وبلاگ ایسمینار

کدبورس

کد بورس ; ۰ تا ۱۰۰ بورس کد بورس من

ایده بازار بورس از ضرر و زیان عده‌ای بازرگان در اروپا حاصل شد. با توجه به زیانی که دیده بودند به فکر چاره افتادند تا زیان خود را به حداقل برسانند بنابراین به این نتیجه رسیدند که بهترین کار شریک کردن افراد دیگر در فعالیت‌هایشان است و بدین گونه در سود و ضرر نیز با یکدیگر شریک می‌شدند. این تجربه مؤثر بود و به‌مرورزمان شکلی قانون‌مند به خود گرفت و درنهایت به آنچه امروز بازار بورس می‌نامیم رسید.

چنانچه از دسته علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بازار بورس هستید باید بدانید که دریافت کد بورسی کلیدی است که می‌توانید با کمک آن به دنیای بورس وارد شوید. کد بورس در حقیقت نشان‌دهنده هویت شما در این بازار است. ما به شما در این مقاله نحوه چگونگی دریافت کد بورس را آموزش خواهیم داد و با توجه به اینکه این مقاله مختص مبتدی‌ها و تازه‌واردهاست، نکاتی طلایی که در سرمایه‌گذاری شما می‌تواند تأثیر مثبت بگذارد را بیان خواهیم کرد.

نحوه دریافت کد بورس

جهت دریافت کد بورس برای آموزش سرمایه گذاری در بورس باید از طریق کارگزاری اقدام کنید. پیش از هر چیز نیاز دارید که یک کارگزار معتبر پیداکرده تا به‌راحتی بتوانید به‌واسطه آن‌ها به معامله در بازار بورس بپردازید. کارگزاری چیست؟ به شما می‌گوییم. کارگزاری واسط بین شما و بازار بورس است. درواقع کارگزاری وکیل و نماینده سرمایه‌گذار در بازار بورس است این شخص حقوقی از طرف سهام‌دار، در بازار اقدام به معامله اوراق بهادار، کالا و … می‌کند.

در بورس تمامی خریدوفروش‌ها به‌صورت غیرمستقیم اتفاق میفتد و هیچ‌یک از طرفین معامله یکدیگر را نمی‌شناسند. در این بازار غیرمستقیم نقش کارگزاری از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا هیچ فردی به‌صورت مستقیم بدون دخالت کارگزاری حق معامله در بازار بورس را ندارد. کارگزاری‌ها باید از طریق مراجع مربوطه اقدام به کسب مجوز کنند. در ایران و شهرهای مختلف کارگزاری‌های بسیاری فعالیت می‌کنند.

نحوه دریافت کد بورس

همچنین بخوانید :  با رعایت این ۱۱ نکته فروش وبینارتان را افزایش دهید!

کارگزاری درازای خدماتی که به سرمایه‌گذار ارائه می‌دهد، کارمزد دریافت می‌کند. علاوه بر معامله، کارگزاری ممکن است خدمات جانبی از طریق صندوق‌های مختلف سرمایه‌گذاری و ارائه سود و … به مشتریان خود ارائه کنند. همچنین بسیاری از کارگزاری‌ها خدمات مشاوره مالی و آموزشی در حوزه بورس و معاملات برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند.

یکی از مسائل بسیار مهم در ارتباط با خدمات بهترین کارگزاری های بورس نحوه برداشت وجه و مدت‌زمان واریز آن به‌حساب مشتری است. همان‌گونه که می‌دانید برای فعالیت در بورس باید حساب بورس خود را شارژ کنید. از طرف دیگر هنگام فروش سهام و دریافت سود شاید مایل باشید که مقدار پول موردنظر خود را از حساب بورسی خارج کرده و به‌حساب بانکی‌تان منتقل کنید. این انتقال همچون عملیات کارت به کارت آنی صورت نمی‌گیرد و معمولاً با تأخیر حدود دو روز انجام می‌شود.

کارگزاری‌های مختلف در مدت‌زمان واریز پول از حساب بورس به‌حساب بانکی مشتری کاملاً متفاوت هستند. برخی پول را در دوروزه، برخی سه‌روزه یا بیشتر به‌حساب بانکی منتقل می‌کنند. حتماً در انتخاب کارگزاری خود به این نکته مهم نیز توجه کنید. البته بورس این مزیت را دارد که سرمایه شما زودتر و راحت‌تر از سرمایه‌گذاری‌های دیگر به پول نقد تبدیل می‌شود.

