وبلاگ ایسمینار

نرم افزار وبینار

معرفی ۴ نرم‌افزار وبینار + ناگفته‌های چند نرم‌افزار کلاس آنلاین!

نرم افزارهای برگزاری وبینار

یکی از مراحلی که برای برگزاری وبینار پیش رو دارید، انتخاب یکی از نرم افزارهای برگزاری وبینار از میان نرم‌افزارهای متعدد و کاربردی در این زمینه است. شما باید با توجه به امکانات و ویژگی‌های هر یک از این نرم‌افزارها و نیازهای خودتان برای برگزاری وبینار، یکی از آنها را انتخاب کنید و از امکانات آن بهره‌مند  شوید.

برای آنکه انتخاب درستی داشته باشید باید اطلاعاتی را در زمینه این نرم‌افزارها به دست آورید؛ برای همین در این مطلب می‌خواهیم به معرفی بهترین نرم افزارهای برگزاری وبینار بپردازیم  و امکانات چند نرم افزار رایگان وبینار را بررسی کنیم. با ما همراه باشید و با چندین نرم افزار وبینار آشنا شوید تا بهترین انتخاب را برای برگزاری وبینار داشته باشید و برای برگزاری کلاس آنلاین خود نیز بهترین نرم افزار تدریس آنلاین را برگزینید. در ادامه به طور مفصل درباره چند نرم افزار برگزاری وبینار و نرم افزار کلاس آنلاین صحبت می‌کنیم.

معرفی نرم افزارهای برگزاری وبینار

نرم‌افزارهای متعددی برای برگزاری وبینار مورد استفاده قرار می‌گیرند اما در این اینجا  شما را با ۴ مورد از معروف ترین نرم افزارهای برگزاری وبینار آشنا خواهیم کرد.

نرم افزار زوم (Zoom)

زوم، از نرم افزارهای وبینار با هزینه مقرون به‌صرفه است که تا ۵۰۰ شرکت کننده را پشتیبانی می‌کند. می‌توانید یک جلسه ۴۰ دقیقه ای را با حداکثر ۱۰۰ شرکت‌کننده بدون پرداخت هزینه برگزار کنید و اگر این نرم‌افزار به نیازهای شما پاسخگو بود برای ادامه استفاده از آن هزینه بپردازید. این نرم‌افزار بیش از ۱۰۰ میلیون دانلود از گوگل پلی داشته است و جزو نرم‌افزارهای محبوب برگزاری جلسات تصویری، وبینار و کلاس‌های آنلاین محسوب می‌شود. آمارها حاکی از این هستند که بیش از ۵۰۰ هزار شرکت از این برنامه برای جلسات مجازی و گردهمایی‌های خود استفاده می‌کنند.

نرم افزار اسکای روم ( Sky Room)

نرم افزار وبینار ادوبه کانکت

اسکای روم جزو بهترین نرم‌افزارهای برگزاری وبینار است و به عنوان یک پلتفرم ایرانی و بومی خدمات بسیار خوبی را در زمینه برگزاری وبینار، کلاس‌های آنلاین و جلسات مجازی ارائه می‌کند. مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت، اسکای روم رو توسعه داده و فضای خوبی را در آن ایجاد کرده است. این پلتفرم ارتباطی باکیفیت و پایدار را میان برگزارکننده یا سخنران و مخاطبان و شرکت‌کنندگان ایجاد می‌کند و تجربه‌ای خوشایند را از شرکت در وبینار یا کلاس آنلاین برای افراد می‌سازد. یکی از ویژگی‌های قابل توجه این پلتفرم این است که به صاحبان کسب و کار امکان برگزاری وبینار یا جلسات‌شان را در سایت خودشان می‌دهد. امروزه کلاس‌های آنلاین و وبینارهای بسیاری در این نرم‌افزار برگزار می‌شوند و عدم نیاز به نصب نرم‌افزار برای استفاده از آن از ویژگی های بسیار مهم اسکای روم به حساب می‌آید.

