وبلاگ ایسمینار

بیت کوین چیست

بیت کوین چیست؟ + ۱۲ دروغ و حقیقتی که در مورد بیتکوین نمی‌دانید

یکی از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال که اسمش به گوشمان آشناست بیت کوین است؛ اما بیت کوین چیست؟ تعاریف بی‌شماری از این ارز دیجیتال وجود دارد ولی ما با تعریف ساده از بیت کوین سعی خواهیم کرد که این ارز دیجیتال و نوع خرید و فروش آن را به شما معرفی کنیم. شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که به فعالیت در این بازار پرهیجان و مجازی علاقه‌مند هستند. این مقاله می‌تواند به شما در کسب آگاهی کمک کند.

بازار یکی از دروازه‌های اصلی ورود بشر به تمدن محسوب می‌شود. معامله یکی از بخش‌های جدانشدنی از زندگی انسان است و مانند هر پدیده دیگری در طول تاریخ دچار تغییر و تحولاتی بوده و در عصر حاضر نیز از تکنولوژی بی‌نصیب نمانده و شکل معاملات افراد ماهیتی مجازی و وسیع پیداکرده است. ارزهای دیجیتال و خرید و فروش آن‌ها یکی از پرطرفدارترین نوع معامله است که افراد در سرتاسر دنیا به آن توجه نشان داده و در این بازار مشغول فعالیت هستند.

بیت کوین یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ارزهای دیجیتالی است که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم یعنی توسط سایت‌ها معامله‌شده و به فروش می‌رسد. برای این کار نیاز به تأیید ماینرها وجود دارد که در ادامه مقاله بیتکوین چیست؟ مفصل به این فرآیند خواهیم پرداخت.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین
بیت کوین چیست

بیت کوین یک پول دیجیتال است که وجود عینی و ملموسی نداشته و در بستر اینترنت تولید و معامله می‌شود. بیت کوین مثل هر پول دیگری خریدوفروش شده و افراد می‌توانند معاملات خود را بر پایه بیت کوین انجام دهند. حتی امکان سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت را برای سرمایه‌داران فراهم می‌کند.

همچنین بخوانید :  ۰ تا ۱۰۰ مسیر شغلی ; آشنایی، مدیریت و برنامه ریزی مسیر شغلی

یکی از ویژگی‌های جذاب این ارز دیجیتالی این است که توسط معامله گران کنترل‌شده و هیچ دولت یا حکومتی بر آن تسلط نداشته و ندارد. یکی از تفاوت‌های اصلی بیت کوین با پول نیز در همین ویژگی است. افرادی که وارد شبکه ارز دیجیتال می‌شوند باید قوانین این شبکه را رعایت کرده و به آن‌ها پای بند باشند.

قوانین درواقع کدهای برنامه‌نویسی شده‌ای است که در این شبکه موجود می‌باشد و همگان امکان مشاهده آن را دارند.

در شبکه ارز دیجیتال سه گروه فعالیت می‌کنند. ماینرها یا استخراج‌کنندگان که مسئول استخراج بیت کوین و تأیید انتقالات هستند، توسعه‌دهندگان که به ارتقای سیستم و نرم‌افزار کمک می‌کنند و درنهایت نودها که تاریخچه تراکنش‌ها را در هارددیسک ذخیره می‌کنند. انتقال بیت کوین تنها توسط دارندگان آن و با استفاده از کلید خصوصی که یک رمز است انجام می‌پذیرد. همین مسئله امنیت این ارز دیجیتال را بالابرده است. اما از سایتی که برای معاملات استفاده می کنید مهم است برای آشنایی با بهترین سایت بیت کوین ایران مقاله فوق را مطالعه نمایید.

اواخر سال ۲۰۰۸ فرد یا گروهی بانام ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را در یک مقاله برای اولین بار به دنیا معرفی کردند. البته هنوز مشخص نیست که این نام متعلق به کیست و احتمال می‌رود اسمی مستعار باشد. تا سال ۲۰۱۰ ساتوشی در کنار دیگر توسعه‌دهندگان حضور داشت و به گرداندن و ارتقای سیستم می‌پرداخت اما به ناگاه ناپدید شد و هنوز اثری از او یا فعالیت‌هایش نیست.

