وبلاگ ایسمینار

مخاطبان وبینار را بهتر بشناسید!

مخاطبان وبینار را بهتر بشناسید!

  • با برگزاری وبینار در چه موضوعاتی می‌توانم مخاطبان بیشتری جذب کنم؟
  • آیا مخاطبان ایسمینار به موضوع وبینار من علاقه‌مند هستند؟
  • تبلیغات ایسمینار چقدر می‌تواند برای وبینار من مناسب باشد؟
  • کجا می‌توانم مخاطبان مناسب برای وبینارم پیدا کنم؟

این‌ها سوالاتی است که برای بسیاری از برگزارکنندگان وبینار پیش می‌آید. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا با گردآوری و تحلیل داده‌هایی درباره توزیع فراوانی وبینارها در موضوعات مختلف و میزان علاقه‌مندی مخاطبان وبینار به این موضوعات، پاسخ دقیق‌تری برای سوالات بالا پیدا کنیم.

وبینارها بیشتر در چه موضوعاتی برگزار می‌شوند؟
توزیع فراوانی وبینارها در موضوعات مختلف

همان طور که در این نمودار بالا نشان داده شده ۱۴% از وبینارهای برگزار شده در موضوع بازاریابی بوده‌اند و پس از آن وبینارهای با موضوع توسعه فردی، تحصیلی، مالی و سرمایه گذاری و… قرار دارند.

از این نمودار می‌توان ۲ برداشت مهم کرد:

  1. برگزارکنندگان وبینارهای بازاریابی و توسعه فردی، تحصیلی و مالی در صنعت آموزش آنلاین پیشرو بوده‌اند و احتمالاً مخاطبان علاقه‌مند به این موضوعات هم بیشتر با وبینار و آموزش آنلاین آشنا هستند.
  2. سایر موضوعات، زمینه‌های بکر و دست نخورده‌ای برای برگزاری وبینار هست که بدون رقابت دشوار می‌توانید در آنها وبینار برگزار کنید و با صرف هزینه تبلیغات کمتر، بازار برگزاری وبینار در حوزه تخصصتان را به دست بگیرید.

اکنون که با توزیع فراوانی موضوعات وبینارها آشنا شدیم نیاز به سنجش دقیق تری از مخاطبان وبینار بالقوه هر دسته‌بندی موضوعی داریم. برای سادگی، موضوعی که مخاطب بیشترین خرید را از آن داشته به عنوان علاقه مندی اول آن مخاطب مشخص کرده‌ایم. هر مخاطب می تواند به موضوعات دیگری هم علاقه‌مند باشد که در اولویت‌های دوم، سوم و…  او قرار دارند.

علاقه مندی اول مخاطبان در ایسمینار به چه موضوعاتی است؟در ادامه به بررسی علاقه‌مندی‌های اول و دوم مخاطبان در ایسمینار می‌پردازیم.

علاقه‌مندی‌های طرفداران وبینارهای بازاریابی

برای بررسی علاقه مندی مخاطبان از دو نمودار استفاده می‌کنیم:

  • نمودار سمت راست: این نمودار نشان می دهد که هر موضوع علاقه‌مندی اول چند درصد از مخاطبان است مثلا نمودار پایین- راست نشان می‌دهد که موضوع بازاریابی اولین علاقه مندی ۲۱.۱۱% از مخاطبان است. ما به این مخاطبان، لقب “طرفداران وبینارهای بازاریابی داده‌ایم.
  • نمودارد سمت چپ: این نمودار نشان می‌دهد که طرفداران هر موضوع در اولویت دوم‌شان به چه موضوع دیگری علاقه‌مند هستند. مثلا در نمودار پایین- چپ می‌بینید که علاقه‌مندی دوم طرفدارن بازاریابی به ترتیب موضوعات استارتاپ و کارآفرینی، توسعه فردی، فناوری اطلاعات و مدیریت است.

پس اگر می‌خواهید وبیناری با موضوع بازاریابی برگزار کنید، برای شما ۲ پیشنهاد داریم:

  1. در زمان ایجاد وبینار از تگ‌های مرتبط با سایر دسته‌بندی ها مخصوصا استارتاپ و کارآفرینی هم استفاده کنید تا مخاطبان بالقوه بیشتری بتوانند وبینار شما را پیدا کنند.
  2. در برنامه ریزی برای تبلیغات علاوه بر کانال‌های بازاریابی، کانال‌های با موضوعات استارتاپ، توسعه‌فردی، فناوری اطلاعات و مدیریت را هم در نظر داشته باشید.

علاقه‌مندی های طرفداران وبینارهای بازاریابی


خدمات برگزاری وبینار در ایسمینار

 

علاقه‌مندی‌های طرفداران وبینارهای مالی و سرمایه‌گذاری

طرفداران وبینارهای مالی و سرمایه گذاری با سهم ۱۷.۳۵% از مخاطبان در رتبه دوم قرار دارند. تعداد طرفداران مالی و سرمایه‌گذاری به دلیل رونق بازار سرمایه بورس در ماه‌های اخیر رشد بسیار خوبی داشته. از طرفی همان طور که در نمودار پایین- چپ می بینید، طرفداران مالی و سرمایه‌گذاری بر خلاف طرفداران بازاریابی، به موضوعات دیگر علاقه کمتری نشان‌داده اند. با این حال می‌توان گفت که احتمالا موضوعات توسعه فردی، بازاریابی و استارتاپ و کارآفرینی علاقه‌مندی دوم آنها باشد.

