وبلاگ ایسمینار

بازاریابی شبکه ای

تفاوت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی شبکه‌ای | نقطه اشتراک آنها کجاست؟

نگاهی به بازاریابی شبکه‌ای

بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ یکی از بحث‌های داغ بازاریابی در این روزهاست و در کنار آن بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این دو شیوه بازاریابی هر یک ویژگی‌های خاصی دارند که باعث می‌شود کسب و کارها به سمت آنها سوق پیدا کنند و از این روش‌ها برای افزایش فروش محصولات و خدمات خود بهره ببرند. در این مطلب می‌خواهیم این دو روش بحث‌برانگیز و جذاب را مورد بررسی قرار دهیم و نگاهی به تفاوت‌ها و اشتراکات آنها داشته باشیم. پس با ما همراه باشید تا تفاوت بازاریابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی شبکه ای را بدانید و بفهمید نقطه اشتراک آنها کجاست؟

بازاریابی شبکه ای چیست؟

بازاریابی شبکه‌ای یا نتورک مارکتینگ (Network Marketing) شیوه‌‌ای از بازاریابی و فروش است که در آن محصولات و خدمات یک کسب و کار بدون تبلیغات و واسطه به فروش می‌رسند. در این روش، کار فروش توسط مشتریان صورت می‌گیرد. مشتریان به دلخواه خود به عنوان یکی از عوامل فروش کسب و کار شروع به تبلیغات کلامی و چهره به چهره و پیدا کردن مشتری می‌کنند و در ازای فروش محصولات و خدمات، درصدی سود به آنها تعلق می‌گیرد. اما کار به همین جا ختم نمی‌شود؛ در این روش بازاریابی، هر عامل فروش می‌تواند عوامل فروش دیگری را به عنوان زیرمجموعه به کسب و کار معرفی کند و در این صورت، درصدی از سود حاصل از فروش آن زیرمجموعه‌ها نیز به وی تعلق می‌گیرد.

برخی به اشتباه این روش را تحت عنوان فروش هرمی (Pyramid Selling) می‌شناسند در حالی که در بازاریابی شبکه‌ای، شما بدون داشتن زیرمجموعه و فروش محصولات می‌توانید درآمد داشته باشید اما در فروش هرمی شما ملزم به داشتن زیرمجموعه برای کسب درآمد هستید.

از جمله مزایای این روش می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • داشتن کسب و کار مستقل برای هر یک از بازاریابان که برای بسیاری از افراد جذاب است.
  • کم شدن هزینه بازاریابی برای کسب و کار که باعث افزایش بودجه تولید و کارهای دیگر می‌شود.
  • گاهی تبلیغات دهان به دهان اثرگذاری بیشتری روی هر فرد دارد.
  • عدم نیاز به تیم فروش که منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شود.

در کنار این مزایا معایبی همچون نبود مدیریت دقیق روی بازاریابان، محدود بودن دامنه اثرگذاری هر بازاریاب، استفاده از تفاسیر و توصیف‌های مختلف برای محصولات و خدمات و … را هم باید در نظر گرفت.

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing) یکی از روش‌های بسیار رایج در این روزهاست که به اختصار به آن SMM نیز می‌گویند. در این روش، از شبکه‌های اجتماعی شامل اینستاگرام، فیسبوک، تیک‌تاک، توییتر،یوتیوب، لینکدین، پینترست و … برای تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌شود. کسب و کارها با تولید محتوا و تبلیغات هدفمند در این شبکه‌ها تلاش می‌کنند تا اهداف بازاریابی و فروش خود را محقق کنند، ترافیک وبسایت را افزایش دهند، با مخاطبان ارتباط برقرار سازند، برای آگاهی از برند قدم بردارند و …

معمولا برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از کمپین‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند. مدیران کسب و کارها با کمک کارشناسان دیجیتال مارکتینگ،  متخصصان شبکه‌های اجتماعی و مدیران محتوا، برنامه‌ای را برای تبلیغات تنظیم و اجرا می‌کنند و در نهایت نتایج آن را با استفاده از ابزارهای مختلف می‌سنجند.

