وبلاگ ایسمینار

تقویت فن بیان

۱۱ نکته تقویت فن‌بیان که باید بدونی! راه‌های تقویت فن‌بیان به زبان ساده

چگونه فن‌بیان خود را تقویت کنیم؟

با افزایش روزافزون تعداد وبینارها، شاید شما هم با داشتن دانش یا بلد بودن یک حرفه، بخواهید که از راه برگزاری وبینار، درآمد داشته باشید و یا روی پرسونال برندینگ خود کار کنید. برای برگزاری یک وبینار موفق باید به فاکتورهای مختلفی توجه کنید که یکی از آنها فن بیان است. شما باید بتوانید آنچه را می‌دانید به درستی انتقال دهید و آموزش درست و مفیدی داشته باشید. در این مطلب می‌خواهیم به شما در مورد راه های تقویت فن بیان بگوییم و به نکاتی اشاره کنیم که با استفاده از آنها فن بیان بهتری خواهید داشت. با ما همراه باشید و ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 استرس خود را مدیریت کنید

صحبت برای یک جمع و انتقال مفاهیم مختلف به دیگران، برای هر کسی می‌تواند استرس‌زا باشد. فکر نکنید فقط شما هستید که با قرار گرفتن در این وضعیت، دست و پای‌تان را گم می‌کنید؛ بسیاری از افراد حداقل برای بار اول این استرس را تجربه کرده‌اند. وقتی استرس داشته باشید، قدرت تجزیه و تحلیل موقعیت را ندارید، نمی‌توانید درست صحبت کنید، لحن کلام‌تان تاثیرگذاری خود را از دست می‌دهد، مدام مطلب را فراموش می‌کنید و به طور کلی نمی‌توانید آن گونه که باید، ظاهر شوید. اگر در زمینه مدیریت استرس مشکل دارید، می‌توانید به یک مشاور مراجعه کنید، کتاب‌هایی در این زمینه بخوانید و یا از وبینارهای مدیریت استرس استفاده کنید.

اعتماد به نفس داشته باشید

داشتن اعتماد به نفس، در زندگی هر کسی اهمیت دارد. داشتن اعتماد به نفس  یعنی توانایی‌های‌تان را باور دارید و می‌توانید قاطعانه در مورد آنها صحبت کنید و به این صورت فن بیان بهتری خواهید داشت. اگر به توانایی خود ایمان دارید، پس با اطمینان آن را ارائه دهید. هر چه قدر هم در یک زمینه تخصص داشته باشید، بدون اعتماد به نفس نمی‌توانید به صورت موثر در مورد آن حرف بزنید و دیگران را راهنمایی کنید. پس تقویت اعتماد به نفس را فراموش نکنید.

روی کنترل صدا کار کنید

شما باید بدانید که صدای‌تان را تا چه حد بالا ببرید و در چه زمانی از صدای آرام‌تر استفاده کنید. وقتی نیاز به تزریق هیجان به وبینار خود را دارید باید این هیجان را از طریق صدا انتقال دهید و مدام با صدای خود بازی کنید تا تکراری و خسته‌کننده نشوید. قسمت‌های مهم را با بالا بردن صدا مشخص کنید و وقتی نیاز است که مخاطبان شما فکر کنند و پاسخ بدهند، صدای آرام‌تری را استفاده کنید. اگر در این مورد ضعف دارید از وبینارهای تقویت فن بیان استفاده کنید و آموزش ببینید.

رسا و با قدرت صحبت کنید

مخاطبان شما، حس زیادی را از قدرت کلام شما می‌گیرند. صدا و کلام شما آن قدر تاثیرگذار است که می‌تواند باعث میخکوب شدن مخاطبان و یا ترک کلاس یا وبینار توسط آنها شود؛ پس در این زمینه تمرین زیادی داشته باشید و می‌توانید از دوره‌های آموزشی نیز بهره ببرید.

از بدن‌تان کمک بگیرید

درست است که با حرف زدن می‌توانید منظور خود را منتقل کنید اما اگر از بدن‌تان هم استفاده کنید، انتقال مفاهیم راحت‌تر خواهد بود و مخاطب هم ارتباط بهتری با شما برقرار خواهد کرد. از دست‌های‌تان کمک بگیرید، حرکات سر، ابروها و حتی چشم‌ها را فراموش نکنید و حتی می‌توانید پوزیشن ایستادن یا نشستن خود را برای انتقال مفاهیم تغییر دهید.

