وبلاگ ایسمینار

وبینار ایدئال

۶ نکته کاربردی برای برگزاری یک وبینار ایده‌ئال

برگزار‌کردن وبیناری که رضایت شرکت‌کنندگان و مدرس را در پی داشته باشد مستلزم رعایت‌کردن نکات ریز و درشت و تجربه فراوان است. در این نوشته، از شش نکته مهم و تاثیرگذار برگزار‌کردن وبینار را با شما در میان می‌گذاریم، با ما همراه باشید.

نکته‌هایی باریک‌تر از مو که سرنوشت وبینار شما را عوض می‌کنند

تصور کنید وبیناری را آماده کرده‌ایم و قرار است فردا با حضور ۵۰ نفر شرکت‌کننده برگزار شود. برای این که برگزاری وبینارمان عالی پیش برود باید چه کنیم؟ 

چه عواملی تعیین می‌کنند که وبینار ما عالی و بی‌کم و کاست پیش برود؟ 

۱. یک روز قبل از برگزاری وبینار همه عوامل را بررسی کنید:

 یک روز پیش از برگزاری وبینار، زمان مناسبی است که همه عوامل و شرایط مربوط به برگزاری وبینار را بررسی کنید. نخستین بخش این بررسی، عوامل فنی است. حتما از عملکرد نرم‌افزار برگزاری وبینار، میکروفن و دوربین مطمئن شوید. اگر مشکلی در عملکرد نرم‌افزار برگزاری وبینار دارید (ادوبی کانتکت، اسکای‌روم، الوکام) به پشتیبانی ایسمینار تیکتی بفرستید و از همکاران ما راهنمایی بخواهید. اگر قرار است با نرم‌افزار انتخابی‌تان وبینار را برگزار کنید، با دقت بیشتری بررسی نرم‌افزار را بررسی کنید چرا که مسئولیت استفاده و عملکرد نرم‌افزار اختصاصی کاملا بر عهده خودتان است. بخش دوم بررسی، به میزان آمادگی شما برای برگزاری وبینار مربوط است. اسلایدهایتان را مرور کنید تا یک‌وقت آن‌ها را پس‌وپیش نگذاشته باشید، نکته‌ای را از قلم نینداخته باشید، طرح درس را خوانا و کامل نوشته باشید. تقدم و تاخر مطالب را در ذهنتان مرور کنید تا مطمئن شوید ذهن‌تان آمادگی و تسلط کافی به موضوع دارد

 

۲. یک دستیار برای خودتان داشته باشید

نکات وبینار ایدئالتقریبا در تمام وبینارهایی که خودم شرکت کردم و وبینارهایی که در قالب «مدرسه دیجیتالینگ» برگزار کننده آنها بودم افرادی بودند که مشکل اینترنت، صدا و تصویر داشتند.

اگر قرار باشد من به عنوان مدرس وبینار، خودم تک‌تک این موضوع‌ها را چک کنم، نه تنها زمان را از دست می‌دهم بلکه الباقی شرکت کننده‌ها که چنین مشکلی ندارند حوصله‌شان سر می‌رود و زمانشان تلف می‌شود. به همین دلیل باید به هنگام برگزاری وبینارها یک دستیار در کنارتان داشته باشید تا به این مشکلات رسیدگی کند و پاسخ کامنت‌ها را بدهد.


۳. تصویر خودتان را از کاربران دریغ نکنید

بیشتر وقت‌ها ما نمی‌خواهیم تصویرمان در وبینار وجود داشته باشد یا اینکه آن‌قدر این مسئله برایمان بی‌اهمیت بوده که به سراغ دوربینمان نرفته‌ایم و آن را چک نکرده‌ایم. چون فکر می‌کنیم اگر هم مشکلی وجود داشته باشد خیلی راحت می‌توانیم دوربین را خاموش کنیم.

برگزاری وبینار ایدئال
این در حالی است که برقراری ارتباط چشمی با مخاطب می‌تواند در کیفیت دریافت اطلاعات توسط او تاثیر بسیار زیادی بگذارد.
این را هم در نظر داشته باشید که ما می‌خواهیم وبینارمان به شکل حضوری آن یعنی یک کلاس حضوری یا همایش واقعی نزدیک شود. با این حساب، وقتی مخاطب، تصویر مدرس را ندارد یا اینکه مدرس اصلا به دوربین نگاه نمی‌کند و آن ارتباط چشمی برقرار نمی‌شود، کاربر نقطه اتصال نگاهش را گم می‌کند و به جای توجه به وبینار، نگاهش در اتاقی که نشسته یا در و دیوار سرگردان می‌شود.

