وبلاگ ایسمینار

علیرضا ابراهیمیان

وبینارتاک ۲ منتشر شد: مصاحبه با علیرضا ابراهیمیان

در این قسمت از وبینار تاک میزبان علیرضا ابراهیمیان، یکی از برگزارکنندگان وبینار در ایسمینار هستیم و صحبتی  در مورد اشتباهات در ایجاد و برگزاری وبینار داریم. اگر به دنبال برگزاری وبینار هستید و یا می‌خواهید روند برگزاری وبینار خود را اصلاح کنید، در این گفتگو همراه ما باشید.

  1. یه کم خودتون رو معرفی کنید.

علیرضا ابراهیمیان هستم؛  ۶-۷ ساله تو حوزه وب فعالیت می‌کنم و ۴-۵ ساله در فضای دیجیتال مارکتینگ فعال هستم. تا آبان پارسال مدیر رشد تپسل بودم و بعدش کسب و کار خودم رو راه اندازی کردم به اسم پت پست که تمرکزش روی محتوا در حوزه حیوانات خانگی مثل مشاوره آنلاین، کتاب آموزشی، دستور غذایی و … هست.

 

  1. ما تو این گفتگو قراره از تجربیات شما استفاده کنیم و بفهمیم چه اشتباهاتی رو اگه نکنیم نتیجه بهتری می‌گیریم، بهمون بگید اولین مرحله در برگزاری یک وبینار چیه و به نظرتون برگزارکننده‌ها چه اشتباهاتی در همون ابتدای کار انجام می‌دن؟

اشتباهات که زیادن ولی اولین نکته موضوع وبیناره و باید بدونین که با انتخاب موضوع درست ۳۰ درصد کار رو جلو بردین. اشتباه خود من این بود که  موضوع انتخابیم خیلی جامع بود و تو وبینار دو ساعته نمی‌شد گنجوندش. با اینکه استقبال ازش زیاد بود ولی موقع تنظیم محتوا دیدم نمی شه تو دو ساعت جمعش کرد و با وجود افزایش یک ساعته زمان وبینار بازم اونجوری که باید، نشد.

اشتباه دیگه تو بحث موضوع اینه که ما مخاطبمون رو خوب انتخاب نمی‌کنیم مثلا مخاطبمون جامع و عمومی هست و موضوع رو تخصصی انتخاب می‌کنیم و هیچ مقدمه‌ای هم ارائه نمی‌دیم. این جوری مخاطب تو وبینار ناراضی می‌شه چون ما پیش‌فرضمون اینه که مخاطب یه سری چیزا رو می‌دونه و اشاره‌ای هم نکردیم که در مورد موضوعات ابتدایی صحبت نمی‌کنیم. بنابراین اگرم می‌خوایم موضوعی رو تخصصی آموزش بدیم حتما اشاره بکنیم که قرار نیست در مورد مباحث مقدماتی صحبتی داشته باشیم.

[امکانات ما]

 

  1. اینکه یک برگزارکننده در چند موضوع وبینار برگزار میکنه به نظرتون اشتباهه یا نه؟

واقعا بستگی داره؛ کلا معتقدم من وقتی می‌خوام آموزش بدم باید تجربه داشته باشم، مطالعه کرده باشم، اشتباه کرده باشم و درس گرفته باشم و بخوام آموخته‌هام رو به اشتراک بذارم.

یه زمانی هست که من می‌خوام خودم رو تو حوزه‌ای خاص نشون بدم بنابراین میام همه وبینارها رو در یک زمینه برگزار می‌کنم. مثلا می‌خوام بگم من متخصص تحلیل هستم پس همه وبینارها رو حول همین موضوع برگزار می‌کنم.

یه زمانی هست که یه کاری رو انجام می‌دادم و حالا وارد یه موضوع دیگه‌ای شدم؛ می‌تونم اون کار قبلی رو تو وبینار آموزش بدم اما بیشتر تمرکزم باید روی کار جدیدم باشه چون اطلاعات کار قبلی‌مون قدیمی می‌شن و نمی تونیم خیلی روشون مانور بدیم.

اشتباه مطلق زمانیه که وارد حوزه‌های مختلفی بشیم که خیلی ارتباطی به هم ندارن و خیلی تنوع داشته باشیم؛ اینجوری مخاطب دیگه اعتماد نمی‌کنه.