خرید فروش بیت کوین

گمانه‌زنی‌های بسیاری برای علت عدم مشخص شدن هویت ساتوشی وجود دارد برخی معتقدند که بیت کوین به‌عنوان یک رقیب بزرگ در برابر بانک‌ها و مؤسسات مالی بزرگ دنیا ظاهر شد و کشف هویت سازنده آن پیامدهای جانی و امنیتی برای وی دارد. از طرف دیگر مهم‌ترین ویژگی بیت کوین غیرمتمرکز بودن آن است و کشف هویت سازنده می‌تواند این ویژگی را نقض کند.

بیت کوین چیست؟ یک ارز دیجیتالی محدود. قوانین یا پروتکل‌های این شبکه شرایطی را ایجاد کرده است که بیت کوین با محدودیت تولید شود. به این معنا که بیت کوین درنهایت می‌تواند به تعداد ۲۱ میلیون برسد و تا امروز حدود ۱۸ هزار بیت کوین استخراج‌شده و در شبکه خریدوفروش می‌شود. همان‌طور که می‌بینید تا پایان استخراج بیت کوین چیز زیادی باقی نمانده است. استخراج بیت کوین مرحله‌ای بوده و هر چه به آخر نزدیک‌تر می‌شود استخراج آن محدودتر و سخت‌تر می‌شود.

افراد برای معامله بیت کوین نیاز به یک حساب کاربری دارند که برخلاف حساب‌های بانکی نیازی به اطلاعات شخصی و هویتی شما ندارد؛ اما همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم تمام تراکنش‌ها و آدرس‌هایی که به آن‌ها نقل‌وانتقال صورت گرفته توسط تمام کاربران شبکه قابل ‌مشاهده است و همین موضوع تا حدودی امنیت آن را تأمین می‌کند.

کیف پول بیت کوین چیست؟ کیف پول نرم‌افزار یا سخت‌افزاری است که برای نگهداری و ذخیره بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال مورداستفاده قرار می‌گیرد. کیف پول را می‌توانید روی گوشی و یا بر روی لپ‌تاپ خود داشته باشید. ذخیره بیت کوین در کیف پول به دو شیوه سرد و گرم انجام می‌پذیرد در شیوه گرم اطلاعات بر روی اینترنت و در روش سرد یا آفلاین اطلاعات شما بر روس سیستم ثبت و ذخیره می‌شود. حراست از کیف پول اهمیت خیلی زیادی دارد زیرا از دست دادن اطلاعات آن به معنای از دست رفتن سرمایه شما در شبکه است.

ارزهای دیجیتال در یک شبکه وسیع و امن معامله می‌شوند که بلاک چین نام دارند.

پس ‌از اینکه به پاسخی برای پرسش بیت کوین چیست رسیدید. ممکن است این سؤال پیش بیاید که چگونه خریدوفروش می‌شود؟ برای خریدوفروش بیت کویت به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم اقدام می‌کنید. مستقیم یعنی به خود صرافی مراجعه می‌کنید و غیرمستقیم یعنی از طریق سایت‌های مختلف خریدوفروش بیت کوین اقدام به معامله می‌کنید.

معامله بیت کوین

در این سایت‌ها ثبت‌نام کرده و کیف پول مخصوص خود را شکل می‌دهید. سایت به‌عنوان واسطی بین خریدار و فروشنده انجام‌ وظیفه کرده و در قبال آن کارمزد دریافت می‌کند. می‌توانید عضو سایت‌های خارجی شوید اما برای این کار حتماً نیاز به‌حساب‌های بین‌المللی دارید.

در ادامه مقاله بیت کوین چیست باید اضافه کنیم که یکی از باگ‌های سیستم پول دیجیتال دو بار خرج کردن بود و فرد می‌توانست با یک کلیک و کپی هم‌زمان پول را در دو جا هزینه کند و تا فروشندگان از این موضوع مطلع شوند کار از کار گذشته بود بنابراین برای حل این مشکل در بیت کوین معاملات و تراکنش‌ها توسط تمام اعضای شبکه قابل ‌مشاهده است.

