وبلاگ ایسمینار

وبینار چیست

وبینار چیست؟ با سمینار آنلاین یا رویداد آنلاین بیشتر آشنا شوید!

افزایش چشمگیر در برگزاری کلاس آنلاین انواع دوره های مجازی را می‌توان یکی از تحولات مهم در دنیای امروز دانست. کمتر کسی است که در این روزها نداند کلاس آنلاین چیست و این عبارت بارها به گوش‌مان خورده است. این دوره‌ها یا کلاس‌ها که به صورت تخصصی‌تر وبینار خوانده می‌شوند، تحولاتی را در آموزش و نحوه اطلاع رسانی درباره موضوعات مختلف به وجود آورده اند. برای آشنایی شما با این تحول، در این مطلب می‌خواهیم به تعریف وبینار بپردازیم و به شما بگوییم وبینار چیست و چه ویژگی‌ها و مزایایی دارد. با ما همراه باشید تا اطلاعات دقیق‌تری در این باره به دست آورید و همه چیز درباره وبینار را بدانید.

 

وبینار چیست

وبینار چیست ؟

وبینار (Webinar) از عبارت Web-based seminar گرفته شده و به کلاس، دوره، سمینار یا هر نوع رویداد آنلاین گفته می‌شود که در  محیط وب و با استفاده از اینترنت و نرم‌افزارهای خاص به صورت کاملا آنلاین، زنده، تعاملی و دو طرفه در یک زمان مشخص برگزار می‌شود. کلاس آنلاین، سمینار آنلاین، دوره مجازی، کلاس مجازی و … نیز نام‌هایی هستند که به جای وبینار به کار می‌روند و همه ما کم و بیش با آنها آشنایی داریم.

به هنگام برگزاری وبینار، کاربران و مدرس یا برگزار کننده در زمانی مشخص آنلاین می‌شوند و با مراجعه به لینکی که در اختیار آنها گذاشته شده، در محیطی ویژه حضور پیدا می‌کنند؛ این محیط ویژه را می‌توان یک بستر یا پلتفرم آموزش دانست که ارتباط و آموزش را با امکانات مختلف، ممکن می‌سازد. مدرس در این پلتفرم از طریق صدا و تصویر، نمایش فایل ارائه، ترسیم اشکال بر روی وایت برد، نمایش ویدیوهای مختلف آموزشی و به اشتراک گذاری صفحه نمایش یا دسکتاپ خود، مطالب را به شرکت‌کنندگان منتقل می‌کند و افراد حاضر در وبینار نیز، در صورت نیاز به توضیح بیشتر یا مطرح کردن سوالات خود از امکان ارسال پیام‌های متنی، صدا و تصویر استفاده می‌کنند.

وبینار چه مزایایی دارد؟

وبینارها در واقع جایگزینی برای دوره‌های آموزشی حضوری و سمینارها و کارگاه‌های مختلف هستند که به صورت آنلاین برگزار می‌شوند. این نوع برگزاری به صورت مجازی مزایایی را به همراه دارد که در اینجا به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

نیاز به حضور در مکانی خاص ندارید. برای شرکت در سمینارها و کلاس‌های حضوری باید به مکانی مشخص مانند کلاس یا سالن اجتماعات و … بروید اما در وبینارها و کلاس‌های آنلاین این محدودیت وجود ندارد. شما می‌توانید در خانه، در کافه، به هنگام سفر و هر جای دیگری که دسترسی به اینترنت دارید، بنشینید و در کلاس شرکت کنید.

هزینه کمتری می‌پردازید. هزینه کلاس‌های آنلاین و دوره‌های مجازی کمتر از مشابه حضوری آنهاست. همچنین با حضور در این گونه دوره‌ها و کلاس‌ها، هزینه‌ای برای رفت و آمد نمی‌پردازید و همین موضوع باعث صرفه‌جویی می‌شود. حالا می‌توانید با هزینه پس‌انداز شده در دوره دیگری ثبت نام کنید و چیزهای بیشتری یاد بگیرید. میزان صرفه‌جویی در هزینه‌ها برای برگزار کننده وبینار بسیار چشم‌گیرتر است چرا که او دیگر به امکاناتی مانند سالن، دیتا پروژکتور، تجهیزات صدا و تصویر پیشرفته، میان وعده و پذیرایی و حتی نیروهای انتظامات و هماهنگی، نیاز ندارد. حذف این موارد هزینه‌ها را برای برگزارکننده  به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

