وبلاگ ایسمینار

جمعه وبیناری در جمعه سیاه یا بلک فرایدی

جمعه سیاه در ایران؛ از توهم تا واقعیت

آخرین جمعه ماه نوامبر میلادی را جمعه سیاه یا بلک فرایدی می نامند. بلک فرایدی یک روز پس از روز شکرگزاری مسیحیان است. در این روز بسیاری از فروشندگان در سراسر جهان، محصولات خود را با تخفیف‌های استثنایی تا ۹۰% که فقط یک بار در سال اتفاق می افتد، به فروش می رسانند. در روز جمعه سیاه بسیاری از مردم جهان در صف های خرید طولانی منتظر می‌مانند و کالای مورد نیاز خود را حتی تا یک دهم قیمت واقعی آن خریداری می کنند. 

در گذشته هدف از برگزاری حراجی جمعه سیاه این بود که فروشندگان انبارهای خود را قبل از شروع سال میلادی جدید تخلیه کنند تا بتوانند کالاهای شب عید کریسمس را تهیه بکنند اما امروزه با تبدیل شدن حراجی جمعه سیاه به فرهنگی فراگیر، فروشگاه‌های بزرگی همچون آمازون، محصولات دیجیتال را نیز در بلک فرایدی با تخفیفات ویژه به فروش می‌رسانند. حراجی جمعه سیاه امسال در اولین ثانیه‌های بامداد جمعه ۲ آذر  آغاز می شود.

مشتریان راضی از خرید در بلک فرایدی

اصلا چرا جمعه سیاه؟

در مورد نامگذاری جمعه سیاه دلایل مختلفی ذکر شده است:

  • برخی باور دارند حضور زیاد مردم در خیابان‌ها و فروشگاه‌ها و تشکیل صف‌های طولانی، شهر را سیاه رنگ می کرده است.
  • گروهی دیگر باور دارند در این روز مردم آن قدر خرید می کردند که دست‌هایشان بر اثر شمردن زیاد پول‌ها سیاه و کثیف می شد.
  • عده‌ای هم علت این نامگذاری را رفتار‌های خشونت‌آمیز خریداران حین خرید کالاهای رو به اتمام می دانند.

اما امروزه با وجود امکان خرید آنلاین نه تنها دیگر خبری از صف‌های طولانی و دست‌های کثیف نیست؛ بلکه مردم می‌توانند با خرید محصولات دیجیتال در کاهش ترافیک و آلودگی هوا نیز سهمی داشته باشند.

با خرید کالای دیجیتال، هوای جمعه سیاه را آلوده نکنیم

بلک فرایدی در جهان یا جمعه سیاه در ایران؟

حراجی بلک فرایدی برای اولین بار در آمریکا آغاز شد. در کشور آمریکا تقریبا همه فروشگاه‌ها محصولات خود را در جمعه سیاه با تخفیف ویژه می فروشند. بسیاری از فروشگاه‌های کشورهای دیگر همچون کانادا، بریتانیا، فرانسه و روسیه نیز در این روز تخفیف‌های استثنایی به مشتریان خود می دهند. کم‌کم با توسعه اینترنت و همگانی شدن خرید آنلاین، فروشگاه‌های بزرگی مثل آمازون، ای بی و علی بابا توانستند بازار بلک فرایدی را به چنگ آورند.

جمعه سیاه در ایران، چهار سال پیش توسط بامیلو مطرح شد و پس از آن دیجیکالا هم به جمع فروشندگان جمعه سیاه پیوست. با وجود شرایط نامساعد اقتصادی فعلی، ارائه تخفیف های استثنایی در جمعه سیاه می‌تواند یک فرصت مناسب برای فروشندگان و خریداران ایرانی باشد تا هم خریداران کالاهای مورد نیاز خود را با پرداخت مبلغ کمتری بخرند و هم فروشندگان درآمد خود را افزایش دهند. اما این نیازمند شفاف‌سازی قیمت‌ها و نظارت درست بر آنهاست.

در ادامه مقاله به این سوال که آیا حراجی جمعه در ایران به درستی انجام می شود یا نه پاسخ دهیم.

تخفیف‌های واقعی به جای حراجی خیالی!

