وبلاگ ایسمینار

روش های تبلیغ وبینار

روشهای تبلیغ وبینار قبل، حین و بعد از برگزاری ۱

برای همه افرادی که می خواهند وبینار برگزار کنند افزایش ثبت نامی ها در وبینار و حضور مخاطبان در وبینار اهمیت زیادی دارد. قطعا همه ما می دانیم که برای افزایش ثبت نامی های وبینار و بیشتر دیده شدن وبینارمان باید از روش های ترویجی و تبلیغاتی استفاده کنیم.

روش های مختلفی برای تبلیغ وبینار قبل، حین و بعد از برگزاری آن وجود دارد. با توجه به نوع وبینار و شرایط خودتان یا شرکت تان می توانید از برخی از این روش ها استفاده نمایید.

روش های تبلیغ وبینار را به سه گروه زیر دسته بندی کرده ایم:

  • ابزارهایی که همه ما با آن ها آشنایی داریم
  • روش های کمی خلاقانه تر
  • و روش هایی که نیاز به صرف زمان و تلاش بیشتری دارند

به ترتیب در قالب ۲ مقاله، توضیحاتی را در خصوص هر یک از این دسته بندی ها ارائه خواهیم کرد. در این مقاله به بررسی دسته بندی نخست یعنی ابزارهایی که همه ما در مورد آن ها می دانیم و ۳ روش از گروه دوم می پردازیم.

گروه اول: ابزارهایی که همه ما با آن ها آشنایی داریم

۱-شبکه های اجتماعی

حداقل یک پست در مورد وبینارتان در فیس بوک، لینکدین و گوگل پلاس قرار دهید. چندین پست در توییتر بگذارید و حتی می توانید یک هشتگ نیز تعریف کنید و در اختیار مخاطبان خود قرار بدهید تا آن ها در حین و بعد از برگزاری وبینار از هشتگ مربوطه استفاده نمایند.

حتما پست هایی در مورد وبینارتان در گروه های لینکدین که فکر می کنید مطالب شما برای آنها مفید است قرار دهید. اما پیش از گذاشتن پست های مرتبط با رویدادتان ابتدا قوانین مربوط به گروه مورد نظر را بخوانید. پس از اتمام وبینار می توانید اسلایدهایتان را در لینکدین در بخش SlideShare آپلود کرده و در اختیار افراد علاقه مند قرار دهید.

استفاده از شبکه های اجتماعی برای تبلیغ وبینار

۲-ایمیل

قطعا هر سازمان و یا موسسه ای پیش از برگزاری وبینار، ایمیل های تبلیغاتی و اطلاع رسانی وبینار را برای اعضای خبرنامه خود ارسال می کند. تجربه ما در ایـ سمینار در زمینه برگزاری رویدادهای آنلاین (وبینار، پخش زنده اینترنتی و …) نشان داده است که ارسال ۳ ایمیل تبلیغاتی می تواند موثر باشد و تاثیر بسزایی در افزایش نرخ ثبت نامی ها داشته باشد، حتی اگر ۲ ایمیل آخر تنها حاوی متن باشد.

نکته مهم: حواستان باشد اسامی افرادی که در وبینار ثبت نام کرده اند را از لیست ارسال مجدد ایمیل های تبلیغاتی حذف کنید.

۳-وب سایت

با در نظر گرفتن نوع ساختار وب سایت تان می توانید اطلاعیه ی وبینار را در ساید بار (sidebar) تمامی صفحات قرار دهید. همچنین توضیحاتی در خصوص وبینار مربوطه در صفحه اصلی وب سایت قرار دهید و امکان دسترسی به صفحه اصلی وب سایت تان از تمام صفحات را فراهم کنید تا بازدیدکنندگان بتوانند به صفحه اصلی شما دسترسی داشته باشند.

پیش از اقدام به نوشتن توضیحات وبینار مقاله «راهنمای نگارش محتوای معرفی وبینار» را مطالعه کنید.

۴-وبلاگ

پست هایی در مورد وبینار هم قبل و هم بعد از برگزاری وبینار در وبلاگ قرار بدهید. پیش از برگزاری وبینار، قرار دادن یک پست ساده همراه با چکیده می تواند برای شما کار ساز باشد اما در عین حال سعی کنید خلاق هم باشید.