در زمان صرفه‌جویی می‌کنید. محدودیت حاضر شدن در مکانی خاص در کلاس‌های حضوری و سمینارها، باعث می‌شود که مجبور باشید زمانی را برای رسیدن به آن محل و بازگشت به خانه در نظر بگیرید. در کلاس‌های آنلاین چنین چیزی وجود ندارد چرا که در هر جایی به محیط کلاس و محتوای آن دسترسی دارید و می‌توانید زمان رفت و آمد خود را به هر کار دیگری که دوست دارید اختصاص دهید.

به فایل‌ها و جزوات آموزشی در لحظه برگزاری دسترسی دارید. در صورتی که برگزارکننده وبینار یا کلاس آنلاین بخواهد فایل ارائه خود یا جزوه‌ای خاص را در اختیار شرکت‌کنندگان بگذارد، در لحظه می‌تواند این کار را انجام دهد و دیگر نیازی نیست که بعد از تمام شدن کلاس، به دنبال فایل ارائه یا کپی کردن جزوه باشید.

می‌توانید به ویدیوی کلاس دسترسی داشته باشید. معمولا وبینارها در هنگام برگزاری ضبط می‌شوند و بعدا می‌توانید هر آنچه در کلاس، گفته شده را بارها مرور کنید تا هیچ نکته‌ای را از دست ندهید. همچنین اگر به دهر دلیلی نتوانستید در زمان مقرر در وبینار یا کلاس آنلاین شرکت کنید، محتوای آن را از دست نمی‌دهید و می‌توانید با دیدن ویدیو آموزشی در جریان همه محتوای آن قرار بگیرید.

می‌توانید با برگزاری وبینار کسب درآمد کنید. شما می‌توانید دانش، مهارت و هنر خود در زمینه‌های مختلف را با برگزاری وبینار به دیگران آموزش دهید و از این طریق درآمد خوبی به دست آورید. کافیست به یک پلتفرم برگزاری وبینار مانند ایسمینار مراجعه و یک دوره آموزشی آنلاین را تعریف کنید تا کاربران در آن ثبت نام کنند.  البته همه درآمد شما به هزینه ثبت نام ختم نمی‌شود و با ضبط و فروش فیلم وبینار خود می‌توانید درآمدی همیشگی داشته باشید.

 

امکانات برگزاری وبینار

 

وبینار چیست

 

محیط برگزاری وبینار چگونه است و چه امکاناتی دارد؟

وبینارها در محیط نرم‌افزارها و پلتفرم‌های مختلف برگزار می‌شوند. انواع  مختلفی از این نرم‌افزارها وجود دارد که همه آنها امکان به اشتراک‌گذاری پیام‌های متنی،صوت، ویدیو و فایل ارائه را دارند اما در ارائه امکانات دیگر و حتی سرعت اینترنت مورد نیاز، دارای تفاوت‌هایی هستد. این برگزارکننده وبینار است که بر اساس نیاز و هدف خود و امکانات نرم‌افزارها، یکی را انتخاب می‌کند. با مطالعه مطلب نرم‌افزارهای برگزاری وبینار، می‌توانید اطلاعات خوبی درباره این نرم‌افزارها به دست آورید.

در این محیط شما قادر به دیدن مدرس و فایل ارائه هستید اما با دیگر کاربران ارتباط تصویری و صوتی ندارید. شما و دیگر کاربران می‌توانید پیام‌های متنی ارسال کنید و در صورت نیاز و درخواست شما امکان به اشتراک‌گذاری صدا و تصویرتان در کلاس آنلاین به شما داده خواهد شد.

 

تجهیزات و امکانات مورد نیاز وبینار

اگر یک دستگاه رایانه، لپ تاپ، گوشی، تبلت و … و دسترسی به اینترنت با سرعت بالا دارید، برای شرکت در وبینار یا کلاس‎‌های آنلاین آماده‌اید. یک میکروفون یا هدست مناسب هم برای پخش و دریافت بهتر صدا پیشنهاد می‌شود و اگر برگزار کننده وبینار هستید علاوه بر این موارد باید نرم‌افزار و پلتفرم مناسبی را انتخاب کنید و بستری را نیز برای ثبت نام کاربران مهیا سازید.

