وبلاگ ایسمینار

کسب و کار موفق

۹ کسب و کار موفق و ناموفق! ایران (و درس هایی که باید بگیرید)

 افراد بسیاری هستند که با توجه به ایده، سرمایه و توانی که در اختیار دارند قصد راه‌ اندازی کسب و کار موفق و کوچکی دارند که به ‌مرورزمان آن را وسعت ببخشند و از این طریق درآمد خوبی هم کسب کنند. نوآوری و اشتغال‌زایی کسب ‌و کارهای مختلف تاثیر بسزایی در شکوفایی اقتصاد یک کشور دارد. در چند دهه اخیر کارآفرینانی بوده‌اند که به هدف خود رسیده‌اند و از یک کسب ‌و کار کوچک به یک برند تبدیل‌شده‌اند و از طرف دیگر بسیاری به دلایل مختلف شکست‌خورده‌اند و هرگز نتوانسته‌اند به هدف خود دست پیدا کنند. بررسی و مطالعه سرگذشت آن‌ها می‌تواند یک کلاس درس بسیار آموزنده برای افرادی باشد که تازه در ابتدای راه قرار دارند و به امید راه‌اندازی کسب و کارهای موفق در ایران در حال پرورش ایده هستند.

کسب و کار موفق و ناموفق

کسب و کار موفق و ناموفق

۱- لست سکند

یکی از بهترین سایت‌های گردشگری در ایران لست سکند به شمار می‌رود که روزانه بازدید فراوانی از آن می‌شود. این سایت با شیوه جمع سپاری، کسب ‌و کار خود را به مخاطبانش سپرد. افراد به‌صورت داوطلبانه سفرنامه‌های خود را در سایت قرار می‌دهند و همین بخش تبدیل به یکی از محبوب‌ترین قسمت‌های سایت شده است. این سایت با اهدای جایزه به سفرنامه‌های برگزیده انگیزه بیشتری به مخاطبان جهت همکاری می‌دهد.

۲- مستر تیستر

اینفلوئنسری که نام اصلی خودش برای هیچ‌کس آشنا نیست و با خوردن غذاهای مختلف در رستوران‌ها و مکان‌های متنوع به تبلیغات می‌پردازد. او زمانی شروع به تست انواع غذاها کرد و تبلیغات رستوران‌ها را در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام قرار می‌داد که هنوز غذا خوردن در رستوران برای تبلیغات خیلی جا نیفتاده بود اما به ‌مرور زمان این شیوه از تبلیغات را به همگان معرفی کرد و خود نیز تبدیل به یک برند شد و در حال حاضر با تیسترهای معروف بین‌المللی برنامه اجرا کرده و تبلیغ می‌کند و علاوه بر خوردن غذاهای خوشمزه درآمد خوبی هم نصیب خود می‌کند.

۳- دیجی کالا

یکی از کسب ‌و کارهای کوچک و موفق بود. به دیجی کالای امروز که غول بزرگ دیجیتال مارکتینگ است نگاه نکنید. این برند اول با چند نفر و یک دفتر و چند کامپیوتر شروع به کار کرد و بیشتر در زمینه لپ‌تاپ و گوشی موبایل محتوا ارائه می‌داد اما کم‌کم با جلب نظر قشر جوان و با پشتوانه خلاقیت خود تبدیل به آمازون ایران شد و توانست نیازهای مردم را در زمینه‌های مختلف برطرف کند. خدمات پس از فروشی که دیجی کالا به مشتریانش ارائه می‌دهد همچون ضمانت یک‌هفته‌ای تعویض و پس گرفتن کالا در صورت عدم رضایت از جنس و کیفیت محصول اعتماد به این بازار مجازی را افزایش داد.

