وبلاگ ایسمینار

بازاریابی بالاخطی

بازار تبلیغات ATL رو به رکود است | چاره چیست؟

چرا تبلیغات بالاخطی؟

تبلیغات و بازاریابی بخشی جدانشدنی از کسب و کارهاست و همیشه اهمیت زیادی داشته است. در سال‌های اخیر بارها در مورد این شنیده‌ایم که بازار تبلیغات ATL رو به رکود است و باید به فکر راه‌های دیگری برای تبلیغات باشیم. اما تبلیغات ATL چیست و چرا از رکود آن صحبت می کنند. در این مطلب می‌خواهیم اشاره‌ای به تعریف، مزایا و معایب ATL  و دیگر انواع فعالیت‌های تبلیغاتی داشته باشیم و در نهایت ببینیم چرا این روزها از رکود تبلیغات ATL سخن به میان آمده است و چاره کسب و کارها در این رکود چیست. با ما همراه باشید.

انواع فعالیت‌های تبلیغاتی

بد نیست بدانید بیشتر افراد فعال در زمینه بازاریابی و تبلیغات، سه فعالیت  مهم تبلیغاتی را دنبال می‌کنند که با نام‌های تبلیغات بالاخطی (ATL)، تبلیغات پایین خطی (BTL)  و تبلیغات میان‌خطی (TTL) شناخته می‌شوند. این فعالیت‌ها کمی پیچیده هستند اما ما در اینجا آنها را به زبان ساده به شما معرفی می‌کنیم:

تبلیغات ATL چیست؟

ATL مخفف عبارت Above The Line Advertising و به معنای تبلیغات بالاخطی است و به طور کلی هر نوع فعالیت تبلیغاتی در بستر رسانه‌های عمومی و فراگیر مانند تلویزیون، رادیو، مجلات، بیلبوردها و … را شامل می‌شود.  این نوع تبلیغات، فعالیتی گسترده است که افراد زیادی را مورد هدف قرار می‌دهد.

مزایای تبلیغات بالاخطی (ATL)

  • هدف قرار دادن جامعه ای بزرگ و بالا بودن میزان بازدید
  • جلب توجه بالا و تاثیر زیاد روی تصمیم مخاطب و تبدیل او به مشتری
  • انتشار گسترده پیام برند و برندینگ بسیار قوی

معایب تبلیغات بالاخطی (ATL)

  • هزینه بالا و سرسام‌آور تبلیغات
  • نامناسب بودن برای کسب و کارهای کوچک به دلیل نیاز به بودجه بالا
  • کمتر شدن کارایی به دلیل گسترش چشمگیر شبکه‌های اجتماعی
  • نبود امکان سنجش اثرگذاری تبلیغات و نرخ بازگشت سرمایه

تبلیغات پایین خطی (BTL) چیست؟

BTL مخفف عبارت Below The line advertising و به معنای تبلیغات زیر خطی است که برای اجرای آن از  ایمیل مارکتینگ، بروشور، تراکت، ویزیتوری و کیوسک‌های تبلیغاتی، تبلیغات فروشگاهی، تخفیف و … استفاده می‌شود. شبکه‌های اجتماعی ماننداینستاگرام، فیسبوک، توییتر، لینکدین و… نیز ابزارهایی برای این نوع فعالیت تبلیغاتی به شمار می‌روند و کمپین‌هایی که در این فضاها برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند تبلیغات BTL را دنبال می‌کنند.

مزایای تبلیغات پایین خطی (BTL)

  • هزینه‌های کمتر نسبت به تبلیغات ATL و مناسب برای کسب و کارهای کوچک
  • قابلیت سنجش میزان اثرگذاری تبلیغات و بازگشت سرمایه با استفاده از ابزارها و روش‌های آماری مختلف
  • انتخاب جامعه مخاطبان به صورت هدفمندتر و مشخص کردن اهداف کمپین به صورت دقیق‌تر
  • ارتباط ارتباط مستقیم با مشتریان و ایجاد حس بهتر در آنها

معایب  تبلیغات پایین خطی (BTL)

  • نیاز به نیروی کار باتجربه و حرفه‌ای در تبلیغات ویزیتوری و چهره به چهره
  • سخت بودن مطالعه روی فرهنگ و رفتار مشتریان
  • استفاده از مسدودکننده‌های تبلیغات توسط برخی از کاربران

تبلیغات میان‌خطی (TTL) چیست؟

تبلیغات میان خطی  (Through The Line Advertising) که  به اختصار TTL نامیده می‌شود، ترکیبی از تبلیغات ATL و BTL و حاصل استفاده از ابزارهای این دو نوع فعالیت تبلیغاتی است. این نوع فعالیت تبلیغاتی هم باعث برندینگ و افزایش آگاهی از برند می‌شود و هم نرخ تبدیل و میزان بازگشت سرمایه خوبی دارد. دیجیتال مارکتینگ یکی از انواع فعالیت‌های تبلیغاتی TTL است که شامل استفاده از شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، تبلیغات کلیکی و … برای تبلیغات و بازاریابی می‌شود. بازاریابی ۳۶۰ هم از انواع فعالیت‌های TTL به شمار می‌آید و در آن از همه کانال‌ها شامل تلویزیون، رادیو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و … استفاده می‌کنند.

