وبلاگ ایسمینار

صندوق سرمایه گذاری

صندوق سرمایه‌ گذاری مشترک (Mutual fund) را درست بشناسید!

سرمایه‌گذاری اولین گزینه‌ای است که پس از کسب درآمد، دغدغه است و هر کس که رؤیای ساختن آینده را دارد به آن فکر می‌کند؛ یعنی پس‌ازاینکه منبع درآمدمان را انتخاب کرده و درآمدی نیز حاصل کردیم حالا نوبت به این می‌رسد که این پول را جایی و یا به شیوه‌ای پس‌انداز کنیم که در مدت‌زمان مشخصی سود قابل‌توجهی نصیبمان شود. برخی سرمایه‌گذاری در بازار مسکن، برخی طلا و یا ارز و برخی دیگر به باز کردن حساب در بانک و دریافت سود ماهیانه بسنده می‌کنند.

در این ‌بین ممکن است افرادی هم باشند که از گزینه‌های پیش روی خود بازار بورس را انتخاب کنند اما به دلایل مختلفی از قبیل کمبود اطلاعات و آگاهی نسبت به بورس و یا پایین بودن قدرت ریسک و  یا نداشتن کد بورسی …ترجیح می‌دهند پول خود را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسپارند. در این بازار سرمایه انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند که هر یک با توجه به شرایط مختلف، تسهیلات متفاوتی هم ارائه می‌دهند. در این شیوه بیشتر از خود سرمایه‌گذاری نوع صندوق سرمایه‌ گذاری اهمیت پیدا می‌کند. این مقاله صندوق سرمایه‌ گذاری مشترک و لیست صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به شما معرفی خواهید کرد تا بهترین تصمیم را برای سرمایه خود بگیرید.

تعریفی روشن از صندوق سرمایه‌ گذاری بورس

صندوق سرمایه گذاری و افزایش سرمایه

سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه درواقع نوعی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است به این صورت که صاحب سرمایه پول و سرمایه خود را به نفر سوم (کارگزاری) می‌سپارد تا به‌ واسطه آن کسب سود کند. همان‌طور که می‌دانید این روزها مردم به بازار بورس اوراق بهادار و سهام اولیه و … توجه ویژه‌ای نشان داده‌اند و تصمیم گرفتند تا سرمایه‌های خود را از خاک خوردن در بانک خارج کرده و به بازار فعال و پرجاذبه‌ای چون بورس منتقل کنند. بورس بازاری پر از نوسان و روزهای سبز و قرمز است اما در چند سال اخیر بورس ایران بازدهی بسیار خوبی داشته است. این بازار پر نوسان اما نیازمند دانش و قدرت تحلیل است.

همچنین بخوانید :  مدیریت چابک (Agile) چیست؟ ۱۰ مزایا و معایب agile

با تکیه‌بر حدس و گمان و یا بخت و اقبال نمی‌توان در بازار بورس معامله کرد. برای این منظور باید دست‌کم از دانشی پایه در مورد اصول و مبانی بورس مطلع بود.

برخی از افراد ممکن است به دلایل مختلف که مشغله روزانه می‌تواند یکی از مهم‌ترین آن‌ها باشد فرصتی جهت وقت گذاشتن برای یادگیری بورس را نداشته باشند این دلایل نمی‌تواند مانعی برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس باشد. برای چنین شرایطی کارگزاری خدمات متنوعی را در قالب صندوق سرمایه‌ گذاری به مشتریان خود ارائه می‌دهد. که هر کدام متفاوت است و بستگی به نوع کارگزاری دارد از این جهت اگر همچنان وارد بازار بورس نشده اید بهترین کارگزاری های بورس را ابتدا بشناسید و سپس یکی از آنها را انتخاب نمایید.

درواقع صندوق سرمایه‌ گذاری مجموعه‌ای از سهام و اوراق بهادار است که کارگزاری به‌عنوان موکل و نماینده شما آن‌ها را خرید و فروش می‌کند. تخمین زده می‌شود که بیشتر از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار بورس ایران، سرمایه‌گذاری شده است.

انتخاب نوع صندوق سرمایه‌ گذاری با میزان ریسک‌پذیری شما در ارتباط است. برخی از سرمایه‌ها مختص افرادی با ریسک‌پذیری کم هستند به این شکل که در منابعی با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند و برخی دیگر مستقیماً و تنها در بازار بورس سرمایه را به کار می‌اندازند. برای سپرده‌گذاری در صندوق سرمایه‌ گذاری باید از صندوق مدنظر خود واحد یا unit خریداری کنید. هر یونیت قیمت واحدی دارد که با توجه به بودجه‌ای می‌توانید تعدادی از این یونیت‌ها را خریداری کرده و مالک شوید.

انواع صندوق سرمایه گذاری

به‌ عنوان‌ مثال اگر هر یونیت صندوق ۱۰۰ هزار تومان باشد با بودجه ده میلیون تومانی توانایی خرید صد یونیت را خواهید داشت. درواقع افراد تحلیل‌گر و حرفه‌ای با جمع‌کردن سرمایه افراد مختلف در یک سبد که می‌تواند مبلغ بسیاری بالایی باشد سرمایه‌گذاری می‌کنند و سود حاصل‌شده را نسبت به سرمایه هر شخص (تعداد واحدهای خریداری‌شده) به او طی دوره‌های تعیین‌شده پرداخت می‌کنند.

انواع صندوق سرمایه‌ گذاری

  • صندوق سرمایه‌ گذاری ثابت

۷۰ الی ۹۰ درصد سرمایه موجود در سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت و الباقی در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌شود. ریسک کمی دارند. قابلیت نقد شوندگی داشته و دارای ضامن نقد شوندگی (یک‌نهاد مالی معتبر) هستند. این صندوق‌ها درزمانی معین (سه ماه، هرماه و …) به صاحب سرمایه سود پرداخت می‌کنند.

