وبلاگ ایسمینار

مصاحبه با محمد شکاری

وبینارتاک ۶ منتشر شد: مصاحبه با محمد شکاری

مهمان امروز وبینارتاک ایسمینار، محمد شکاری است که تجربه‌های زیادی در برگزاری وبینار دارد. می‌خواهیم در این گفتگو نکاتی را در مورد برنامه‌ریزی، تبلیغات و مارکتینگ، پوستر وبینار و … با او مرور کنیم. همراه ما باشید تا بیشتر در مورد وبینار و نکات برگزاری آن بدانید.

  1. خودتون و اینفوگرام رو یه کم معرفی کنید تا بقیه یکم با سوابق‌تون آشنا بشن و اشاره‌ای داشته باشید به تعداد دوره‌هایی که در ایسمینار برگزار کردید.

محمد شکاری هستم مدیرعامل مجموعه اینفوگرام. در اینفوگرام کار ما انجام پروژه‌های مربوط تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ هست. ما کارمون رو از سال ۹۱ شروع کردیم و بیشتر در زمینه طراحی اینفوگرافیک کار می‌کردیم که اسم مجموعه هم از اونجا میاد. کم کم موشن‌گرافیک و انواع محتوا وارد سیستم کاری ما شدن. در زمینه مارکتینگ خیلی کار نمی‌کردیم و بیشتر کارمون گزارش‌های سازمانی و اینفوگرافیک‌های آموزشی بود. الان حدود ۳ یا ۴ سالی می‌شه که در زمینه بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ کار می‌کنیم.

آکادمی اینفوگرام در سال ۹۴ راه اندازی شد به عنوان بخش آموزش اینفوگرام که در اون زمینه‌های مختلف کاری‌مون رو آموزش می‌دیم. حالا آکادمی اینفوگرام زیرمجموعه‌ای از مجموعه اینفوگرام هست که مدیریت و تیم مستقل داره. من در آکادمی اینفوگرام بیشتر در زمینه مارکتینگ فعال هستم و یک سری مباحث رو تدریس می‌کنم.

حدود ۲۵۰ تا وبینار اعم از رایگان و غیررایگان در ایسمینار داشتیم.

  1. می‌دونیم که مجموعه وبینارهای رایگانی رو برگزار میکنید، چرا رایگان؟ هزینه‌ش رو از کجا تامین می‌کنید و درآمدتون چی می‌شه؟

ما در آکادمی، برنامه حضوری داشتیم ولی با شیوع کرونا، تصمیم بر این شد که جلسات حضوری متوقف بشن و ببینیم چی می شه. اون موقع احتمال دادیم تا آخر سال نشه برنامه جدیدی تعریف کنیم. بعد دیدیم که شرایط دوره آنلاین هست و قبلا هم یه تجربه‌ای داشتیم، پس بیایم چند تا برنامه تعریف کنیم. بعد تصمیم بر این شد که هزینه براش در نظر نگیریم چون به خاطر کرونا حال مردم خوب نبود و می‌خواستیم تلاش کنیم این وضع بهتر بشه.

من دیدم خودمون حاضریم رایگان تدریس کنیم و با دوستان هم در میون گذاشتم و کسی هم نه نگفت. تو یکی دو روز تونستیم ۲۰ تا برنامه تعریف کنیم. دیدیم که استقبال خوبی شد و مردم پیگیری می‌کردن دوره‌ها رو. برای همین تصمیم گرفتیم این دوره‌ها رو در قالب یک کمپین و به صورت برنامه‌ریزی‌شده‌تر پیش ببریم. قرار شد یه ساختاری ایجاد کنیم و بر اساس اون ساختار، موضوعاتی مشخص شه. این کمپین در فاز دوم تا ۱۵ فروردین ادامه پیدا کرد و هدف این کمپین برگزاری دوره‌های رایگان برای خوب کردن حال مردم و بهره بردن از این شرایط بود.

