وبلاگ ایسمینار

برگزاری یک وبینار بی نقص

۴ بایدِ برگزاری وبینار بی نقص

مزیت وبینارها در این است که از هر جای دنیا برگزار می شوند و خیلی راحت می توانیم در آنها شرکت کنیم. روز به روز بر تعداد وبینارها افزوده می شود و افراد با جنگلی از وبینارها مواجه می شوند و گزینه های متعددی پیش روی آنهاست. چه کاری باید انجام دهیم تا بتوانیم انتخاب نخست افراد باشیم و آنها را قانع کنیم تا در وبینار ما ثبت نام کنند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت یک وبینار بی نقص برگزار کنید و ما می خواهیم در این مقاله بایدهای اصلی برگزاری یک وبینار بی نقص را به شما بگوییم.

هیچوقت این جمله را از خاطر نبرید زمانی یک وبینار برای شما و حرفه تان موثر خواهد بود که بتوانید به درستی آن را اجرا و برگزار کنید و برگزاری وبینار هم بر خلاف تصور کار آسانی نیست.

با برگزاری وبینارهای مختلف تجارب زیادی کسب می کنیم، مثلا فلان محتوا را چگونه ارائه بدهیم بهتر است، مخاطبان ما چه افرادی باشند، از چه کانال های ارتباطی برای اطلاع رسانی وبینارهایمان استفاده کنیم و یا اینکه برای برگزاری یک وبینار خوب و بدون مشکل فنی چه کارهایی را باید انجام دهیم.

 

۴ باید اصلی برگزاری وبینار بی نقص

۱-محتوا

یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که خیلی از برگزار کنندگان وبینار انجام می دهند این است که فقط تمرکزشان را بر روی فروش می گذارند و نه بر روی محتوا. اگر شما قصد برگزاری وبینار دارید بدون شک یکی از اهداف شما افزایش فروش یا دستیابی به مشتریان بالقوه است اما نمی توانید این انتظار را داشته باشید که افراد در وبینارتان حاضر شوند اما محتوای مناسبی به آن ها ارائه نشود.

در گام نخست باید محتوای خوب و کاربردی به مخاطبانتان ارائه دهید، نه اینکه محتوای وبینار شما بی کیفیت باشد و با صرف برگزاری وبینار، انتظار فروش بیشتر هم داشته باشید. پس نمی توانید از کیفیت محتوای وبینار چشم پوشی کنید. رضایت افراد از محتوای وبینارتان خودبخود باعث شکل گیری اعتماد در آنها می شود و در عین حال به فروش شما کمک خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه: هدف شما از برگزاری وبینار چیست؟

 

اجزای تشکیل دهنده محتوای وبینار

محتوای وبینار از ۳ جزء تشکیل می شود:

۱- ارائه

در این بخش نیاز هست به سوالات زیر پاسخ بدهید:

  • آیا وبینار شما حرفه ای به نظر می رسد؟
  • قبلا تمرینات لازم را انجام داده اید؟
  • می توانید با نرم افزار وبینار کار کنید؟
  • آیا می توانید مطالبی را که آماده کرده اید به موقع ارائه بدهید؟
  • در فایل ارائه خود از چه رنگ هایی استفاده کرده اید؟
  • آیا به ترس از سخنرانی در جمع غلبه می توانید بکنید

به این نکته توجه کنید که مخاطبان حاضر در وبینار از روی ظاهر و آن چیزی که می بینند در مورد شما قضاوت می کنند.

در هنگام آماده سازی فایل ارائه وبینار مخاطبان خود را در نظر بگیرید. مثلا ممکن است مخاطبان وبینار شما اعضای یک شرکت باشند که در این حالت بهتر است پاورپوینتی که آماده می کنید رسمی باشد. برای آماده سازی فایل ارائه وبینار می توانید مقاله تهیه فایل ارائه وبینار، بایدها و نبایدها را مطالعه نمایید.

 

۲- فن بیان و انتقال مطالب

آیا از آن دسته از افرادی هستید که می توانند مطالب را به صورت سرگرم کننده مطرح کنند؟ آیا می توانید دانسته ها و مطالب خود را واضح و دقیق بیان کنید؟

برای اینکه بتوانید ارائه جذابی داشته باشید و به خوبی صحبت کنید لازم نیست حتما یک سخنران حرفه ای باشید. اگر در این بخش مشکل دارید می توانید از افرادی که در این زمینه مهارت دارند برای آماده سازی متن ارائه و سخنرانی تان کمک بگیرید.

