وبلاگ ایسمینار

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یعنی چه؟ تعریف بازاریابی دیجیتال در ۱۳۹۹

ممکن است تا به حال کارشناس دیجیتال مارکتینگ را در حال انجام فعالیت های کاری دیده باشید. او ساعت ها به سیستم خیره می شود و بیشتر اوقات خود را صرف کلیک و تایپ می کند. گاهی اوقات افراد ساده اندیش تصور می کنند چنین فردی، وقت و زمان خود را به بطالت می گذراند. اما یک دیجیتال مارکر حرفه ای می تواند به چند کلیک ساده فروش چند صد میلیونی یا جتی میلیاردی را تجربه کند. با توجه به میزان درآمد، مطمئنا شغل بسیار خوبی است. اما واقعا بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال یعنی چی؟

در تعریفی ساده از این بازاریای می توان آن را به چتری بر سر تمام فروش های آنلاین تشبیه کرد. برای تحقق اهداف این شغل از انواع موتورهای جستجو شبکه های اجتماعی، وب سایت و حتی ایمیل استفاده می شود. با توجه به تغییر سبک زندگی، بسیاری از مردم برای خرید لوازم مورد نیاز خود از موتورهای جستجو استفاده می کنند. تقریبا تمام افراد، قبل از انتخاب و خرید محصولات و کالای خود ابتدا با استفاده از موتورهای جستجو در مورد آن تحقیق می کنند. به همین دلیل اغلب متخصصین حوزه اقتصاد معتقدند استفاده از روش تجارت سنتی پاسخگوی نیازهای این دوران نیست.
برای موفقیت بازاریابی باید بتوان در زمان و مکان مناسب با مخاطب ارتباطی موثر برقرار کرد. امروزه، اغلب مردم ساعات های زیادی با استفاده از گوشی های هوشمند خود در محیط وب و اینترنت می چرخند. پس ساده ترین راه برای دسترسی به طیف گسترده ای از مخاطبین، استفاده از شبکه ها و سایت هایی که بیشترین کاربران را به خود اختصاص داده اند.

بازاریابی دیجیتال یعنی چی

همچنین بخوانید :  آموزش اینستاگرام حرفه ‌ای ; + ۲۳ نکته ! از صفر تا فروش در اینستاگرام

معنای حقیقی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در تعریفی ساده می توان گفت در هر کاری که به منظور جلب مشتری و فروش محصول از ابزارهای دیجیتال ( مانند موتورهای جستجو، پیامک، وب سایت ها، شبکه های اجتماعی و …) استفاده شود، این شغل در دسته دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرد. تا کنون، مرزبندی دقیق و مشخصی برای این شغل تعریف نشده است.
صحبت از برندینگ که می‌شود بسیاری از افراد فکر می‌کنند که به خوبی معنای برندینگ را درک کرده‌اند. در صورتی که فقط تصور خودشان از برندینگ را بازگو می‌کنند در مقاله “ برندینگ چی نیست” توضیحات کاملی را در مورد برندینگ دادیم که حتما این مقاله را مطالعه کنید

نقش دیجیتال مارکتینگ در سازمان ها و شرکت ها

در بازاریابی سنتی از روش های مختلف مانند تبلیغات چاپی، ارتباط حضوری و تلفنی استفاده می شود. اما در بازاریابی دیجیتال به منظور پیشبرد اهداف از خدمات آنلاین و اینترنت استفاده می شود. این امر سبب می و مپانی ها فرصت و شانس بیشتری برای مشاهده تبلیغات خود توسط کاربران داشه باند. آشنایی با قدرت دیجیتال مارکتینگ برای موفقیت یک برند امری مهم حیاتی است. از این رو، شاهد هستیم اغلب برندهای معتبر تجارتی حداقل از یک وب سایت یا شبکه اجتماعی برای تبلیغ محصولات خود استفاده می کنند.
امروزه، رای ارتقای توان رقابتی خو ناچار خواهیم بود بسیاری از جنبه های دیجیتال مارکتینگ را با آغوش باز بپذیریم. بازاریابی آنلاین علمی نوین و دارای تاکتیک ها و استراتژی های مختلف است. البته مدیران می توانند با توجه به بودجه خود، روش ها و تکنیک های مناسب با تجارت خود را اجرا کنند. البته در نوه اجرای هر کدام از این موارد می توان از نوآوری نیز استفاده کرد. استفاده از بازاریابی آنلاین به شما اجازه می دهد بتوانید میزان موفقیت و نرخ بازگشت سرمایه را به دقت تجزیه و تحلیل کنید. در مقایسه ساده بین بازاریابی سنتی و آنلاین، نرخ بازگشت سرمایه با استفاده از ابزارهای اینترنت و آنلاین بسیار بیشتر بوده است.