درسته که ایسمینار هم برای ما تخفیفی در نظر گرفت اما طراحی پوستر، اطلاع‌رسانی و … همه هزینه داشت و برای همین ما برای فاز سوم تصمصم گرفتیم حامی داشته باشیم. تو فاز سوم افرادی که با ما هم هدف هستن و دوست دارن مسئولیت اجتماعی رو جدی بگیرن و آموزش براشون دغدغه هست رو پیدا کردیم. مجموعه ایلیا آکادمی با ما همراه شد و بخشی از کارها و هزینه‌ها رو به عهده گرفتن. مجموعه دفتر ما هم با ما همراه شدن برای تامین هزینه و اطلاع‌رسانی و یکتا نت هم کمک ‌هایی به ما کرد و مجموعه ایسمینار هم که همیشه کنار ما بوده. دوستان دیگری هم برای کارهای اجرایی به ما پیوستن و در نتیجه این کار فشرده در یک ماه ۱۰۰ تا وبینار برگزار شد. بعد از اون سراغ فاز چهارم رفتیم و این بار تعداد برنامه‌ها رو کمتر کردیم   چون مردم یه خرده وقت کم میاوردن برای شرکت در برنامه‌ها. پس کمپین چهارم رو برای مدت دو ماه برنامه‌ریزی کردیم و همچنان داریم پیش می‌ریم.

امکانات برگزاری وبینار

 

  1. در اینفوگرام خیلی با استراتژی و زمان‌بندی دقیق وبینار برگزار می‌کنید. دوست داریم یه کم از استاندارهای زمان بندی وبینار برامون بگید، اینکه چه فاکتورهایی رو در نظر می‌گیرید؟ چک لیستی دارید؟ الزامات اولیه برنامه‌ریزی برای برگزاری یک وبینار چیاست؟

درستش داشتن چک لیسته که بهش اشاره کردین. در آکادمی اینفوگرام نه برای وبینار بلکه برای همه کارها چک لیست وجود داره  که بر اساس اون اقدامات لازم انجام می‌گیره. شما یه کارایی رو قبل از رویداد دارین؛ قبل از هرچیز باید بدونین برنامه‌تون چیه؛ موضوعش باید مشخص بشه، مدرس باید مشخص بشه، زمان‌هایی رو که می‌تونین در نظر بگیرین رو باید مشخص کرده باشین و در مرحله بعدی باید پوستر طراحی شه، صفحه‌ش ساخته شه و سرفصل و توضیحات بنویسین. کسی که می‌خواد بیاد وبینار رو شرکت کنه باید مطمئن شه این دوره براش خوبه. می‌خواد بدونه استاد کیه، سوابقش چیه و چه چیزایی تدریس کرده. تحصیلات دانشگاهی سوابق و تجربه‌هاش چیزهای مهمی هستن که مخاطب بهشون توجه می‌کنه و باید در صفحه نوشته بشن.

سرفصل‌ها خیلی مهم هستند چون مردم می‌خوان ببینن چه مباحثی تو این دوره مطرح می‌شه.

اگر مجموعه آموزشی هستید، سابقه اون مجموعه مهمه، اگه سایت دارین لینک بدین که مردم اطلاعات بیشتری ببینن.

هر چه زودتر باید صفحه رو پر کنین؛ حداقل دو تا سه هفته قبل از روز برنامه، صفحه رو ایجاد کنین تا بتونین بازاریابی خوبی داشته باشین. این جوری فرصت کارهایی مثل ایمیل مارکتینگ، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و … دارین. اگه دیر اقدام کنین برای ایجاد صفحه، گزینه‌های بازاریابی‌تون محدود می‌شن و اون جوابی که می‌خواین رو نمی‌گیرین.

پوستر هم خیلی اهمیت داره. طراحی پوستر نقش مهمی تو جذب مخاطب بازی می‌کنه. باید پوستر جوری باشه که مخاطب در یک نگاه بتونه متوجه بشه برنامه چیه و آیا به دردش می‌خوره یا نه. باید عنوان وبینار و زمان برگزاری و برگزارکننده مشخص باشه و راحت خونده بشه. این نکته هم مهمه که پوستر در عین دادن اطلاعات، نباید خیلی شلوغ باشه.