 

وبینار چیست

چگونه می‌توانم در یک وبینار شرکت کنم؟

با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید بسیاری از وبینارها با موضوعات مختلف را بیابید. در ایسمینار نیز به وبینارها و کلاس‌های آنلاین با موضوعات مختلف دسترسی دارید. کافیست یکی را بر اساس نیاز و علاقه خود انتخاب و بررسی کنید و هزینه آن را بپردازید تا ثبت نام شما انجام شود.  پس از این کار، باید در زمان مقرر آنلاین شوید، به لینک مشخص شده مراجعه کنید و سر کلاس حضور یابید. حالا می‌توانید از محتوای وبینار استفاده کنید، اطلاعات جدید به دست آورید و از مزایای شرکت در کلاس آنلاین بهره‌مند شوید.

چگونه می‌توانم وبینار برگزار کنم؟

اگر مهارت، هنر و دانشی در هر زمینه‌ای دارید که دوست دارید آن را به دیگران آموزش دهید و یا نیاز به برگزاری یک سمینار برای معرفی برند یا محصولات خود دارید، وبینار انتخاب خوبی برای شماست.

برای برگزاری وبینار باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید و قدم به قدم پیش بروید تا تجربه خوبی از برگزاری یک رویداد یا دوره آنلاین را داشته باشید. داشتن استراتژی و محتوای مناسب، استفاده از روش‌های تبلیغات و بازاریابی درست، انتخاب بستر مناسب برای ثبت نام کاربران و …. همه و همه در کیفیت وبینار شما و رضایت شرکت‌کنندگان نقش دارند.

برای آنکه این مسیر را درست بروید می‌توانید در مطلب مراحل برگزاری وبینار دقیق‌ترین اطلاعات را در این زمینه به دست آورید. تمام مراحل را به صورت دقیق برای شما توضیح داده‌ایم تا بتوانید بهترین وبینار را برگزار کنید.

آیا سرعت اینترنت ایران برای وبینار کافیست؟

اگر همه استانداردها در برگزاری رویدادهای آنلاین رعایت شوند و از پلتفرم و نرم‌افزارهای مناسب استفاده شود، می‌توان با حداقل سرعت نرخ دانلود ۵۰ کیلوبیت بر ثانیه هم وبینار خوبی را بدون مشکل و قطع و وصلی برگزار کرد. بنابراین کاربران در ایران نیز به راحتی می‌توانند در وبینار مورد علاقه خود شرکت کنند و تجربه خوبی در این زمینه داشته باشند.

آیا امکان تست وبینارها وجود دارد؟

شاید هنوز هم تصور درستی از وبینار و محیط آن ندارید و یا هنگامی که به شرکت در وبینار یا کلاس آنلاین فکر می‌کنید، هنوز در مورد شرکت در این دست دوره‌ها و کلاس‌ها مطمئن نیستید. اگر دوست دارید که وبینار و حضور در فضای آن را امتحان کنید و بیشتر با محیط آن آشنا شوید، می‌توانید از وبینارهای رایگان بهره ببرید. بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای در وبیناری که به علاقه و سلیقه‌تان نزدیک‌تر است ثبت نام کنید، در زمان اعلام شده، آنلاین شوید و با مراجعه به لینکی که به شما داده شده، تجربه‌ای را در زمینه شرکت در وبینار به دست آورید. سپس با خیال راحت در هر وبیناری که دوست دارید ثبت نام کنید.

سخن آخر

بدون شک برگزاری وبینار یا کلاس آنلاین و شرکت در این دست دوره‌های مجازی، تجربه‌ای خاص برای شما خواهد بود. نبود محدودیت زمانی و مکانی، هزینه‌های منصفانه و پایین‌تر نسبت به دوره‌های حضوری و امکان استفاده از وبینارهای رایگان برای آشنایی با فضای رویدادهای آنلاین، همه و همه آن قدر جذاب هستند که شما را متقاعد کنند تا یک بار هم که شده وبینار را امتحان کنید. با شرکت در وبینارها می‌توانید با کمترین هزینه مهارت‌های جدید بیاموزید و اطلاعات جدیدی را در زمینه‌های مختلف به دست آورید. در ایسمینار می‌توانید وبینارهای مختلفی را مورد بررسی قرار دهید و به راحتی در دوره مورد نظرتان ثبت نام کنید.