مزایای تبلیغات میان‌خطی (TTL)

  • مدیریت هزینه‌ها و تصمیم‌گیری بر اساس بودجه
  • استفاده از ابزارهای متنوع و ارتباط با جوامع مختلف
  • نرخ تبدیل بالا

معایب تبلیغات میان‌خطی (TTL)

  • نیاز به نیروی کار هوشمند به دلیل امکان اشتباه به واسطه وجود ابزارهای متنوع

چرا بازار تبلیغات ATL رو به رکود است؟

حال که با انواع فعالیت‌ها و استراتژی‌های تبلیغاتی آشنا شدید، می‌خواهیم نگاهی نزدیک‌تر به آنها داشته باشیم. از میان این فعالیت‌ها، تبلیغات ATL این روزها در حال رکود است و برای آن می‌توان دلایل زیر را عنوان کرد:

  • مخاطبان دیگر متکی به بیلبورد، تلویزیون، رادیو و دیگر رسانه‌های جمعی نیستند بلکه به دلیل گسترش دسترسی به اینترنت به منابع دیگری از اطلاعات هم مراجعه می‌کنند.
  • رشد کسب و کارهای کوچک و نوپا و هزینه‌های بالای تبلیغاتATL تا این نوع تبلیغات کمتر مورد استقبال باشد و استفاده از آن به شرکت های بزرگ و برندهای شناخته شده محدود شود.
  • اگر جامعه هدف کسب و کاری، جامعه جوان‌ترها باشد که نیروی کار محسوب می‌شوند و درآمد دارند، باید در شبکه‌های اجتماعی به دنبال مشتری بگردد و سعی کند حضور گسترده‌ای در فضای مجازی داشته باشد. چرا که این دسته از افراد، زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند و بیشتر اطلاعات خود را از فضای مجازی به دست می‌آورند.

بازاریابی BTL

به سراغ کدام نوع تبلیغات برویم؟

اگر کسب و کاری دارید و می‌خواهید برای تبلیغات و بازاریابی آن برنامه‌ریزی کنید می‌توانید به سراغ روش TTL بروید تا ترکیبی از روش‌های دیگر را در انتخاب‌های‌تان برای ابزارهای تبلیغات داشته باشید. در دنیای امروز بهتر است به سراغ روش‌هایی مثل دیجیتال مارکتینگ بروید که باعث می‌شود در فضای دیجیتال و اینترنت به خوبی دیده شوید. فراموش نکنید که روش‌های تبلیغات روز به روز در حال تغییر هستند و باید گوش به زنگ روش‌های نوین هم باشید.

وبینارمارکتینگ | روشی نوین

در دنیای دیجیتالی امروز می توانید برای تبلیغات و بازاریابی از ابزارهای نوینی مانند وبینار مارکتینگ بهره ببرید که فضایی تعاملی و زنده را بین شما و مخاطبان برندتان به وجود آورد و به شما امکان می‌دهد که مشتریان و مخاطبان‌تان را ببینید، حرف‌های‌شان را بشنوید و بهترین ارتباط را با آنها برقرار کنید. اگر به دنبال پرسونال برندینگ هستید حتما در شبکه‌‌های اجتماعی حضور داشته باشید و اگر حرفه یا هنری را بلدید یا تجربه‌ای دارید و می‌توانید آن را در اختیار دیگران بگذارید و به آنها آموزش دهید، با برگزاری وبینار خودتان را به جمعی از مخاطبان معرفی کنید.  فراموش نکنید تنها در وبینار مارکتینگ است که شما می‌توانید رابطه‌ای تعاملی با مخاطبان‌تان داشته باشید.

 

بیتشر بدانیم: بازاریابی وبیناری به زبان ساده

 

ایسمینار کنار شماست

در این روزها بسیاری از افراد در کلاس‌های آنلاین شرکت می‌کنند و در وبینارهای مختلف هر آنچه را می‌خواهند می‌آموزند و هر اطلاعاتی را که می‌خواهند به دست می‌آورند. ما در ایسمینار کنار شما هستیم تا به راحتی بتوانید وبینار خود را مدیریت و برگزار کنید و از این روش نوین بازاریابی جا نمانید.

 

امکانات برگزاری وبینار

 

آیا با وبینارمارکتینگ آشنایی داشتید؟ تا به حال از وبینار مارکتینگ استفاده کرده‌اید؟