  1. در مورد ایمیل مارکتینگ و تبلیغات با پیامک چه تجربه و توصیه‌هایی دارین؟

اگر برگزارکننده می‌خواد فقط در حد سالی یک وبینار برگزار کنه و خیلی نمی‌خواد این دوره‌ها ادامه‌دار باشه ایمیل مارکتینگ خیلی به کارش نمیاد ولی اگه یه مجموعه‌ای هست که به صورت یک برنامه روتین و جدی داره روی وبینار فکر می‌کنه، ایمیل مارکتینگ براش خوبه. می‌تونه یک وبینار رایگان برگزار کنه و محتوای خوبی ارائه بده به مخاطب. حالا این مخاطب به شما اطمینان داره و اگه با ایمیل برنامه دیگه‌ای رو بهش اطلاع‌رسانی کنید ، استقبال می‌کنه.

یه راه دیگه برای درست کردن بانک ایمیل، در صورت داشتن سایت، ثبت نام افراد در خبرنامه یا ارائه گزارش‌های خاص به ایمیل‌های ثبت شده است. خیلی راه داره که توی سایت از افراد ایمیل بگیرید و بانک ایمیل درست کنین.

در مورد پیامک باید بگم ما کمتر استفاده کردیم و بیشتر جنبه یادآوری داره که من بررسی کردم حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد تاثیر داره. یعنی وقتی پیامک نمیره، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد یادشون میره و وبینار رو نمیان. این کارکرد یادآوری برای پیامک بهتره. برای بعضی کارا از نظر جنبه تبلیغاتی هم می‌تونه جواب بده؛ بستگی داره مخاطب اون بیزینس چه کسانی هستن. پیامک‌هاشون رو چک می‌کنن یا نه.

  1. نکاتی که در زمان برگزاری وبینار باید رعایت بشن چه چیزهایی هستن از نظر شما؟

مدرس قبل از روز برگزاری باید یه تست انجام بده با نرم‌افزار و بدونه چطوری باید باهاش کار کنه و نکاتی که باید رو یاد بگیرن. مثلا در زمان به اشتراک‌گذاری صفحه نمایش در ادوبی کانکت بهتره کامنت‌ها رو ببندن چون مخاطب اون قسمت رو به صورت یک باکس سیاه می‌بینه. اینا چیزایی هستن که باید به محیط نرم افزار مسلط باشه تا بدونه. البته یکی از مزیت‌های ایسمینار همینه که پشتیبان داره و خیلی کمک می‌کنه به مدرس. بخشی از فعالیت‌های اجرایی از دوش مدرس برداشته میشه و پشتیبان اون رو به عهده می‌گیره. این پشتیبان می‌تونه مشکلات شرکت‌کننده‌ها رو هم حل کنه و نسبت به هزینه‌ای که داره خیلی می‌ارزه.

وبینار ارزش آفرین

  1. تاکید شما همیشه بر این بوده که وبینارهای ارزش آفرین برگزار کنید، ارزش آفرین یعنی چی و به چه وبیناری گفته میشه؟

یکی از مشکلاتی که این چند وقته شنیدم از دوستان اینه که فکر می‌کنن وبینار یک برنامه رایگان تبلیغاتیه پس چرا باید براش پول بدم.  در حالی که وبینار رایگان ممکنه در راستای مسئولیت اجتماعی باشه یا اسپانسر داشته باشه. پس در اون وبینار موضوعات و سرفصل‌هایی تدریس می شه که به درد مخاطب می‌خوره.

