وبلاگ ایسمینار

لینکدین چیست

لینکدین چیست؟ و Linkedin چی نیست! باید ها و نباید ها

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بایدها و نبایدهای لینکدین

بسیاری از افراد موقع استفاده از پلتفرم های شبکه های اجتماعی مانند نرم افزار لینکدین برای اهداف بیزیسی خود نگران هستند، آن ها نگران هستند که شاید کاری را به اشتباه انجام دهند. آیا ترس از انجام دادن کار اشتباهی در لینکدین باعث شده است که شما هم نتوانید از تمامی پتانسیلی که این پلتفرم دارد نهایت استفاده را ببرید؟ ما هر روزه بسیاری از افراد را می بینیم که در لینکدین دچار اشتباهاتی می شوند که نه تنها زمان آن ها را هدر می زند بلکه به اعتبارشان نیز خدشه وارد می کند.

برای این که مطمئن شوید این اتفاق برای شما نمی افتد، بسیار مهم است که شما بتوانید آداب معاشرت در لینکدین و نکات مربوط به آن ها را یاد گرفته و به نحو احسن اجرا نمایید. در این مقاله ما در مورد مهم ترین کارهایی که باید در لینکدین انجام دهید، به همراه مهم ترین کارهایی که نباید در این پلتفرم انجام دهید صحبت خواهیم کرد.

۱۰ کاری که باید در لینکدین انجام دهید

کارهای که باید در لینکدین انجام دهید

۱- شخصی سازی کردن درخواست های ارتباط (Connection Requests)

اولین و مهم ترین نکته ای که می توانیم به شما بگوییم این است که تک تک درخواست های ارتباطی را که ارسال می کنید شخصی سازی کنید. احتمال قبول شدن درخواست شما زمانی که به افراد مختلف بگویید که چطور آن ها شما را می شناسند و یا چرا باید با شما ارتباط برقرار کنند، بسیار بیشتر می شود. این موضوع مخصوصاً زمانی اهمیت پیدا می کند که می خواهید با کسانی ارتباط برقرار کنید که افراد زیادی را در لینکدین ندیده اند و یک درخواست ارتباط را بدون پیام شخصی به هیچ عنوان قبول نمی کنند.

شاید از این موضوع اطلاعی نداشته باشید، اما اگر تعداد زیادی از افراد به درخواست ارتباط شما با انتخاب گزینه ” من این فرد را نمی شناسم (I Don’t Know This Person) ” واکنش نشان دهند، اکانت شما توسط لینکدین محدود می شود. در این صورت شما هر زمان که بخواهید برای کسی درخواست ارتباط برقرار کنید باید بتوانید ایمیل شخص را به درستی به لینکدین اعلام کنید، در نتیجه توانایی شما برای ایجاد ارتباط با اشخاص مهم و مشتریان احتمالی بسیار کمتر از گذشته خواهد شد.

همچنین بخوانید :  ۴۳ استارتاپ برتر ایران + تعریف صحیح استارت آپ

اگر تنها همین نکته را به درستی دنبال کنید، موفقیت لینکدین خود را به شدت افزایش خواهید داد،‌ تنها به این دلیل که بسیاری از افراد این کار را انجام نمی دهند و شما از بقیه متمایز خواهید شد. من در هر ماه صدها درخواست ارتباط دریافت می کنم و تنها یک یا دو درصد از آن ها به شیوه های مختلف شخصی سازی شده هستند، در واقع درخواست های شخصی سازی شده انقدر نادر هستند که هر زمان یکی را می بینم، آن را قبول می کنم.

۲- یک پیام خوشامدگویی ارسال کنید

زمانی که کسی دعوت به ملحق شدن به شبکه شما را قبول می کند،‌ یک پیام خوشامدگویی شخصی سازی شده برایش ارسال کنید. درست همانطور که ورود یک فرد به خانه خود را خوشامد می گویید، در مورد شبکه لینکدین شما نیز باید همینطور باشد. این یک تفاوت بسیار مهم میان تنها اضافه کردن افراد به شبکه لینکدین خود و یا ایجاد ارتباط های واقعی است.

ارسال پیام خوشامدگویی

بسیاری از افراد می گویند که در لینکدین فعالیت می کنند اما هیچ سرنخ با کیفیتی را دریافت نمی کنند. این بدین دلیل است که بسیاری از افراد تنها به دنبال بازی اعداد هستند. برای این که بتوانید علاقه و توجه در میان افراد حاضر در شبکه خود ایجاد کنید، باید به آن ها علاقه و توجه نشان دهید.

۳- بلافاصله واکنش نشان دهید

درست مانند ایمیل ها، سرعت شما در پاسخگویی تقریباً به اندازه خود پیام مهم است. باز هم مانند ایمیل، تاخیر یک یا دو روزه قابل قبول است اما نگذارید مدت زمان پاسخگویی شما به پیام های لینکدین از این بیشتر شود.

