وبلاگ ایسمینار

بازاریابی اپلیکیشن

بازاریابی اپلیکیشن (App Marketing) ? در سال ۲۰۲۰ [چک لیست قدم به قدم]

امروزه ۳ میلیون اپ موبایل در دسترس است. از این رو بازاریابی اپلیکیشن در این میان نیاز به مهارت و اقداماتی دارد که قبل از ورود آن به بازار باید انجام شود. به منظور پیاده‌سازی اپلیکیشن مارکتینگ موفق قبل از ورود اپ به بازار ۱۰ راهکار معرفی می‌شود. اپ مارکتینگ یک برنامه تلفن همراه قبل از راه‌اندازی آن شبیه به ایجاد یک گلوله برف است. در ابتدا به ندرت قابل توجه است اما با بزرگ شدن توپ در حال چرخش مردم آن را بیشتر دیده و درباره‌اش حرف می‌زنند.

وجود ۳ میلیون اپ بدان معنی است که اگر از قبل برنامه خود را تبلیغ نکنید، برنامه شما شانس برقراری ارتباط با کاربران را ندارد.

با درک کاربران و رقبا، یک برنامه بازاریابی اپلیکیشن مؤثر را می‌توان تدوین کرد. جمع‌آوری داده‌های کاربران جامعه هدف، به شما کمک می‌کند که تصویر دقیقی از افرادی که می‌خواهید اپ شما را داشته باشند، به دست آورید.

از نوجوانان تا مصرف‌کنندگان غیرحرفه‌ای، هر مخاطب الگوی نیازها، میزان استفاده و هزینه‌های مختلفی دارد. برای به دست آوردن کاربران، باید در پیام‌های اپلیکیشن مارکتینگ خود به این موارد توجه کنید.

تحقیق در مورد رقابت نشان می‌دهد که کاربران چگونه با برنامه‌هایی مانند اپ شما ارتباط برقرار می‌کنند. با نگاه کردن به برنامه‌های دیگر این امکان به شما داده می‌شود که به شناسایی نقاط فروش، نقاط ضعف و کلمات کلیدی مرتبط بپردازید. از داده‌های رقبای خود استفاده کرده و رویکرد جدیدی را در پیش بگیرید تا به کاربران بالقوه و ارزشمندی به دست آورید.

  • زود شروع کنید

بازاریابی اپلیکیشن کار سختی است، بنابراین باید آن را از زمان مرحله توسعه شروع کنید. آگاهی مورد نیاز اپ مارکتینگ به آهستگی و در زمان راه‌اندازی به اوج خود می‌رسد، بنابراین کانال‌های خود را انتخاب کرده و برای معرفی کردن اپ کار خود را آغاز کنید.

برای جذب پشتیبانی اولیه اپلیکیشن مارکتینگ:

  1. از دوستان، خانواده، همکاران، مشتریان، گروه‌های همسالان شروع کنید.
  2. در اسرع وقت کاربران بالقوه جستجو و شناسایی کرده و آن‌ها را در برنامه بازاریابی خود قرار دهید.
  3. بازخورد خود را از حلقه درونی دوستان و نزدیکان دریافت کنید تا بعداً بهترین هواداران شما باشند.

راه های بازاریابی اپلیکیشن

  • برای بازاریابی اپلیکیشن یک وب‌سایت برای برنامه خود طراحی کنید

یک وب‌سایت قطب اصلی استراتژی بازاریابی اپلیکیشن است که قبل از ورود برنامه به بازار باید آن را راه‌اندازی کرد. شما باید حضور خود در وب را با انتشار مطالب و اطلاعات مورد نیاز مردم از برنامه به شکل زیر اثبات کنید.

  1. انتشار پست‌های حرفه‌ای وبلاگ به منظور ایجاد ارزش برای بازدیدکنندگان، ترافیک وب و تقویت SEO
  2. کمپین‌های بازاریابی برنامه‌های تعاملی مانند بخش‌های مسابقه، جایزه‌ها یا آزمون‌ها
  3. فعال کردن بازاریابی قطره‌ای (ثبت‌نام پیام‌های بازاریابی به صندوق ورودی کاربران) و ایمیل مارکتینگ
  4. افزایش بازدید سایت و Landing page اختصاصی، برای این منظور می‌توانید نسخه آزمایشی برنامه را در دسترس عموم قرار دهید.
  5. قالب‌های وب‌سایت آماده مانند WordPress و Squarespace هزینه کمی دارند و می‌توان آن‌ها را در کمتر از یک ساعت آماده کرد.