برای انتخاب کارگزاری باید در مورد آن‌ها به‌خوبی مطالعه و تحقیق کنید. پس‌ازاینکه انتخاب کردید که از کدام کارگزاری کد بورس دریافت کنید. به آدرس اینترنتی کارگزاری موردنظر مراجعه کرده و اقدام به ثبت‌نام اینترنتی می‌کنید. این روزها اکثر مردم به اینترنت و یا گوشی هوشمند دسترسی دارند و به‌راحتی می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز که مایل‌اند در سایت کارگزاری ثبت‌نام کنند.

این ثبت‌نام کمتر از پنج دقیقه وقت شما را می‌گیرد. پس از تکمیل فرم و اطلاعات مراحل ثبت‌نام شما به پایان می‌رسد؛ اما هنوز کار تمام نشده است. شما باید مراحل ثبت‌نام در سایت سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتری) را تکمیل کنید. این سازمان باهدف تسریع در روند عملیات احراز هویت و مبارزه با پول‌شویی تأسیس‌شده است و تمام افراد فعال در بازار بورس باید در این سامانه ثبت‌نام و اطلاعات خود را وارد کنند. هنگام ثبت‌نام در سایت سجام باید مبلغی پول (ده هزار تومان) به‌حساب سازمان واریز کرده و سپس به تکمیل فرآیند ثبت‌نام بپردازید.

درنهایت و پس‌ازاینکه ثبت‌نام شما هم در سایت کارگزاری موردنظر و هم در سازمان سجام تمام شد یک کد ده‌رقمی به شماره همراهی که داخل سیستم ثبت کرده‌اید برای شما ارسال می‌شود. در روز و ساعات اداری با همراه داشتن کد ده‌رقمی سجام و اصل مدارک (شناسنامه، کارت ملی) به یکی از شعب کارگزاری، جهت احراز هویت مراجعه می‌کنید. برای دریافت کد بورس احتیاج به مدرک تحصیلی خاصی ندارید هرچند در گذشته داشتن حداقل مدرک دیپلم برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته می‌شد اما امروزه این مسئله اهمیتی ندارد و همین‌که فرد از دانش‌پایه نسبت به بورس برخوردار باشد کفایت می‌کند.

این روزها به دلیل استقبال مردم از فعالیت در بازار بورس بسیاری از کارگزاری‌ها فرآیند احراز هویت را به دفاتر پیشخوان دولت واگذار کرده‌اند و در این زمینه با یکدیگر همکاری می‌کنند. در دفاتر پیشخوان دولت نیز مبلغی جهت ارائه خدمات از شما دریافت می‌شود.

فعالیت در بورس

پس از تکمیل فرآیند احراز هویت در دفاتر پیشخوان یا شعب کارگزاری برای ثبت نام کد بورسی شما به شماره همراهتان ارسال می‌شود. ارسال کد بورس حداقل ۲۴ ساعت و حداکثر دو هفته زمان می‌برد. کد بورس شامل حروف (سه حرف اول نام خانوادگی) و پنج عدد تصادفی است.

همچنین بخوانید :  نحوه دریافت رمز دوم پویا برای همه بانک‌ها

کد بورس همانند کد ملی مختص به یک نفر است و همچنین هر نفر تنها می‌تواند یک کد بورسی داشته باشد.

تنها در صورت تغییر نام خانوادگی می‌توانید برای تغییر کد بورس خود اقدام کنید در غیر این صورت کد شما همیشه ثابت خواهد ماند.

نکاتی که برای فعالیت در بورس به آن‌ها نیاز دارید

به دلیل پیشرفت تکنولوژی و استفاده از اینترنت دیگر مثل گذشته حضور در تالار بورس و تابلو خوانی نیاز نیست. با نصب اپلیکیشن هایی که کارگزاری‌های مختلف در اختیاردارند و همچنین نام کاربری و رمز عبوری که کارگزاری در اختیارتان قرار می‌دهد به‌راحتی می‌توانید در منزل یا محل کارتان به خریدوفروش سهام بپردازید. این تکنولوژی کار بسیاری از افراد را راحت کرده است و تنها در صورت دسترسی به اینترنت می‌توانید به معامله پرداخته و از شرایط بازار در لحظه باخبر شوید. البته همچنان تالار بورس باز است و بسیاری هنوز ترجیح می‌دهند به‌صورت حضوری خریدوفروش انجام داده و فرصت دیدار و مشورت با سایر سرمایه‌گذاران را نیز داشته باشند.

پس از گرفتن کد بورسی شما قدم به این بازار بزرگ می‌گذارید که می‌توانید از آن کسب درآمد کنید؛ اما فراموش نکنید که سود سبز یکروی بازار بورس است و این بازار روی دیگری همچون زیان قرمز نیز دارد. باید قواعد بازی و معامله را یاد بگیرید. از هیجانات پرهیز کنید و تمام حرکات معامله‌گران و سهام را بررسی و تحلیل کنید. علم اقتصاد و دانش بورس بسیار وسیع است و شما نیاز دارید که در این زمینه اطلاعات خوبی به دست آورید.