۴- اسنپ

کسب و کار موفق اسنپ

همچنین بخوانید :  توسعه فردی دقیقاً یعنی چی؟ نقشه راه Personal Development

با ایده برداری از تاکسی‌های اینترنتی آمریکا همچون اوبر توانست در ایران کار خود را شروع کند و شما با نصب اپلیکیشن و ارائه مبدأ و مقصد و هزینه سفر می‌توانید درخواست اتومبیل کنید. این شرکت موجب جمع‌آوری تعداد زیادی از تاکسی‌سرویس‌ها شد. علاوه بر اشتغال‌زایی که ایجاد کرد با نرخ کم، اهمیت به رضایت مشتری و نظرسنجی توانست جایگاه ویژه‌ای در بین تاکسی‌های اینترنتی ایران به دست آورد.

۵- کافه بازار

درواقع مشابهی از گوگل پلی بود که امکان دسترسی به انواع اپلیکیشن ها و بازی‌های رایانه‌ای را برای کاربران اندروید فراهم می‌کرد. همچنین به برنامه‌هایی دسترسی داشت که امکان دسترسی به آن‌ها از گوگل پلی مسدود بود و به همین دلیل به ‌مرور زمان در بین کاربران ایرانی جای خود را باز کرد. کافه بازار را میتوان نمونه ای موفق از بازاریابی اپلیکیشنی در نظر گرفت.

۶- نوتلا بار

فروشگاه‌های زنجیره‌ای که در شعب خود محصولاتی چون انواع کیک و بستنی و وافل و … را به فروش می‌رساند. قشر جوان از این برند جدید استقبال کردند اما پس از مدتی تب نوتلا بار در بین آنان فروکش کرد. به‌این‌علت که قیمت محصولات نسبت به ارزش واقعی آن بسیار بالابود و کم‌کم مشتریان خود را از دست داد. عدم هماهنگی بین کیفیت و قیمت یکی از عوامل اصلی از رونق افتادن نوتلابار بود.

۷- پیتزا بوف

شعب پیتزا بوف در شهرهای مختلف شروع به کار کرد و بسیار پرآوازه شد اما پیتزا بوف نیز بعد از حدود دو سال به دست فراموشی سپرده شد زیرا قیمت غذا نسبت به کیفیت آن بالابود و حتی از کیفیت آن در طول زمان نیز کاسته شد و به همین راحتی این برند از بازار رقابتی بازار فست فود کنار گذاشته شد.

۸- چیتار

کسب ‌و کار چیتار از کسب ‌و کارهای شکست‌خورده‌ای است که کار آن‌ها تولید نرم‌افزاری بود که محتوای فیزیکال مجلات را به محتوای دیجیتال تبدیل می‌کرد (چیزی شبیه به روزنامه‌های هری پاتر). این کسب ‌و کار با شکست مواجه شد زیرا هنگام شروع کار به فکر پرزنت کردن و جذب سرمایه‌گذار نبود و از طرف دیگر پیش از انجام کار بازار خود را به‌خوبی بررسی نکرده بود. آن‌ها حتی نمی‌دانستند که مجلات حال حاضر ایران توانایی پرداخت حقوق کارمندان خود را ندارند چه برسد به‌صرف هزینه جهت ارائه محتوای دیجیتال.

۹- استارتاپ کاناپه

رسیدن به موفقیت در کسب و کار ها

همچنین بخوانید :  ۱۰ راهکار تقویت هوش هیجانی و لیست خوراکی‌های تقویت EQ

بسیاری از کسب ‌و کارهای کوچک باوجود داشتن ایده کسب و کار اینترنتی خوب و داشتن تیم حرفه‌ای به شکست محکوم شدند زیرا توسط غول‌های رقیب بلعیده شدند و توان مبارزه با آن‌ها را نداشتند. همچون استارتاپ کاناپه که در زمینه فروش املاک لوکس فعالیت می‌کردند و خدمات ویژه‌ای به مشتریان خاص خود ارائه می‌داد. این کسب ‌و کار پس از مدتی نتوانست در برابر فشار آژانس‌های املاک و بنگاه‌های ملکی دوام بیاورد و ازهم‌پاشیده شد. از نمونه‌های دیگر در این شرایط می‌توان به سایت بامیلو در برابر دیجی کالا و یا اپراتور تالیا و رایتل در برابر ایرانسل اشاره کرد. بسیار خوب است اگر قصد ایجاد استارت آپ دارید مقاله ” ۰ تا ۱۰۰ راه اندازی استارت آپ در ایران! ” را بخوبی مطالعه فرمایید.

