وبلاگ ایسمینار

وبینار بیت کوین

پرسش و پاسخ های وبینار بیت کوین و بلاک چین

وبینار بیت کوین و بلاک چین، در تاریخ ۶ دی ۱۳۹۶ در وب سایت ایسمینار برگزار شد. برای آشنایی بهتر با مفهوم بیت کوین می توانید مقاله ای که پیش تر در وبلاگ ما منتشر شده بود را مطالعه نمایید:

در این وبینار، مخاطبان پس از صحبت های آقای نیکزاد سوالات خود را در مورد محتوای مطرح شده پرسیدند که در این مقاله قصد داریم مروری بر برخی از سوالات مطرح شده و پاسخ های آن ها داشته باشیم.

آیا ماینر (Miner) بازنده وجود دارد؟

بله، اگر شما با یک کامپیوتر خیلی قوی شروع کنید یک ماینر بازنده هستید. شما شانس کمی برای برنده شدن دارید.

کاری که ماینر ها انجام می دهند این است که، قدرت کامپیوتر را جمع می کنند و در اختیار یک وب سایت می گذارند. آن وب سایت مسئله را خرد می کند، به هر کامپیوتر مقدار خودش را می دهد تا حل کند، سپس جمع می کند. اگر برنده شد جایزه را تقسیم می کند.

 

آیا (Mining Pool) بازنده وجود دارد؟

خیر، اطلاعات تک تک بلوک های بیت کوین در سایت blockchain.info وجود دارد مثلا آدرس ماینر، حجم تراکنش بلوک و . . . لزومی ندارد همه این اطلاعات را از سایت blockchain.info در بیاورید. وقتی عضو بیت کوین باشید و بلاک چین داشته باشید، می توانید به همه اطلاعات دسترسی داشته باشید. هر بلوک باید ماینر خودش را معرفی کند و در آنجا مشخص می شود ماینر بازنده داریم یا خیر.

Mining Pool و بیت کوین

انتخاب کاندیداها چگونه است؟

هر کسی بخواهد می تواند کاندیدا باشد و فقط باید شروع به حل کردن مسئله کند و اگر جواب را پیدا کرد برنده است. هیچ انتخابی وجود ندارد که چه کسی ماینر شود. در مورد بلاک چین هم همین طور است. تمام اعضای شبکه می توانند ماینر باشند. تمام اعضای شبکه می توانند بلاک چین را در اختیار داشته باشند. به خاطر اینکه برنامه open source است.

 

آیا سایز بلاک می تواند افزایش پیدا کند؟

خیر، سایز بلاک در بیت کوین عادی تغییر نمی کند ولی در ورژن های دیگر بیت کوین سایز بلاک تغییر کرده است.

 

آیا کیف پول بلاک چین، کلید خصوصی می دهد؟

کیف پول ها ۲ دسته هستند. در یکی wallet seed را در اختیارتان می گذارند و در دیگری نمی گذارند. wallet seed به معنی محرمانه ترین کلیدی است که داشتنش یعنی داشتن کل wallet شما.

آن چیزی که در یک والت بیت کوین مهم هست این است که آیا شما کلید را در اختیار دارید یا خیر؟ اگر کلید را در اختیار داشته باشید شما صاحب پول هستید، از نظر بیت کوین یا بلاک چین. اگر کلید در اختیارتان نباشد، مثل سایت blockchain.info شما کاربر یک سایت هستید که آن سایت دارد یک والتی را به نمایندگی از شما نگهداری می کند.

در مورد والت بلاک چین که از سایت blockchain.info گرفته می شود این گونه نیست و کلید اصلی والت را نمی دهد. ترجیح می دهیم در این سایت والت داشته باشیم ولی پول ها را در یک والت بیرون از آنجا نگه داریم.

 

کشور سوییس از بلاک چین چگونه برای پاسپورت خود استفاده می کند؟

یک سری از کاربردهای بلاک چین برای پرداخت است، یک سری دیگر از کاربردها برای اثبات است. گاهی وقت ها مثلا یک متن را در گذشته نوشته اید و لازم است به شخصی اثبات کنید که این متن در دوران گذشته نوشته شده است.

برای این کار باید یک اثر منطقی یک به یک از این نوشته را در بلاک چین بنویسید. یعنی یک تراکنش بیت کوین انجام دهید و متن آن مهم نیست. فقط آن دسته از اطلاعات که مهم است در قسمت نُت (note) بنویسید. این متن را که ایجاد می کنید، می توان در یک بخش از دولت استفاده شود.

مثلا در کشور سوییس برای پاسپورت استفاده می شود یا در گرجستان برای ثبت اطلاعات زمینی استفاده می شود. به طور خلاصه در هر جا که می خواهید اطلاعاتی را به اثبات برسانید یکی از راه ها این است که در بلاک چین بنویسید.

اگر می خواهید در مورد بیت کوین و بلاک چین بیشتر بدانید می توانید روی دکمه سبز رنگ پایین کلیک کنید و ویدئوی وبینار بیت کوین و بلاک چین را دریافت کنید:

وبینار بیت کوین و بلاک چین