وبلاگ ایسمینار

فریلنسر کیست

فریلنسر کیست؟ چطور Freelancer بشیم؟ + ۱۸ سایت کسب درآمد

فریلنسر کیست؟

فریلنسر یک شخص مستقل است که به بقیه خدمات ارائه می دهد و معمولاً در یک زمان در حال کار کردن بر روی چندین پروژه می باشد. این افراد معمولاً حقوق خود را پروژه ای دریافت می کنند که به نرخ ساعتی یا روزی از وقت آن ها محاسبه می شود. فریلسینگ یعنی کاری که فریلنسر انجام می‌دهد معمولاً کوتاه‌مدت است یا زمان مشخصی دارد.

از آن جایی که یک فریلنسر به صورت رسمی توسط کمپانی استخدام نمی شود،‌ می تواند با بیزینس های دیگر نیز قرارداد امضا کند. کار کردن بر روی چندین کار یا پروژه در آن واحد برای فریلنسرها امری رایج است، اما بعضی از قراردادهای فریلنسینگ که معمولاً مبالغ بالایی دارند ممکن است فریلنسر مذکور را از کار کردن بر روی پروژه دیگری تا زمان به اتمام رسیدن پروژه خود منع کنند.

رایج ترین کارهای فریلنسینگ در صنعت نوآوری مانند طراحی گرافیک،‌ کپی رایتینگ، توسعه وب سایت یا عکاسی هستند. اما، فریلنسرها تقریباً می توانند در بیزینس های تمامی صنایع مختلف مانند ترجمه، مشاوره یا صنایع غذایی فعالیت کنند.

این روزها که همه تمایل به دورکاری دارند، واژه فریلنسر را در آگهی‌های مربوط به اشتغال زیاد می‌بینیم. اگر تا امروز در سابقه کاری خود همیشه تمام‌وقت برای شرکت یا موسسه‌ای کار کرده‌اید اما دیگر قادر به این کار نیستید، ما به شما فریلنسینگ را پیشنهاد می‌کنیم. آیا می‌دانید بیش از یک سوم شاغلین در ایالات‌متحده فریلنسر هستند؟

در پنج سال گذشته فریلنسینگ رشد ۴۵ درصدی را در جهان تجربه کرده است. فریلنسر شدن مزایای زیادی دارد، یکی از مهم‌ترین آن‌ها مدیریت زمان انجام کار به سلیقه خودتان است. البته باید توجه داشته باشید که برخی از مشاغل را نمی‌توان به صورت فریلنسینگ انجام داد. اگر شما هم جزو افرادی هستید که در شیوه انجام شغل خود تمایل به ایجاد تغییر دارید، با ما همراه شوید تا بیشتر در مورد آن اطلاعات کسب کنید.

مسئولیت های فریلنسر ها

در واقع رنج بسیار گسترده ای از سازمان ها، کمپانی ها و آژانس ها از فریلنسرها استفاده می کنند. شما می توانید در هر کاری که تصور می کنید فریلنسر پیدا کنید و کارهای فریلنسینگ از کوچک و کوتاه مدت و موقتی تا بلندمدت و پروژه های بزرگ و طولانی متفاوت هستند. در سال ۲۰۱۸، وب سایت FlexJobs لیستی از زمینه های شغلی با بیشترین تعداد فریلنسر در دنیا را منتشر کرد که شامل مشاغل زیر می شوند:

  • کامپیوتر و فناوری اطلاعات
  • حسابداری و امور مالی
  • مدیریت منابع انسانی
  • ویرایش، بازخوانی و نویسندگی
  • مدیریت
  • مدیریت پروژه
  • پایگاه داده ها
  • تحلیلگر
  • توسعه نرم افزار
  • پشتیبانی فنی