تجزیه و تحلیل در بورس

هرگز تمام داروندار خود را وارد بازار نکنید. پولی که می‌دانید اضافه است و از بین رفتنش زندگی شما را دگرگون نمی‌کند را سرمایه‌گذاری کنید. هرگز پول حاصل از فروش خانه، اتومبیل و طلا یا وام را در بورس سرمایه‌گذاری نکنید. بااینکه تحلیل گران از تحلیل‌های مختلف تکنیکال و بنیادی برای حرکت بعدی سهم استفاده می‌کنند و با تکیه براین بررسی‌ها به انجام معامله می‌پردازند اما واقعیت این است که هنوز هیچ‌کس نمی‌تواند آینده یک سهم را به‌صورت قطعی پیش‌بینی کند.

بورس از بازارهایی است که از اخبار و اتفاقاتی که در سرتاسر دنیا اتفاق می‌افتد تأثیر می‌پذیرد و چون هیچ‌یک از این اتفاقات پیش‌بینی پذیر نیست بنابراین با قطعیت صحبت کردن اشتباه است؛ اما حتماً راه‌هایی برای معامله کم ریسک و بدون ریسک وجود دارد. به‌طورکلی مهم است که تمامی جوانب را در نظر بگیرید و سپس وارد بازار شوید. هرچه اطلاعات شما بیشتر باشد ریسک سرمایه‌گذاری کمتری خواهید داشت. حال در این قسمت به ذکر نکاتی می‌پردازیم که دانستنش در همین ابتدای راه خالی از لطف نیست.

  • فعالیت در بورس نیازمند صرف وقت است. ساعت شروع فعالیت بورس از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲:۳۰ هرروز هفته به‌جز پنجشنبه و روزهای تعطیل است. معامله‌ها و نوسان قیمت به صدم ثانیه بستگی دارند و هرلحظه‌ای که در بورس می‌گذرد حیاتی است. درصورتی‌که می‌دانید امکان فعالیت در این ساعات روز را ندارید بهتر است به فکر سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر سرمایه باشید.
  • جهت ثبت‌نام دریافت کد بورسی داشتن شماره شبا حساب بانکی الزامی است.
  • پیش از مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت جهت احراز هویت از همکاری آن‌ها با کارگزاری موردنظرتان اطمینان حاصل کنید. لیست شعب کارگزاری و دفاتر پیشخوان در سایت کارگزاری‌ها درج شده است.
  • ازآنجایی‌که معاملات توسط اپلیکیشن و آنلاین انجام می‌پذیرد لازم است دانش خود در مهارت فعالیت‌های آنلاین را افزایش دهید. همچنین پیش از خریدوفروش تمام منوهای اپلیکیشن خود را بازکنید و نحوه استفاده و کاربرد هر یک را یاد بگیرید. در این زمینه می‌توانید از مشاوران کارگزاری‌ها کمک بگیرید.
  • در نظر داشته باشید هنگامی می‌توانید شروع به انجام معامله کنید که نام و کد بورس شما در اپلیکیشنی که از آن استفاده می‌کنید ثبت‌شده باشد.
  • در صورت تأخیر در ارسال کد بورس با تلفن‌های پشتیبانی کارگزاری خود تماس بگیرید.

بازار بورس

همچنین بخوانید :  اولین گزارش سالانه بازار مدیریت و برگزاری وبینار در ایران منتشر شد
  • اگر به هر دلیلی از کارگزاری و خدمات آن‌ها رضایت نداشته باشید می‌توانید کارگزاری خود را تغییر داده و با کارگزاری دیگری همکاری کنید. در این زمینه کاملاً حق انتخاب دارید.
  • پیشنهاد می‌کنیم پیش از دریافت کد بورسی سجام یا حداقل پیش از انجام معامله حتماً دوره‌های آموزشی بگذرانید و مطالعات خود در زمینه بورس و معامله در این بازار را افزایش دهید.
  • با توجه به قوانین جدید حداقل میزان مبلغ خرید در بورس برای هر شرکت ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال (پانصدهزارتومان) می‌باشد. نیازی نیست برای شروع پول زیادی را وارد بازار کنید. البته خرید کمتر از این مبلغ برای خرید عرضه اولیه بلامانع است. عرضه اولیه به سهام شرکت‌هایی گفته می‌شود که برای اولین بار بخشی از سهام شرکت خود را در بورس عرضه می‌کنند. این سهام به دلیل استقبال مردم و خریداران زیاد روند افزایش قیمت داشته و با بازدهی خوبی همراه است.
  • برای سرمایه‌گذاری خود اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت بگذارید.
  • بسیاری از افراد تازه‌کار به شانس در معامله معتقدند که این درواقع خطرناک‌ترین نگاهی است که می‌توان به بازار بورس داشت.
  • فراموش نکنید که در بورس تنها به تحلیل و دانش خود متکی باشید. هیچ‌گاه به حرف دیگران که تبلیغات سهام خاصی را می‌کنند گوش ندهید. هرگز به توصیه کسی خریدوفروش انجام ندهید. تنها و تنها بر پایه علم و تحلیل پیش بروید.
  • کسی در بورس موفق است که استراتژی خودش را داشته باشد و بتواند به روش خودش سود کسب کند. پس ارتقا و بهبود دانش و تجربه این فرصت را در اختیارتان می‌گذارد که به روش خودتان معامله کنید. علاوه بر اصول علمی و فنی باید ویژگی‌های روان‌شناختی خاصی را نیز در خود تقویت کنید ازجمله تحمل ریسک. اینکه آیا حاضر هستید ریسک کنید؟ و در صورت شکست چه میزان توان تحمل اضطراب حاصل از شکست را دارید؟ توجه به این ویژگی‌ها برای فردی که به بازار بورس وارد می‌شود بسیار بااهمیت است؛ زیرا در خیلی از موارد عدم کنترل استرس یا هیجان می‌تواند با عدم موفقیت او در بورس رابطه مستقیم داشته باشد.

