وبلاگ ایسمینار

وبیناردی1400

وبیناردِی ۱۴۰۰ چه خبر بود؟

ایسمینار به عنوان نخستین پلتفرم تخصصی مدیریت و برگزاری وبینار، هر سال در تاریخ ۲۱ مهر ماه رویداد تخصصی «وبیناردی یا راز وبینار» را برگزار می‌کند. هدف از برگزاری این رویداد، آشنایی بیشتر افراد با وبینار برای آموزش تخصصی آنلاین و استفاده کسب و کارها از وبینار به عنوان ابزاری برای بازاریابی است.
این رویداد امسال هم به صورت کاملا آنلاین و رایگان برگزار شد و علاقه‌مندان از سراسر جهان در این رویداد شرکت کردند. وبیناردی امسال با محوریت موضوعی وبینار مارکتینگ برگزار شد که در آن از کاربرد وبینار به عنوان ابزاری برای بازاریابی صحبت شد. رویداد امسال شامل ۴ سخنرانی و ۱ پنل حرفه‌ای بود که در این مقاله قصد داریم گزارشی از این رویداد را ارائه بدهیم.

تهدیدها و فرصت‌ها از کنترل ما خارج است

علیجاه شهربانویی

اولین سخنرانی توسط علیجاه شهربانویی (مشاور بازاریابی و تبلیغات) با موضوع «جهش وبینارها با کویید ۱۹» انجام شد. در این ارائه در خصوص تاثیرات کووید بر روی وبینارها و کسب و کارها صحبت میشود.
در اول صحبت این سوال را پرسیدند که آیا کووید فرصت است یا تهدید؟
آقای شهربانویی به نکاتی همچون توضیح تهدید و فرصت پرداختند تا بتوانند به بحث اصلی که آیا کویید تهدید است یا فرصت برسند. ایشان در ادامه مشخصات دقیقی از تهدید یا فرصت را اینگونه بیان کردند:

  •  بزرگ و قابل توجه است.
  •  تاثیرش ماندگار است.

و ایشان در ادامه گفتند که با این ویژگی‌ها کار بسیار دشواری است که بتوانیم یک تهدید را به یک فرصت تبدیل کنیم و از آن به نفع خودمان استفاده کنیم. ایشان به این جمله‌ی آقای «مالکوم مکدونالد» اشاره می‌کنند: “تهدیدها و فرصت‌ها از کنترل ما خارج است.” و در ادامه می‌گویند که آن کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم، مد نظر گرفتن آن‌هاست؛ بنابراین (ما) با نگاه به خواست مشتریان و بررسی فاصله‌مان با رقبا تغییر می‌کنیم در حالیکه حواسمان به «فرصت‌ها» و «تهدیدها» هست.
از نظر ایشان یک تغییری در مدرسین و مشاوران با جهش کویید ۱۹ بوجود آمد و باعث تغییر الگوی ارائه و مصرف شد. در ادامه با مطرح کردن جهش بازدیدکنندگان ایسمینار در چند سال اخیر این موضوع که کووید ۱۹ باعث تغییر در مدل ارائه و خرید شده است را نشان دادند.

 

وبینارِ تجاری یا وبینار برای تجارت!

میلاد اسلامی زاد

سخنران بعدی این رویداد، آقای میلاد اسلامی‌زاد (بنیان‌گذار و مدیرعامل نویسش) بودند. در ابتدا ایشان به این مورد اشاره کردند که در ۱ سال و نیم گذشته ۴ وبینار در ایسمینار برگزار کردند و تمام صحبت‌های ایشان به صورت موردی از تجربیات خودشان در برگزاری وبینار بود.

در ادامه ایشان به بررسی کاربرد وبینار تحت دو عنوان“وبینارِ تجاری” و “وبینار برای تجارت” پرداختند و البته به این نکته اشاره کردند که خودشان در مجموعه نویسش از وبینار به عنوان ابزاری برای بازاریابی استفاده کرده‌اند. از نظر ایشان وبینار به مثابه یک رسانه برای بازاریابی، یک امکان و راه‌حلی است که در کنار باقی کارها که ما در بسته بازاریابی دیجیتال انجام میدهیم می‌تواند مفید باشد.

