وبلاگ ایسمینار

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک (Infographic) چیست؟ ۵ قدم تا بهترین اینفوگرافی

اینفوگرافیک چیست؟

از زمانی حدود ۱۰ سال پیش که اینفوگرافیک ها جای خود را در صحنه طراحی گرافیکی پیدا کردند، تبدیل به یک اصل ارتباطی در کلاس های درسی، فضای کاری و فضای وب شده اند. اما اگر با دنیای طراحی گرافیکی خیلی آشنا نباشید، ممکن است با اینفوگرافیک ها نیز آشنا نباشید. در این مقاله ما درباره این که اینفوگرافیک ها چیست و چگونه می توان آن ها را طراحی کرد صحبت خواهیم کرد،‌ پس با ما همراه باشید.

طبق توضیحی که دیکشنری آکسفورد در این باره می دهد، یک اینفوگرافیک، نمایش تصویری اطلاعات یا داده هاست. اما معنی اینفوگرافیک در واقع چیز دقیق ترین نسبت به این تعریف است. یک اینفوگرافیک مجموعه ای از تصاویر، چارت ها و متون کوچک است که دیدگاه کلی قابل درک و ساده ای از موضوع مورد نظر را برای مخاطب فراهم می کند. اینفوگرافیک ها از تصاویر تعامل برانگیز و تاثیرگذار برای برقراری ارتباط با سرعت و شفافیت زیاد استفاده می کنند.

تصویری ترین و خلاقانه ترین اینفوگرافیک ها معمولاً تاثیرگذاری بیشتری دارند چرا که توجه مخاطبان را طوری جلب می کنند که نمی توانند چشم از روی آن ها بردارند. اما بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که تصاویر اینفوگرافیک باید بسیار فراتر از تنها هیجان انگیز و تعامل برانگیز بودن باشند. آن ها باید بتوانند به ما در درک و به خاطر سپاری محتوای اینفوگرافیک کمک کنند.

چرا از اینفوگرافیک ها استفاده می شود؟

اینفوگرافیک ها یک شیوه عالی برای راحت تر کردن پروسه درک موضوعات پیچیده هستند بخصوص برای استارت آپ ها. آن ها می توانند در شرایطی مانند شرایط ذکر شده در لیست زیر بسیار به کار شما بیایند: همچنین برای آشنایی بیشتر با انواع استارت آپ ها می توانید مقاله ” استارتاپ؟ ۴۳ استارتاپ برتر ایران + تعریف صحیح استارت آپ ” را مطالعه نمایید.

  1. ایجاد یک دید کلی سریع نسبت به موضوع مورد نظر
  2. توضیح یک پروسه پیچیده
  3. نمایش دادن داده های نظرسنجی ها یا تحقیقات
  4. خلاصه سازی یک پست بلاگ یا گزارش طولانی
  5. مقایسه و بررسی آپشن های متعدد
  6. افزایش آگاهی نسبت به یک مشکل یا جنبش

زمانی که لازم است به شخصی توضیح سریعی در مورد موضوع پیچیده ای بدهید که تنها با کلمات امکان پذیر نیست،‌ اینفوگرافیک ها می توانند کمک بسیار زیادی به شما بکنند. این بدین معنیست که می توانید از اینفوگرافیک ها تقریباً در هر صنعتی استفاده کنید. بازاریابان از اینفوگرافیک ها برای افزایش آگاهی از برند و تعامل استفاده می کنند.

مشاوران از اینفوگرافیک های تایم لاین برای تصویرسازی بازه زمانی پروژه ها و ساده سازی موضوعات جدید در صنعت برای موکلان خود استفاده می کنند. دولت ها نیز از اینفوگرافیک ها برای به اشتراک گذاری داده های آماری و سرشماری استفاده می کنند.

نگاه کلی به اینفوگرافیک

همچنین بخوانید :  ۹ کسب و کار موفق و ناموفق! ایران (و درس هایی که باید بگیرید)

معلمان از اینفوگرافیک ها برای افزایش احتمال به خاطر ماندن محتوا در ذهن دانش آموزان استفاده می کنند و ارگان های غیرانتفاعی یا خیریه ها از اینفوگرافیک ها برای افزایش آگاهی نسبت به جنبش ها و معرفی رویدادهای مختلف استفاده می کنند.