علاقه‌مندی های طرفداران وبینارهای مالی و سرمایه‌گذاری


علاقه‌مندی‌های طرفداران وبینارهای توسعه فردی

طرفداران توسعه فردی با ۱۴.۲۳% از مخاطبان در رتبه سوم قرار دارند و علاقه مندی دوم بیشتر آنها موضوعاتی مثل بازاریابی، استارتاپ، مدیریت و روانشناسی است.

علاقه‌مندی های طرفداران توسعه فردی


علاقه‌مندی‌های طرفداران وبینارهای استارتاپ و کارآفرینی

طرفداران وبینارهای استارتاپ و کارآفرینی با سهم ۷.۶۵% از کاربران در رتبه چهارم قرار دارند و همان طور که در نمودار سمت چپ-پایین می‌بینید علاقه‌مندی دوم بیشتر آنها  وبینارهای بازاریابی است. از مقایسه نمودارهای این دسته با دسته بازاریابی می‌توان فهمید که امکان یک تبادل خوب بین مخاطبان وبینارهای این دو دسته وجود دارد. پس اگر وبیناری با موضوع استارتاپ و کارآفرینی دارید از تبلیغ در کانال‌های بازاریابی غافل نشوید!

علاقه‌مندی طرفدارن وبینارهای استارتاپ و کارآفرینی


علاقه‌مندی‌های طرفداران وبینارهای پزشکی و سلامت

طرفداران حوزه پزشکی و سلامت علی‌رغم اینکه ۶.۹۳% از مخاطبان وبینار را تشکیل داده اند  خیلی کمتر به سایر موضوعات علاقه نشان داده‌اند. به نظر می‌رسد که این مخاطبان اشتیاق بالایی برای شرکت در وبینارهای جدید حوزه پزشکی و سلامت داشته باشند.

علاقه‌مندی‌های طرفدارن پزشکی و سلامت


علاقه‌مندی‌های طرفداران وبینارهای تحصیلی

علاقه مندی طرفداران وبینارهای تحصیلی که بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان هستند به موضوعات دیگری مثل توسعه فردی و زبان‌های خارجی است. اگر وبیناری با موضوع تحصیلی دارید احتمالا برخی از مخاطبان بالقوه وبینار شما در کانال های آموزش‌ زبان‌های خارجی و توسعه فردی هستند.علاقه مندی طرفدارن وبینارهای تحصیلی


علاقه‌مندی‌های طرفداران وبینارهای زبان‌های خارجی

رفتار علاقه‌مندان به زبان ‌های خارجی و تحصیلی شباهت زیادی به هم دارند که نشان می‌دهد احتمالا مخاطبان مشترک زیادی بین این دو دسته وجود دارد و این یک فرصت برای تبلیغ وبینار های زیان‌های خارجی در کانال های با موضوع تحصیلی و برعکس است.

علاقه‌مندی طرفدارن وبینارهای زبان‌های خارجی


وبینارتان موضوع دیگری دارد؟ نگران نباشید!

اگر وبینار شما در هیچکدام از دسته‌بندی‌‌های نامبرده شده نبود نگران نباشید. هر دسته بندی موضوعی یک سیر تکاملی دارد. برخی از موضوعات مثل بازاریابی و توسعه فردی عمر طولانی‌تری دارند  و برخی مثل دسته بندی های مالی و سرمایه‌گذاری، هنری و پزشکی امروز در حال بلوغ هستند و در چند ماه اخیر رشد بسیار خوبی داشته‌اند. البته دسته‌نبوی های موضوعی نوپایی هم هستند که نیاز به حمایت بیشتری دارند تا سریعتر بالغ شوند.

ایسمینار از وبینارهای با موضوعات جدید همیشه استقبال می‌کند و تبلیغاتی را به صورت رایگان برای این وبینارها انجام می‌دهد تا علاقه‌مندان به هر مهارت کاربردی بتوانند از این بستر برای رشد و ارتقا خود استفاده کنند.

وبینارت را در ایسمینار برگزار کن

ما در این مقاله سعی کردیم با کمک ابزارهای تحلیل داده و اینفوگرافیک تا به سوالات ابتدای مقاله پاسخ دقیق‌تری بدهیم و کمک کنیم با آگاهی بیشتری از مخاطبان، وبینار برگزار کنید و تبلیغات موثرتری داشته باشید. به زودی در مقاله دیگری به بررسی نحوه‌ی قیمت گذاری وبینارها در موضوعات مختلف می‌پردازیم تا بدانید چگونه با قیمت گذاری بهتر، مخاطب بیشتری جذب کنید و درآمد بیشتری داشته باشید.