بعضیا میان یک وبینار رایگان برگزار می‌کنن و در نهایت اطلاعات اصلی رو نگه می‌دارن و میگن برای ادامه آموزش تو وبینار بعدی من که پولیه شرکت کنین. می‌دونم برای بعضیا این جواب میده اما برای مجموعه ما خیلی روش خوشایندی به نظر نمی‌رسه. ما ترجیح می‌دیم به جای اینکه مخاطب، زوری بیاد پول بده، به خاطر حال خوبش بیاد هزینه پرداخت کنه. حالا اگه واقعا تو اون وبینار یک مبحثی رو شروع کنه و اونو ببنده و به درد مخاطب بخوره خیلی خوبه و بیاد سرفصل‌های دیگه‌ای رو توی یه وبینار دیگه بگه. من با دید اینباند مارکتینگ کار می‌کنم و هدفم این نیست که یه چیزی رو فقط یک بار به یک نفر بفروشم. دنبال این باشین که با نیت صادقانه کار رو پیش ببرین و مردم بگن خب بعد از این برنامه یه دستاوردی داشتم و برام مثبت بود. کاری کنین که در چرخه بمونن و بارها از مجموعه‌تون خدمات بگیرن.

تو دنیا مطالعاتی انجام شده که هزینه جذب یک مشتری جدید حدود ۵ برابر ارائه خدمات جدید به مشتریان قدیمی هست. پس تلاش برای رضایت مشتریان باشه نه افزایش فروش.

  1. چه راهکارهایی برای جذب مخاطب در سوشال یا شبکه‌های اجتماعی وجود داره؟

من سوشال رو یک مسیر بلند مدت می‌بینم. اگه کوتاه مدت ببینیدش باید برای تبلیغات، هزینه کنید که خیلی بالاست. اگه بخواید اتکا کنید به تبلیغات در رسانه‌های سایر افراد، هزینه بالایی براتون داره که نسبت به قیمت وبینار، عملا براتون به صرفه نیست. چون وبینار جوریه که نمی‌شه خیلی قیمت بالایی براش در نظر گرفت. بهتره بلند مدت به سوشال نگاه کنید و محتوا تولید کنید تا خودتون رسانه داشته باشید. این طوری مخاطبانی رو با خودتون همراه می‌کنین و درسته که آموزش رایگان در اختیارشون قرار می‌دین اما در آینده می‌تونید همین مخاطب‌ها رو به عنوان مشتری داشته باشین. اگر می‌خواین جدی تو فضای آموزش باشین باید این طوری به سوشال نگاه کنین.

خیلیا فکر می‌کنن باید رو مخاطبان ایسمینار اتکا کنن در حالی که ایسمینار رو می‌تونید فقط بستری در اجرای برنامه در نظر بگیرید و از رسانه‌های دیگه مخاطب جذب کنید براش. رسانه شما می تونه سوشال باشه، سایت باشه یا حتی یک بیزینس حضوری مثل باشگاه ورزشی.

  1. نظرتون در مورد نظرسنجی بعد از وبینار چیه؟ اصلا استفاده می‌کنین خودتون؟

ما که قطعا استفاده می‌کنیم و همیشه می‌گم که مردم تو نظرسنجی شرکت کنن. ولی نمی‌دونم چرا مردم خیلی این کار رو نمی‌کنن. بر اساس آمارهایی که داریم حدود ۱۰۰۰ نفر در یکی از کمپین‌های ما رای دادن که حدود ۸۰ درصد رضایت رو نشون می‌ده. برای فاز چهارم این میزان رضایت به ۸۸ درصد رسید. به ازای هر مدرس می‌شه این رو سنجید و آمارهای خوبی به دست آورد. این به برگزارکننده برای ادامه همکاری با مدرس‌ها خیلی کمک می‌کنه. وقتی یک مدرس امتیاز پایین می‌گیره، یعنی یه مشکلی وجود داره که باید بررسی شه. اگه هم خیلی امتیاز خوبی بگیره می شه به راحتی روی اون مدرس حساب کرد.

امکانات برگزاری وبینار

در این گفتگو ،محمد شکاری نکات خوبی را برای تبلیغات و برگزاری یک وبینار ارزش آفرین بیان کرد. اگر می‌خواهید این گفتگو را به صورت کامل و با تمام جزییات ببینید و بشنوید، کافیست سری به IGTV اینستاگرام ایسمینار بزنید و به نکات دقیق‌تری دست پیدا کنید.