۴- یک Headshot حرفه ای داشته باشید

مردم انواع مدل های مختلف عکس های نا مناسب را برای پروفایل لینکدین خود انتخاب می کنند. یادتان باشد که لینکدین یک شبکه اجتماعی بیزینسی حرفه ای است و عکس شما باید بتواند نشان دهنده این موضوع باشد. بنابراین هیچکس را، به اضافه حیوان خانگی خود، در عکس شامل نکنید.

این عکس پروفایل به شکل دایره است و بنابراین باید روی سر، لبخند و چشمان شما متمرکز باشد. این باید عکس واضحی از شما رو به دوربین، ترجیحاً در حال لبخند و با یک پس زمینه شفاف باشد. عکس های به ظاهر غیرحرفه ای می توانند به اعتبار و برند شخصی شما آسیب بزنند و جلوی ارتباط برقرار کردن مردم با شما را بگیرند.

۵- به صورت مستمر محتوا منتشر کنید

پست کردن محتوا به صورت مستمر در بازه های زمانی معین می توانند شما را حرفه ای نشان داده و اعتبارتان را بالا ببرند. همچنین این کار باعث می شود دائماً در ذهن دیگران باشید و شانس تعامل با شما توسط دیگران افزایش پیدا کند. مشتریان احتمالی علاقه مند می توانند میزان فعالیت شما را در زیر بخش Activity & Articles در پروفایلتان مشاهده کنند. برای این که مطمئن شوید فعال و متعامل به نظر می آیید، سعی کنید روزی یک یا دو بار وضعیت خود را با چیزی که برای مخاطبان ارزشمند باشد بروزرسانی کنید.

ارسال محتوا به صورت برنامه ریزی شده در لینکدین

شما همچنین می توانید فعالیت خود را با پست کردن یک مقاله به صورت یکبار در هفته در LinkedIn Publisher افزایش دهید تا اعتبار خود را در حوزه مورد صحبت افزایش دهید. لازم به ذکر است که تمامی پست ها و مقالاتی که منتشر می کنید باید برای مخاطبانی که دارید جالب توجه و مفید و کاربردی باشند. برخلاف فیس بوک و توئیتر، لینکدین جایی برای صحبت های شخصی نیست، با همان بیزینس جلو بروید.

۶- Recommendation Requests

همیشه درخواست خود برای Recommendation ها را شخصی سازی کنید. پیام های پیشفرض برای بسیاری از بخش های لینکدین وجود دارد اما ما هیچوقت استفاده از آن ها را به شما پیشنهاد نمی کنیم. همیشه پیام های خود را،‌ که شامل این مورد نیز می شود شخصی سازی کنید.

۷- ارتباطات خود را پرورش دهید

ارتباطات لینکدین فارسی خود را با تعامل های مستمر پرورش دهید. پیام های مربوط به تبریک برای شغل جدید و یا پیام های با ارزش دیگر را به مناسبت های مختلف همراه با هشتگ برای مخاطبان خود ارسال کنید. در صورتی که با هشتگ آشنایی ندارید مقاله ” هشتگ چیست؟ |‌ بهترین استفاده از #هشتگ در اینستاگرام تا توییتر ” را مطالعه نمایید.

لینکدین پیشنهادهایی را در صفحه نوتیفیکیشن های صفحه ارتباطات با رویدادهای قابل توجهی که می توانید برای تعامل استفاده کنید قرار می دهد. شما همچنین می توانید روابط خود را با تعامل برقرار کردن با محتواهای افراد شبکه اینفلوئنسر های اینستاگرام مانند لایک کردن، کامنت گذاشتن و به اشتراک گذاشتن پست های ان ها پرورش دهید.

همچنین بخوانید :  ۲۰ ایده کسب و کار از سرمایه ۰ تا ۵۰ میلیون تومن

۸- در یادها باقی بمانید

همیشه در یاد ارتباطات خود بمانید و روابط خود را با آن ها با فرستادن پیام هایی که مخصوص به نیازهای هر کدام از آن هاست پرورش دهید. اگر شما به محتوایی برخورد کردید که می دانستید که یکی از افراد شبکه شما به آن علاقه مند می باشد، به صورت پیام خصوصی آن را برای آن ها ارسال کنید.

۹- حرفه ای باشید

حرفه ای بودن در لینکدین

یادتان باشد، لینکدین فیس بوک نیست. زمانی که می گوییم حرفه ای باشید،‌ منظورمان این است که در این پلتفرم در مورد چیزی که به بیزینس ارتباطی ندارد صحبت نکنید و یا از هشتگ بی ربطی استفاده نکنید همیشه سعی کنید از هشتگ های پربازدید مرتبط به کار خود استفاده کنید.لینکدین یک شبکه بیزینسی اجتماعی است و مردم همیشه انتظار دارند که همه چیز حرفه ای باشد. بله، این به معنی ۰ عکس از غذاهایی که می خورید و حیوان خانگی تان است. فیس بوک، توئیتر، لینکدین همگی شبکه های اجتماعی عالی هستند، اما درک تفاوت های میان آن ها نیز اهمیت زیادی دارد.