برای دوربین هم می‌توانید از وبکم لپ تاپتان استفاده کنید یا اینکه گوشی خود را به وبکم تبدیل کنید. فقط نکته‌ای که باید حتما آن را در نظر بگیرید، کافی بودن نور است.
اگر نور مکانی که در آن وبینار را برگزار می‌کنید کافی نباشد، اصلا چشم شما مشخص نمی‌شود و ارتباط چشمی صورت نمی‌گیرد. من تجربه این مشکل را داشتم و کاربران در کامنت به من گوشزد می‌کردند که به دلیل کم بودن نور نمی‌توانند من را به خوبی ببینند. پس نور را هم دریابید!


۴. یک وبینار بدون اسلاید، یک وبینار نیمه‌کاره است

یک وبینار ایدئال باید حتما اسلاید داشته باشد. چون مخاطبان ما می‌خواهند تصویر هم ببینند. خیلی از مواقع، ما اسلاید داریم اما برای تهیه آنها زمان خوبی نگذاشته‌ایم و خیلی سرسری اسلایدها را تهیه کرده‌ایم یا متن‌ها و عکس‌هایی که در اسلاید به کار برده‌ایم خیلی ساده و بدون جذابیت هستند.

اگر قرار است از همه امکاناتمان برای برگزاری یک وبینار ایدئال استفاده کنیم باید اسلایدهای درست و درمانی را برای مخاطبانمان مهیا سازیم.
حتی وبینارهای مصاحبه‌ای که شاید چندان اسلاید به کارشان نیاید هم می‌توانند با یکی دو اسلاید، کیفیت وبینار خودشان را بالاتر ببرند.
من در یکی از وبینارهایم از اسلایدی استفاده کردم که فقط متن داشت. بعد از تمام شدن وبینار از طریق فیدبک‌هایی که از مخاطبانم گرفتم فهمیدم که وجود عکس می‌تواند چند درجه کیفیت کار را بالاتر ببرد. البته اگر سرعت اینترنت به شما اجازه داد حتی می‌توانید از ویدیو هم در وبینار خودتان استفاده کنید.


۵. وبینارتان را تعاملی برگزار کنید

وبینار تعاملییادتان باشد کسانی که در وبینار شرکت می‌کنند به دنبال تماشای یک ویدیو نیستند آنها می‌خواهند شما را ببینند و به صورت زنده ارتباط برقرار کنند.
به همین دلیل باید کاری کنید که این تعامل، بیشتر و با کیفیت بالاتری اتفاق بیفتد.

برای این کار می‎‌‌توانید از همان ابتدا با مخاطبانتان احوال پرسی کنید. من تجربه این کار را دارم. تقریبا پنج دقیقه قبل از اینکه وبینار برگزار شود از افراد شرکت کننده می‌پرسم که چه شغلی دارند و چرا در این وبینار شرکت کرده‌اند؟
این اطلاعات به من کمک می‌کنند تا وبینار بهتری برگزار کنم و از نیازهای مخاطبانم با خبر شوم. در طول وبینار هم در مورد اینکه سرعت حرف زدنم چطور است؟ آیا تند تند صحبت می‌کنم یا آهسته؟ از مخاطبانمان سوال می‌پرسم. سپس بر اساس فیدبک‌هایی که می‌گیرم آن را اصلاح می‌کنم.

با این حساب در طول وبینار هم به دنبال افزایش رضایت کاربران هستم و به صورت آنلاین، خودم را به روز نگه می‌دارم.
یادتان باشد سوال پرسیدن، روش بسیار خوبی برای افزایش تعامل با کاربران است. سعی کنید سوال‌های خودتان را به شکلی بپرسید که پاسخ‌تان از یک «بله» یا «خیر» و حتی تعریف و تمجیدهایی مانند «خوبه» یا «عالیه» فراتر رود؛ مثلا می‌توانید در میانه‌های وبینارتان از کاربران سوال‌هایی در مورد بخش‌هایی که صحبت کردید بپرسید یا حتی به آنها یک تمرین بدهید.
شاید با خودتان فکر کنید که برگزاری وبینارهای یک یا دو ساعته به اندازه کافی خسته کننده هست و دیگر انرژی اضافی برای این کارها باقی نمی‌ماند.

