وبلاگ ایسمینار

مینا عینی فر

وبینارتاک ۱ منتشر شد:‌ مصاحبه با مینا عینی‌فر

امروز در ایسمینار با مینا عینی‌فر صحبتی در مورد وبینار و تبلیغات آن داریم. اگر از آن دسته افرادی هستید که تازه می‌خواهید دست به برگزاری وبینار بزنید و به دنبال اطلاعات در زمینه وبینار و تبلیغات آن در اینستاگرام هستید، این مصاحبه را بخوانید و از تجربیات یکی از برگزارکنندگان وبینار در ایسمینار بهره‌مند شوید.

  • خودت رو یه کم معرفی کن تا بقیه هم باهات بیشتر آشنا بشن.

مینا عینی‌فر هستم. در حوزه مدیریت شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنم و تا حالا دو وبینار در ایسمینار داشتم.
در حال حاضر با برندهای مختلفی همکاری می‌کنم و قبل از این در بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت کاله، طراحی و اجرای کمپین های تبلیغاتی رو انجام می‌دادم و قبل از اون هم سابقه مدیریت شبکه‌های اجتماعی مجموعه ریحون رو داشتم که یه استارتاپ برای سفارش غذا هست. با برندهای دوراسل، هواپیمایی قطر، پوشک مای بی‌بی، اسنک دینا و …. هم همکاری داشتم که همه اصطلاحا کسب و کارهای B2C  بودن و مستقیما با مشتری سر و کار داشتن.
تحصیلاتم در رشته ارتباطات دانشگاه تهرانه و در مقطع کارشناسی ارشد، رشته مطالعات فرهنگی و رسانه رو خوندم.

  • ما می‌خوایم امروز در مورد خود تبلیغات در فضای اینستاگرام صحبت کنیم یه کم، به نظرت اینستاگرام بستر مناسبی میتونه برای تبلیغ وبینار باشه یا نه؟

حدود ۹۸ درصد جواب مثبته؛ مگر اینکه موضوع خاصی مثل ساخت بال هواپیما باشه که تو اینستاگرام افراد علاقه‌مند به اون موضوع پیدا نشه یا نشه صفحه‌ای رو پیدا کرد که مخاطب مدنظر ما رو داشته باشه یا ندونیم کدوم صفحات همچین مخاطبایی دارن. ولی اکثر وبینارهایی که دیدم قابلیت تبلیغ در اینستاگرام رو داشتن و این فضا براشون مناسبه.

  • چه نکاتی رو به صورت کلی برای تبلیغ تو اینستاگرام خوبه رعایت کنیم؟

پرزنت یا ارائه کردن وبینار خیلی موثره. باید نشون بدیم که وبینار ما به چه سوالی پاسخ میده و برای کی مناسبه. باید عنوان انقدر خوب باشه که با یه نگاه بفهمی محتوا چیه و بفهمی به دردت می‌خوره یا نه. گاهی توضیحات بیشتر لازمه. اگه تبلیغ به صورت پست هست، باید کپشن کامل باشه و بگه بخش های مختلف وبینار چیه و در مورد چه چیزایی صحبت می‌کنه. در استوری‌ها یه جور داستان‌گویی یا استوری تلینگ باید داشته باشیم و توضیح بدیم که چی قراره گفته بشه تو وبینار. اگه یه نفر تو پیج شخصیش داره تبلیغ می‌کنه، قبل یا بعد از استوری پوستر یه چیزی از خودش اضافه کنه مثل اینکه دلیل توصیه‌ش برای شرکت در این وبینار چیه و این وبینار به درد چه کسایی می‌خوره. این خیلی تاثیرگذاره که از زبون شخصی که دنبالش می‌کنن بشنون.
نکته دوم زمان مناسب تبلیغاته. اینکه کی باید شروع کنیم به تبلیغات.
اگه تبلیغات رو می‌خوایم بیرون از صفحه انجام بدیم بهتره تبلیغات، دو هفته قبل از وبینار شروع بشه و به مرور در صفحات مختلف تبلیغ کنیم. تو یه روز همه تبلیغات رو انجام ندین چون ممکنه مثلا اشخاصی باشن که اصلا تو اون روز آنلاین نشن. پس پخش کردن تبلیغات بهتره.
در هفته منتهی به وبینار، باید فشار تبلیغات رو بیشتر کرد تا افراد زودتر تصمیمشون رو بگیرن. باید مدام بهشون یادآوری بشه وبینار.