نرم افزار ادوبی کانکت (Adobe Connect)

 

ادوبی کانکت از جمله نرم‌افزاری پرطرفدار برای آموزش آنلاین و برگزاری وبینار است که محیط کاربری مناسب و راحتی را در اختیار کاربران می‌گذارد. این نرم‌افزار محصولی از شرکت مشهور اَدوبی (Adobe)، سازنده مشهور نرم‌افزارهای رایانه‌ای در آمریکا، است و به خاطر سازگاری با سرعت اینترنت پایین از جمله نرم‌افزارهای محبوب در زمینه برگزاری وبینار، کلاس آنلاین و جلسات مجازی به شمار می‌رود. این نرم‌افزار طرفداران زیادی دارد و از جمله نرم‌افزارهایی است که کار با آن ساده است و تجربه خوبی را برای برگزارکننده و مخاطبان به جای می‌گذارد.

نرم افزار کلیک میتینگ (Click Meeting)

کلیک میتینگ از جمله نرم افزارهای برگزاری وبینار است که نیاز به نصب ندارد و به صورت یک پلتفرم خدمات خوبی را به کاربران می‌دهد. تعریف وبینار و کلاس در این پلتفرم آسان است اما بسیاری از کاربران رضایت چندانی از خدمات پشتیبانی آن ندارند.

[امکانات ما]

مقایسه نرم افزارهای برگزاری وبینار

حال که کمی با این نرم‌افزارها آشنا شدید، می‌خواهیم در مورد نقاط ضعف و قوت آنها برای‌تان بگوییم تا بتوانید مقایسه درستی میان آنها انجام دهید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

در ابتدا نگاهی به ویژگی‌ها و خدمات مشترک در نرم افزارهای برگزاری وبینار داریم و سپس هر یک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در تمامی نرم‌افزارهای معرفی شده این امکانات با کیفیت‌های متفاوت در اختیار شما گذاشته می‌شود:

  • به اشتراک گذاری صدا و تصویر سخنران، تصاویر و ویدیوها و فایل ارائه با فرمت‌های متفاوت
  • ارسال پیام‌های متنی توسط کاربران
  • ضبط کلاس‌های آنلاین و وبینارها
  • به اشتراک‌گذاری صفحه دسکتاپ در صورتی که قصد آموزش نرم‌افزاری خاص را داشته باشید.
  • وجود وایت برد یا تخته برای کشیدن اشکالی که به فهم بهتر مطلب کمک می‌کنند و یا برای تدریس آنلاین به وجود آنها نیاز دارید.

ویژگی‌های نرم‌افزار زوم

نقاط قوت

  • بخشی برای دسترسی به شماره‌های تماس در آن در نظر گرفته شده است. در قسمت Contacts می‌توانید مخاطبان ذخیره شده در گوشی‌تان را که در زوم ثبت نام کرده اند ببینید.
  • در کنار برگزاری جلسه همگانی می‌توانید جلسات خصوصی یک به یک را نیز در آن ترتیب دهید.
  • شبکه‌های WiFi ، ۴G / LTE و ۳G را پشتیبانی می‌کند و در سرعت‌های پایین هم می‌تواند نیاز شما را پاسخگو باشد.

نقاط ضعف

  • گفته می‌شود در این نرم‌افزار امکان دسترسی هکر‌ها به برخی فایل‌‌های سیستمی‌کاربر وجود دارد.
  • استفاده از نام‌های کاربری ساده و حدس‌زدنی برای جلسات ویدئویی از جمله مشکلات این نرم‌افزار به شمار می‌رود.
  • رمزنگاری ضعیف دیگر نقطه ضعفی است که کارشناسان برای این نرم‌افزار عنوان کرده‌اند.

ویژگی های نرم‌افزار اسکای روم

نقاط قوت

  • بدون نیاز به نصب نرم‌افزار می‌توانید از آن استفاده کنید و این ویژگی برای مخاطبان بسیار قابل توجه است.
  • این نرم‌افزار، ایرانی است و به دلیل محیط کاربری فارسی به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد.
  • این نرم‌افزار از زبان فارسی به خوبی پشتیبانی می‌کند و در پیام‌های متنی فارسی مشکلی از نظر نمایش حروف وجود ندارد.
  • به دلیل بومی بودن نرم‌افزار می‌توانید به خوبی از خدمات پشتیبانی بهره‌مند شوید و به کارشناسان آن در ایران دسترسی دارید.
  • مصرف اینترنت آن منصفانه و تقریبا کم است؛ به ازای یک ساعت کلاس آنلاین یا وبینار در اسکای روم حداکثر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ مگابایت اینترنت مصرف می‌شود.

نقاط ضعف

  • سخنران یا برگزارکننده کلاس به اینترنتی با سرعت بالاتر (حداقل ۱.۵ Mb/s) نسبت به دیگر نرم‌افزارها نیاز دارد.