اینفوگرافیک ها در هر زمان که شما نیاز به ایجاد ارتباطات سریع دارید یا هر زمانی که می خواهید با داده ها و اطلاعات خود تاثیری ایجاد کنید می توانند در خدمت شما باشند.

چطور می توان یک اینفوگرافیک ایجاد کرد؟

اگر توانسته باشیم که شما را متقاعد کنیم که اینفوگرافیک ها ابزاری هستند که بهتر است از آن ها برای ایجاد ایده کسب و کارها استفاده کنید، احتمالاً برایتان سوال پیش آمده باشد که چطور می توانید این کار را انجام دهید. در این بخش به شما به طور کامل آموزش می دهیم که چطور بتوانید یک اینفوگرافیک عالی با توجه به نیازهای خود ایجاد کنید.

۱- یک طرح کلی از اهداف اینفوگرافیک خود ایجاد کنید

بالاتر در مورد کارایی های یک اینفوگرافیک صحبت کردیم. قبل از این که بخواهید شروع به فکر کردن در مورد الگوی کلی، چارت ها و زیبایی اینفوگرافیک کنید، باید با دقت به اهداف اینفوگرافیک خود فکر کنید. چرا می خواهید این اینفوگرافیک را ایجاد کنید؟ زمانی که از اهداف صحبت می کنیم، منظورمان اهداف سطح بالا مانند ” خلاصه سازی اطلاعات پیچیده ” یا “‌ بهبود ترافیک وب سایت ” نیست. ما در مورد اهداف ارتباطاتی مشخص، دقیق و قابل دسترسی صحبت می کنیم.

  • مشکل سوزان را مشخص کنید

توجه داشته باشید که شما می خواهید این اینفوگرافیک را ایجاد کنید تا مخاطبان شما بتوانند چیز بسیار مشخصی از خواندن آن بدست بیاورند. آن چیز خیلی مشخص باید مشکل سوزانی باشد که مخاطبان شما در زندگی روزمره خود با آن مواجه هستند، که اینفوگرافیک شما می تواند آن را حل کند.

  • از یک هرم سوال استفاده کنید

در این بخش، از یک هرم سوالی استفاده کنید تا مشکل سوزان خود را به ۳-۵ سوال عملی تبدیل کنید تا در اینفوگرافیک خود به آن بپردازید. این سوالات تبدیل به قاب کاری می شوند که شما اینفوگرافی خود را بر اساس آن ها ایجاد می کنید و به شما در گفتن یک داستان اغواکننده کمک می کنند. سوالات پشتیبان باید موضوعات اساسی که مخاطبان شما قبل از درک موضوع اصلی بدانند را مشخص می کند و سوالات تحقیقاتی سوالاتی هستند که مطالب گسترده تری را افشا می کنند که در نهایت باعث حل شدن مشکل مخاطبان شما می شود. تعریف مشکل سوزان و استفاده از هرم سوالی برای تبدیل آن به سوالات عملی اولین قدم از ساخت یک اینفوگرافیک تاثیرگذار است.

۲- برای اینفوگرافیک خود اطلاعات جمع کنید

برای پاسخ دادن به هر کدام از سوالاتی که در بخش قبلی مشخص کردید به اطلاعات نیاز دارید. اگر داده های خود را دارید،‌ عالیست. می توانید به قسمت بعدی بروید. اگر داده های لازم را ندارید، نگران نباشید. چیزی که در فضای اینترنت هیچوقت کم نمی آید اطلاعات است،‌ اگر بدانید که مکان درست برای پیدا کردن اطلاعات کجاست.

هدف های اینفوگرافیک

همانطور که همه می دانیم گوگل بهترین جا برای شروع کردن جستجوی شماست. شما می توانید با استفاده از نمادها و اصطلاحات معروف جستجوی گوگل، تحقیقات خود را دقیق تر و هدفمندتر پیش ببرید. اگرچه که تقریباً می توانید هر چیزی که می خواهید را در گوگل پیدا کنید، اما در نهایت ممکن است با میزان اطلاعات زیاد و به هم ریخته ای مواجه شوید که مرتب کردن آن ها می تواند زمان زیادی از شما بگیرد. بنابراین بهتر کار این است که با استفاده از ابزارهای مختلفی که برای تحقیقات و جستجوی بازار در اختیار شما قرار دارد،‌ اطلاعات اولیه بدست آمده را کمی مرتب کنید. این ابزار شامل Statista، Google Trends، Google Scholar، AggData، Kaggle و … می شوند.