مزایای فریلنسینگ

کار کردن به عنوان فریلنسر دارای مزایای بسیاری است که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. زمان کار را شما تعیین می‌کنید. در اکثر مشاغلی که به صورت فریلنسینگ واگذار می‌شوند مهم‌ زمان اتمام پروژه است و اینکه چه ساعتی از روز را شما باید کار کنید، مهم نیست. بسیاری از افرادی که نمی‌توانند ساعت مشخصی از روز را به کار کردن اختصاص دهند با انتخاب مشاغل فریلنسینگ این مشکل را برطرف می‌کنند.
  2. به ازای کاری که انجام می‌دهید، حقوق دریافت می‌کنید. این مورد ممکن است هم خوب باشد و هم بد؛ چون وقتی کارمند هستید به هر صورت سر ماه حقوقتان را دریافت می‌کنید اما فریلنسرها به ازای هر پروژه درآمد کسب می‌کنند. وجه خوب آن برای مشاغلی است که نیازمند تبحر بالایی است و شما می‌توانید برای آن پول بیشتری از یک کارمند کسب کنید.
  3. از آنجا که مدیریت زمان کار به عهده خودتان است، بنابراین می‌توانید هم‌زمان چند پروژه را انجام داده و درآمد بیشتری داشته باشید. اغلب فریلنسرها از این مزیت استفاده کرده به همان ترتیب نیز درآمد بیشتری نسبت به سمت کارمندی مشابه دارند.
  4. برای اجرای پروژه مجبور نیستید خانه را ترک کنید. بسیاری از مشاغلی که می‌توان به عنوان فریلنسر در آن‌ها مشغول شد، مشاغلی خانگی هستند که در خانه انجام می‌شوند. البته برخی از پروژه‌ها یا کارفرماها نیز وجود دارند که شما را مجبور به حضور در شرکتشان می‌کنند اما خوشبختانه این موقتی است!
  5. هزینه‌های جانبی درآمد که برای اکثر کسب و کارها حتی کارمندان وجود دارد، برای فریلنسر به صفر می‌رسد. این هزینه‌ها می‌تواند: رفت و آمد، مالیات بر حقوق و غیره باشد.
  6. حق انتخاب دارید، حقی که ممکن است در زمان کارمندی آن را هیچ‌گاه دریافت نکنید. شما به عنوان صاحب کسب و کار خودتان این حق را دارید که انتخاب کنید با چه کسی و در چه شرایطی کار کنید.

چطور به یک فریلنسر تبدیل شویم

زمانی که برای اولین بار شروع به کار کردن برای خودتان می کنید، در ابتدا به عنوان یک معامله گر محسوب می شوید و اگر در کشورهایی خارج از ایران زندگی کنید نیز ممکن است نیاز به ثبت سوابق و مشخصات خود در سامانه های مختلف باشید و همچنین مالیات پرداخت کنید.

همچنین بخوانید :  برندسازی شخصی (Personal branding) چیست؟ ۳۶ راز پرسنال برندینگ

اما در ایران خوشبختانه تقریباً این مسائل وجود ندارد و شما می توانید کار خود را با ساختن پروفایل به همراه رزومه های شعلی در وب سایت هایی که در ادامه میگوییم شروع کنید.

چطور به یک فریلنسر تبدیل شویم

تبدیل شدن به یک فریلنسر به راحتی سفارش دادن چیزی از اینترنت است. شما وارد سایت هایی که کارهای فریلنسینگ را پیشنهاد می دهند می شوید و برای کارهای مختلف درخواست داده و در صورت قبول شدن از سوی کارفرما شروع به انجام کار می کنید. اما قبل از این که وارد سایت های فریلنسینگ شوید، باید یک برند فریلنسر برای خود ایجاد کنید. برای انجام این کار باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. خدماتی که ارائه می دهید را مشخص کنید
  2. بازار هدف خود را مشخص کنید
  3. پلتفرم هایی که بر روی آن ها خدمات ارائه خواهید داد را پیدا کنید. یک نام کاربری واحد در تمامی این پلتفرم ها داشته باشید. این کار به ایجاد شخصیت برند شما کمک می کند.
  4. نرخ های خود را مشخص کنید
  5. پورتفولیوی آنلاین خود را در این پلتفرم ها ایجاد کنید. بهتر است که پورتفولیوی خود را در سایت های مربوط به زمینه کاری خود ایجاد کنید چرا که شما را حرفه ای تر نشان می دهند. همچنین در صورت امکان بهتر است یک سایت شخصی نیز داشته باشید که توانایی ها و استعدادهای خود را در آنجا به نمایش بگذارید.
  6. خدمات خود را بازاریابی کنید؛ این کار را در شبکه های اجتماعی انجام دهید. کاری را در ازای هزینه بسیار کم ارائه دهید چرا که این کار به جذب مردم به شما کمک می کند. از ایمیل مارکتینگ نیز استفاده کنید.