بداهه‌گویی را تقویت کنید

اینکه با سوالی خارج از عرف کلاس مواجه بشوید، چیز عجیب و غیرممکنی نیست، وقوع اتفاقات غیرمترقبه مانند اختلال اینترنت، خاموش شدن چراغ، افتادن خودکار، عینک و … همه و همه نباید باعث شوند که شما از موضوع خارج شوید و دست و پای‌تان را گم کنید. در این زمان باید قدرت بداهه‌گویی داشته باشید که در وبینارها مانند مدیریت بحران عمل می‌کند و در موقعیت‌های پیش‌بینی نشده حسابی به کارتان می‌آید.

اصول تقویت فن بیان

به محتوای آموزشی مسلط شوید

بارها و بارها چیزی را که قرار است تدریس کنید، بخوانید و به مرور نکات مهم آن بپردازید. این کار باعث می‌شود تا به محتوای کلاس‌تان حسابی مسلط شوید و به این راحتی‌ها اوضاع از کنترل‌تان خارج نشود. با مسلط بودن به مبحث به راحتی می‌توانید کنترل خوبی روی کلاس داشته باشید، مخاطبان را راضی نگه دارید و از تدریس لذت ببرید.

از به کار بردن عبارات تکراری بپرهیزید

عبارات تکراری که مدام در مکالمات روزمره‌تان استفاده می‌کنید یا همان تکیه کلام‌ها، چیزهایی نیستند که در تدریس به کارتان بیایند. برای داشتن فن بیان قوی باید از این عبارات بپرهیزید. توصیف‌های تکراری، عباراتی مثل اوووم، در واقع، مثلا و … و تکرار جملات تاکیدی باعث خسته شدن مخاطب می‌شوند و تمرکز او را می‌گیرند. پس این جملات و عبارات را به کار نبرید تا مخاطب مجبور نباشد از میان آنها محتوای آموزشی را استخراج کند.

پرانرژی باشید

قبل از برگزاری وبینار، کلاس، سخنرانی و یا هر رویدادی که نیاز دارید برای چندین نفر صحبت کنید، خوب بخوابید و با کنترل استرس، انرژی‌تان را ذخیره کنید تا بتوانید به بهترین شکل ظاهر شوید و هر آنچه را که باید، بیان کنید. کسی از فرد بی انرژی خوشش نمی‌آید و حس خوبی از او نمی‌گیرد، بنابراین به حفظ انرژی در زمان سخنرانی یا برگزاری وبینار، توجه داشته باشید.

از آینه و دوستان‌تان کمک بگیرید

وقتی تصمیم به تقویت فن بیان می‌گیرد، باید بدانید آینه یکی از بهترین همراهان شماست. رو در روی آینه بایستید و محتوای آموزشی یا متن سخنرانی را تکرار کنید تا بتوانید روی حرکات بدن و صورت‌تان تمرکز کنید و آنها را مورد بررسی قرار دهید. حرف زدن جلوی آینه یکی از قدیمی‌ترین تمرینات برای بهبود فن بیان است. همچنین می‌توانید از دوستان یا خانواده‌تان بخواهید تا روبه‌روی شما بنشینند و به حرف‌های‌تان گوش دهند و نظرشان را در مورد اجرای شما بگویند. با این کار حس صحبت کردن جلوی جمع را تا حدی شبیه‌سازی می‌کنید.

از دوره‌های آموزشی یا مشاور استفاده کنید

یکی از راه‌های تقویت فن بیان این است که کار را به یک مشاور بسپارید و یا در دوره‌های آموزشی شرکت کنید. دوره‌های مختلفی در این زمینه برگزار می‌شود و افراد زیادی در این زمینه به شما مشاوره می‌‌دهند و با یک جستجوی ساده می‌توایند آنها را بیابید.

ایسمینار کنار شماست…

ایسمینار به عنوان اولین و تنها پلتفرم مدیریت و برگزاری وبینار در همه مراحل برگزاری وبینار در کنار شماست. برای تقویت فن بیان نیز می‌توانید از وبینارهای آموزشی فن بیان استفاده کنید تا اگر مشکلی در این زمینه دارید، رفع شود.

شما از تجربه‌های خودتان برای‌مان بگویید؛ آیا تکنیک‌های دیگری را برای بهبود فن بیان سراغ دارید؟