وبلاگ ایسمینار

برگزاری وبینار

راه های برگزاری یک وبینار ناموفق

همان طور که بارها گفتیم وبینار روش فوق العاده ای برای برقراری ارتباط با افراد جدید و گسترش روابط فعلی مان می باشد.

با برگزاری وبینار می توانید با یک تیر ۲ نشان بزنید، هم محصولاتتان را به فروش برسانید و هم محتوای آموزشی مناسبی را با مشتریان بالقوه تان به اشتراک بگذارید. البته قبل از اینکه تصمیم به برگزاری وبینار بگیرید و هزینه کنید، بهترین کار این است که مشخص کنید اصلا هدفتان از برگزاری وبینار چیست.

برای برگزاری یک وبینار ناموفق کافیست راه هایی که در این مقاله گفته ایم را مو به مو انجام بدهید. همراه ما باشید تا راه های برگزاری یک وبینار ناموفق را مرور کنیم.

عمل نکردن به وعده ای که داده بودید

باور کنید خیلی از سازمان ها و موسساتی که وارد حوزه برگزاری وبینار می شوند این خطا را انجام می دهند. هدف ما هر چیزی هم که باشد این اجازه را نداریم که وقت مخاطبانمان را هدر بدهیم. در هر صورت باید محتوای مناسب و مفیدی را برای وبینار آماده و ارائه کنیم. اما با این حال برخی از اساتید و سازمان ها، وبینارهایی را برگزار می کنند که کاربران از محتوای آن ناراضی هستند.

برای مثال سخنران وبینار مطالبی را ارائه می دهد که فکر می کند مخاطبان خواهان شنیدن آن هستند در حالی که هیچ شناختی از آن ها ندارد یا برای راحتی کار خود از پاورپوینت آماده ای که قبلا داشته استفاده می کند و حتی به خودش زحمت نمی دهد که مطالب جدیدی را به آن اضافه کند. بدون تعارف این یعنی شما برای مخاطبان خود ارزشی قائل نیستید.

پیشنهاد مطالعه: تهیه فایل ارائه وبینار ، بایدها و نبایدها ۱

بدترین اتفاقی که می تواند بیفتد این است که سخنران در توضیحات و سرفصل های وبینار چیزهای دیگری را بنویسد اما فایل ارائه او و صحبت هایش در زمان وبینار کمترین شباهتی به سرفصل های مطرح شده نداشته باشد.

همان طور که احتمالا می دانید ما علاوه بر اینکه برای اعضای ایسمینار وبینارهایی را برنامه ریزی و برگزار می کنیم به سازمان ها و موسسات آموزشی در پشتیبانی وبینارهایشان یاری می رسانیم. برای اینکه در مورد پشتیبانی وبینارها بیشتر بدانید می توانید مقاله وقتی میگوییم پشتیبانی وبینار، از چی حرف میزنیم؟ را مطالعه نمایید.

برای مثال هفته پیش پشتیبانی وبیناری را برای موسسه ای انجام می دادیم که متاسفانه مدرس وبینار به سرفصل هایی که در حین تبلیغات وبینار ذکر کرده بودند نپرداخته بود و همین موضوع باعث نارضایتی مخاطبان آن ها شد.

پس حواستان به سرفصل هایی که در حین تبلیغات وبینار می نویسید و یا مطالبی که می گویید باشد چون بعد از برگزاری وبینار شما می مانید و کاربرانی ناراضی. کاربران ناراضی ای که دیگر حاضر نیستند برای شرکت در وبینارهای شما هزینه ای را پرداخت کنند.

مدیریت زمان نادرست

یکی دیگر از اتفاقاتی که ممکن است در حین وبینار بیفتد این است که وقت کم بیاریم. یعنی چی؟

یعنی سخنران پس از یک ساعت صحبت کردن تنها ۱/۳ از مطالبی را که برای وبینار آماده کرده بود را بیان می کند و بیشتر از نصف مطالب باقی می ماند. در ادامه سخنران تلاش می کند تا به سرعت در زمان های پایانی وبینار مطالب باقی مانده را ارائه دهد. در این شرایط  سخنران برای اینکه مطالب خود را بیان کند قید پاسخگویی به سوالات کاربران را می زند.

محدود کردن زمان پرسش و پاسخ کاربران، کسانی که بی صبرانه منتظر بوده اند تا بتوانند سوالات خود را در زمان پرسش و پاسخ مطرح و یا مساله مبهمی را روشن کنند باعث ناامیدی آن ها می شود. چون قطعا شخصی که در وبیناری ثبت نام می کند سوالی یا مشکلی در مورد موضوع وبینار داشته و به دنبال یافتن پاسخی برای آن است.