صحبت کردن در وبینار

۳- تعامل

شما بدون شک باید با مخاطبان حاضر در وبینار تعامل داشته باشید. به سوالاتشان پاسخ دهید و بصورت آنی بازخورد دهید. قطعا می دانید که امکان ارائه بازخورد آنی یکی از مزیت های استثنائی برگزاری وبینار است، از آن غافل نشوید.

این افراد با هدف یادگیری در وبینار شما ثبت نام کرده اند پس دانش، تجربه و هر چیزی که می دانید را در اختیار آن ها قرار دهید.

اگر محصول خاصی ارائه می دهید پیشنهاد می کنیم در انتهای وبینار در مورد آنها صحبت کنید. با این حال می توانید در حین وبینار چند بار نام محصول یا خدمات خود را ذکر کنید. ابتدا بر روی محتوایی که قرار است در اختیار مخاطبان قرار بدهید تمرکز کنید و در انتهای وبینار و بعد از ارائه یک محتوای عالی و اثرگذار به فروش محصولتان بپردازید.

 

۲-زمان بندی

زمان بندی یکی دیگر از بایدهای اصلی برگزاری یک وبینار بی نقص است. زمان بندی وبینار از چند جهت حائز اهمیت است:

۱- زمان مناسبی را برای برگزاری وبینار خود انتخاب کنید یعنی ساعتی را برای وبینار انتخاب کنید که هم برای شما و هم برای مخاطبانتان مناسب باشد و بتوانند در وبینار حضور پیدا کنند. مثلا اگر وبینارتان را دقیقا ساعتی برگزار کنید که قرار است بازی فوتبال ایران و اسپانیا برگزار شود و هر کس اگر فوتبالی هم نباشد قطعا به عشق ایران از جلوی تلویزیون تکان نخواهد خورد و در بهترین حالت ۳-۲ نفر در وبینار شما آنلاین خواهند شد.

پس در زمان انتخاب ساعت و تاریخ برگزاری وبینار حواستان به تقویم و رویدادهای عمومی باشد.

زمان بندی دومین باید برگزاری یک وبینار بی نقص۲- تازه یک روز مانده به وبینار شروع به تبلیغ نکنید. توصیه می کنیم حداقل یک ماه قبل از برگزاری وبینار تبلیغات را انجام بدهید. ممکن است تعداد زیادی از افراد همان روزهای اول در وبینارتان ثبت نام کنند برای اینکه تاریخ برگزای وبینار را فراموش نکنند پیشنهاد می کنیم یک روز پیش از برگزاری وبینار و روز برگزاری وبینار ایمیل یادآوری را برای آنها ارسال کنید. همچنین می توانید در شبکه های اجتماعی که در آنها فعال هستید شمارش معکوس را هم انجام دهید.

مثلا ۳ ساعت مانده تا وبینار … برگزار شود.

۳- در مورد مدت زمان وبینار هم باید تصمیم بگیرید یعنی می خواهید وبینارتان چند ساعته باشد. قطعا مخاطبان شما افراد پرمشغله ای هستند و در بین مشغله هایی که دارند زمانی را به وبینار شما اختصاص می دهند. ۶۰ دقیقه می تواند زمان مناسبی برای ارائه محتوا به این افراد باشد.

 

۳-آماده سازی

تا به اینجا با ۲ باید، یعنی محتوا و زمان بندی آشنا شدیم اما شاید بتوان گفت یکی دیگر از مهم ترین بایدهای برگزاری یک وبینار بی نقص، آماده سازی است.

عنوان جالبی برای وبینارتان انتخاب کنید. ما در مقاله راهنمای نگارش محتوای معرفی وبینار گفتیم که عنوان وبینار باید واضح و متقاعد کننده باشد.

می توانید یک ویدئوی کوتاه تهیه کنید و یا یک مقاله بنویسید و در آن توضیح دهید که در وبینار به چه موضوعی پرداخته خواهد شد و چرا ثبت نام و حضور در این وبینار مهم است.