قبل از ورود برنامه به بازار، وب‌سایت مربوط به آن را طراحی و اجرا کنید تا با ابزارهای آن بتوانید اپ مارکتینگ موفقی را پیاده‌سازی کنید.

  • برای بازاریابی اپلیکیشن خود وبلاگ طراحی کنید

وبلاگ نویسی یا تولید محتوا به شما کمک می‌کند تا کاربران وفادار خود را به روز کرده و کاربران جدیدی را جذب کنید. هر پست باید صدای برند شما را فریاد زده و موقعیت آن را مستحکم کند. اپلیکیشن مارکتینگ یک پروسه چند وجهی است که باید به صورت هماهنگ و همگام اجرا شود. تحقیق در مورد کلمات کلیدی با Google Keyword Planner به شما کمک می‌کند تا رتبه سئو خود را به حداکثر برسانید. این نکته مهمی در اپ مارکتینگ است که نباید فراموش شود. اما از همه مهم تر بوم کسب و کار می باشد که نباید از آن غافل شوید.

نکته اصلی ایجاد محتوای جذابی است که مخاطبان شما تمایل به خواندن آن داشته باشند. در وبلاگ و به منظور بازاریابی اپلیکیشن سعی در ایجاد ارتباط بین برند خود و کاربران کنید. بازخوردهای آن‌ها را دریافت کنید؛ هر چه کاربران بیشتری مطالب وبلاگ شما را بخوانند، احتمال محبوبیت اپ شما نیز بالاتر می‌رود.

  • ایمیل مارکتینگ را فراموش نکنید

ایمیل مارکتینگ روشی ارزان و آسان برای جذب کاربران احتمالی در آینده است. ارسال آخرین مطالب وبلاگ یا یک خبرنامه دوهفته‌ای آن‌ها را در جریان امور برند شما قرار می‌دهد. افرادی که ایمیل‌های شما را در حین توسعه برنامه می‌خوانند، بیشتر احتمال دارد که در روز راه‌اندازی مشتری شما شوند. برای تعامل بهینه، خطوط موضوعی توصیفی و جذاب را به کار بگیرید. به یاد داشته باشید که در بازاریابی اپلیکیشن کاربران ممکن است هر ایمیل را نخوانند، اما می‌توانند با یک نگاه سریع در موضوع، پیشرفت شما را پیگیری کنند.

 

بازاریابی اپ

  • در شبکه‌های اجتماعی طوفان به پا کنید!

رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد یک جامعه قوی در اطراف برنامه شما و بازاریابی اپلیکشن امکانات زیادی دارد. چند بستر اصلی رسانه‌های اجتماعی را انتخاب کنید که مخاطبان شما آن‌ها را ترجیح می‌دهند. سپس روال مشارکت با آن‌ها و توزیع محتوا را برنامه‌ریزی کنید.

بهترین نکات برای اپ مارکتینگ در رسانه‌های اجتماعی را در زیر آورده‌ایم:

  1. ارسال مکرر
  2. از هشتگ‌های پربازدید مرتبط استفاده کنید
  3. بررسی ویژگی تأثیرگذار
  4. راجع به ویژگی‌های برنامه از کاربران بازخورد بگیرید
  5. دعوت از کاربران برای شرکت در مسابقات، تخفیفات و تبلیغات
  6. ترکیبی از عکس‌های صفحات برنامه، ویدیوی برنامه، مطالب وبلاگ و غیره را به اشتراک بگذارید
  7. با صفحات مشابه ارتباط برقرار کنید تا بحث و گفتگو با مخاطبانشان ایجاد شود
  • استراتژی مطبوعاتی و تبلیغاتی خود را تعیین کنید

برای موفقیت در زمینه بازاریابی اپلیکیشن خود باید مجموعه‌ای تأثیرگذار از مطالب، تبلیغات کلیکی ارزان ، عکس‌ها ، ویدیو و اینفوگرافی را برای مطبوعات آماده کنید. در این مجموعه باید به روشنی آمده باشد که چرا برنامه شما خوب و قابل اعتماد است.

خوراک مطبوعاتی اپلیکیشن مارکتینگ شما باید شامل موارد زیر باشد:

  1. راهنما: ویژگی‌ها، قیمت‌گذاری، سؤالات متداول، اطلاعات انتشار و جزئیات مخاطب خود را برجسته کنید
  2. عکس‌های صفحه: برنامه خود را در بهترین حالت نشان دهید زیرا مطبوعات از این عکس‌ها در مطالب خود استفاده می‌کنند
  3. عکس‌های سبک زندگی: برنامه خود را در یک سناریوی عادی نمایش دهید که بر استفاده و ارزش آن تأکید دارد
  4. لوگو، شعارها و پوستر: شامل تصاویر png برای پست‌های دیجیتال، یا eps برای انتشارات چاپی
  5. ویدئو: در اپ مارکتینگ موفق همیشه نسخه‌های ویدیوی از عملکرد برنامه، تجارب کاربران و غیره در فضای مجازی مانند یوتیوب وجود دارد.