مدیریت زمان

اگر شما هم با مشکل کمبود زمان مواجه شدید، پیشنهاد می کنم که:

  • از برخی از اسلایدهایتان عبور و تنها نکات اصلی و لب مطلب را بیان کنید تا بتوانید زمان کافی برای پرسش و پاسخ داشته باشید
  • در انتهای وبینار شماره تماستان، آیدی تلگرام و یا ایمیل خود را در اختیار کاربران قرار بدهید تا بتوانند از این طریق سوالاتشان را از شما بپرسند
  • یک وبینار نیم ساعته به پرسش و پاسخ کاربران اختصاص بدهید
  • یا یک گروه تلگرامی مخصوص وبینار تشکیل بدهید.

اگر می خواهید برای وبینارهای بعدی تان مدیریت زمان بهتری داشته باشید می توانید مقاله ۳ نکته مهم برای اینکه در زمان برگزاری وبینار وقت کم نیارید را مطالعه کنید.

فراموش کنید وبینار را ضبط کنید

امیدوارم این اتفاق هیچوقت برای شما نیفتد. اصلا تجربه خوبی نیست.

شما باید تمام وبینارهایتان را ضبط کنید چه قرار باشد ویدئوی وبینار را برای کاربران ارسال کنید چه قرار نباشد. ویدئوی ضبط شده وبینار یک دارایی خوب محسوب می شود. چرا؟ چون از طریق فروش ویدئوی وبینار هم می توانید درآمد کسب کنید.

خبر خوب اینِ که ما در حال ایجاد سیستم جدیدی هستیم که شما بتوانید ویدئوی وبینارهایتان را از طریق وب سایت ایسمینار بفروشید. حتی اگر در برگزاری وبینارتان از پشتیبانی ایسمینار و یا پلتفرم ما استفاده نکرده باشید. منتظر اطلاعات بیشتر باشید…

چند راه حل برای اینکه یادتان نرود وبینار را ضبط کنید:

یک راه حل برای فراموش نکردن ضبط وبینار این است که بروی یک برگه بزرگ بنویسید:« یادت نره وبینار رو ضبط کنی» و آن برگه را بر روی مانیتور لپ تاپ یا کامپیوتر خود بچسبانید تا جلوی چشمانتان باشد.

راه حل دیگر استفاده از قابلیت استیکی نوت است که در ویندوز لپ تاپ یا کامپیوتر شما وجود دارد و دیگر نیازی به چسباندن برگه روی مانیتور نیست. با این کار اگر خودتان هم بخواهید دیگر محال است یادتان برود وبینار را ضبط کنید.

استیکی نت

 

فقط راجع به خودتان در وبینار صحبت کنید

همه سخنرانان و یا سازمان ها تمایل دارند که خودشان را معرفی کنند. این کار خیلی هم خوبِ اما به شرطی که زمان زیادی را از ما نگیرد. پیشنهاد می کنم که از بخش معرفی خیلی سریع عبور کنید و به بیان مطالب اصلی بپردازید.

هیچ وقت فراموش نکنید که وظیفه اصلی همه ما در زمان برگزاری وبینار باید ارائه دانش و تجربه باشد نه فقط تبلیغ خودمان و کسب و کارمان!

 

فایل ارائه یا جنگل آمازون

یکی از بدترین اتفاقاتی که می شه تجربه کرد حضور در وبیناری است که در پاورپوینت آن متن های زیاد و طولانی نوشته شده باشد و سخنران کلمه به کلمه آن را بخواند. در این شرایط ما حس می کنیم انگار کسی از روی کتاب متنی را با صدای بلند برای ما می خواند.

شما خودتان را به جای کاربر بگذارید. چه احساسی خواهید داشت؟ قطعا دلتان می خواهد سخنران هر چه زودتر حرف هایش را تمام کند. اما چکار کنیم که این اتفاق برای ما نیفتد:

  • حتما از جلوه های بصری که می توانند مکمل صحبت های شما و بیان کننده نکات مهم باشند استفاده کنید
  • اسلایدهایی که نوشته های زیادی دارند را با مثال ها یا جزئیات جذاب یا مفید جایگزین کنید
  • مطالب مهم را به صورت بولت پوینت بنویسید
  • می توانید از یک شخص که یا همکار شما و یا پشتیبان وبینار است بخواهید که در حین ارائه شما و برای تکمیل صحبت هایتان آدرس های مطالب مفید یا تکمیلی را در بخش چت ارسال کند تا کاربران برای کسب اطلاعات بیشتر به این وب سایت ها مراجعه کنند. پشتیبان ایسمینار علاوه بر اینکه دستیار فنی است به عنوان دستیار آموزشی این کارها را در وبینار انجام می دهد.

اگر برای طراحی پاورپوینت ارائه تان به راهنمایی نیاز دارید می توانید مقاله تهیه فایل ارائه وبینار ، بایدها و نبایدها ۲ را مطالعه نمایید.

نویسنده: مارینا اوهانجانیانس

©کلیه حقوق این مطلب متعلق به رسانه ایسمینار می باشد. هر گونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.