برای نمونه ما برای وبینار پرسودترین فرصتهای سرمایه گذاری شخصی (با محوریت پرسش و پاسخ کاربردی) یک ویدئوی معرفی ۱ دقیقه ای تهیه کرده ایم.

اگر ویدئوی معرفی یک دقیقه ای باشد می توانید آن را به راحتی در صفحه اینستاگرام خود نیز منتشر کنید. ما در قسمت دوم مقاله روشهای تبلیغ وبینار قبل، حین و بعد از برگزاری به صورت مفصل در مورد تهیه ویدئوی معرفی وبینار صحبت کرده ایم.

الان دیگر زمان مناسبی برای انجام تبلیغات وبینار است. در شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی کنید و بگویید که وبینارتان رایگان است و یا اگر هزینه ای دریافت می کنید توضیح دهید که این قیمت فقط برای یک زمان محدودی قابل استفاده است و بعد از آن تغییر می کند.

مهارت های ارائه خود را تقویت کنید. اگر برای بار اول است که می خواهید وبیناری را برگزار کنید می توانید پیش از فرا رسیدن روز برگزاری، بخشی از فایل خود را ارائه بدهید و آن را ضبط کنید و ویدئوی ضبط شده را همراه با دوستان و خانواده خود ببینید و گوش دهید تا نقاط ضعف ارائه خود را پیدا کنید و برای رفع کردن آنها تلاش کنید.

تا زمانی که ایرادات ارائه تان به صورت کامل برطرف نشده است این کار را ادامه دهید و در کنار آن می توانید از افرادی که در زمینه سخنوری مهارت دارند کمک بگیرید. ما در مقاله چگونه یک سخنران موفق در وبینار باشیم؟ ۱۵ نکته کلیدی و کاملا کاربردی برای یک ارائه موفق را نوشته ایم.

 

۴- عدم وجود مشکلات فنی

بخش فنی وبینار مهم ترین باید برگزاری یک وبینار بی نقص است و نمی توان به راحتی از کنار آن عبور کرد. چون تمام تلاش هایی که برای آماده سازی محتوای وبینار کرده اید با یک مشکل فنی از بین خواهد رفت.

اگر در حین برگزاری وبینار و در حالی که صحبت می کنید اینترنت شما قطع و وصل شود بدون شک کاربر تجربه خوبی را از حضور در وبینار شما نخواهد داشت. پیشنهاد می کنیم حتما چند روز پیش از برگزاری وبینار تست های لازم در خصوص استفاده از نرم افزار وبینار را انجام دهید و وضعیت اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.

تسلط بر مطالبی که می خواهید بیان کنید یک بخش از کار است اما بخش دیگر آن مربوط به تسلط کافی داشتن بر روی نرم افزار وبینار است. اگر نتوانید با نرم افزار کار کنید و یا در وبینار همکار یا همراهی نداشته باشید تا در مورد مسائل اجرایی و فنی وبینار به شما کمک نکند با مشکل مواجه خواهید شد مخصوصا اگر اولین وبینارتان باشد.

اگر می خواهید از بخش فنی وبینار اطمینان حاصل کنید می توانید از تیم پشتیبانی ایسمینار کمک بگیرید چون ما خدمات پشتیبانی هم ارائه می دهیم و نیازی نیست نگران مشکلات فنی خودتان و مخاطبانتان باشید.

اگر می خواهید اولین وبینارتان را برگزار کنید بر روی دکمه سبز رنگ پایین کلیک کنید:

برگزاری وبینار

 

اکثر مقالاتی که در وبلاگ ایسمینار منتشر می شوند ناشی از تجربه ۴ ساله ما در برگزاری وبینار هستند و افتخار می کنیم که می توانیم این تجربه ها را در قالب مقالات تالیفی با شما به اشتراک بگذاریم. زمانی که ما آغاز به کار کردیم هیچ موسسه یا مرجعی برای برگزاری وبینار وجود نداشت که بتوانیم از تجارب آن ها استفاده کنیم.

ترجمه و نگارش: تیم محتوایی رسانه ایسمینار

©کلیه حقوق این مطلب متعلق به رسانه ایسمینار می باشد. هر گونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.