وبلاگ ایسمینار

آداب تشکر

کلمات محترمانه برای تشکر: ۲۶ کلمه کافی نیست؟ | با چه کلماتی تشکر کنیم؟

 

قدردانی و تشکر از گذشته‌های دور در بین جوامع مختلف بشری وجود داشته است. همچنین ادیان مختلف بشر را به قدردانی از خداوند دعوت کرده‌اند. به دلیل اهمیت قدردانی در طی زندگی روزمره همواره به دنبال این هستیم که با چه کلماتی تشکر کنیم تا بتوانیم احساس قدرشناسی خود را به‌طرف مقابل انتقال دهیم. فرهنگ شکرگزاری و تشکر امروزه به یکی از مباحث مهم در علم روانشناسی و انرژی‌درمانی تبدیل‌شده است.

به‌طوری‌که بسیاری از روانشناسان معتقدند افرادی که قدردان و سپاس‌گزار هستند احساس رضایت بیشتری از زندگی دارند و خوشبخت‌تر هستند. حال چه‌بهتر که در گفت‌وگوی روزانه خود از واژه‌هایی استفاده کنیم که هم پر از محبت باشد و هم شیک و متفاوت از واژه‌های رایج و همیشگی که به کار می‌روند. کلمات محترمانه برای تشکر کم نیستند. در مقاله با چه کلماتی تشکر کنیم پیشنهادات جدیدی به شما می‌دهیم که به‌جای ممنون، مرسی و تشکر همیشگی، از آن‌ها استفاده کنید.

اهمیت و ارزش قدردانی

اهمیت و ارزش قدردانی

هنگامی ‌که در قبال کاری از فردی تشکر می‌کنیم هم ادب و احترام خود را نشان داده‌ایم و هم انگیزه بیشتری به‌طرف مقابل می‌دهیم. اینکه افراد متوجه باشند که زحمت و کارشان هرچند کوچک و ناچیز دیده می‌شود و بابت آن مورد قدردانی قرار می‌گیرند تأثیر بسزایی بر روحیه و انگیزه آنان می‌گذارد.

همچنین بخوانید :  لیست کلمات محترمانه ; ۳۸ کلمه محترمانه و Luxury در مکالمه

شاید تا به ‌حال در گفت‌وگوهای روزانه خود به این موضوع خیلی دقت نکرده باشیم که می‌توانیم به شیوه‌های مختلف سپاس‌گزاری کنیم. یا اینکه تلاشی نکرده باشیم برای اینکه کمی در نوع سپاس‌گزاری خود تنوع به خرج دهیم و عبارات دیگر را هم امتحان کنیم اما ایجاد تغییر در سبک تشکر کردن می‌تواند روابط اجتماعی و فردی ما را تقویت کند.

ما علاوه بر اینکه می‌توانیم دایره لغات خود را افزایش بدهیم و برخی از آن‌ها را به‌صورت کاربردی وارد گفت‌وگوی روزانه خود کنیم می‌توانیم دایره واژگان تشکرآمیزمان را نیز گسترده‌تر کنیم و برای تشکر گزینه‌های زیادی پیش روی خود داشته باشیم. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده تسلط بر فن بیان و سخن باشد و توانایی ما در صحبت کردن را نمایان کند.

این‌که ما از خود بپرسیم با چه کلماتی تشکر کنیم و یا این که چگونه با کلاس صحبت کنیم؟ بستگی به شرایط و فردی دارد که ما قصد قدردانی از او را داریم. گاهی ممکن است صمیمی‌ترین دوست ما محبتی در حق ما انجام دهد و ما بخواهیم از این بابت از او تشکر کنیم. گاهی فردی که باید از او قدردانی کنیم یک مقام رسمی است همچون رئیس، سرپرست یا همکار، گاهی از همسر، فرزند یا هر یک از اعضای خانواده تشکر می‌کنیم که در تمام این موارد ممکن است عباراتی که به کار می‌بریم متفاوت و بنا بر شرایط، رسمی یا غیررسمی باشد. پیش از اینکه به معرفی عبارات مختلف برای تشکر بپردازیم بهتر است اشاره‌ای به فرهنگ قدرشناسی و تأثیر آن بر روح و روان داشته باشیم.

