وبلاگ ایسمینار

مدیریت دانش در عصر دانش

عصر دانش محور و مدیریت دانش در سازمان

به نظر شما مهمترین سرمایه های یک سازمان چیست؟! آیا برند و تجهیزات در الویت ها قرار دارند یا ساختمان و انحصار؟

طبق یک نظر سنجی بدست آمده در بین مدیران بیش از ۱۰۰ سازمان ایرانی از بین آیتم هایی که در تصویر زیر مشاهده می کنید، همه مدیران می گفتند که مهمترین سرمایه سازمانی شان نیروی انسانی است.

 

سرمایه های سازمان

 

مهمترین سرمایه ای که می تواند در یک سازمان رقابت پذیری را تضمین کند و اگر آن را از سازمان بگیریم دیگر آن سازمان بی معنی خواهد بود، نیروی انسانی است. مثلا یک شرکت عمرانی را در نظر بگیرید، اگر یکی از وسایل عمرانی خراب شود می توان آن را سریعا درست کرده و به چرخه بر گرداند ولی در نظر داشته باشید یکی از عوامل نیروی انسانی برود آن وقت چه اتفاقی خواهد افتاد؟

شاید پاسخ دهید یک نفر دیگر را جایگزین می کنیم. ولی در اصل آن نیروی انسانی که از سازمان رفته با خود دانش و آموخته ها را هم برده و ما مجبور به تکرار می شویم. یکی از بحث های مهم مدیریت دانش این است که سازمان ها همان قدر که به تجهیزات اهمیت می دهند، باید همان قدر هم به نیروی انسانی و مهمترین بخش نیروی انسانی یعنی دانش آنها اهمیت بدهند.

 

عصر دانش محور

ما امروزه در عصر دانش زندگی می کنیم. مثلا وارد محیطی می شویم و می پرسیم مهمترین سرمایه سازمانی شما چیست که برند شما را با ارزش کرده است؟ آیا تجهیزات شماست؟ سرمایه شماست؟  قاعدتا خیر. آنها دانشی در اختیار دارند که این دانش در سراسر سازمان در چرخش است و تولید کننده ارزش است.

ایران خودرو و کیا موتورز را در نظر بگیرید که همزمان با یکدیگر شروع به کار کردند اما بعد از چند سال یکی از دیگری پیشی گرفت. چون آن سازمان جهشی داشته و وارد عصر دانش شده است پس سازمان ها باید به سمتی بروند که ارزش افزوده اصلی آن ها از دانش استخراج شود.

 

شکل گیری مدیریت دانش

حسابداری به نام سویبی در سوئد وقتی تراز نامه های پایان سال سازمان ها را مطالعه می کرد، متوجه شد که ارزش پولی بعضی از سازمان ها آنقدر پایین بود که امکان خریداری آن سازمان ها با استفاده از پول تو جیبی امکان پذیر بود ولی مردم برای خرید سهام آن سازمان پول زیادی را هزینه می کردند. سویبی دریافت معیاری وجود دارد که نمی تواند آن را اندازه گیری کند و آن معیار را سرمایه ناملموس نامید.

مثلا سازمانی را در نظر بگیرید که  توانسته است سال ها در حوزه مشتریان بانکی نفوذ و در کسب در آمدهای بانکی در حوزه های مختلف جایگاه ویژه ای را کسب کند. این معیارها را نمی توان اندازه گیری کرد و اگر این معیارها برای سازمان مهم هستند باید آن ها را مدیریت کرد زیرا سرمایه ناملموس برای سازمان تولید کننده پول و ارزش می باشد.

 

مزایای مدیریت دانش

برای آنکه به اهمیت مدیریت دانش پی ببرید به ذکر برخی از مزایای آن می پردازیم:

  • جلوگیری از تکرار خطا
  • جلوگیری از خروج دانش افراد در هنگام بازنشستگی
  • بهبود کیفیت محصولات
  • افزایش ماندگاری پرسنل
  • و …

 

منبع مقاله

 

برای اینکه در مورد چرایی، سایر مزایای مدیریت دانش و بررسی موردی شرکت های داخلی و خارجی موفق در پیاده سازی مدیریت دانش اطلاعات بیشتری کسب کنید، به شما پیشنهاد می کنیم فایل ویدئویی وبینار مدیریت دانش را مشاهده نمائید:

[aparat id=”RIOho” width=”۵۰۰″]