همچنین بخوانید :  هک رشد چیست؟ ۸ تکنیک فوق العاده Growth hacking

راست و دروغ‌ها و اطلاعات در مورد بیت کوین

  1. بیت کوین هیچ پشتوانه‌ای ندارد و درواقع کدهای رمزگذاری شده‌ای است که دارای ارزش می‌باشند. بیشتر افرادی که به معامله بیت کوین می‌پردازند از این ارز دیجیتالی بیشتر به‌عنوان سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند تا یک وسیله‌ای برای خرید کالا. در طول زمان این ارز می‌تواند ارزش خود را حفظ کند.
  2. ارزش بیت کوین بر اساس عرضه و تقاضایی که در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد تعیین می‌شود.
  3. ماینرهای از طریق دستگاه‌های مخصوصی به نام ای سیک اقدام به استخراج بیت کوین می‌کنند و این امر توسط لپ‌تاپ و سیستم‌های معمولی امکان‌پذیر نیست. از طرف دیگر این دستگاه برای فعالیت نیاز به برق بسیاری دارد که همگان توان استفاده از آن را ندارند.
  4. غیر استرداد بودن بیت کوین چیست؟ در صورت واردکردن آدرس اشتباه بیت کوین به فرد دیگری تعلق می‌گیرد و به این نکته توجه داشته باشید که این اشتباه به‌هیچ‌عنوان قابل جبران نیست و چه‌ بسا تعداد زیادی از بیت کوین‌ها به همین دلیل هرگز به‌حساب دارنده بازنگشته‌اند.استخراج بیت کوین
  5. به علت استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری خاصی که در استخراج بیت کوین به کار می‌رود این ارز دیجیتال غیرقابل جعل بوده و کسی توانایی کپی کردن از آن را ندارد.
  6. برخی معتقدند بیت کوین ارز محبوب خلاف‌کارها است زیرا آن‌ها با استفاده از این شبکه معاملات بزرگی را خارج از سلطه دولت‌ها و سازمان‌ها انجام می‌دهند. شاید این گفته درست باشد و عده‌ای چنین فعالیت‌هایی را انجام بدهند اما تمام کسانی که در این شبکه حضور دارند خلاف‌کار نیستند و تنها به دنبال یک سرمایه‌گذاری امن هستند.
  7. هرکسی نمی‌تواند دست به استخراج بیت کوین بزند عملیات ماینینگ نیاز به دستگاه‌های مخصوص، انرژی برق زیاد، خنک‌کننده دستگاه دارد و همچنین این فعالیت صدای زیادی تولید می‌کند.
  8. خرید بیت کوین تنها از طریق سایت‌های معتبر و صرافی‌ها امکان‌پذیر و ادعای بیت کوین رایگان به‌عنوان هدیه تله‌ای بزرگ است که کلاه‌برداران مجازی برای افرادی که اطلاعات کافی ندارند پهن می‌کنند.
  9. برای بیت کوین امکان هک شدن وجود ندارد زیرا رمزنگاری پیچیده‌ای دارد و امکان شکستن این رمزها تقریباً غیرممکن است.
  10. به دلیل محدودیت در استخراج بیت کوین، این ارز دیجیتالی کمیاب محسوب شده و برعکس کالاهای ارزشمند، دوام داشته و هرروز کاربرد آن بیشتر و بیشتر می‌شود و شاید روزی جایگزین پول برای انجام معاملات و خرید کالا شود.
  11. افراد زیادی خود را ساتوشی معرفی کرده‌اند اما هیچ‌یک نتوانسته‌اند این ادعا را به اثبات برسانند. این هویت همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
  12. یکی از شایعاتی که در مورد بیت کوین وجود دارد این است که این ارز دیجیتالی متعلق به یک شبکه مخفی آمریکایی است. این ادعا کذب محض است و همان‌گونه که قبلاً اشاره شد هیچ دولت و قدرتی بر آن تمرکز و تسلط ندارد.
تعریف ساده از بیت کوین
بیت کوین چیست
همچنین بخوانید :  آموزش disc: تست + چک لیست رایگان رفتارشناسی با مدل DISC

با کسب اطلاعات درست و مفید می‌توانید به‌زودی یکی از کاربران این شبکه شوید و به معامله بپردازید. پیش از هر چیز لازم است در این زمینه مطالعه کافی و وافی داشته باشید و حتی اگر نیاز است تحت آموزش مدرسان باتجربه قرار بگیرید و یا حتی از طریق اینترنت و به‌صورت آنلاین هر آنچه را که در مورد بیت کوین لازم است بدانید به دست آورید.