در ادامه ایشان از اینکه چگونه محتوای وبینارشان را نوشتن که باعث جذب مخاطبان زیادی شد گفتند و همچنین به ۳ نکته زیر برای برگزاری یک وبینار موفق اشاره کردند:

  1.  مدرس کاردرست
  2.  حرف تازه
  3.  موضوعِ همیشه داغ

در خصوص روش‌هایی که برای معرفی و اطلاع رسانی وبینارها می‌توان استفاده کرد صحبت کردند.

چگونه وبینار را معرفی کردیم:

  1.  کاربران موجود خود بیزینس
  2. استفاده از پلتفرم ایسمینار
  3. مخاطبین مدرس

و اما ایشان به برنامه‌ای که بعد از برگزاری وبینار انجام شد نیز اشاره کردند چون قصد آنها از برگزاری وبینار جذب لید یا سرنخ فروش بوده است. به گفته‌ی خودشان تازه کار تیم مارکتینگ از اینجا شروع شد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

  •  حذف اضافات
  •  تلفن
  •  ایمیل
  •  باز هم ایمیل

 

جذب مشتری تا فروش با وبینار
عادل طالبی

در ارائه سوم با آقای عادل طالبی(استراتژیست کسب و کارهای دیجیتال) با موضوع ‘’از جذب مشتری تا فروش با وبینار، همراه با تحلیل قیف فروش’’ همراه بودیم. ایشان در ابتدا با فروش شروع کردند و به این موضوع که تمام کسب و کارها به دنبال راهی برای فروش هستند اشاره کردند که از نظر ایشان این مورد اشتباه است و قبل از اینکه به فروش فکر کنیم باید به یک سری از موضوعات دیگری هم توجه کنیم.
در ادامه آقای عادل طالبی اهمیت نقشه مسیر مشتری برای فروش را بیان کردند و بعد از آن به سراغ قیف فروش رفتند که یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های آنالیز، ولی جا افتاده‌ترین مدل‌هاست.

بعد از این مراحل باید به سراغ انتخاب کانال بازاریابی دیجیتال برویم و کانال‌هایی که به دردمان می‌خورد را انتخاب کنیم. در ادامه ایشان از تجربه خودشان از برگزاری وبینار با هدف جذب لید مدیران کسب و کارها یا تصمیم گیران در یک کسب و کار می‌گویند. ایشان برای برگزاری وبینار تمامی مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شده بود را طی کردند(نیاز سنجی، تحلیل محصول و…) و به بررسی نتایجی که پس از برگزاری وبینار حاصل شد پرداختند:

  •  ۱۸۰۰ نفر ثبت‌نام کردند
  •  ۳۰۰ نفر آنلاین شرکت کردند
  •  ۸۰۰ نفر ویدئو را باز (یا مشاهده کردند)
  •  ۲۰۰ نفر فرم پر کردند
  •  ۷۰ نفر Qualify شدند
  •  ۶۰ تماس برقرار شد
  • ۴۰ مشتری بالقوه شناسایی شدند

که در ادامه با ۴۰ تماسی که گرفته شد باعث شد ۱۷ مشتری را برای کسب و کار جذب کنند. و در آخر به این نکته اشاره کردند که یک ایده‌ی خوب برای برگزاری وبینار کافی نیست و شما باید برای قبل و بعد از وبینار برنامه ریزی خوبی را داشته باشید تا بتوانید به یک نتیجه گیری قابل قبول و یا حتی عالی دست پیدا کنید.

 

ژاکت چطور ۴۵۰۰ ثبت نامی گرفت؟!

وحید بهرامیان
در ارائه آخر آقای وحید بهرامیان(مدیر محصول ژاکت) با موضوع ژاکت چطور ۴۵۰۰ ثبت نامی داشت در کنار ما بودند. آقای بهرامیان صحبت را با بازار هدف خودشان یعنی مدیران کسب و کارهای آنلاین شروع کردند و بعد از آن به کووید ۱۹ و تاثیرات آن بر رای کسب و کارها پرداختند.
در ادامه درباره کمپینی که در تابستان داشتند و باعث شد جذب مخاطب خوبی داشته باشند صحبت کردند، ولی این مشتریان اطلاعاتی کافی و کاملی از اصول بازاریابی دیجیتال نداشتند و ژاکت تصمیم بر این گرفت که یک وبینار با عنوان «آموزش دیجیتال مارکتینگ اصولی» برای مخاطبین را اجرا کند. در ادامه ایشان از کارهایی که قبل از برگزاری وبینار خود انجام دادند گفتند که به شکل زیر است:

  • تمایز
  • جامعیت (استراتژی بازاریابی، تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی، سئو و ابزارهای دیجیتال)
  • از جنس تجربه بودن
  • اساتید خوب
  • جامعیت سرفصل‌ها تجربه محور
  • جدول زمان بندی
  • جذب اسپانسر
  • جدول KPI
  • استفاده از استراتژی ANCHORING
  • استفاده از کانال‌های بازاریابی

 

گفت‌و‌گویی از جنس تجربه

پپنل گفتگو جذب لید با وبیناردر بخش آخر پنل ما با حضور ۵ نفر از افرادی که تجربه برگزاری وبینار را داشتند برگزار شد. در این پنل پیرامون موضوع جذب لید با وبینار صحبت شد. در ابتدای پنل، مهمان‌ها از کسب و کار خودشان و دلیل استفاده از وبینار به عنوان یک ابزار بازاریابی صحبت کردند. در ادامه، نکات مهمی که در این پنل گفته شد را برای شما نوشته‌ایم:

  • یکی از نکاتی که آقای امیرطه نوروزی (طراح سازه و مدیریت مجموعه طراحی/آموزشی پاراسیویل) به آن اشاره کرد این بود که با برگزاری یک وبینار رایگان خوب با مدرسان تاپ در حوزه طراحی سازه توانسته‌اند جلب رضایت مشتری را بدست بیاورند و از طریق شماره تلفن‌هایی که از این وبینار به دست آوردند توانستن به فروش بسیار خوبی به دست بیاورند.
  • خانم مهدیه معظمی (مدیر روابط عمومی یکتانت) از تجربه ایجاد اولین وبینار مجموعه یکتانت صحبت کردند. یک راز پس از ایجاد اولین وبینارشان در ایسمینار، متوجه شدند که تعداد زیادی از افراد در وبینارشان ثبت نام کرده‌اند بدون آنکه تبلیغاتی را شروع کرده باشند و همین باعث تعجبشان شده بود. خانم معظمی همچنین درباره ابزارهایی که برای اطلاع‌رسانی وبینارهایشان استفاده می‌کردند مانند ایمیل مارکتینگ، پوش نوتیفیکیشن و… صحبت کردند.
  • یکی از نکاتی که آقای آیدین محمد حسینی (هم بنیانگذار بیمیتو و مدیر توسعه کسب و کار بیمیتو و ازکی) مطرح کردند درباره هدف مجموعه «ازکی» از برگزاری وبینار بود که از این کانال به عنوان یک کانال ارتباطی در حال استفاده‌ هستند و بیشتر به دنبال این هستند که برند ازکی را به مخاطبین خود معرفی کنند.
  •  یکی از کارهای جذابی که آقای حامد بیدی (موسس و مدیرعامل مرکز طراحی اسپیرال و کارزار) در دیده شدن وبینارهای خود انجام داده بودند این بود که از کسانی که فیدبک خودشان را نسبت به وبینار ایشان در استوری بازگو کنند کد تخفیف ۱۰۰ درصدی برای یکی از ویدئوهای آموزشی خود به آن فرد میدادند. این کار باعث دیده شدن بیشتر آن ویدئو و حتی خود وبینار شد.
  • مانوئل اوهانجانیانس در خصوص امکان برگزاری وبینار در تمام حوزه‌ها و گرفتن بهترین نتیجه ها، حتی حوزه های تخصصی صحبت کردند و گفتند که حوزه های متفاوت و تخصصی نباید از برگزاری وبینار ترس داشته باشند. برای مثال شرکت پاراسیویل که فعال در صنعت ساختمان هستند، مجموعه وبینارهای تخصصی برگزار کردند و توانستند در تعداد ثبت نامی ها رکورد بزنند.

خوشحالیم که تا پایان گزارش همراه ما بودید. از همه افرادی که در رویداد وبیناردی به صورت آنلاین در کنار ما بودند متشکریم. اگر فرصت حضور در این رویداد را از دست دادید می‌توانید از لینک زیر ویدئو کامل وبیناردی را بصورت کاملاً رایگان دریافت کنید.

 

دانلود رایگان فیلم وبیناردی ۱۴۰۰