  1. در رابطه با قیمت گذاری چه اشتباهاتی نکنیم؟ خودتون تجربه‌ای داشتید؟

قطعا توحوزه‌ای که هستیم و می‌خوایم وبینار بذاریم، وبینارهای مشابهی هستن که می شه رنج قیمتی‌شون رو دید و بر اساس اون انتخاب کرد. اشتباه بعضی اینه که این بررسی رو انجام نمیدن و حتی از نظرات همکاراشون در این زمینه استفاده نمی‌کنن. می‌شه از دیگر همکاران نظر خواست و درست تصمیم گرفت.

از طرف دیگه خیلیها قیمت‌های وبینارهای مشابه رو می‌بینن و به اشتباه قیمت بالا رو می‌ذارن برای اولین وبینار. لازمه وبینارها دیده بشه تا ببینید چه مباحثی مطرح شده چه کیفیتی داشته و قیمتاش چطور بوده که شرکت کننده‌ها ازش راضی بودن.

یه اشتباه دیگه که دیدم اینه که وبینار اول رو کاملا رایگان می‌ذارن و وبینار دوم رو پولی می‌کنن. ما می‌تونیم وبینار دو ساعته‌ای که می‌خوایم بذاریم رو در نظر بگیریم و یه وبینار رایگان بذاریم و ۲۰ درصد از محتوای ارزشمند وبینار اصلی رو توش ارائه بدیم. در نهایت بگیم بقیه این موضوع رو تو یک وبینار دیگه خواهیم داشت و برای اون قیمت تعیین کنیم.

علیرضا ابراهیمیان

 

  1. خود ارائه وبینار چطور؟ چه اشتباهاتی در حین برگزاری وبینار به نظرتون انجام میشه؟

این سوال خیلی کلیه و میشه خیلی چیزا در موردش گفت. یکیش فن بیانه؛ خیلی متخصص ها هستن که فن بیان خوبی ندارن پس باید برن وبینارها رو ببینن و آموزش ببینن. روند کند وبینار هم شرکت کننده‌ها رو خسته می‌کنه و ممکنه وبینار رو ترک کنن.  یه اتفاق دیگه که می‌افته اینه که محتوا، محتوای خوبی بوده اما قسمت‌های خوب رو گذاشتیم انتهای وبینار. بهتره موضوعات جذاب رو پخش کنیم تو وبینار و بهتره   همون ابتدای وبینار بگیم می‌خوایم چیکار کنیم و روند چطوریه.

یه چیز دیگه که باید حواسمون باشه اینه که موقع سوال پرسیدن باید برگزار کننده مدیریت کنه تا مدت زمان زیادی به جواب دادن سوالا نگذره و مشکلی برای بقیه پیش نیاد. البته باید حد وسط رو در نظر گرفت و باید تعامل رو حفظ کرد. برای این کار خوبه که سوالاتی از مخاطبا پرسیده شه ، مثل اینکه ادامه بدیم؟ این قسمت چطور بود؟ یا … می شه از محتوای وبینار هم سوال پرسید ولی سوالا حتما باید جوابش کوتاه باشه. می‌شه کسی که جواب سوال رو می‌ده تشویق کرد مثلا کسایی که جواب میدن رو در انتها بهشون یه کد تخفیف وبینار بعدی رو بدیم.

یه اشتباه دیگه اینه که به خستگی مخاطب توجه نمی‌کنیم. درسته که من خسته می‌شم به عنوان ارائه‌کننده اما مخاطب بیشتر خسته می‌شه؛ چون باز من یه حرفی می‌زنم اما مخاطب همش داره گوش می‌ده و سعی می‌کنه مبحث رو بفهمه. بنابراین طراحی اسلایدا مهمه؛ نباید همش متن بذاریم چون مخاطب خسته می‌شه، از عکس هم باید استفاده کرد و اگه ویدیو باشه که چه بهتر. میشه از امکان به‌اشتراک‌گذاری صفحه هم استفاده کرد تا وبینار از یکنواختی دربیاد.