سرمایه گذاری موفق

  • در بازار بورس تنها دریافت کد بورس شما را معامله‌گر نمی‌کند بلکه تصمیمات شماست که از شما یک معامله‌گر خوب می‌سازد. علاوه بر سود همیشه به زیان هم‌فکر کنید؛ بنابراین با خرید هر سهم برای خود یک حد ضرر تعیین کنید مثلاً ده درصد. اگر سهم شما به ده درصد زیان رسید از آن بیرون بیایید و به امید خوب شدن اوضاع ضرر بیشتری را برای خود نخرید.

اولویت خود را حفظ سرمایه قرار دهید نه حفظ سود. مهم این است که اصل سرمایه خود را از دست ندهید وگرنه میزان سود در طول زمان تغییر می‌کند.

وارن بافت دو قانون در این زمینه گذاشته است ” قانون شماره یک: سرمایه‌تان را از دست ندهید. قانون شماره دو: قانون اول را هرگز فراموش نکنید.”

  • از سبدهای مختلف یا صندوق سرمایه‌ گذاری مشترک خرید کنید (دارویی، پتروشیمی، خودرو، نفت، گردشگری و …) ۵۲ صنعت در بورس فعال هستند و شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها به عرضه سهام خود پرداخته‌اند. با تنوع سبد اگر در یک سبد سهام شما زیان دید ممکن است در سبد دیگر سود خوبی کسب کنید و زیان شما را جبران کند. اصطلاحاً گفته می‌شود تمام تخم‌مرغ‌هایتان را داخل یک سبد نگذارید وگرنه با افتادن یک سبد همه تخم‌مرغ‌های خود را از دست می‌دهید.
  • لزومی ندارد هرروز و به تعداد زیاد سهام بخرید. هرچه تعدد سهام و خرید شما بالاتر رود به همان میزان ریسک معامله را افزایش می‌دهید. برای خرید عجله نداشته باشید و برای بررسی‌های بیشتر زمان خرج کنید.
  • به یاد داشته باشید که حرفه‌ای‌ها روی هیچ سهامی تعصب ندارند و آن‌ها فقط در مورد ارزش سرمایه خود متعصب‌اند بنابراین از تعصب کورکورانه بر روی سهام خود بپرهیزید.

برخی سوالات رایج

بعد از ثبت نام در سایت کارگذاری مورد نظر و سایت سجام باید در روز و ساعات اداری با همراه داشتن کد ده‌رقمی سجام و اصل مدارک (شناسنامه، کارت ملی) به یکی از شعب کارگزاری، جهت احراز هویت مراجعه ‌کنید پس از تکمیل فرآیند احراز هویت در دفاتر پیشخوان یا شعب کارگزاری ارسال کد بورس حداقل ۲۴ ساعت و حداکثر دو هفته زمان می‌برد.

با توجه به قوانین جدید حداقل میزان مبلغ خرید در بورس برای هر شرکت ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال (پانصدهزارتومان) می‌باشد. نیازی نیست برای شروع پول زیادی را وارد بازار کنید. البته خرید کمتر از این مبلغ برای خرید عرضه اولیه بلامانع است.

عرضه اولیه به سهام شرکت‌هایی گفته می‌شود که برای اولین بار بخشی از سهام شرکت خود را در بورس عرضه می‌کنند. این سهام به دلیل استقبال مردم و خریداران زیاد روند افزایش قیمت داشته و با بازدهی خوبی همراه است.