از جمله مزایای این روش می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • روشی بسیار کارآمد به شمار می‌رود چرا که تعداد زیادی از افراد  جامعه، زمانی از شبانه روز را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند.
  • آمارهای فروش بالایی از طریق این نوع بازاریابی ثبت شده است.
  • قابلیت اندازه‌گیری نتایج که با استفاده از ابزارهای مختلف میسر می‌شود و به خوبی میزان تاثیر این روش بازاریابی و میزان رسیدن به اهداف کسب و کار از تبلیغات را نشان می‌دهد.
  • فقط به افزایش فروش منجر نمی‌شود و رسیدن به اهداف دیگری مانند افزایش ترافیک سایت، برندینگ و … نیز با استفاده از آن میسر است.
  • افزایش ارتباط کسب و کار با مشتری و ایجاد ارزش افزوده با استفاده از تولید محتوا که منجر به وفاداری مشتریان می‌شود.
  • و …

این روش معایبی همچون نیاز به نیروی کار متخصص، نیاز به صرف وقت و برنامه‌ریزی دقیق، هزینه بالاتر برای کسب و کار و … نیز دارد.

 

بازاریابی شبکه‌ای

تفاوت بازاریابی شبکه های اجتماعی و  بازاریابی شبکه‌ ای

حال که با تعاریف بازاریابی شبکه‌ای و بازایابی شبکه‌های اجتماعی آشنا شدید نگاهی به تفاوت‌های این دو می‌اندازیم:

  • در بازاریابی شبکه‌ای، بازاریابی به صورت کلامی و چهره به چهره است اما در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از ابزارهای متنوع مانند اینستاگرام، فیس بوک، لینکدین و … استفاده می‌شود .
  • در بازاریابی شبکه‌ای، کار بازاریابی و فروش، به فرد و زیرمجموعه‌هایش سپرده می‌شود و درصدی از سود به آنها تعلق می‌گیرد اما در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، کارشناسان بازاریابی محتوا و متخصصان شبکه‌های اجتماعی، فرآیند بازاریابی را طراحی و اجرا می‌کنند و در ازای آن دستمزد می‌گیرند.
  • در بازاریابی شبکه‌ای، بازاریابان به عنوان صاحبان یک کسب و کار مستقل تعریف می‌شوند در حالی که در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، کسی که فرآیند برنامه‌ریزی برای بازاریابی را برعهده دارد تحت نظر کارفرما فعالیت می‌کند و عضوی از مجموعه آن کسب و کار به شمار می‌رود.
  • در بازاریابی شبکه‌ای، هر بازاریاب بسته به سلیقه شخصی می‌تواند محصولات و خدمات را توصیف و تفسیر کند و حتی از راه‌های مختلفی برای معرفی آنها بهره ببرد اما در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تیم متخصص یک یا چند شعار و هدف واحد را دنبال می‌کنند و تمام برنامه‌ریزی‌ها در راستای آنها صورت می‌گیرد.
  • در بازاریابی شبکه‌ای به دلیل متنوع بودن شیوه‌های بازاریابی و نبود تبلیغات وسیع برای محصولات، فرآیند آگاهی از برند به درستی اتفاق نمی‌افتد و برخی برندها در میان افراد جامعه ناشناخته باقی می‌مانند اما بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین راه‌های شناخته شده برای آگاهی از برند است و اگر به درستی برنامه‌ریزی شود فرآیند برندینگ با استفاده از آن به بهترین شکل صورت خواهد گرفت.
  • بازاریابی شبکه‌ای فقط به فروش و سود بیشتر می‌انجامد اما در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی اهداف دیگری همچون افزایش ترافیک سایت، افزایش فالوورها، افزایش وفاداری مشتریان، برقراری ارتباط با مشتریان، ایجاد منبعی از محتوا برای مخاطبان، ایجاد ارزش افزوده برای افراد، برندینگ و … نیز دنبال می‌شود.
  • در بازاریابی شبکه‌ای، هر چه قدر هم که تعداد بازاریابان و زیرمجموعه‌های‌شان زیاد باشند، دامنه اثرگذاری آنها به اندازه اطرافیان و دوستان خودشان است اما بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به کسب و کارها این فرصت را می‌دهد تا به جامعه بزرگی از مخاطبان معرفی شوند و در معرض دید قرار گیرند.
  • در بازاریابی شبکه‌ای فرآیند افزایش تعداد افراد آشنا به برند به کندی صورت می‌گیرد در حالی که در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌توان این روند را سرعت زیادی بخشید.

وبینارهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

نقطه اشتراک بازاریابی شبکه ای و بازاریابی شبکه های اجتماعی

این دو روش بازاریابی، روش‌هایی متداول‌اند که هدف‌شان بازاریابی و افزایش فروش است. این را می‌توان تنها نقطه اشتراک این نوع بازاریابی‌ها دانست و این دو روش اشتراکات زیادی با یکدیگر ندارند.

در واقع هر یک از این روش‌ها مسیری متفاوت را طی می‌کنند تا به فروش بیشتر برسند. البته ذکر این نکته ضروری است که بازاریابان در سیستم بازاریابی شبکه ای، از ابزارهای شبکه‌های اجتماعی نیز برای تبلیغات استفاده می‌کنند و در نهایت به استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی روی می‌آورند.

بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی شبکه های اجتماعی | کدام یک بهتر است؟

انتخاب میان این دو روش کاملا بستگی به سیاست‌های برند دارد و باید اهداف کسب و کار را برای آن در نظر بگیرید. بنابراین تصمیم برای این انتخاب بر عهده صاحب کسب و کار است. در اینجا ما برخی نکات را برای شما مرور می‌کنیم:

بازاریابی شبکه‌ای برای شما مناسب به نظر می‌رسد اگر:

  • محصولات و خدماتی دارید که از طریق تبلیغات دهان به دهان قابل فروش است.
  • خیلی به آگاهی از برند اهمیت نمی‌دهید.
  • نمی‌خواهید برای استخدام بازاریاب و کارشناسان بازاریابی هزینه کنید.
  • خیلی نمی‌خواهید با ابزارهای نوین بازایابی شناخته شوید.
  • فقط افزایش میزان فروش برای‌تان مهم است.

به سراغ بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بروید اگر:

  • آگاهی از برند و برندینگ برای‌تان اهمیت دارد.
  • می‌خواهید با یک شعار تبلیغاتی شناخته و در ذهن مردم ماندگار شوید.
  • می‌خواهید بر عملیات بازاریابی نظارت دقیق داشته باشید و به همه آمارها دست پیدا کنید.
  • به جز افزایش فروش اهداف دیگری مانند بهبود سئو سایت، افزایش ترافیک سایت، تبدیل شدن به منبع محتوا، افزایش ووفاداری مشتریان و … را دنبال می‌کنید.
  • می‌خواهید با افراد متخصص در زمینه بازاریابی کار کنید و برنامه‌ریزی خوبی برای بازاریابی و فروش در دنیای مجازی داشته باشید.
  • می‌خواهید جمعیت بزرگی از مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهید و محصولات و خدمات خود را در معرض دید میلیون‌ها نفر بگذارید.
  • دوست دارید که فقط یک فروشنده نباشید و با ارائه محتوای مناسب، ایجاد ارزش افزوده برای مخاطب کنید و موجب وفاداری او به برندتان شوید.

انتخاب با شماست

در دنیای امروز برخی کسب و کارها با استفاده از بازاریابی شبکه‌ای، محصولات و خدمات خود را می‌فروشند و برخی دیگر با استفاده از بازایابی شبکه‌های اجتماعی علاوه بر فروش محصولات و خدمات به دنبال ارزش‌های دیگری هم هستند. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به شما این فرصت را می‌دهد که با مخاطب ارتباط برقرار کنید، با او تعامل داشته باشید و از نظرات او به صورت مستقیم آگاه شوید. باید ببینید کدام استراتژی برای شما و کسب و کارتان بهتر است و بر اساس همان پیش بروید.

برای دیدن جدیدترین دوره‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی روی این لینک کلیک کنید.

شما کدام روش بازایابی را ترجیح می‌دهید و چرا؟