغات رو و به این صورت ممکنه یک کاربر تا چند بار هم اون وبینار رو ببینه. خود برگزارکننده هم باید رسانه‌های دیگه ای رو برای تبلیغات پیدا کنه تا میزان مخاطباش بره بالاتر و ثبت نام‌ها بیشتر بشه. قرار نیست صرفا تبلیغات ایسمینار جوابگوی نیاز شما به تبلیغات وبینارتون باشه.

مشاهده امکانات ما

 

  1. چطوری قیمت‌گذاری کنیم که فروش وبینار بیشتر بشه؟ اگه قیمت خیلی پایین باشه، ممکنه کاربر فکر کنه ارزش نداره و اگه بالا باشه نمی‌خرن. چی کار باید بکنیم؟

بستگی به استراتژی داره؛ می‌خواین مخاطب بیشتری جذب کنید و دست به برندسازی بزنین یا اینکه می‌خواین محتوایی رو در اختیار افراد قرار بدین و درآمد داشته باشید.

در حالت اول می‌شه وبینار رایگان یا ارزان گذاشت که وبینار رایگان بهتره؛ چون وبینارهای ارزان ثبت نام کمتری نسبت به وبینارهای رایگان دارن. بعضی می‌گن ما می‌خوایم کاربر یه ارزشی رو پرداخت کنه و بیاد وبینار رو. شما اینجا بهتره یه ارزش دیگه‌ای ایجاد کنین. مثلا وبینار رو رایگان برگزار کنین و کد تخفیف برای کسایی در نظر بگیرین که آنلاین شدن و شرکت کردن.

تو استراتژی دوم اولین مساله اینه که موضوع وبینارتون چیه. رویدادها و وبینارهای مشابه رو ببینید و قیمت‌ها رو مقایسه کنید. اگر شروع کارتونه و هنوز برند بزرگی ندارید، قیمت‌ها رو پایین‌تر بگذارید. اینجا دو نوع قیمت‌گذاری داریم؛ مبتنی بر محصول و مبتنی بر ارزش. پیشنهاد من اینه که روش مبتنی بر محصول رو انتخاب کنین و بر اساس میزان ساعت وبینار، تعداد سرفصل‌هاتون و … قیمت رو تعیین کنین. قیمت رو خیلی بالا نگیرین برای شروع. محتوای شما با وبینار از بین نمی‌ره. اگه وبینار رو برگزار کنید و ارزشی بیش از چیزی که کاربر انتظار داره بهش بدین، ویدیوی وبینار خیلی خوب فروش می ره و درآمد خوبی خواهید داشت.

بر اساس آماری که داریم، به ازای هر ساعت رویداد بهتره قیمت بین ۳۰ تا ۷۰ هزار تومان باشه. مثلا ترندهای روز مثل وبینارهای سرمایه گذاری، قیمت بالاتری دارن. اگه موضوع وبینار جوری باشه که افراد بتونن ازش درآمد کسب کنن، بیشتر براش پول پرداخت می‌کنن.

  1. در مورد مکانیزم استفاده از بسته شتاب هم یه توضیح بدین. بعد از اینکه برگزار کننده بسته شتاب در تبلیغات رو تهیه می‌کنه چه اتفاقی می‌افته و از کجا از روند تبلیغات خبردار می‌شه؟

وقتی رویدادی رو ثبت می‌کنین، پنلی در اختیارتون قرار می‌گیره که می‌تونید اونجا بسته رو خریداری کنید. بعد اطلاعاتی بهتون داده می‌شه و چیزهایی که نیازه برای ما ارسال بشه برای تبلغات بهتون گفته می‌شه. ما هم بر اساس برنامه‌ریزی تو همون پنل اطلاع‌رسانی می کنیم که این تبلیغات کی انجام می‌شه.