هرچه سپاس‌گزارتر باشیم، خوشبخت‌تریم

قدرشناسی و سپاس از نعمت‌هایی که خداوند در اختیارمان قرار داده و یا تشکر از افراد دیگر به دلیل کاری که در حق ما انجام داده‌اند تأثیر بسیاری بر روابط انسانی  و حتی خود فرد و پیشرفت و تقویت هوش هیجانی در او می شود. ممکن است در شرایطی مشابه قرارگرفته باشیم که به دلیل کار کوچکی که کرده‌ایم شخصی بارها با عبارات مختلف از ما قدردانی کرده است. این واژگان تشکرآمیز، کلماتی نیستند که ادا می‌شوند بلکه انرژی و نوری است که موجب رضایت خود ما از عملکردمان می‌شود هرچند کوچک و جزئی. از طرف دیگر عدم قدرشناسی دیگران تأثیر بسیار منفی و بدی بر روحیه ما می‌گذارد. بارها این جمله را از دهان دیگران شنیده‌ایم که “پشت دستم را داغ گذاشتم تا خوبی در حق کسی نکنم ” این عبارت نشان‌دهنده این است که از فرد به دلیل لطف و محبتی که کرده قدردانی نشده و درنتیجه از خوبی کردن پشیمان شده است.

قدردانی و تشکر از دیگران

همچنین بخوانید :  نشانه های هوش هیجانی بالا چیست؟ |‌ آیا شما هوش هیجانی بالایی دارید؟!

پس عدم قدردانی می‌تواند لطف و عاطفه‌ای که در بین افراد وجود دارد را از بین ببرد و روزی که عاطفه از انسان گرفته شود، نابود می‌شود. اگرچه در بسیاری از روایت‌های دینی و یا حتی توصیه‌های روان‌شناختی بر این موضوع تأکید کرده‌اند که بدون انتظار و توقع خوبی کنید و منتظر پاداش یا تشکر نباشید. بی توقع زندگی کردن ما را از قید و بندها رها کرده و روحمان را جلا می‌دهد؛ اما اگر قدردانی شود چه؟ چه اتفاقی می‌افتد؟

قدردانی موجب افزایش حس لذت و غرور و حتی موجب توسعه مهارت های فردی می شود  و بر اساس تحقیقات انجام‌شده دوپامین و سروتونین که هورمون‌های شادی هستند را در بدن افزایش می‌دهد. همین امر سبب کاهش احتمال ابتلا به افسردگی است و نشاط را افزایش می‌دهد. تمام این تأثیرات مثبت حاصل به زبان آوردن چند واژه برای قدردانی و تشکر است.

حالا که به اهمیت قدردانی و تشکر در تحکیم روابط و افزایش روحیه و حس رضایتمندی پی بردیم بهتر است که این عمل زیبا را به زبان نیز زیباتر کنیم. در وبینار مهارت های شخصی این مهارت‌ها را میتوان تقویت کرد.

کمی از واژه‌های رایج و همیشگی فاصله بگیریم و جملات جدیدتر را امتحان کنیم. به‌این‌ترتیب هم در قدردانی سنگ تمام گذاشته‌ایم هم فن بیان در احوال پرسی خود را ارتقا داده‌ایم.

  • آداب تشکر

برای تشکر کردن تا جایی که می‌توانید از پاسخ‌های کوتاه استفاده نکنید. عبارات متفاوتی به کار ببرید و سعی کنید حس بهتری به‌طرف مقابل انتقال بدهید. از طرفی دیگر هنگام تشکر حتماً با لبخند و مهربانی به چشم‌های طرف مقابل نگاه کرده و عبارت تشکرآمیز خود را به زبان بیاورید.

آداب صحیح تشکر

از اینکه حس خوبتان را منتقل کنید خجالت نکشید و همیشه نسبت به لطف اطرافیانتان بازخورد مثبت بدهید. برای این کار بیشتر از دو کلمه خشک‌وخالی وقت بگذارید. همچنین سعی کنید دلیل تشکرتان را هم لابه‌لای عبارات تشکرآمیزتان بگنجانید. مثلاً، برای اینکه تولد من یادت بود بی‌نهایت ممنونم. این کار مانع تصنعی بودن تشکر می‌شود. تشکر باید بدون چشم‌داشت و انتظاری صورت پذیرد.