اپلیکیشن مارکتینگ

  • با اینفلوئنسرها ارتباط برقرار کنید

همه ما از نقش اینفلوئنسرها در جذب مخاطب مطلع هستیم، این گزینه در بازاریابی اپلیکیشن نیز مؤثر است. جالب است بدانید که شرکت بازاریابی Influencer Collective Bias دریافت که ۶۰٪ از مصرف‌کنندگان تحت تأثیر بررسی وبلاگ یا رسانه‌های اجتماعی قرار دارند. شما می‌توانید از وبلاگ نویسان، روزنامه‌نگاران یا مدیران صنعت استفاده کنید تا اپلیکیشن شما را تبلیغ کنند.

  • آزمایشات بتا را در دستور کار قرار دهید

گام بعدی در اپلیکیشن مارکتینگ انجام آزمایشات بتا است. آزمایش‌کنندگان بتا به شما کمک می‌کنند تا کیفیت برنامه خود را ارتقاء داده و استراتژی‌های اپ مارکتینگ خود را قبل و بعد از راه‌اندازی برنامه توانمندتر کنید. آزمایش‌کنندگان همانند مخاطب هدف شما آن را تست می‌کنند و به شما در انتخاب ویژگی‌های مناسب کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند بزرگ‌ترین مدافع شما باشند. برای یافتن آزمایش‌کنندگان بتا، به سایت‌هایی مانند Ubertesters، Betalist یا حتی Reddit مراجعه کنید.

آزمایش بتا برای اطمینان از عملکرد صحیح برنامه یکی از مراحل مهم در بازاریابی اپلیکیشن است.

بازاریابی برنامه موبایل

  • منوی برنامه خود را بهینه کنید

این مرحله بحرانی و پایانی استراتژی بازاریابی اپلیکیشن قبل از راه‌اندازی اپ است. پس از همه اقداماتی که برای اپ مارکتینگ انجام دادید، این جایی است که مردم تصمیم می‌گیرند برنامه شما را بخرند یا نه. برای به دست آوردن بیشترین دانلود، باید چندین قسمت اصلی منوی برنامه خود را بهینه کنید. مطمئن شوید که:

  1. نام برنامه عملکرد برنامه شما را توصیف کرده و دانلودها را تشویق می‌کند.
  2. توضیحات برنامه داستان شما را روایت می‌کند، کاربران را به خود جلب می‌کند و شامل کلمات کلیدی مرتبط است.
  3. تصاویری از برنامه (تصاویر، فیلم‌های پیش‌نمایش، آیکون‌های برنامه) کاربران را به خرید علاقه‌مند می‌کند.
  4. بهینه‌سازی کلمه کلیدی، کاربرانی که از آن‌ها برای جستجوی برنامه‌ای مانند اپ شما استفاده می‌کنند را هدف قرار می‌دهد.
  5. اپلیکیشن مارکتینگ باید قبل از ورود برنامه به بازار شروع به کار کند.

حرف آخر

این ۱۰ تاکتیک بازاریابی اپلیکیشن به شما امکان می‌دهد که به محض ورود برنامه به بازار سروصدای بزرگ به پا کند. با این پلن اپلیکیشن مارکتینگ، مردم در انتظار ورود برنامه شما بوده و برای دانلود آن لحظه‌شماری می‌کنند. اپ مارکتینگ سخت نیست اگر برنامه‌ریزی مناسب و روحیه‌ای کوشا و پیگیر داشته باشید.

برخی از سوالات رایج

شما باید حضور خود در وب را با انتشار مطالب و اطلاعات مورد نیاز مردم از برنامه به شکل زیر اثبات کنید :
انتشار پست‌های حرفه‌ای وبلاگ به منظور ایجاد ارزش برای بازدیدکنندگان، ترافیک وب و تقویت SEO
کمپین‌های بازاریابی برنامه‌های تعاملی مانند بخش‌های مسابقه، جایزه‌ها یا آزمون‌ها
فعال کردن بازاریابی قطره‌ای (ثبت‌نام پیام‌های بازاریابی به صندوق ورودی کاربران) و ایمیل مارکتینگ

ارسال مکرر
از هشتگ‌های پربازدید مرتبط استفاده کنید
بررسی ویژگی تأثیرگذار
راجع به ویژگی‌های برنامه از کاربران بازخورد بگیرید