سایت وبینار

برخی از سوالات رایج

 

 

 

ایسمینار
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 1035
دوست نداشتم: 669
میانگین امتیازات: 1.55

45 دیدگاه در “وبینار چیست؟ با سمینار آنلاین یا رویداد آنلاین بیشتر آشنا شوید!

سلام من از سایت اسکای روم استفاده کردم برای برگزاری وبینار خیلی راضی بودم

سلام، بله اسکای روم نیز همچون ادوب کانکت، زوم و … یکی از نرم افزارها و زیرساخت های وبینار است که می توان برای برگزاری وبینار از آن استفاده کرد. افرادی که می خواهند وبینار برگزار کنند می توانند وبینار خود را در سایت ایسمینار فارغ از نوع نرم افزار برگزاری، ثبت و منتشر کنند و از سیستم ثبت نام و مدیریت رویداد ایسمینار استفاده نمایند.

سلام در پلن های معرفی شده وبینار ها طرح های مختلفی وجود دارد. آیا میتوان از صفحه تبلیغات شما هم برای اطلاع رسانی استفاده کرد و یا اینکه شما فقط داشبورد وبینار رو ارائه میدید؟

سلام، برای برگزاری وبینار و استفاده از سیستم ثبت نام و مدیریت رویداد ایسمینار می توانید از بسته پایه که همان برگزاری وبینار است را انتخاب کنید و همزمان می توانید از سایر بسته های ایسمینار همچون پشتیبانی، تبلیغات و … استفاده نمایید.

کاش چند دقیقه اول فیلم‌های وبینارها رو توی شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های یوتیوب و آپارات و … رایگان می‌گذاشتید که بفهمیم چیه، چطور هست، اگه خواستیم بقیه رو بخریم…

سلام
ویدئوهای کوتاه از برخی از وبینارها در کانال آپارت و شبکه های اجتماعی ایسمینار قرار می دهیم. تا جایی که ممکن باشد حتما برای اکثر ویدئوها این کار را انجام می دهیم.
ممنون از پیشنهاد خوبی که دادید.

تجربه ارزشمندی داشتیم در برگزاری وبینارها با ایسمینار. به عنوان استاد
وقتی با ایسمیناری ها کار می کنی، کافیه فقط روی محتوا تمرکز کنی. بقیه حله.

اول هرچی کلمه وبینار می‌شنیدم فکرم سمت کارگاه حضوری می‌رفت
با آقای مانوئل در پادکست سفر محتوا آشنا شدم و حالا فکر می‌کنم سایت شما می‌تونه پلتفرم خوبی برای ارائه خدمات بازاریابی از طریق موتورهای جستجو باشه
باید بیشتر بهش فکر کنم

خیلی خوشحالیم از آشنایی با شما. ممنون بابت اعلام نظرتان و توجه به ایسمینار.
بله وبینار علاوه بر اینکه ابزاری مدرن برای آموزش و به اشتراک گذاری تجربیات است، می تواند به عنوان ابزار بازاریابی تحت مفهوم وبینار مارکتینگ و ابزار بازاریابی رویدادی مورد استفاده قرار بگیرد که اتفاقا توسط بسیاری از شرکت ها و مدیران بازاریابی مورد استفاده قرار میگیرد چون نسبت به سایر روش های بازاریابی هزینه کمتر و مزایای خاص خودش را دارد.

وبینار چیزی شبیه لایو در انیستاگرام هست خیلی خوبه بنظرم

بله مشابه لایو اینستاگرام هست اما یک سری امکانات متفاوت همچون به اشتراک گذاشتن فایل ارائه، نمایش صفحه دسکتاپ مدرس برای آموزش نرم افزار، امکان درج نظر سنجی و … دارد که به ارائه یک آموزش خوب کمک می کنه.

