وبلاگ ایسمینار

برندینگ چی نیست؟ ۵ چیزی که اشتباهاً برندسازی فرض می‌شود

صحبت از برندینگ که می‌شود بسیاری از افراد فکر می‌کنند که به خوبی معنای برندینگ را درک کرده‌اند. در صورتی که فقط تصور خودشان از برندینگ را بازگو می‌کنند. مثلاً ممکن است در وهله اول به شما تاکید کنند که بر روی تبلیغات تمرکز کنید. هنوز نمی‌دانیم که چه شد عده‌ای تبلیغات را برابر با برندینگ یا برندسازی می‌دانند؟ تبلیغات در معرفی محصول یا خدمات شما تأثیر بسیار زیادی دارد اما چگونه معرفی کردن هم مهم است؟

برای درک معنای برندینگ و دور شدن از هر آنچه برندسازی می‌شناسیم باید به جای تعریف برندینگ؛ بگوییم:

آنچه در این مطلب خواهید خواند

برندینگ چه چیزی نیست

شاید اگر اشتباهات و تفکرات و تصورات غلط ابتدای کار بیان شود بهتر به درک واقعیت برسیم.

  • لوگو
    برخی بر لوگوسازی و طراحی لوگو و آرم برند خود تاکید دارند و فکر می کنن برندینگ یک طراحی فوق العاده برای لوگوی شرکت یا کسب و کارشان است. اگر قصد طراحی آنچنانی برای لوگو دارید و می‌خواهید منحصربه فرد باشید خیلی هم خوب و است و همین امروز با برترین و بهترین طراحان تماس بگیرید. چرا که نه؟ اما خواهشا این کار را برندینگ فرض نکنید. برندینگ به کل کسب و کار شما برمی گردد و آن را نباید به لوگو محدود کنید.
  • نام تجاری
    رابرت بوش می‌گوید برند ابزار جانبی نیست بلکه برند اصل موضوع است. ممکن است شما ذهنتان را روزها و هفته‌ها درگیر نام انتخابی کسب و کارتان کنید. نامی که پرمغز باشد و از طرفی معرف محصولی که قرار است ارائه دهید. برای انتخاب نام حتی از مشاوران مختلفی مشورت می‌گیرید و در نهایت یک نام خب برای محصولتان انتخاب می‌کنید. کار خوبی است نام محصول باید به خود محصول بیاید اما کار همینجا تمام نمی‌شود. نام گذاری کسب و کارتان برندینگ نیست. برای برندسازی خیلی راه پیش رو دارید. انتخاب نام شرکتتان را به اندازه انتخاب نام فرزندتان جدی بگیرید اما همه چیز را فدای آن نکنید.
  • تبلیغات
    قطعا در دنیای دیجیتال امروز که هزینه‌های هنگفتی برای تبلیغات انجام می‌پذیرد یک راه مهم جهت معرفی محصول تبلیغات است. شاید بسیاری معتقد باشند که تبلیغاتی که اول کارتان به مردم ارائه می‌دهید می‌تواند ضامن موفقیت برند شما باشد. برای تبلیغات هزینه کنید و سعی کنید به اندازه خودتان در آن موفق باشید چه بسا بسیاری از برندهای مطرح دنیا نام و آوازه خود را مدیون و مرهون تبلیغاتی هستند که شاید در ابتدا فکر می‌کردند خرج اضافی ست. تبلیغات نوعی سرمایه گذاری است که اگر درست انجام شود چندین برابر پولی که برای آن هزینه کرده‌اید در مدت کمی به جیبتان بر می‌گردد. هیچکس منکر تأثیر تبلیغات نیست اما اگر فکر می‌کنید تبلیغات همان برندینگ است سخت در اشتباهید. اینگونه نیست.
  • وب سایت
    عصر کامپیوتر و زندگی دیجیتال است و برای تولید و ارائه یک خدمت یا محصول موفق نیاز به یک وب سایت درست و درمون دارید که به راحتی تمام اطلاعاتی که مشتریان نیاز دارند را در اختیارشان بگذارد. علاوه بر این وب سایت شما هر چه بهتر باشد به معنای حرفه‌ای بودن شماست البته همیشه آن را به روز نگه دارید هیچ مشتری از اطلاعات و سایت خاک خورده خوشش نمی‌آید و قطعاً محصولات آن را خریداری نمی‌کند. نیاز به یک تیم قوی و متخصص دارید تا همچنان سایت شما را بالا نگاه داشته و بهترین طراحی و محتوا را برای آن در نظر بگیرند. وب سایت شما می‌تواند نوعی تبلیغ هم در نظر گرفته شود. هرچقدر هم که وب سایت شما عالی و حرفه‌ای باشد باز هم برندینگ محسوب نمی‌شود. علاوه بر وب سایت جهت معرفی محصول خود ممکن است از تراکت، بروشور و بنر و … نیز استفاده کنید. با چنین تجهیزاتی که در اختیار دارید شاید فکر کنید که مسیر برندینگ را تا انتها رفته‌اید اما در اشتباهید. مقصدتان این قدرها هم نزدیک نیست.