۳- داده های اینفوگرافیک خود را تصویرسازی کنید

تا به اینجا شما سوالاتی که می خواهید به آن ها پاسخ دهید و هم چنین اطلاعات لازم برای پاسخگویی به آن ها را در دست دارید. قدم بعدی شما این است که مشخص کنید چطور می خواهید آن ها را به نمایش دربیاورید.

ما به شما متدی به اسم ICCORE را برای انتخاب بهترین چارت های متناسب با داده هایتان پیشنهاد می کنیم. در ابتدا، برای هر داده ای که می خواهید تصویرسازی کنید،‌ مشخص کنید که هدف اصلی این کار کدام یک از موارد زیر خواهد بود:

  • اطلاع رسانی (Inform)
  • مقایسه (Compare)
  • تغییر (Change)
  • سازماندهی (Organize)
  • رونمایی از ارتباطات (Reveal Relationships)
  • اکتشاف (Explore)

حال باید متناسب با هدفی که انتخاب کرده اید، بهترین چارت را برای اینفوگرافیک خود انتخاب کنید. بیایید نگاهی به هر یک از این اهداف داشته باشیم.

  • اطلاع رسانی

شما می خواهید پیامی مهم یا اطلاعاتی را رونمایی کنید که برای درک آن به محتوای متنی زیادی نیاز نیست. در این صورت می توانید یک آمار عددی با متن بزرگ و پررنگ و رنگی ایجاد کنید. می توانید توجه بیشتری را با کنار هم قرار دادن آیکن ها و متن ایجاد کنید و همچنین یک درصد یا نرخ را به وسیله یک چارت دونات شکل مشخص کنید.

  • مقایسه

شما می خواهید شباهت ها یا تفاوت های میان ارزش ها یا بخش هایی از یک طرح کلی را نشان دهید. یک اینفوگرافیک مقایسه ای در کشیدن یک خط موازی میان بخش های متعدد داده ها کمک می کنند.

همچنین بخوانید :  ۱۷ تمپلیت "برنامه ریزی" چگونه خیییییییلی ساده برنامه ریزی کنیم؟!

داده های اینفوگرافیک

شما می توانید از چارت نواری، ستونی، حبابی یا ابر حبابی برای مقایسه ارزش های جداگانه استفاده کنید. همچنین می توانید از چارت های پای، دونات، پیکتوگراف یا نقشه درختی برای مقایسه بخش های مختلف از یک تشکل استفاده کنید. از چارت نواری توده ای یا چارت ستونی توده ای می توان برای مقایسه دسته بندی ها و بخش های مختلف یک سازمان استفاده کرد.

  • تغییر

در این شیوه شما می خواهید که ترندهای مختلفی را در طول زمانی معین به نمایش در بیاورید. شما می توانید از چارت خطی یا ناحیه ای برای نشان دادن تغییراتی که در طول زمان دنباله دار هستند استفاده کنید. می توانید از تایم لاین ها برای نشان دادن رویدادهای بازه زمانی مشخص شده خود استفاده کنید.

  • سازماندهی

شما می خواهید از روابط پیچیده تری در میان چیزهای دیگر رونمایی کنید. زمانی که می خواهید دو متغیر برای یک گروه از داده ها را نشان دهید،‌ از طرح های پراکنده استفاده کنید. زمانی که می خواهید گروه های متعددی از داده ها را مقایسه کنید، بهتر است که از طرح های دنباله دار متعدد استفاده کنید.

اینفوگرافیک چیست

  • اکتشاف

شما می خواهید که خواننده داده ها را بررسی کرده و تحلیل های خود را با توجه به استنباطی که دارد بوجود بیاورد. هیچ دستورالعملی برای این مرحله وجود ندارد. در واقع استایل تصویر سازی کاملاً بستگی به نوع داده های شما دارد. چارت های ارتباط برانگیز که اجازه فیلتر کردن، مرتب کردن و تحقیق کردن را می دهند معمولاً برای این بخش بهترین هستند اما ممکن است توسعه و تولید آن ها زمان بر و همچنین هزینه بر باشد.اگر شما در کار تصویرسازی تازه کار هستید، سعی کنید که انتخاب های دیگری انجام دهید.