نقش دیجیتال مارکتینگ در شرکت ها تعریف دیجیتال مارکتینگ بر اساس کسب و کارهای مختلف

بازاریابی دیجیتال بر اساس فضای آنلاین تعریف می شود. فضای آنلاین نیز به معنی روش ها و کانال های برقراری ارتباط با کاربران است. ایمیل ها، تبلیغات و بروشورهای آنلاین، وب سایت ها، و شبکه های اجتماعی بخش از کانال ها و تکنیک ها ارتباطی در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستند. یک بازاریاب حرفه ای باید شناخت و تعریف درستی از کمپین برای موفقیت تجاری داشته باشد. بهره مندی از دانش کافی، سبب می شود بازاریاب بتواند با انتشار پست های منحصر به فرد بتواند مخاطب را در اختیار بگیرد. تنها با جلب مخاطب و القای ذهنی موثر به او می توان فروش را تضمین کرد.
آیا استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای تمام سازمان ها و شرکت ها سودمند است؟
تحقیقات نشان داده اند، بدون توجه به نوع حرفه و نوع محصول، در صورت اجرای مناسب و اصولی تکنیک های بازاریابی آنلاین، مسیر موفقیت برای تمام سازمان ها، شرکت ها و کمپانی ها هموارتر خواهد شد. با استفاده از بازاریابی مدرن این امکان در اختیار شما قرار خواهد داشت که بتوانید از ایجاد پرسوناهای خریدار برای شناسایی نیز مخاطبان  و همچنین تولید محتوای مناسب با سلیقه کاربر بهره بگیرید. البته، باید به این مورد توجه داشته باشد که عبارت فوق به معن استفاده تمام کمپانی های از استراتژی های یکسان در حوزه دیجیتال مارکتینگ نیست.
همچنین بخوانید :  وبینار ؛ ابزار بازاریابی محتوایی
امروزه ۳ میلیون اپ موبایل در دسترس است. از این رو بازاریابی اپلیکیشن در این میان نیاز به مهارت و اقداماتی دارد که قبل از ورود آن به بازار باید انجام شود در مقاله “بازاریابی اپلیکیشن” انواع روش هایی را برای بازاریابی اپلیکیشن گفتیم حتما مطالعه کنید

دیجیتال مارکتینگ بنگاه به بنگاه یا B2B

اگر شرکت شما در این دسته قرار دارد، بنابراین باید فعالیت های دیجیتالی خود را بر ایجاد سرنخ های آنلاین ات. هدف اعطوف کنید. هدف اصلی در این بخ، سهولت ارتباطات کاربران با مسئول فروش شرکت شما است. به عبارت ساده، در این دسته از بنگاه ها، استراتژی های بازاریابی به منظور جذب سرنخ های آنلاین دارای کیفیت بالا و تبدیل آنها از طریق وب سایت ها وکانال های دیجیتال است. تا از این طریق، سرنخ ها به آسانی در اختیار تیم فروش قرار بگیرند. برای موفقیت این دسته بنگاه ها می توانید از سایت هایی مانند لینکدین استفاده نمود.

بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ  بنگاه به مشتری یا B2C

در این دسته هد جذب کاربران به ست وبسایت  تبدیل آنها به مشار بدن نیاز به صحبت با تیم فروش است. به همین دلیل، در این نوع بازاریابی نیاز به تمرکز بر روی سرنخ ها آنلاین نیست. بلکه باید بتواند یک میز خرید جذاب از هنگام ورود کاربر به سایت تا زمان خرید کالا ایجاد کنید. در این رو باید بخش های فراخون عمل یا call to action های قوی تری طراحی کنید. استفاده از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و پینترست برای موفقیت این نوع کسب و کارها با نتیجه عالی همراه خواهد بود.
بازاریابی دیجیتال چیست