  • پیام برند
    با بررسی برندهای مشهور دنیا در حوزه‌های مختلف متوجه خواهید شد که هر یک از آن‌ها پیام خاصی را انتخاب کرده که با دیدن آن پیام، برند مذکور به ذهنتان متبادر می‌شود. بسیاری از تولیدکنندگان که به دنبال برندینگ محصولات خود هستند اتاق فکرهای زیادی را جهت انتخاب پیام تشکیل می‌دهند که در نهایت چند کلمه را در کنار یکدیگر قرار داده و به عنوان پیام به مشتریان خود معرفی کنند. با تمام سختی و تلاشی که در پشت پرده انتخاب پیام محصول وجود دارد، پیام، برندینگ به حساب نمی‌آید و به عوامل و عناصر دیگری برای برندسازی احتیاج است.

برندینگ چست؟

حالا که می دانیم تبلیغات، نام، لوگو و … به معنای برندینگ نیست پس چه چیزی را برندینگ می گویند؟ برندینگ فرآیندی است که معنا و محصول شما را همان گونه که هست در ذهن مخاطب جا می‌اندازد. صاحب برند باید کسب و کار خود را به نحوی در وجود مشتری نهادینه کند که سبب ایجاد علاقه به آن محصول یا خدمت خاص شود به معنای دیگر پرسونا مخاطب را بخوبی در کسب و کار خود معنا ببخشد

از تولید تا توزیع و فروش باید فرآیند برندسازی در جریان باشد، لوگو، پیام برند، وب سایت، بروشور و … اجزای برند هستند و در کنار هم برای برندینگ یک کالا یا خدمات قرار می‌گیرند. نوع ارتباطی که شما با مشتری برقرار می‌کنید، حتی خدمات پس از فروشی که ارائه می‌دهید همگی سبب می‌شود به هدف اصلیتان که همان برندینگ است نزدیک شوید.

درواقع باید برای محصولتان ایجاد هویت کنید تنها در این صورت است که می‌توانید مشتری را با حقیقت محصول آشنا کنید. اگر در برندینگ و برندسازی کار خود را درست انجام دهید سبب می‌شود که حتی با وجود رقبای زیاد، مشتری بدون درنگ محصول شما را انتخاب کند. برندسازی فرآیند راحتی نیست و پیچیدگی‌های خود را دارد اما به نفع هر دو طرف یعنی فوشنده/تولیدکننده و مشتری/مصرف کننده است.

برندینگ چی نیست
برندینگ در بین بسیاری از افراد به اشتباه تعریف شده و یا جا افتاده است. در صورتی که یک فرآیند پیچیده است و در زمینه‌های مختلف اعمال شده تا در نهایت هدفی که مد نظر صاحب کسب و کار است حاصل شود. برای درک مفهوم برندسازی و برندینگ باید ببینیم که این اشتباهات از کجا نشات می‌گیرد؟ آن‌ها را حذف کنیم تا به مفهوم حقیقی برندینگ برسیم.

لوگو و تاکیدی که برای طراحی لوگو وجود دارد، پیام برند و ظرافت‌های خاصی که در انتخاب آن باید رعایت شود، وب سایت که در واقع راهنمای دیجیتالی شماست، نام برند و … هیچکدام برندینگ محسوب نمی‌شود و شاید از هر یک از آن‌ها باید به عنوان عناصر و اجزای این فرآیند یاد کرد. برندینگ در حقیقت به موفقیت شما در درگیر کردن مشتری با محصولتان وابسته است که خود این کار استراتژی خاصی را طلب می‌کند و قطعاً در این راه باید از کارشناسان و متخصصان برندینگ بهره برد.

همچنین میتوانید برای آشنایی با پرسونا برندینگ وبینار های مربوط به این موضوع را در سایت ایسمینار ببینید.