برای تشکر کردن باید ببینیم که در چه محیطی قرار داریم و میزان صمیمیت ما با طرف مقابل در چه حد است، سپس عبارت قدردانی درخور را انتخاب کرده و بیان کنیم. هنگام تشکر نام فرد موردنظر را صدا کنید. همه ما با شنیدن اسممان از دهان افراد دیگر توجهمان جلب می‌شود و این امر را دوست داریم. پس پیش از تشکر حتماً نام فرد را ذکر کنید و بعد جمله قدردانی خود را به زبان بیاورید.

همچنین بخوانید :  ترس از سخنرانی چیست؟ ۱۴ قدم تا حل مشکل ترس از صحبت در جمع

با چه کلماتی تشکر کنیم؟

اگر شخصی لطفی در حقمان یا تعریفی از ما کرده است با چه کلماتی تشکر کنیم؟

  1. سپاس‌گزارم
  2. لطف شما را هرگز فراموش نمی‌کنم
  3. من قدردان شما هستم
  4. بنده‌نوازی کردید
  5. زحمت کشیدید
  6. قبول زحمت کردید
  7. منت سر ما گذاشتید
  8. امیدوارم روزی لطف شما را جبران کنم
  9. یک دنیا از شما ممنونم
  10. لطفتان پایدار
  11. خجالتم دادید
  12. محبت کردید
  13. چوب کاری می‌فرمایید
  14. متشکرم اما این‌طورها هم که می‌فرمایید نیست
  15. از لطف شما کمال تشکر را دارم
  16. برای تشکر از مهر شما زبانم قاصر است
  17. از کمکی که کردید متشکرم
  18. کارتان عالی بود.
  19. دست‌مریزاد
  20. بهتر از این نمی‌شد
  21. از اینکه علم و تخصصتان را از ما دریغ نمی‌کنید ممنونم
  22. مثل همیشه کارتان عالی ست
  23. از اینکه با ما همکاری می‌کنید خیلی خوشحالم
  24. کار درخشانی بود، آفرین
  25. از خلاقیتی که داشتید ممنونم
  26. از وقتی‌که گذاشتید سپاس‌گزارم

با چه کلماتی تشکر کنیم

مسلماً برای تشکر کردن عبارات و جملات بی شماری در زبان پارسی وجود دارد که می‌تواند حس قدرشناسی را به طرف مقابل انتقال بدهد. باز هم تکرار می‌کنیم که برای سپاس گزاری تا جایی که می‌توانید تنوع به خرج دهید و به یک کلمه ممنون، تشکر یا مرسی اکتفا نکنید. راهنمای رشد فردی هم در این مسیر به شما کمک می‌کند.

برخی سوالات رایج

عدم قدردانی می‌تواند لطف و عاطفه‌ای که در بین افراد وجود دارد را از بین ببرد و روزی که عاطفه از انسان گرفته شود، نابود می‌شود. اگرچه در بسیاری از روایت‌های دینی و یا حتی توصیه‌های روان‌شناختی بر این موضوع تأکید کرده‌اند که بدون انتظار و توقع خوبی کنید و منتظر پاداش یا تشکر نباشید. بی توقع زندگی کردن ما را از قید و بندها رها کرده و روحمان را جلا می‌دهد؛ اما قدردانی موجب افزایش حس لذت و غرور و حتی موجب توسعه فردی می شود.

قدردانی موجب افزایش حس لذت و غرور و حتی موجب توسعه فردی می شود و بر اساس تحقیقات انجام‌شده دوپامین و سروتونین که هورمون‌های شادی هستند را در بدن افزایش می‌دهد. همین امر سبب کاهش احتمال ابتلا به افسردگی است و نشاط را افزایش می‌دهد. تمام این تأثیرات مثبت حاصل به زبان آوردن چند واژه برای قدردانی و تشکر است.