درس ‌هایی که باید بگیریم

  • برای داشتن کسب و کار موفق خانگی ایده اولیه درواقع حکم اولین سنگ بنای آن را دارد اما همین میزان کافی نمی باشد و نیاز به نگارش بیزینس پلن می باشد. این ایده از هرجایی می‌تواند جرقه بخورد چه‌بسا بسیاری از ایده‌ها از شکست کسب ‌و کارهای دیگر پدید آمده‌اند و در نهایت به موفقیت رسیده‌اند. ایده باید خلاق، نو و منحصربه‌فرد باشد.
  • تیم و اعضای گروه استارت آپ برای پیشبرد یک هدف باید به‌درستی انتخاب شوند. تیم کسب ‌و کارموفق باید برای پیاده‌سازی ایده از تمام توان و مهارت خود استفاده کنند. یک ایده هرچقدر هم درخشان و نو باشد ممکن است به‌واسطه یک تیم ناکارآمد حرام و هدر شود و به هیچ نتیجه‌ای نرسد. اعضای تیم حکم پارویی را دارند که قرار است قایق ایده شما را به ساحل برساند.
  • بسیاری از کسب ‌و کارهای موفق امروزه که در حوزه خود سرآمد هستند زمانی که پا به عرصه بازار گذاشتند ایده نو و دست اولی داشتند اما مشکل اینجا بود که جلب اعتماد مردم برای این اولین‌ها بسیار سخت بود. از طرفی دیگر شناساندن و معرفی کارکرد چنین ایده‌هایی به مردم کار آسانی نیست. پس باید نسبت به ادامه راه صبور بود و از این مراحل به‌سلامت عبور کرد.درس های برای موفقیت کسب و کار ها
همچنین بخوانید :  ۱۷ تمپلیت "برنامه ریزی" چگونه خیییییییلی ساده برنامه ریزی کنیم؟!
  • برخی ایده‌های ناب از ناممکن‌ترین جاها نشات می‌گیرد بنابراین همیشه نسبت به توصیه، تعاریف و انتقادات اطرافیان شنوا باشد تا بتوانید امکان تولد یک ایده بی‌نظیر را فراهم کنید.
  • خلاقیت و نوآوری به معنای پیچیدگی نیست. بسیاری از کسب ‌و کارهای ناموفق اصرار داشتند که در همه جوانب خلاقیت داشته باشند. این کار زمان زیادی از شما می‌گیرد زیرا روش‌های ساده بسیاری در دسترس شما وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
  • برای داشتن کسب و کار موفق باید اعضای تیم خود را توجیه کنید که تا رسیدن به سوددهی ایده ممکن است از حقوق خوب و کافی خبری نباشد. بسیاری از کسب ‌و کارهای نو و خلاق به دلیل نیاز مالی افراد تیم و انصراف آن‌ها از ادامه همکاری شکست‌خورده است.
  • ایجاد حس غرور در بین کارمندان و همکاران می‌تواند ضامن موفقیت کسب ‌و کار شما شود. تمامی افراد باید از اینکه در یک محیط مشخص برای هدفی مشخص تلاش می‌کنند احساس غرور و شعف کنند.

برخی از سوالات رایج

اعضای تیم حکم پارویی را دارند که قرار است قایق ایده شما را به ساحل برساند.یک ایده هرچقدر هم درخشان و نو باشد ممکن است به‌واسطه یک تیم ناکارآمد حرام و هدر شود و به هیچ نتیجه‌ای نرسد.