البته ما پیشنهاد نمی دهیم که درآمد کنونی خود را بلافاصله رها کرده و وارد حوزه فریلنسینگ شوید. ابتدا بهتر است این حوزه را به عنوان شغل دوم خود شروع کرده و وضعیت را در چندماه ابتدایی بررسی کنید. فریلنسر بودن اصلاً نیازمند تمام وقت بودن نیست. این تنها شما هستید که تصمیم می گیرید این کار را به صورت تمام وقت انجام دهید و یا شغل اصلی خود را حفظ کرده و این کار را در اوقات فراغت خود انجام دهید.

ویژگی های شخصیتی لازم برای تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق

چندین ویژگی مختلف وجود دارد که برای تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق باید آن ها را دارا باشید. توجه داشته باشید که این لیست کامل نیست و شاید برای موفقیت به همه این موارد نیاز نداشته باشید، اما این لیست شامل فاکتورهای مهمی از جمله نوشتن بوم کسب و کار است که به شما ایده ای در زمینه این که تمرکز خود را به سمت چه ویژگی هایی معطوف کنید می دهد.

ویژگی های شخصیتی فریلنسر ها

  • شخصیت

در فریلنسینگ هیچ رئیسی وجود ندارد که از دفترش زیر چشمی شما را نگاه کند و یا همکاری وجود ندارد که زمانی که یک ساعت از وقت خود را به جای کار کردن صرف خرید آنلاین می کنید، شما را قضاوت کند. داشتن شخصیت منضبط چیزی است که شما را در مسیر کاری نگه می دارد.

  • ثبات قدم

ثابت قدم بودن همیشه اهمیت دارد، اما زمانی که تازه کار خود را به عنوان یک فریلنسر شروع کرده اید و می خواهید همه چیز بدون مشکل و بی نقص پیش برود اهمیت آن دو چندان می شود.

  • مقاومت

یک کلمه وجود دارد که فریلنسرها بیشتر از هر کلمه ای با آن مواجه می شوند: نه. رد شدن اساس بازی فریلنسینگ است و شما باید بتوانید به شنیدن آن بدون این که تاثیر منفی روی شما داشته باشد، عادت کنید.

  • سازماندهی

شما مسئول وظایف مختلفی هستید. باید حواستان به درآمدها و هزینه هایتان باشد. شما همیشه باید بلافاصله ایمیل های موکلان خود را پاسخ داده و از تقویم کاری و موعد تحویل پروژه های خود جلوتر باشید. شما باید بتوانید جریان کاری خود را حفظ کرده و فایل های مختلف را مرتب کنید. شما می توانید با داشتن برنامه ریزی درست به این امر دست پیدا کنید

  • برونگرا بودن

برونگرایی در این قسمت به معنی برونگرایی سنتی که همه می شناسیم نیست، بلکه شما تنها باید برای بدست آوردن موکلان جدید کمی گشاده رو تر باشید.اگر می خواهید بیزینس خود را رشد دهید، شما باید با شبکه سازی و ارتباط با غریبه ها راحت باشید، فرقی نمی کند که این کار را رو در رو انجام می دهید یا به صورت دیجیتالی.

  • ارتباط پذیری

فریلنسر بودن نیازمند ارتباط بسیار زیادی است. شما باید تمایل به داشتن مکالمات سخت،‌ مانند مذاکره بر سر نرخ بالاتر یا قطع قرارداد با یک موکل و گفتن این موضوع به صورت حرفه ای داشته باشید. هیچ رئیس و همکاری وجود ندارد که بتواند این کار را برای شما به عهده بگیرد.

  • مزایا و معایب فریلنسر بودن

اگر تصمیم گرفتید که کار فریلنسینگ را دنبال کنید، باید نگاهی به مزایا و معایب این کار داشته باشید.