برای آنکه کاربران بدانند با حضور در وبینار به چه چیزهایی دست پیدا خواهند کرد می توانید پرسش و پاسخ هایی را مطرح کنید. در پایان می توانید خلاصه ای از وبینار را بصورت مقاله نوشته و در اختیار کاربران قرار دهید. چون مقاله برای افرادی که خواندن را به شنیدن ترجیح می دهند مناسب است.

 تبلیغ وبینار در وبلاگ

۵-انتشار در مطبوعات

اگر عنوان وبینار شما خاص و ارزشمند یا سخنران سرشناس است، می توانید اطلاعاتی در مورد وبینار در مطبوعات و اخبار منتشر کنید و اطلاعیه آن را به خبرنگاران یا مجلات و خبرگزاری های آنلاین ارسال نمایید. همچنین در صورت دسترسی به بودجه مناسب می توانید تبلیغات وبینارتان را در وب سایت های مرتبط با موضوع وبینارتان یا وب سایت های پر بازدید قرار دهید.

تا به اینجا روش های تبلیغاتی گروه نخست یعنی ابزارهایی که همه ما با آن ها آشنایی داریم را با هم مرور کردیم در ادامه به بررسی روش های موجود در گروه دوم می پردازیم.

 

گروه دوم: روش های کمی خلاقانه تر

روش های تبلیغاتی گروه دوم نسبت به روش های گروه اول خلاقانه تر هستند.

 

۶-تبلیغات در بخش امضای ایمیل

لینک ثبت نام در وبینار را در اختیار تمام کارکنان خود قرار بدهید و از آن ها بخواهید تا لینک مربوطه را برای مدت زمان مشخصی مثلا ۲ هفته پیش از زمان برگزاری وبینار در بخش امضای ایمیل خود (در انتهای متن ایمیل) قرار بدهند.

قرار دادن تبلیغات در بخش امضای ایمیل یک ابزار خلاقانه و در عین حال رایگان است. به این فکر کنید کارکنانتان که در بخش های مختلف سازمان فعالیت می کنند از کارمندان بخش مدیریت ارتباط با مشتری گرفته تا تیم فروش با هر بار ارسال ایمیل به مشتریان در واقع بصورت غیر مستقیم در حال تبلیغ وبینارتان هستند و برای چند لحظه تعداد افرادی که روزانه از کارمندان شما ایمیل دریافت می کنند را تصور کنید و ببینید که چه مقدار قابل ملاحظه ای خواهد بود.

۷-از مخاطبان و کاربران دیگران استفاده کنید

اگر شما در حال برگزاری وبیناری مشترک با یک سخنران که در خارج از مجموعه شما فعالیت می کند و مخاطبان خاص خود را دارد هستید یک روش فوق العاده برای جذب مخاطبان بیشتر، استفاده از کاربران و شبکه های آن هاست.

سخنران با گذاشتن پستی در صفحات خود در شبکه های مجازی و یا قرار دادن پوستر وبینار در وب سایت یا کانال تلگرامش می تواند همزمان با تلاش های شما برای ترویج وبینار، به اطلاع رسانی آن بپردازد.

همچنین برای تبلیغ وبینارتان می توانید با شرکایتان یا موسساتی که رقیب شما نیستند همکاری داشته باشید و از آنها بخواهید پوستر وبینار را در صفحاتشان در شبکه های مجازی یا وب سایت شان قرار بدهند و یا برای کاربرانشان ایمیل ثبت نام در وبینار را ارسال نمایند و در ازای این کار اگر وبینار شما ویژه و غیر رایگان بود می توانید درصدی از فروش را به آن ها اختصاص بدهید و در صورت رایگان بودن وبینار، می توانید دوره های حضوری یا آنلاین آن ها را تبلیغ کنید و در اطلاع رسانی به آن ها کمک کنید.

 

۸-قرار دادن تبلیغات داخل محصول

بسیاری از محصولات (اپلیکیشن، نرم افزار و …) دارای یک بخش اخبار یا تب بروزرسانی بر روی صفحه نمایش یا داشبورد خود هستند. اگر محصولات شما دارای چنین بخش هایی هستند، می توانید اطلاعیه وبینارتان را در این بخش ها قرار دهید.

 

مطالعه قسمت دوم مقاله روشهای تبلیغ وبینار قبل، حین و بعد از برگزاری

 

ترجمه و نگارش: مارینا اوهانجانیانس

©کلیه حقوق این مطلب متعلق به رسانه ایسمینار می باشد. هر گونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.