ویژگی های بیت کوین

در ادامه به برخی از ویژگی های بیت کوین اشاره می کنیم:

بیت‌کوین مرکزی ندارد

شبکه بیت کوین توسط یک بانک مرکزی کنترل نمی‌شود. هر رایانه‌ای که بیت کوین را استخراج و تراکنش‌ها را تایید می‌کند بخشی از شبکه است. بدین ترتیب هیچ دستگاه دولتی نمی‌تواند با اتخاذ سیاست‌های پولی باعث ایجاد بحران مالی در آن شود یا اینکه بیت کوین‌های افراد را ضبط کند.

هزینه انتقال آن ناچیز است

این مورد به اندازه کافی روشن است و نیازی به توضیح آن نیست.

تنها اطلاعات ضروری برای خرید در اختیار فروشنده قرار می گیرد

برای مثال اگر شما خدمتی را از سایتی خریداری کرده اید که نیازی به ارسال پستی ندارد، شما آدرس خود در اختیار فروشنده قرار نخواهید داد.

بیت کوین شفاف عمل می‌کند

هر تراکنشی که در شبکه انجام می شود در دفتری به نام بلاک چین ذخیره می شود.

پی نوشت: سعی می کنیم بلاک چین را با یک مثال ساده تعریف کنیم. به صورت کلی زمانی که شما پولی را در یک بانک سپرده‌گذاری کرده اید، بانک مربوطه اطلاعات سپرده و حساب شما را در یک پایگاه داده بزرگ ذخیره می‌کند. بیت کوین هم کار مشابهی را برای حفظ اطلاعات حساب‌های کاربران انجام می‌دهد، اما برخلاف یک بانک، در بیت کوین با توجه به ماهیتی که دارد نمی‌توان به یک قدرت مرکزی که پایگاه داده را برای کاربران مدیریت و ذخیره کند، اعتماد کرد. به همین دلیل بیت کوین برای جلوگیری از این مشکل، پایگاه داده را به مجموعه‌های کوچکی که «بلاک‌ها» نامیده می‌شوند تقسیم می کند.

بلاک چین

هر بلاک یک جور برچسب یا Label است که آن را به بلاک قبلی پیوند می‌دهد به ترتیبی که هر کسی می‌تواند تمام پایگاه داده را که از این قسمت‌های مجزا تشکیل شده گردآوری کند؛ به عبارتی هر کسی که از بیت کوین استفاده می‌کند، یک نسخه از کل پایگاه داده را که زنجیره بلوک نامیده می‌شود ذخیره می‌کند و این مجموعه‌های بسیار کوچک را بین هم ردوبدل می‌کنند. زنجیره بلوکی میان تمام کاربران بیت کوین به اشتراک گذاشته شده است.

 

انتقال بسیار سریع انجام می گیرد

پس از اینکه شبکه پرداخت شما را تایید کند می توانید پول را در عرض چند دقیقه به هر جایی که تمایل دارید ارسال کنید.

بیت کوین پس از انتقال قابل بازگشت نیست

زمان انتقال باید حواستان کاملا جمع باشد چون بعد از ارسال پول، امکان بازگشت آن وجود ندارد.

ممکن است بعد از خواندن این مقاله برای شما هم این سوالات پیش بیاد که:

  • فرآیند کار با بیت‌کوین، انتقال و دریافت رمز‌ارز به چه صورت هست؟
  • این بازارها دارای چه قوانین و مقرراتی هستند؟

خرید ویدئوی آموزشی بیت کوین و بلاک چین

برخی از سوالات رایج

بیت‌کوین مرکزی ندارد
هزینه انتقال آن ناچیز است
بیت کوین شفاف عمل می‌کند
تنها اطلاعات ضروری برای خرید در اختیار فروشنده قرار می گیرد
انتقال بسیار سریع انجام می گیرد
بیت کوین پس از انتقال قابل بازگشت نیست
و....

بیت کوین هیچ پشتوانه‌ای ندارد و درواقع کدهای رمزگذاری شده‌ای است که دارای ارزش می‌باشند. بیشتر افرادی که به معامله بیت کوین می‌پردازند از این ارز دیجیتالی بیشتر به‌عنوان سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند تا یک وسیله‌ای برای خرید کالا. در طول زمان این ارز می‌تواند ارزش خود را حفظ کند.