بعضی از مزایای این کار شامل موارد زیر می شوند:

  1. تقویم کاری منعطف؛ شما می توانید تصمیم بگیرید که در چه ساعاتی کار کنید و می توانید تقویم کاری خود را بر اساس تعهدات دیگر زندگی خود تنظیم کنید.
  2. انتخاب های متنوع؛ در حالی که معمولاً به کارمندان گفته می شود که برای کدام موکلان کار کنند، فریلنسرها خودشان می توانند پروژه های مد نظرشان را انتخاب کرده و به بازارها و بخش های مشخصی وابسته نیستند.
  3. کنترل بیشتر؛ شما می توانید اهداف خودتان را مشخص کنید و کنترل بیشتری بر روی مسیر بیزینس خود خواهید داشت.
همچنین بخوانید :  ۰ تا ۱۰۰ راه اندازی استارت آپ در ایران!

در طرف مقابل، چندین عیب نیز برای این کار وجود دارد که می توان در این زمینه موارد زیر را نام برد:

  1. ثبات کمتر؛ از آنجایی که کار فریلنسینگ به دسترسی پیدا کردن به موکلان بیشتر بستگی دارد،‌ بسیاری از فریلنسرها ثبات مالی کمتری دارند و ضمانت آینده ضعیف تری نسبت به کارمندان دارند.
  2. مزایای کمتر؛ بسیاری از کمپانی ها مزایایی در اختیار کارمندان خود قرار می دهند،‌ مانند بیمه و حقوق بازنشستگی. فریلنسرهای مستقل خودشان مسئول مزایای خود هستند.

زمانی که احساس کردید می توانید کار برای خود فراهم کنید، قدم بعدی که باید بردارید معین کردن وظایف متعدد برای خطوط درآمدی متعدد است. این موضوع می تواند شامل وب سایت های فریلنسینگ اشاره شده در بالاتر و همچنین متدهای درآمدی باشد که خودتان آن ها را بوجود می آورید.

وضعیت کاری فریلنسر ها

یکی دیگر از انتخاب های شما ممکن است فریلنسر بودن به عنوان تمام وقت باشد. در این صورت شما می توانید با این شغل چندین راه درآمدی مختلف برای خود ایجاد کنید. شما می توانید:

  1. با نگهدارنده های ماهیانه مذاکره کنید.
  2. بر سر کمیسیون دریافتی از فروش پروژه ها مذاکره کنید.
  3. سیستم های ارجاع دهی برای پاداش دادن به موکل هایی که موکل های جدید برای شما می آورند ایجاد کنید.
  4. خودتان را به صورت مستقیم بازاریابی کنید؛ در این صورت بهتر است در مورد پرسونال برندینگ مطالعاتی داشته باشید تا نحوه انجام این کار را بهتر درک کنید.

حواستان به وضعیت مالی خود باشد

وقتی در جایی کار می کنید، بیشتر موضوعات مربوط به پول شما به عهده کمپانی است که برایشان کار می کنید. شما بدون این که نیاز باشد از کسی درخواست کنید، سر هر ماه حقوق خود را دریافت می کنید، مالیات شما به صورت خودکار کسر می شود و کارهای مربوط به بیمه نیز معمولاً توسط رئیس شما انجام می شود.

مشکلات پیش رو یک فریلنسر

اما اوضاع زمانی که برای خود کار می کنید کمی متفاوت است و باید بتوانید موارد اشاره شده در لیست پایین را خودتان مشخص کنید.

  • گرفتن حقوق: این موضوع یکی از چالش برانگیزترین بخش های این کار برای مدیریت است، فرقی هم نمی کند که شما یک فریلنسر حرفه ای باشید یا تازه کار. مذاکره و ارتباط با موکل شما به شیوه صحیح برای مجبور کردن آن ها جهت پرداخت حقوق در مدت زمان معین به شما، می تواند یکی از چالش برانگیزترین کارهای زندگی تان باشد. اگر بتوانید به خوبی از پس این کار بر بیایید،‌ به راحتی می توانید به یک فریلنسر بسیار موفق تبدیل شوید. شاید بهتر باشد برای بهبود مهارت های خود در این زمینه، مطالعاتی در مورد فنون مذاکره داشته باشید.
  • مزایای بیمه و حقوق بازنشستگی: شما باید به دنبال بهترین مزایای بیمه باشید و همچنین بهترین برنامه ریزی را برای بازنشستگی خود اتخاذ کنید.