سلام وقت بخیر و خداقوت?بعد از وبینار میشه فیلم های ضبط شده را دانلود کرد؟

سلام ممنون
اگر برگزارکننده وبینار باشید می توانید وبینار را ضبط و بعدا دانلود کنید و اگر می خواهید در وبینار بقیه دوستان شرکت کنید معمولا اساتید ویدئوها را برای دانلود در اختیار افرادی که در وبینار ثبت نام کرده بودند در ایسمینار قرار می دهند.

سلام خوبیدخسته نباشی بنده بتازگی باسایت شما اشناشدم برای وبیناربخوام به دانش اموزانم درس بدم چیکارکنم واز کجا شروع کنم واقعیتش اصلا چیزی از وبینار وهزینه هاش و.. بصورت کاملا مبتدی هستم ممنون میشم به تلگرامم پیام داده وبا من درارتباط باشبن بی زحمت با برآوردهزینه ها ببینم ایا قابل اجرا هست یانه
ID:ir9996 telegram

خداوکیلی سایتتون بدترین سایت جهانه
هزار صفحه راجب اینکه وبینار چیه و مزیت‌هاش و… گفتید، یه دکمه یا راهنما یا گزینه ثبت‌نام روی صفحه اصلی یا تو منو نزاشتید
من دو تا وبینار دارم الان خیلی ضروریه
تمام سایت رو زیر و رو کردم که پیدا کنم استفاده کنم اصلا نیست
اینگار اینجا آموزشگاه مزیت های وبیناره

متاسفم برای اون شخصی این سایت رو طراحی کرده

سلام وقت بخیر
این صفحه مربوط به وبلاگ ایسمینار است و سایت اصلی ما نیست و طبیعتاً در وبلاگ مقاله های مربوط به برگزاری وبینار، مزیت های استفاده از وبینار به عنوان ابزار آموزشی و راهنمای استفاده از سایت قرار داده می شود. برای ورود به سایت می توانید بر روی گزینه «برگشت به ایسمینار» که در منوی بالای صفحه وبلاگ قرار دارد کلیک کنید و یا برای ثبت نام در وبینار بر روی گزینه «وبینارها» کلیک کنید.
خیلی ممنون از اینکه نظرتان را ارسال کردید و ما حتما گزینه ثبت نام در ایسمینار را هم در منوی اصلی قرار می دهیم تا دسترسی به این گزینه به صورت مستقیم فراهم شود.
موفق باشید

سلام. سایت بسیار خوب و مفیدی دارید. اکثر سمینار هایی که دارید به نظر مفید و کاربردی میاد. فقط ای کاش قابلیت نشان کردن وبینار های مورد علاقه رو هم به سایتتون اضافه می کردید تا هر بار وارد سایت میشیم مجبور نباشیم دنبال وبیناری که قبلا پیداش کردیم بگردیم. باتشکر.

خیلی جالب و کاربردیه مخصوصا برای ما که تهران نیسیتیم. فقط ببخشید سوالات چطوری پرسیده میشه؟ ینی صدای ما هم پخش میشه یا باید تایپ کنیم؟

سلام. بله خیلی از دوستان که امکان حضور در کلاس ها و دوره های حضوری رو ندارن می تونن از وبینار استفاده کنن که دیگه برای حضور تو کلاس ها هزینه رفت و برگشت و اسکان را هم نداشته باشن. شرکت کنندگان عموما سوالات رو به صورت تایپی و در قسمت چت باکس مطرح می کن اما اگر مدرس وبینار اجازه بدن می تونن به صورت صوتی هم سوالات خودشون رو بپرسن.

سلام وقت بخیر ، ما برای اینکه کلاس های حضوری مان را به صورت آنلاین برگزار کنیم، پلتفرم های مختلفی را تست کرده ایم، لذا سوالم این است که تفاوت پلتفرم شما با adobe connect در چیست؟ آیا تمایزی دارد؟ مزایایی که نسبت به آن وجود دارد چیست؟

سلام وقت بخیر
ایسمینار پلتفرم مدیریت و برگزاری وبینار است. یکی از امکاناتی که ما در اختیار شما قرار می دهیم نرم افزار و زیرساخت مورد نیاز برای برگزاری وبینار است و ایسمینار نرم افزار اختصاصی برای برگزاری وبینار ندارد بلکه نرم افزارهای موجود در بازار را در اختیار شما قرار میدهد. یکی از این نرم افزارها ادوب کانکت است و نرم افزار دیگری که ارائه می دهیم نرم افزار اسکای روم است. شما بر حسب نیاز می توانید از یکی از این نرم افزارها برای برگزاری وبینار استفاده کنید.
با تشکر