ویژگی های نرم افزار ادوبی کانکت

نرم افزار وبینار ادوبی کانکت

نقاط قوت

  • نصب راحت و محیط کاربری ساده و آسان از ویژگی‌های این نرم‌افزار است و حتی افراد تازه وارد در زمینه وبینار و کلاس آنلاین به راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کنند.
  • ادوبی کانکت خدمات خود را منطبق با شرایط اینترنت ارائه می‌دهد؛ به این معنا که کاربران با سرعت‌های پایین نیز می‌توانند از امکانات و خدمات این نرم‌افزار بهره مند شوند و مشکلی برای آنها به وجود نمی‌آید. این ویژگی ادوبی کانکت این روزها بسیار مورد توجه قرار دارد.
  • سخنران یا برگزار کننده به سرعت پایینی برای برگزاری وبینار یا کلاس آنلاین نیاز دارد که حداقل سرعت آن چیزی در حدود ۱ Mb/s است. بنابراین نیازی به اینترنت با سرعت بسیار بالا ندارد و به راحتی می تواند مطالب خود را ارائه دهد.
  • در ادوبی کانکت امکان برگزاری نظرسنجی در محیط وبینار و مشاهده نتیجه آن در همان لحظه وجود دارد. در پایان وبینار یا کلاس به سرعت می‌توانید از بازخوردها و نظرات و میزان رضایت شرکت‌کنندگان مطلع شوید.
  • در این نرم‌افزار می‌توانید صفحه را به دلخواه و بر اساس نیاز و هدف‌تان از برگزاری کلاس یا وبینار بچینید.

نقاط ضعف

  • نمایش نامناسب برخی حروف فارسی مانند «ی» در این نرم‌افزار مشاهده می‌شود و مشکلاتی را برای کاربران فارسی‌زبان به وجود می‌آورد.

ویژگی های نرم افزار کلیک میتینگ

نقاط قوت

  • نرم‌افزار کلیک میتینگ نیاز به نصب ندارد.
  • محیط کاربری در آن قابل تنظیم وچینش به صورت دلخواه و بر اساس نیازهای برگزارکننده و مخاطبان است.
  • از امکانی به نام اتاق انتظار برخوردار است. این امکان فضایی را برای آماده کردن شرکت‌کنندگان ایجاد می‌کند که در آن می‌توان توضیحاتی را پیش از آغاز وبینار یا کلاس ارائه کرد و اطلاعاتی را درباره محتوا به شرکت‌کنندگان داد.

نقاط ضعف

  • از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند و کاربران فارسی‌زبان در استفاده از آن و رد و بدل کردن پیام‌های متنی به مشکل بر می‌خورند.
  • محیط کاربری آسانی ندارد و ممکن است برای کاربران بی تجربه و ناوارد دردسرهایی را ایجاد ‌کند. برخی معتقدند محیط این نرم‌افزار سردرگم‌کننده است.
  • از نظر خدمات پشتیبانی نتوانسته رضایت کاربران را به دست آورد و تجربه ناخوشایندی را در این زمینه به جا گذاشته است.

بهترین نرم افزار برای برگزار وبینار کدام است؟

برای آنکه وبینار یا کلاس آنلاین خود را بدون دردسر برگزار کنید، نیاز به یک نرم‌افزار خوب برای برگزاری وبینار یا کلاس‌تان دارید. حال سوال اینجاست که بهترین نرم افزار برگزاری وبینار کدام است و به کدام یک از این نرم‌افزارهای متعدد می توان اطمینان کرد.

باید بدانید که پاسخ این سوال با خود شماست و همه چیز بستگی به هدف‌تان از برگزاری وبینار یا کلاس آنلاین، تعداد شرکت‌کنندگان، امکانات در دسترس و نیازهای شما در طول برگزاری کلاس یا وبینار دارد. در واقع بهترین نرم افزار برگزاری وبینار یا کلاس آنلاین و یا حتی جلسات کاری مجازی، همانی است که نیازهای شما و مخاطبان‌تان را برطرف می‌کند و به راحتی می‌توانید از امکانات و خدمات آن استفاده کنید. تعدد این نرم‌افزارها ممکن است شما را دچار سردرگمی کند اما کافیست به ویژگی‌هایی که پیش از این به آنها اشاره کردیم، توجه کنید تا کمی از این سردرگمی بکاهید. به هر حال در نهایت این نیازها و شرایط شما هستند که تعیین می‌کنند بهترین نرم افزار برگزاری وبینار برای شما کدام است؟