  • صندوق سرمایه‌ گذاری در سهام

این صندوق‌ها بخش بیشتری از پول را در بازار بورس و برای خریدوفروش سهام شرکت‌های مختلف (حدود ۷۰ درصد) و پول باقی‌مانده را در اوراق مشارکت و … سرمایه‌گذاری می‌کنند. این صندوق‌ها نسبت به صندوق درآمد ثابت پر ریسک تر بوده اما به هنگام سوددهی سود بهتر و بیشتری نصیب سرمایه‌گذار می‌کند. برخی از آن‌ها ضامن نقد شوندگی نیز دارند.

همچنین بخوانید :  ۹ کسب و کار موفق و ناموفق! ایران (و درس هایی که باید بگیرید)
  • صندوق مختلط

این صندوق‌ها حدود ۶۰ درصد پول را در بازار بورس و ۴۰ در صد را در اوراق مشارکت، سپرده بانکی و … سرمایه‌گذاری می‌کنند. این صندوق‌ها حالت بینابینی بین دو صندوق سهام و درآمد ثابت را دارند و به افرادی دارای قدرت ریسک متوسط پیشنهاد می‌شود.

  • صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله (ETF)

این نوع صندوق‌ها بر روی اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند. واحدهای این صندوق در بازار فرا بورس ایران قابلیت خریدوفروش دارند. به همین علت نوسانات بازار بورس روی آن تأثیر می‌گذارد. این صندوق می‌تواند شامل هر سه نوع صندوقی که ذکر کردیم بشود. قابلیت دادوستد واحدهای این صندوق در بازار بورس ضمانت نقد شوندگی آن را افزایش می‌دهد.

مزایای صندوق سرمایه گذاری

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مشترک

  1. انجام معامله توسط متخصصین بازار سرمایه: وقتی در زمینه‌ای تخصص نداریم می‌توانیم کار را به کاردان بسپاریم. یکی از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری سپردن امر خطیر سرمایه‌گذاری به دست تحلیلگران و متخصصان حرفه‌ای است که به‌خوبی تمام چم‌وخم‌های بازار را می‌شناسند. قطعاً یک کارکشته بورس خوب می‌داند که کی و کجا سرمایه‌گذاری کرده تا بیشترین سود را ببرد.
  2. کاهش ریسک: به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان ریسک را از بازار بورس حذف کرد. ریسک، ذات این بازار است. صندوق سرمایه‌ گذاری به دلیل اینکه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم محسوب می‌شود ریسک کمتری دارد. صندوق سرمایه‌ گذاری موظف به تشکیل سبد متنوعی از دارایی‌ها هستند. به این معنا که بخشی از سرمایه به‌عنوان دارای هایی با درآمد ثابت و یا سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت و … وجود دارد که ریسک این بازار را تا درصد قابل‌توجهی می‌کاهد.
  3. قابل‌اعتماد و اعتبار: صندوق‌های سرمایه‌گذاری از امنیت بالایی برخوردار است و به‌صورت مداوم توسط نهادهای بزرگی چون سازمان بورس و اوراق بهادار رصد و نظارت می‌شود. شما به‌عنوان صاحب صندوق نیز به‌راحتی به تمام اطلاعات و ریز حساب‌ها دسترسی خواهید داشت.
  4. ویژگی نقد شوندگی سریع: در صندوق سرمایه‌ گذاری هر موقع که اراده کنید می‌توانید دارایی خود را نقد کنید. این امکان برای شما فراهم است تا درزمانی که شما انتخاب می‌کنید سرمایه خود را به‌صورت نقد در اختیار داشته باشید.افزایش سرمایه با صندوق سرمایه گذاری
  5. صرفه‌جویی: صرفه‌جویی در وقت و هزینه از مزیت‌های دیگر این صندوق‌هاست. به‌جای اینکه به علت تجربه کم با سرمایه خود ریسک کنید، این وقت و سرمایه را در اختیار یک متخصص می‌گذارید که ریسک آن نیز کاهش پیدا کند.
    همچنین بخوانید :  ۲۰ ایده کسب و کار از سرمایه ۰ تا ۵۰ میلیون تومن
  6. تنوع در سرمایه‌گذاری: در بورس اصطلاحی زبانزد است و آن این‌که تمام تخم‌مرغ‌هایت را در یک سبد نگذار. به این معنا که سهام سبدتان باید متنوع باشد. سبدی متنوع از سهام دارویی، پتروشیمی، خودرو، شیمیایی، بانکی و … به این دلیل تنوع در سبد اهمیت دارد که در صورت زیان ده بودن یک بازار درزمانی خاص، سود در حوزه‌های دیگر زیان شما را جبران خواهد کرد. در صندوق‌های سرمایه‌گذاری این تنوع به شیوه تخصصی‌تری رعایت می‌شود و بنابراین احتمال ضرر و زیان کاهش پیدا می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به شعب کارگزاری خود مراجعه کرده و به‌صورت حضوری از مشاوره کارشناسان برخوردار شوید و درنهایت سرمایه‌گذاری درتر یک از صندوق‌هایی که مدنظر دارید سرمایه‌گذاری کنید.

برخی از سوالات رایج

صندوق سرمایه‌ گذاری ثابت
صندوق سرمایه‌ گذاری در سهام
صندوق مختلط
صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله (ETF)

انجام معامله توسط متخصصین بازار سرمایه
کاهش ریسک
قابل‌اعتماد و اعتبار
ویژگی نقد شوندگی سریع
صرفه‌جویی
تنوع در سرمایه‌گذاری