همان طور که پیش‌تراشاره شد فلسفه اصلی جمعه سیاه، خالی کردن انبار فروشندگان برای تامین کالای سال جدید میلادی و کمک به مشتریان برای تهیه کالاهای شب عید کریسمس است. این فرهنگ در کشور‌های پیشرو نهادینه شده است و فروشگا‌های بزرگی مثل آمازون سعی در ارائه بهترین خدمات دارند اما متاسفانه برخی از کسب و کارهای داخلی از هیجانات بازار سوء‌استفاده می کنند و با بالا بردن قیمت کالاها و اعمال تخفیف، مشتریان را فریب می دهند و از این راه درآمد هنگفتی به جیب می زنند. 

اگر می خواهید در این خصوص اطلاعات بیشتری کسب کنید عبارت “فریب مشتری در جمعه سیاه” را در اینترنت جست‌و‎جو کنید. برخی از فروشگاه ها با اعلام دروغین موجودی کالا و فروش آن، مشتری را هفته ها یک پا در هوا نگه می دارند تا کالا را ارسال کنند.

در یک نظر سنجی در صفحه اینستاگرام ایسمینار از افرادی که تجربه خرید در حراجی‌های داخلی و خارجی را داشتند خواستیم تا نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. برخی از این نظرات را می توانید در تصاویر زیر ببینید:

نظرات کاربران اینستاگرام در مورد بلک فرایدی

می‌توانید همه نظرات را در  صفحه اینستاگرام ایسمینار بخوانید.

جمعه وبیناری امسال در ایسمینار

امسال وب سایت ایسمینار (اولین پلتفرم مدیریت و برگزاری وبینار و رویدادهای آنلاین) تصمیم دارد برای اولین بار در جمعه سیاه با عنوان جمعه وبیناری، وبینارهای جدید و فعال و محبوب‌ترین فیلم وبینارهای برگزار شده خود را در دسته بندی های بازاریابی، کارآفرینی و استارتاپی، مدیریت و کسب و کار و رشد و توسعه فردی با تخفیف‌هایی واقعی و استثنائی (۴۰ تا ۸۰ درصد) به فروش برساند.

جمعه وبیناری یک فرصت فوق العاده برای علاقه مندان به یادگیری و افرادی که دوست دارند مهارت های جدید را بیاموزند خواهد بود تا بتوانند در وبینارهای ایسمینار ثبت نام کنند و فیلم‌های آموزشی کاربردی را با قیمتی مناسب خریداری کنند. پس فرصت استفاده از تخفیف‌های جمعه وبیناری ایسمینار را از دست ندهید.

تخفیف ویژه برای خرید هر فیلم یا وبینار فقط به مدت ۲ ساعت فعال است یعنی  فقط ۲ ساعت برای استفاده از تخفیف های ویژه زمان دارید. پس حتما برنامه‌ی زمان‌بندی تخفیف‌ها را ببینید تا موضوعات مورد علاقه تان را از دست ندهید.

? چرا باید جمعه وبیناری ایسمینار را یک فرصت فوق‌العاده و واقعی دانست؟ چون…

  1. قیمت‌ فیلم‌ها و وبینارها قبل، حین و بعد از این فروش ویژه، تغییر نمی‌کنند و تخفیف‌هایی که بر روی محصولات اعمال می شوند کاملا واقعی می باشد. (می‌توانید با اسکرین‌شات قبل و بعد از آن اگر مغایرتی دیدید از ایسمینار جایزه بگیرید!)
  2. از آنجایی که محصولات ایسمینار کاملا دیجیتالی هستند هیچوقت موجودی انبار ایسمینار تمام نمی شود! پس فقط نگران محدودیت زمانی تخفیف باشید!
  3. پس از خرید از ایسمینار همان موقع می توانید بلافاصله محصول خود را به صورت آنلاین دریافت کنید و چندین هفته یک پا در هوا منتظر ارسال آن نباشید!
  4. از همه مهم تر با خرید آنلاین و دریافت محصول خود به صورت آنلاین نه تنها به کاهش مصرف کارتن و کاغذ کمک میکنید بلکه در کاهش آلودگی هوا نیز سهمی خواهید داشت.