از ویژگی‌های قابل توجه در میان نرم‌افزارهایی که برای‌تان نام بردیم می‌توان به ایرانی بودن اسکای روم و پشتیبانی آن از زبان فارسی اشاره کرد و یا تطبیق ادوبی کانکت با هر سرعت اینترنت را مورد توجه قرار داد. آسانی دعوت از کاربران در نرم‌افزار زوم و وجود اتاق انتظار و عدم نیاز به نصب کلیک میتینگ نیز از ویژگی‌هایی هستند که می‌توان به آنها توجه کرد. حال باید ببینید که کدام ویژگی برای‌تان مهم‌تر است و بیشتر، نیازها و خواسته‌های شما را پوشش می‌دهد.

به عنوان مثال با توجه به کند شدن اینترنت در این روزها و بروز مشکلات در برقراری ارتباطات تصویری و جلسات مجازی، ادوبی کانکت بیش از هر نرم‌افزار دیگری به چشم می‌آید؛ چرا که با هر سرعت اینترنتی می‌توان از خدمات آن استفاده کرد و خیال برگزارکننده وبینار یا کلاس آنلاین نیز راحت است که هیچ شرکت‌کننده‌ای در این زمینه به مشکل برنخواهد خورد و تجربه خوبی از شرکت در وبینار یا کلاس آنلاین خواهد داشت. در اینجا مشکل پشتیبانی از برخی حروف فارسی مانند «ی» و نمایش آنها شما را به شک می‌اندازد که آیا ادوبی کانکت واقعا برای کاربران ایرانی و فارسی‌زبان قابل استفاده است یا با اشکالاتش آنها را به دردسر می‌اندازد. باید بگوییم خیلی به این مشکل فکر نکنید و درگیر آن نباشید چرا که برای رفع این نقص نرم‌افزار می‌توان از فونت‌های عربی و یا کیبورد‌های تلفیقی فارسی و عربی استفاده کرد و یا به جای حرف «ی» از کلید ترکیبی  shift+x بهره برد. با استفاده از این روش‌ها به راحتی می‌توان  در ادوبی کانکت نمایش خوبی از حروف فارسی ایجاد کرد و این نقص نرم‌افزار را از میان برد؛ در عوض برای کاربران با سرعت پایین اینترنت فضای خوبی را به وجود آورد.

مثال دیگر برای کسانی است که به دنبال پشتیبانی نرم‌افزار از زبان فارسی هستند. باید بگوییم اگر از بابت سرعت اینترنت خیال‌تان راحت است و خواستار برنامه‌ای هستید که بهترین پشتیبانی را از حروف فارسی داشته باشد، اسکای روم بهترین انتخاب برای شماست. این نرم‌افزار بومی به خوبی به نیازهای شما در این زمینه پاسخ می‌دهد و محیط کاربری آسانی برای تازه واردها دارد. این پلتفرم نیازی به نصب ندارد و همین بر محبوبیت آن می‌افزاید.

در اینجا باید اشاره کنیم که در ایسمینار نرم‌افزار‌های ادوبه کانکت و اسکای روم در اختیار برگزارکنندگان قرار می‌گیرد. در زمان ثبت وبینار در ایسمینار، برگزارکننده امکان این را دارد که یکی از این دو نرم‌افزار را برای برگزاری وبینار انتخاب کند و باید این کار را با در نظر گرفتن نیازها و امکانات در دسترس مخاطبان هدف‌ خود انجام دهد.

سخن آخر

انتخاب درست نرم‌افزار برگزاری وبینار به شما کمک می‌کند تا فضای بهتری را برای مخاطبان خود ایجاد کنید و وبینار یا کلاس آنلاین خوبی را پشت سر بگذارید. با این مطلب سعی کردیم به شما در این انتخاب کمک کنیم و چندی از این نرم‌افزارها را مورد بررسی قرار دادیم. در نهایت هم مثال‌هایی را برای‌تان ذکر کردیم تا بیشتر این موضوع و چگونگی انتخاب را درک کنید. به نظر شما کدام یک از این نرم‌افزارها می‌توانند بهترین گزینه برای برگزاری وبینار باشند؟ شما تجربه کار با کدام نرم‌افزار را دارید.

[همین حالا وبینارت رو برگزار کن]