۱۰- افراد را معرفی کنید

در پایان، این مورد نیز یکی از بهترین نکات برای موفقیت در تنظیمات لینکدین است، ارتباطات خود را به یکدیگر معرفی کنید. به خود به چشم یک دلال بیزینسی نگاه کنید. انجام دادن این کار معمولاً قانون عمل متقابل را فعال کرده و مردم لطف شما را جبران می کنند و شما را نیز به تعدادی از ارتباطات خود معرفی می کنند، بنابراین شبکه ارتباطات شما گسترده تر می شود. این یک فرصت عالی برای حمایت از ارتباطات خود و پرورش روابط با آن هاست.

۱۰ کاری که نباید در لینکدین انجام دهید

کارهای که نباید در لینکدین انجام دهید

۱- پیام های اسپم گونه به ارتباطات خود نفرستید

به عنوان مثال، من اخیراً یک پیام از یکی از افراد شبکه خود دریافت کردم که در آن از من درخواست کرده بود تا تمام لیست ارتباطات خود را با وی به اشتراک بگذارم. این یک درخواست احمقانه به ۲ دلیل است. اولین دلیل این است که من این شخص را نمی شناسم،‌ بنابراین چرا باید لیستی مانند ارتباطات خود را با وی به اشتراک بگذارم؟ دومین دلیل که مهم تر نیز هست، از آن جایی که من برای افرادی که با آن ها ارتباط دارم ارزش قائل هستم، چرا باید اطلاعات تماس آن ها را بدون اجازه شان منتشر کنم؟ به یاد داشته باشید که هر چیزی که برای ارتباطات خود ارسال می کنید باید به نفع آن ها باشد،‌ نه خود شما، اگر این طور نباشد اسپم محسوب می شود.

۲- پیام های نا مرتبط ارسال نکنید

پیام های نا مرتبط فیلمنامه ای برای ارتباطات خود نفرستید. یکی دیگر از مثال های مربوط به پیام هایی که دریافت می کنم این بود که کسی من را به بازدید از غرفه اش در نمایشگاه Doctor’s Convention دعوت کرده بود. من نه در صنعت سلامتی فعالیت دارم و نه حتی در محدوده جغرافیایی این فرد زندگی می کردم، بنابراین این پیام کاملاً برای من نا مرتبط بود. پیامی را ارسال نکنید که گیرنده در آن ارزشی را پیدا نکند، چون این کار نیز کاملاً خودخواهانه و اسپم مانند به نظر می رسد.

۳- پیام هایی که به این شکل شروع می شوند ” من دیدم که پروفایل من را دیده اید و … ” را ارسال نکنید

این که دائماً ببینید که چه کسانی از پروفایل شما دیدن کرده اند و تلاش کنید که با آن ها تعامل داشته باشید خیلی ایده خوبی است، اما این کار را با ارسال پیامی انجام دهید که به شکل ” من دیدم که پروفایلم را دیده اید ” شروع نشود.

این کار احساس عجیب و غریب بودن را القا می کند. تنها به این دلیل که کسی پروفایل شما را دیده است بدین معنی نیست که باید به این موضوع اشاره کنید و اگر دیدن پروفایل شما دلیل کافی برای ارتباط برقرار کردن بود، آن ها خودشان برای شما درخواست ارتباط فرستاده بودند. اگر شخصی که پروفایل شما را دیده است کسی است که می خواهید با وی ارتباط برقرار کنید، این کار را انجام دهید، اما دلیل دیگری را برای گفتن در پیام داشته باشید نه فقط این که آن ها پروفایل شما را دیده اند.

۴- پروفایل خود را قفل نکنید

تنظیمات حریم خصوصی برای محافظت از شما هستند، اما فراموش نکنید شما در یک شبکه اجتماعی هستید و می خواهید که با بقیه تعامل برقرار کنید. این اشتباه را برای سعی کردن در حفاظت از پروفایل خود و رفتار کردن با آن مانند پروفایل فیس بوک را انجام ندهید،‌ این یک پلتفرم بیزینسی است. با در نظر داشتن این نکته، لیست کانتکت های خود را برای ارتباطات باز بگذارید، فید فعالیت های خود را برای همه باز بگذارید و مطمئن شوید که نام و پروفایل شما نیز برای همه باز باشد. اگر افرادی هستند که نمی خواهید با آن ها اطلاعات را به اشتراک بگذارید، آن ها نباید بخشی از شبکه شما باشند و شما می توانید به راحتی ارتباط با آن ها را قطع کنید.