۴- المان های اینفوگرافیک خود را طرح بندی کنید

تنها چیزی که باقی مانده است طرح بندی و طراحی است. قرار دادن اولین المان در صفحه ممکن است کار ترسناکی به نظر برسد،‌ اما چند نکته وجود دارد که بتواند اعتماد به نفس کافی برای این کار را به شما بدهد.

  • یک جریان اطلاعاتی طبیعی ایجاد کنید

از سوالاتی که برای هرم سوالی در اولین مرحله ایجاد کردید در جهت هدایت طراحی و جریان اطلاعات خود استفاده کنید. به خوانندگان خود بگویید که با خواندن اینفوگرافیک شما چه چیزی بدست می آورند. سپس با چارت ها برای صحبت در مورد سوالات پشتیبانی ادامه دهید و در نهایت اینفوگرافیک را با چارت های مربوط به سوالات تحقیقاتی به پایان برسانید.

از طرح بندی شبکه ای برای اضافه کردن ساختار و تعادل به اینفوگرافیک خود استفاده کنید

همچنین بخوانید :  آموزش disc: تست + چک لیست رایگان رفتارشناسی با مدل DISC

المان های اینفوگرافیک

طرح بندی المان ها با یک شبکه متقارن از پیش تعریف شده یک تاکتیک بسیار ساده است که به سرعت اینفوگرافیک شما را ارتقا می دهد. این کار به المان های شما نظم می دهد، در نظر داشته باشید که ما به صورت طبیعی از راست به چپ می خوانیم، از این مسیریابی می توانید برای هدایت کردن توجه مخاطبان از المانی به المان دیگر استفاده کنید. مهم نیست که از چه طرح بندی استفاده می کنید، فاصله گذاری میان المان های شما در بازه های مشخص باعث ایجاد یک حس راضی کننده ساختار و تعادل می شود.

  • یک اینفوگرافیک با استفاده از قالب های آماده ایجاد کنید

اگر ساخت یک طرح بندی از صفر کار سختی است، شما می توانید از قالب های آماده اینفوگرافیک ها استفاده کنید که می توانند متناسب با نوع داده های شما و تغییراتی که می خواهید اعمال شوند، شخصی سازی شوند. مهم ترین کاری که باید انجام دهید انتخاب قالبی است که کاملاً با محتوای شما سازگار باشد. بهترین راه برای انجام این کار فراموش کردن رنگ ها، چارت ها و استایل زمان انتخاب است. ابتدا یک قالب اینفوگرافیک را بر اساس ساختاری که دارد انتخاب کنید و سپس به استایل آن بپردازید.

۵- به اینفوگرافیک خود استایل اضافه کنید

به قسمت جذاب کار رسیدیم. فریب دادن المان های طراحی برای ایجاد توجه و مطمئن شدن از این که اینفوگرافیک شما در زمینه های زیبایی راضی کننده و واضح باشد. در ابتدا باید با متن خود شروع کنید. سعی کنید آن را ساده نگه دارید. به اینفوگرافیک به چشم یک خلاصه تصویری نگاه کنید. متنی که شما در آن قرار می دهید برای درک الگوهای اصلی و پشتیبانی از تصاویر کاملاً ضروری است. سعی کنید متن اینفوگرافیک شما شامل پاراگراف های بسیار کوتاه باشد. زمانی که کارهای لازم برای متن را انجام دادید، سعی کنید فونتی را انتخاب کنید که با ساختار اینفوگرافیک سازگار بوده و تا حد امکان ساده باشد.

سپس باید کمی المان های گرافیکی به اینفوگرافیک اضافه کنید تا به اجزای تشکیل دهنده آن ریتم و توجه تصویری بدهید.شبکه هایی که قبلاً در موردشان حرف زدیم را یادتان هست؟ یکی از ساده ترین راه ها برای مستحکم کردن اجزای تشکیل دهنده اینفوگرافیک شما استفاده از اشکال ساده برای قدرت بخشیدن به شبکه زیرین می باشد. هر کاری که در این زمینه انجام می دهید، مطمئن شوید که المان های تکرار شده ای که اضافه می کنید کاملاً با هم تنظیم شده باشند. کوچک ترین ناهماهنگی در این المان ها می تواند منجر به خارج شدن اینفوگرافیک از تعادل لازم شود.