  1. چطور مخاطبان علاقه‌مند به وبینار رو پیدا می‌کنین؟ ممکنه یک نفر از دسته‌بندی‌های مختلف وبینار خریده باشه یا اینکه برگزارکننده بخواد به علاقه مندان دسته‌های مختلف تبلیغاتش رو نشون بدین. در این مورد یه توضیحی می‌دین؟

ما برای اینکه بتونیم کاربران رو دسته‌بندی کنیم و مجبورشون نکینم تعداد زیادی تبلیغت رو ببینه. ما بیشترین خرید یک کاربر از دسته بندی رو به عنوان علاقه اصلی اون در نظر می‌گیریم و تبلیغات وبینارهای همون دسته رو براشون نمایش می‌دیم. بر اساس داده‌ها و آمارها، علاقه‌مندی دوم کاربران رو هم مشخص می‌کنیم و تبلیغات رو به کاربرانی که احتمال می‌دیم به اون دسته‌بندی هم علاقه داره می‌فرستیم. این جوری بازخورد بهتری می گیریم و تبلیغات بهینه‌تری انجام می‌شه.

برگزار کننده می‌تونه در خارج از ایسمینار بیاد مخاطبای دیگه رو هم هدف قرار بده، مثلا وبینارش بازاریابیه اما در رسانه‌های دیگه به سراغ مخاطبان علاقه‌مند به حوزه استارتاپ هم بره. یا اینکه تگ‌های صفحه وبینارش رو جوری تعریف کنه که وبینار در دسته‌بندی استارتاپ هم دیده بشه.

  1. یه توضیح بدین که چرا هزینه‌های بسته های تبلیغاتی ایسمینار بالا رفته؟

قیمت‌های ما هنوز به قیمت واقعی نرسیده و پایین‌تر از جاهای دیگه‌س. ما خیلی دوست داریم که به برگزارکننده‌ها خدمات بیشتری بدیم با قیمت کمتر اما ما تو پلتفرمی هستیم که یک سمتش ایسمیناره، یک سمت برگزار کننده و یک سمت کاربر. حالا فکر کنین تبلیغات زیاد شه؛ این، حجم کاری نیروهای ایسمینار رو افزایش می‌ده و از سمت دیگه تبلیغات زیادی به کاربرا نمایش داده می‌شه و این تعداد بالای تبلیغات باعث نارضایتی اونا می‌شه. این اثر بدی رو تبلیغات داره و کاربر از تبلیغات خسته می‌شه و بهشون توجه نمی‌کنه. ما سعی کردیم با ابزار قیمت‌گذاری این موضوع رو بهینه کنیم تا خدمات بهتری ارائه بدیم.

  1. به ما بگین برگزار کننده خوب کیه؟ کدم برگزارکننده‌ها رو بیشتر دوست دارین؟

برگزارکننده خوب کسیه که نکات گفته شده رو رعایت می‌کنه. زمان ثبت رویدادش رو جوری تنظیم می‌کنه که بتونه بهترین بازخورد رو بگیره. همه چیز رو چک می‌کنه و از ما می‌پرسه و راهنمایی می‌خواد. بی‌تفاوت نیست و فکر نمی‌کنه که اگه یه بار رویداد رو تعریف کرد دیگه لازم نیست کاری بکنه. مدام از ما بازخورد می‌گیره و دست به اصلاح می‌زنه.

بعضیا هم زمان خیلی کمی به ما می‌دن و انتظار دارن همه چیز انجام شه و دقیقه نودی‌ان. اینا فشار کار رو بالا می‌برن و ما رو اذیت می‌کنن.

  1. یه خاطره بامزه از ایسمینار تعریف کنین

بعضی وقتا فشار کاری یه جوری می‌شه که آدم قاطی می‌کنه. دیروز یه پیامی بود که باید به تیم خودمون می‌دادم یهو فرستادم برای برگزارکننده و با خودم فکر می‌کردم پیام من کجا رفته!

 

وبینارت رو در ایسمینار برگزار کن

 

در این گفتگو سعی کردیم به نکاتی کاربردی و مهم در مورد تبلیغات وبینار در ایسمینار اشاره کنیم. برای دیدن و شنیدن این گفتگو به صورت کامل و مفصل به بخش IGTV اینستاگرام ایسمینار بروید. در ویدیوی این مصاحبه به برخی سوالات کاربران در مورد تبلیغات و ایسمینار نیز پاسخ داده‌ایم.