باز بودن پروفایل در لینکدین

همچنین بخوانید :  ۹ کسب و کار موفق و ناموفق! ایران (و درس هایی که باید بگیرید)

۵- ارتباطات را به لیست ایمیل خود اضافه نکنید

هیچوقت، هیچوقت لیست ارتباطات خود را Export نکنید و آن ها را به لیست ایمیل خود اضافه نکنید. فقط بخاطر این که کسی با شما در لینکدین ارتباط دارد به این معنی نیست که شما اجازه دارید آن ها را به لیست ایمیل خود اضافه کرده و برایشان ایمیل بفرستید. این کار کاملاً غیر اخلاقی بوده و در بسیاری از کشورها مانند کانادا حتی غیرقانونی است.

۶- از ارتباطات جدید و یا افرادی که شما را نمی شناسند درخواست تایید کردن خود را نکنید

از کسی نخواهید که از مهارت های شما تعریف کند مگر این که این شخص دوست، عضو خانواده، همکار، یک موکل یا کسی که شما را به خوبی می شناسد باشد. یکی از بهترین راه ها برای گرفتن تاییدیه ها، دادن آن هاست. زمانی که از کسی تعریف می کنید، آن شخص معمولاً یک نوتیفیکیشن در این باره دریافت می کند و در عمل متقابل از شما تعریف می کند.

۷- از غریبه ها درخواست Recommendation نکنید

هیچوقت از کسی که نمی شناسید درخواست پیشنهاد نکنید. من با این موضوع بسیار زیاد برخورد کردم و نمی دانم که می خواهند چه چیزی را بگویم. ” بر اساس پروفایل جانی، اون به نظر آدم خوبی میاد. ” اگر آن ها شما را نشناسند یا هیچوقت از خدمات شما استفاده نکرده باشند، آن ها نمی توانند به شما Recommendation بدهند بنابراین چنین درخواستی نداشته باشید. به همین صورت،‌ هیچوقت به کسی که نمی شناسید یا از خدماتش استفاده نکرده اید پیشنهادی را ندهید. در این جا اعتبار شما بر روی خط است و اگر مشخص شود که فرد مورد نظر متخصص خوبی نیست اعتبار شما خراب می شود.

۸- محتوای بی ارزش منتشر نکنید

زمانی که می خواهید پادکست و محتوای را تولید و منتشر کنید، ارائه دادن ارزش به خوانندگان باید اولین و آخرین هدف شما باشد. به هیچ وجه محتوای معرفی کننده در مورد خودتان و یا محصولات و بیزینس خود را بدون این که ارزشی را برای مخاطبان ایجاد کنید، منتشر نکنید. جهت آشنایی بیشتر با پادکست مقاله “کسب درآمد از پادکست” را مطالعه نمایید.

۹- از بقیه انتقاد نکنید و کامنت منفی نگذارید

در لینکدین انتقاد نکنید و کامنت منفی نگذارید

یکی دیگر از چیز هایی که نباید انجام دهید انتقاد از بقیه و گذاشتن کامنت های منفی است. من معمولاً مردم را در بحث های بالا گرفته می بینم، یا افرادی که به رقبای خود توهین می کنند که این کار نتیجه ای جز از دست دادن اعتبار و دیدگاه مشتریان نسبت به خود ندارد. بنابراین کامنت های شما همیشه باید مثبت بوده و عاری از توهین به کسی باشد.

۱۰- چک کردن و پاسخ دادن به کامنت ها فراموش نشود

زمانی که کسی زمان می گذارد و پست شما را در استتوس لینکدین و یا بخش مقالات می خواند و کامنتی می گذارد، سعی کنید که در بازه زمانی کوتاهی به وی پاسخ دهید. نه تنها این یک راه عالی برای شروع ارتباط با کسی که کامنت گذاشته است می باشد، بلکه به یاد داشته باشید که پست یا مقاله شما برای در این صورت برای سطح اول شبکه آن ها قابل مشاهده خواهد بود که در نتیجه دسترسی شما را افزایش می دهد.

برخی سوالات رایج

تنظیمات حریم خصوصی برای محافظت از شما هستند، اما فراموش نکنید شما در یک شبکه اجتماعی هستید و می خواهید که با بقیه تعامل برقرار کنید. این اشتباه را برای سعی کردن در حفاظت از پروفایل خود و رفتار کردن با آن مانند پروفایل فیس بوک را انجام ندهید.

پست کردن محتوا به صورت مستمر در بازه های زمانی معین می توانند شما را حرفه ای نشان داده و اعتبارتان را بالا ببرند. همچنین این کار باعث می شود دائماً در ذهن دیگران باشید و شانس تعامل با شما توسط دیگران افزایش پیدا کند.