مشاهده مصاحبه

  • چه‌جوری کانال و پیج باید برای تبلیغ پیدا کنیم؟ چه راه‌هایی وجود داره؟

وبینار یه چیز فرد محوره، کسی که سرچ می‌کنه برای وبینار، دنبال کسی می‌گرده که می‌شناسه و شناخته شده است براش. برای همین نیازه که شناخته بشی. هزینه کردن برای تبلیغات و ساختن شبکه ارتباطات و برگزاری وبینار رایگان، راه‌هایی هستن که به برندسازی شخص و شناخته‌شدنش کمک می‌کنند.
در مورد وبینار و تجربه خودم باید بگم اولین وبینار در حوزه شبکه‌های اجتماعی بود و موضوعی بود که نیاز بهش وجود داشت اما افراد نمی‌دونستن کجا آموزش ببینند. از طرفی صفحه وجود داشت و روش کار شده بود و می‌شد اونجا وبینار رو تبلیغ کرد. از طرفی همه ما در حرفه خودمون ارتباطاتی داریم؛ همکار، همکار سابق، دوست و آشنا با علایق مشترک و … . این شبکه ارتباط تو شکل دادن به آموزش و برندسازی شخصی و شناخته شدن تو حوزه خودت اهمیت داره.
معمولا در حوزه‌هایی که علاقه‌مندیم و دنبال می‌کنیم، صفحه یا اشخاصی رو می‌شناسیم که می‌تونیم بریم سراغ اونا. اگر نداشتیم می‌تونیم تو اینستا سرچ کنیم و صفحات مربوطه رو پیدا کنیم.  هم می‌شه با کلمات و عبارات کلیدی سرچ کنی و هم هشتگ. حالا همه اینا ما رو می‌رسونه  به پست و صفحه‌ای که باید ارزیابیش کنیم.

  • چطوری مطمئن بشیم پیجی که پیدا کردیم مناسب تبلیغ وبینار ماست؟ (ارزیابی صفحه و بررسی بازخورد پیج ها)

هم به موضوع پیج بستگی داره که باید مرتبط با پیج باشه؛ البته ممکنه ارتباط دوری داشته باشه. مثلا موضوع وبینار آموزش مهارت های زندگی باشه اما پیج مربوط به اطلاعات عمومی باشه ولی مطمئن باشیم که تبلیغ خوب دیده می شه.
اشتباهی که خیلیا مرتکبش می‌شن اینه که با پیدا کردن یک پیج فقط به تعداد فالوورها نگاه می‌کنن و قیمت. ولی این نباید باشه، ملاک، ارتباطیه که پیچ تونسته ایجاد کنه و تاثیرگذاریش. بهترین راهش خوندن کامنت‌هاست ، باید ببینی موضوع توی پست چیه؟ تخصصی مطرح شده یا اشتباهاتی توش وجود داره و کلا کیفیت محتوای پیج چطوریه. می‌تونین اینسایت پیج رو درخواست کنین، البته ممکنه بهتون ارائه ندن یا وقت بررسی رو نداشته باشین.

  • کدوم یکی برای تبلیغات مناسب‌ترن؟ پست یا استوری؟

تبلیغ وبینار، لینک محوره باید بزنی و بری ثبت نام. وقتی پست باشه این پروسه یه کم سخته. مخاطب شبکه های اجتماعی عجوله و برای همین بهتره استوری رو برای تبلیغات لینک محور انتخاب کنی.  استوری هزینه کمتری هم داره و با افراد و پیج‌های بیشتری می تونی انجامش بدی.