مزایای دیجیتال مارکتینگ

عمده ترین مزیت استفاده از بازاریابی دیجیتال، مشاهده نتایج دقیق در مدت زمانی کوتاه است. همانطور که می دانید سال های دور، روزنامه اصلی ترین مکان برای تبلیغ سازمان و کمپانی ها بود. به منظور تحقق اهداف تجاری کمپانی ها باید اغلب مردم روزنامه می خریدند و بش تبلیغات آن را مطالعه می کردند. قبول دارید این روش بسیار سخت و زمان بر بوده است؟ علاوه بر این، در روش های سنتی هیچ راهی برای اطمینان از آگاهی عمومی مردم درباره محصولات و تبلیغات هر کمپانی وجود نداشت.
روش های نوین به شما امکان می دهد که بتوانید محصولات و تجارت خود را بسیار آسان تر و موثر تر تبلیغ کنید. بعلاوه، می توان برآورد کنید که چه تعداد از کاربران، تبلیغات آنلاین شما را دریافت کرده اند. از سوی دیگر بازگشت نرخ سرمایه در بازاریابی آنلاین قابل بررسی و شناسایی است. در ادامه تعدادی از مزایای روش انلاین را بیان خواهیم کرد:
همچنین بخوانید :  آموزش تولید محتوا در ۷ قدم طلایی!!
  • مشاهده ترافیک سایت

با استفاده از نرم افزارهای تجزیه و تحلیل می توان تعداد دقیق افرادی که از صفحه یا سایت شما بازدید کرده اند را محاسبه نمود. علاوه بر این، با استفاده از این نرم افزارها شما می توانید به اطلاعاتی از جمله موقعیت مکانی و نوع سیستم استفاده شده از مخاطبین خود را بدست بیاورید. بهره مندی از این اطلاعات سبب افزایش قدرت مدیران برای اولویت بندی و تقسیم بندی زمان و سرمایه اصلی شرکت خواهد شد.
در مثالی ساده باید عنوان کرد اگر مدیر یک کمپانی با استفاده از چنین نرم افزارهای موفق شود تعیین کند که تنها ۱۰ درصد از مخاطبین او، تبلیغاتش را از طریق وبسایت مشاهده کرده اند، او از ضعیف بودن محتوای تبلیغاتی خود آگاه خواهد شد. در نتیجه می تواند بر روی محتواهای تولید خود کار کند. تا بازدید کنندگان خود را افزایش دهد. اما دسترسی به چنین اطلاعاتی در بازاریابی سنتی و آفلاین اصلا کار ساده ای نخواهد بود.
  •  تاثیر تولید محتوا بر جلب مشتری

یکی از نقاط مشترک بین بازاریابی دیجیتال و آفلاین، استفاده از تولید محتوا برای ارائه تبلیغات می باشد. اما روش های تولید و ارائه محتوا در این دو مدل با هم متفاوت است. بروشورهای تبلیغاتی کاغذی که معمولا از طریق پست به دست افراد می رسید نوعی تولید محتوا در بازاریابی آفلاین به شمار می آید. مشکل اصلی تولید محتوای آفلاین این است که مدیر هرگز به تعداد دقیق افرادی که بروشورهای تبلیغاتی را دریافت و مطالعه کرده اند، دست نخواهد یافت. در نتیجه، فرصت و شانس برنامه ریزی اصولی برای ارتقای کیفیت تبلیغات و محتواها در این شیوه وجود نخواهد داشت.
اما وقتی تبلیغات در محیط وب منتشر شوند، دقیقا متوجه خواهید شد چه تعداد از کاربرات تبلیغات شما را مشاهده کرده اند. علاوه بر این، می توان اطلاعات مکانی و تماسی این کاربران را بدست آورد. به همین دلیل، با تولید محتواهای یونیک در بازاریابی آنلاین با یک تیر دو هدف را خواهید. زیرا با استفاده از تبلیغات و محتواهای مناسب می توانید مخاطب را جلب کید و در مرحله بعد به اطلاعات تماسی فرد نیز دسترسی خواهید داشت.اغلب محققین در این مورد اتفاق نظر دارد که اطمینان و سرعت تبلیغات در شیوه انلاین به مراتب بیشتر از روش آفلاین است.
  • مدلسازی

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، با استفاده از روش دیجیتال مارکتینگ قادر خواهید بود به تعداد دقیق و اطلاعات مکانی و تماسی کاربران بازدید کننده وب سایت های تبلیغاتی خود دست پیدا کنید. این امر سبب می شود مدیران بتواند مسیر شناسی و خرید کاربران را بررسی کنند. بعلاوه به آنها کمک می کند تا از مناسب ترین استراتژی ها و کانال های ارتباطی برای ارائه تبلیغات خود استفاده کنند. در نتیجه، با این روش تصمیمات آگاهانه تر و هوشمندانه تر خواهند بود. بررسی های آماری نشان داده اند، فروش سالانه مدیرانی که از بازاریابی آنلاین برای تبلیغات خود استفاده می کنند، ۲۰ درصد بیشتر از سایر برندها و کمپانی ها است.