سلام و احترام
مدرس فرعی دقیقا چه امکاناتی رو در اختیار داره؟؟
آیا تصویرش هم برای مخاطبان پخش میشه یا فقط اجازه پخش صدا و اشتراگ گذاری فایل دارن؟

سلام وقت بخیر
بله ایشان هم می توانند در وبینار صدا و تصویر وصل کنند و از همه امکانات بهره مند شوند.
با تشکر

[…] وبینار (Webinar) از عبارت Web-based seminar گرفته شده و به کلاس، دوره، سمینار یا هر رویداد آنلاینی گفته می‌شود که تو محیط وب و با استفاده از اینترنت بصورت کاملا آنلاین، زنده، تعاملی و دو طرفه تو یک زمان مشخص برگزار می‌شود. […]

[…] وبینار (Webinar) از عبارت Web-based seminar گرفته شده و به کلاس، دوره، سمینار یا هر رویداد آنلاینی گفته می‌شود که تو محیط وب و با استفاده از اینترنت بصورت کاملا آنلاین، زنده، تعاملی و دو طرفه تو یک زمان مشخص برگزار می‌شود. […]

[…] وبینار (Webinar) از عبارت Web-based seminar گرفته شده و به کلاس، دوره، سمینار یا هر رویداد آنلاینی گفته می‌شود که تو محیط وب و با استفاده از اینترنت بصورت کاملا آنلاین، زنده، تعاملی و دو طرفه تو یک زمان مشخص برگزار می‌شود. […]

سلام
وقتتون بخیر
من ایسمینار ثبت نام کردم ولی نمیتونم وارد اکانتم بشم داخل ادوبی کانکت
لطفا راهنمایی کنید چطور میتوانم از ایسمینار استفاده کنم و وارد اکانتم بشم

سلام دوست گرامی وقت بخیر
به باکس رایچت واقع در سمت راست پایین صفحه پیام دهید تا تیم پشتیبانی شما رو راهنمایی کنن
ممنونم

با سلام، بنده کارمند هستم . تا به حال ۲ بار با ۲ ایمیل متفاوت ثبت نام کردم ولی نتونستم تو کلاسهاتون شرکت کنم لطفا راهنمایی بفرمایید.

سلام وقت بخیر دوست گرامی
جهت رفع مشکل ذکر شده، لطفا با شماره تماس ۰۲۱۹۱۰۲۶۶۱۰ روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۸
تماس بگیرید تا در اسرع وقت به مشکل شما رسیدگی شود
سپاس از همراهی شما

سلام میخواستم یک سوال بپرسم من میخوام در کلاس های آنلاین دانشگاه شرکت کنم آیا استاد میتونه منو ببینه یا اول من باید درخواست بدم بعد استاد بپذیره و بعد میتونه منو ببینه

سلام وقت بخیر
بله امکان تصویری بودن وجود دارد ، بستگی به تنظیمات وبینار دارد اما معمولا باید درخواست ارسال شود و سپس بعد از تایید تصویر شما نمایش داده میشود .
سپاس

[…] وبینار (Webinar) از عبارت Web-based seminar گرفته شده و به کلاس، دوره، سمینار یا هر رویداد آنلاینی گفته می‌شود که تو محیط وب و با استفاده از اینترنت بصورت کاملا آنلاین، زنده، تعاملی و دو طرفه تو یک زمان مشخص برگزار می‌شود. […]

سلام وقت بخیر
کاملا درست میفرمایید وبینار یک بستر آنلاین برای برگزاری دوره، سمینار و یا کلاس آنلاین هست که این روزها به علت شیوع بیماری کرونا آشنایی بیشتری بین مردم پیدا کرده

سلام
شایگان هستم مدرس «سرمایه‌گذاری در املاک» برگزاری وبینارها با ایسمینار تجربه ارزشمندی بود.
با ایسمینار فقط روی محتوا تمرکز می‌کنی. بقیه کارها به خوبی پیش میره …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.