  1. در خصوص تبلیغات وبینار هم برامون بگید، شما برای اینکه بتونید تبلیغات موثری داشته باشید چه کارهایی رو انجام می‌دید برای وبینارتون؟

یه زمانی برگزار کننده رسانه داره؛ کانال تلگرامی، اینستاگرام، سایت و … . پس خوبه از رسانه خودش استفاده کنه. اشتباه اینجاست که فقط به پوستر اکتفا کنه و کار دیگه ای انجام نده. برای تبلیغات موفق برگزارکننده باید شروع کنه در مورد محتوای وبینار صحبت کنه و تو ذهن افراد سوال ایجاد کنه و هلشون بده به سمت شرکت تو وبینار.

اگه بیرون از رسانه خودمون بخوایم تبلیغ کنیم، اشتباه اول تبلیغ تو رسانه‌های غیرمرتبط به وبیناره. نکته بعدی اینه که محتوای تبلیغات مهمه! باید توضیحات کامل در مورد سرفصلا بدیم و حتی از ویدیو استفاده کنیم. بهتره اول محتوا رو آماده کنین بعد وبینار رو ثبت کنین تا موقع تبلیغات تسلط داشته باشین به محتوا و بتونین سرفصلا رو دقیق توضیح بدین.

اشتباه دیگه اینه که تبلیغات قابل اندازه‌گیری نداشته باشین و متوجه نشین از کدوم کانال یا صفحه ورودی بیشتری داشتین. مثلا برای همه کانال‌های تبلیغاتی‌تون یه کد تخفیف ثابت در نظر بگیرین؛ این جوری اصلا نمی‌فهمین کدوم کانال بیشتر براتون مفید بوده. پس کد تخفیف مجزا برای هر کانال تبلیغاتی بذارین تا بفهمین از هر کجا چه قدر ورودی داشتین. این جوری برای وبینار بعدی می‌دونین از کدوم کانال بیشتر ورودی داشتین.

از ظرفیت وبینار می‌تونید برای تبلیغ وبینارهای قبلی و بعدی‌تون استفاده کنین. اگه می‌دونم قراره در آینده چه وبیناری داشته باشم تو وبینار می تونم بگم و تاریخ حدودیش رو اعلام کنم. میشه وبینار قبلی رو معرفی کرد تا ویدیوش رو دانلود کنن. می‌تونید یک کد تخفیف اختصاصی به مخاطب بدید برای شرکت در وبینار بعدی یا خرید ویدیوی وبینارهای قبلی.

 

  1. رای دادن افراد چه کمکی می‌کنه؟ چون اصولا میگن وبینار دیگه برگزار شده و رای دادن زیاد اهمیت نداره.

یکی از امکانات خوب ایسمینار، رای دادنه. خوبه که در انتهای وبینار از کاربرا بخوایم نظرات‌شونو ثبت کنن. ممکنه مخاطب بیاد نظرات رو ببینه و تصمیم بگیره برای اینکه ویدیوی وبینار رو بخره یا حتی برای اینکه وبینار بعدی اون مدرس رو شرکت کنه یا نه.

[وبینارت رو برگزار کن]

  1. این سوال رو از همه می‌پرسیم از شما هم می‌خواهیم بپرسیم، چرا ایسمینار؟

بخوام توی چند کلمه بگم اینه که تو ایسمینار خیلی شسته رفته و بی‌دردسر میشه وبینار گذاشت. مثلا یکیش پشتیبانیه که خیلی مهمه مثلا من تمرکزم روی محتواست و ممکنه برای یک نفر مشکل اینترنت به وجود بیاد و من مطمئنم پشتیبان هست که این مساله رو هندل کنه. یکی بحث ثبت نامه اگه من سایتی نداشته باشم برای ثبت نام به راحتی ایسمینار این امکان رو بهم می‌ده. از ظرفیت ایسمینار می‌شه برای فروش ویدیوی وبینار استفاده کرد و در کل ایسمینار یک پایگاه خوبه!

در این گفتگو سعی داشتیم اشتباهاتی را که ممکن است در زمان ایجاد و برگزاری وبینار مرتکب شوید را بررسی کنیم. شما می‌توانید ویدیوی این مصاحبه را در بخش IGTV اینستاگرام ایسمینار مشاهده کنید و صحبت‌های مفصل‌تر و پرسش و پاسخ‌های مخاطبان را در آنجا ببینید و بشنوید.
هم‌چنین می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان برگزاری وبینار روی این لینک کلیک کنید.