نحوه استفاده از فضای منفی در اینفوگرافیک

فضای منفی یا سفید در یک طرح به بخش هایی گفته می شود که هیچ متن یا عکسی در آن جا وجود ندارد. همه طراحان دنیا می توانند به شما بگویند که اهمیت فضای منفی دقیقاً به اندازه دیگر المان های حیاتی هر طرح می باشد.

نحوه استفاده از فضای منفی در اینفوگرافیک

به همان شیوه ای که زمان عکاسی کردن فضای مشخصی را در اطراف هدف خالی می گذارید،‌ شما باید فضایی را در اطراف هر المان موجود در اینفوگرافیک خود خالی بگذارید. این کار باعث ایجاد اطمینان از وجود حاشیه و لبه های کناری اینفوگرافیک می شود. فضای منفی همچنین نقش حیاتی در بازی ما با رنگ ها داشته و باعث می شود که با استفاده از فضای منفی رنگ ها را بسیار بهتر با همدیگر به بازی بگیریم. در نهایت به رنگ ها می رسیم. از آن جایی که رنگ ها ابزار بسیار قدرتمند ارتباطی محسوب می شوند،‌ یک اینفوگرافیک واقعاً موثر باید از طریق رنگ های سیاه و سفید ارتباط خوبی برقرار کند. به رنگ ها به چشم یک مزیت اضافی نگاه کنید، راهی برای کمک به خواننده جهت درک محتوا.

برخی سوالات رایج

  • ایجاد یک دید کلی سریع نسبت به موضوع مورد نظر
  • توضیح یک پروسه پیچیده
  • نمایش دادن داده های نظرسنجی ها یا تحقیقات
  • خلاصه سازی یک پست بلاگ یا گزارش طولانی
  • مقایسه و بررسی آپشن های متعدد
  • افزایش آگاهی نسبت به یک مشکل یا جنبش

مهم ترین کاری که باید انجام دهید انتخاب قالبی است که کاملاً با محتوای شما سازگار باشد. بهترین راه برای انجام این کار فراموش کردن رنگ ها، چارت ها و استایل زمان انتخاب است. ابتدا یک قالب اینفوگرافیک را بر اساس ساختاری که دارد انتخاب کنید و سپس به استایل آن بپردازید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 52
دوست نداشتم: 47
میانگین امتیازات: 1.11

8 دیدگاه در “اینفوگرافیک (Infographic) چیست؟ ۵ قدم تا بهترین اینفوگرافی

سلام روزتون بخیر
infographic چیست ؟

سلام زهرا جان
یک اینفوگرافیک مجموعه ای از تصاویر، چارت ها و متون کوچک است که دیدگاه کلی قابل درک و ساده ای از موضوع مورد نظر را برای مخاطب فراهم می کند. اینفوگرافیک ها از تصاویر تعامل برانگیز و تاثیرگذار برای برقراری ارتباط با سرعت و شفافیت زیاد استفاده می کنند.

سلام
اینفوگرافی چیست ؟

سلام دوست عزیز
یک اینفوگرافیک مجموعه ای از تصاویر، چارت ها و متون کوچک است که دیدگاه کلی قابل درک و ساده ای از موضوع مورد نظر را برای مخاطب فراهم می کند. اینفوگرافیک ها از تصاویر تعامل برانگیز و تاثیرگذار برای برقراری ارتباط با سرعت و شفافیت زیاد استفاده می کنند.

سلام وقت بخیر
اینفو گرافیک چیست ؟

سلام ترنم جان
یک اینفوگرافیک مجموعه ای از تصاویر، چارت ها و متون کوچک است که دیدگاه کلی قابل درک و ساده ای از موضوع مورد نظر را برای مخاطب فراهم می کند. اینفوگرافیک ها از تصاویر تعامل برانگیز و تاثیرگذار برای برقراری ارتباط با سرعت و شفافیت زیاد استفاده می کنند.

سلام خسته نباشید
اینفوگرافیک چیست ؟

سلام محبوبه جان
یک اینفوگرافیک مجموعه ای از تصاویر، چارت ها و متون کوچک است که دیدگاه کلی قابل درک و ساده ای از موضوع مورد نظر را برای مخاطب فراهم می کند. اینفوگرافیک ها از تصاویر تعامل برانگیز و تاثیرگذار برای برقراری ارتباط با سرعت و شفافیت زیاد استفاده می کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.