در واقع سختی های مربوط به کار فریلنسینگ بیشتر در زمینه مسئولیت پذیری نسبت به امور مالی زندگی شماست، که شامل مذاکره برای پرداخت حقوق، پیدا کردن بیمه و پرداخت مالیات می شود. اما اگر عاشق آزادی، انعطاف پذیری و درآمد احتمالی بالایی که به همراه استقلال کاری می آید هستید، فریلنسینگ شرایط ایده آل شما خواهد بود.

ایده های یک فریلنسر

فریلنسینگ به صورت مساوی هم جنبه های مثبت دارد و هم جنبه های منفی. شما تنها لازم است در مورد ریسکی که معمولاً همیشه به همراه این کار است تصمیم بگیرید. فریلنسینگ به معنی آزادی حرفه ای است، اما همچنین به معنای عدم ثبات و احتمال شکست نیز می باشد و این شاید چیزی باشد که شما در زندگی حرفه ای خود به دنبال آن نباشید. اما اگر می خواهید که ثبات خود را در ازای درآمد بیشتری که در جهت رسیدن به اهداف شما نسبت به یک شغل سنتی می آیند ریسک کنید،‌ شما این فرصت را دارید که نام و اعتبار خود را بسازید و به اهداف حرفه ای خود برسید.

سایت های کسب درآمد فریلنسرهای ایرانی و خارجی

  1. پونیشا
  2. منکارتو
  3. پارسکدرز
  4. پارس فریلنسر
  5. سان تایپ
  6. تایپ ایران
  7. کاریشه
  8. دورکار
  9. ورکفار
  10. کارلنسر
  11. انجام میدم
  12. کاریتو
  13. Freelancer
  14. UpWork
  15. Toptal
  16. Aquent
  17. ۹۹Designs
  18. fiverr

سایت‌های داخلی و خارجی بسیاری در زمینه دریافت پروژه برای فریلنسرها وجود دارد که می‌توانید عضو آن‌ها شوید.

مشاغل فریلنسرها

برای اینکه بتوانید به عنوان فریلنسر در رشته شغلی خود کار کنید، باید کمی زمان برای تعیین بخش‌هایی که کسب و کار اصلی می‌تواند آن را واسپاری کند، فکر کنید. ممکن است تا حالا در زمینه شغلی شما فریلنسینگ وجود نداشته باشد اما شما با تعیین بخش یا تمام روند اجرای آن می‌توانید این شغل را تبدیل به فریلنسینگ کنید.در کنار فریلنسری شما می‌توانید درآمدهای جداگانه‌ای هم داشته باشید برای اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنم حتما مقاله‌ی ” بهترین روش “کسب درآمد آنلاین” از بین +۸۰ روش بررسی شده!!! ” را به دقت مطالعه کنید.

همچنین بخوانید :  مدیریت چابک (Agile) چیست؟ ۱۰ مزایا و معایب agile

برخی از مشاغل رایج در صنایع خلاق برای فریلنسرها عبارت‌اند از: طراحی گرافیک، تولید محتوا ، تبلیغات، برنامه‌نویسی،‌ توسعه وب‌سایت، عکاسی و غیره است. همان‌طور که گفته شد فریلنسرها می‌توانند تقریباً در هر صنعت مبتنی بر خدمات از جمله ترجمه، مشاوره یا حتی مشاغلی مانند پذیرایی یا برگزاری سمینار فعالیت کنند.

حرف آخر…

فریلنسر شخصی است که به جای کار تمام‌وقت در یک شرکت، پروژه‌هایی را به صورت دورکاری یا موقت در ازای دریافت پول انجام می‌دهد. امروزه با گسترش تکنولوژی‌های مجازی و اینترنتی فاصله‌ها از میان رفته و شما می‌توانید برای شرکتی در شهر دیگر کار کنید. هر ساعتی از روز که مایل باشید کار خود را انجام داده و از درآمد مناسبی نیز برخوردار شوید.