وقتی شما این‌قدر خسته می‌شوید، مخاطبانتان دو برابر بیشتر خسته می‌‌شوند. چون ما می‌دانیم که در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم اما آنها خبری از آن ماجرا ندارند و سعی می‌کنند موضوع را از زبان ما بفهمند.
تصور کنید ما وبیناری در مورد کسب و کار داریم. در آن صورت مخاطبان ما همزمان با شنیدن صحبت‌هایمان در حال ارتباط دادن آن با ماجراهای کسب‌وکار خودشان هستند. بنابراین، تعاملی که در طول وبینار با کاربران برقرار می‌کنید به شکلی خستگی را از آنها به در می‌کند.

یک تجربه وبیناری کوچک؛ صحبت کردن برای در و دیوار!

اجازه بدهید یکی از تجربه‌های کوچکم در مورد اثر ایجاد تعامل را برایتان بگویم. من در حال برگزاری وبینار بودم که متوجه شدم بعد از ۴۵ دقیقه صحبت کردن، هیچ کس هیچ چیزی نمی‌گوید. اوضاع طوری بود که انگار در یک اتاق خالی در حال صحبت کردن با خودم هستم. کسانی که تجربه برگزاری وبینار را دارند این مورد را به خوبی درک می‌کنند.
بنابراین، درست مثل خواننده‌ها که موقع برگزاری کنسرت کلی از طرفداران حاضر در سالن انرژی می‌گیرند شما هم موقع برگزاری وبینار، حواستان به این انرژی و تعامل دو طرفه باشد. من در مقاله «بازاریابی محتوایی چیست؟» به طور مفصل و همراه با مثال و جزئیات فراوان در مورد چند و چون این تعامل با شما صحبت کرده‌ام. پیشنهاد می‌کنم سری به این گفتار بزنید.


۶. دعوت کردن از مخاطب را جدی بگیرید

بعد از اینکه وبینارتان تمام شد مخاطب را به انجام نظرسنجی و دیدن وبینارهای دیگرتان دعوت کنید. حتما این دعوت کردن را انجام بدهید؛ مثلا اگر چند وبینار برگزار شده‌ی دیگر دارید که به این وبینار مرتبط هستند حتما این کار را انجام دهید هیچ ایرادی هم ندارد. در واقع، بهترین مکان برای تبلیغ وبینارهای دیگرتان همین‌جا است.
حتی اگر هم وبینار دیگری ندارید می‌توانید از آنها بخواهید که نظرشان را در سایتتان ثبت کنند یا اگر از ایسمینار برای برگزاری وبینارتان استفاده می‌کنید از مخاطبانتان بخواهید که در صفحه وبینارتان نظراتشان را بنویسند. این نظرها بقیه مخاطبان را تشویق می‌کند تا با اطمینان بیشتری در وبینارها شرکت کنند.

خلاصه‌ای از آنچه با هم در وبینار ایدئال گفتیم:

  •  حتما یک روز قبل از برگزاری وبینار، سیستم، نرم افزار، دوربین و خلاصه هر چیزی که در طول وبینار به آن نیاز دارید را بررسی کنید.
  •  وجود یک دستیار به شما کمک می‌کند تا وبینار خودتان را بدون مشکل مدیریت کنید.
  • حتما در وبینار از تصویر خودتان هم استفاده کنید تا با ایجاد ارتباط چشمی با مخاطب، تاثیر عمیق‌تری روی او بگذارید.
  •  اسلاید، یکی از بخش‌های جدا نشدنی از وبینار است. حتما اسلایدهای با کیفیتی را برای وبینار خودتان مهیا کنید.
  •  نباید در وبینار فقط خودتان حرف بزنید بلکه باید با مطرح کردن سوال، زمینه ایجاد ارتباطی دو طرفه را با مخاطبانتان به وجود بیاورید.
  • حتما در انتهای وبینار از شرکت کننده‌ها بخواهید که نظرشان را برایتان بنویسند.

 

اگر برای برگزاری وبینار نیاز به راهنمایی دارید، بر روی دکمه زیر کلیک کنید تا همکاران ما با برای مشاوره رایگان با شما تماس بگیرند:

مشاوره رایگان