  • تو خودت تو اینستاگرام فعالیت داری، وبینار به نظرت چه فرصتی به اینلوئنسرها و افراد فعال در سوشال مدیا میده؟ (فرصت درامدزایی و جذب مخاطب)

کلا موضوع اینکه اینفلوئنسرا چطوری درآمد داشته باشن تو سال‌های اخیر تغییر داشته. درآمد این افراد قبلا به معرفی برند و تبلیغات بود اما دو سه سال پیش اینفلوئنسرا به صورت یک ترند جهانی به ثبت برند خودشون روی آوردن و از فضای صفحه‌شون برای ایجاد برند پایدار استفاده کردن. چون بستر داره تغییر می‌کنه و ممکنه اینستاگرام تو ۵ سال آینده مثل الان نباشه. این آینده‌نگری باعث شده تا اینفلوئنسرا به راه‌اندازی کسب و کار خودشون رو بیارن. کسی که تخصصش دیجیتال‎مارکتینگ، آموزش زبان، ادیت فتوشاپ و … هست از فضای اینستاگرام برای جدی کردن فعالیت و آموزششون استفاده می کنه. خوب میشه از این فضا استفاده کرد و آموزش چیزیه که باعث شناخته شدن فرد می‌شه و وقتی آموزش‌هاش موفق باشه کارش ادامه پیدا می کنه و دیگه محدود به اینستاگرام نیست. بنابراین استفاده از این فضا منطقیه.

  • می‌تونی چند تا منابع آموزشی برای فعالیت در اینستاگرام معرفی کنی؟

به نظر من تجربه کار خیلی موثره. من پیشنهادم برای شروع به کار دیجیتال مارکتینگ اینه با کارآموزی یا کار معمولی، شروع کنن به کسب تجربه در کنارش. رهنما کالج و کالج تپسل از مجموعه‌هایی هستن که خودشون شناخته شدن در این امر و خودشون هم آموزش می‌دن. وبینارها و دوره‌های آنلاینِ مفصل‌تر هم خوب هستن ولی همزمان با آموزش باید سعی کنین تجربه به دست بیارین.

  • چه قد باید وبینار بذاریم؟ دوره‌ای؟ ماهانه؟ سالیانه؟ آیا استاندارد مشخصی وجود داره؟

هیچ بایدی وجود نداره؛ هم بستگی به موضوع و هم شخص داره. من دوست ندارم خیلی وبینار آموزشی داشته باشم و ترجیح می‌دم هر وقت موضوع تازه‌ای داشتم بیام و این کار رو بکنم. اما این خودش به درآمدزایی ادامه می‌ده چون ویدیوی وبینار فروخته می‌شه. این یکی از مزایای ایسمیناره. چون اونجا یه پروفایلی وجود داره و وبینار به فروشش ادامه میده.
یه موضوع دیکه اینه که فضا برای اون موضوع چه قدر بازه یا چه قدر اشباعه. درسته که وبینار شخص‌محوره و به شناخته‌شدنت بستگی داره ولی خب بعضی وقتا می‌بینین در مورد یه موضوعی خلا وجود داره. مثلا من وبینار با موضوع مدیریت شبکه های اجتماعی داشتم که دوست دارم آپدیتش کنم اما میبینم کسای دیگه با همون موضوع وبینار برگزار می‌کنن و من دوست دارم به سراغ موضوعات جزیی‌تری برم که کمتر بهش پرداخته شده و می‌تونه به افراد دیگه‌ای کمک کنه.

  • تجربه تو از برگزاری وبینار در ایسمینار به چه صورت بوده؟

ایسمینار تخصصی کار می‌کنه و مطمئن هستی که مشکلی پیش نمیاد. اگه می خواستم این کار رو با یه نرم‌افزار و شخصا انجام بدم استرس داشتم که هر اتفاقی ممکنه بیفته. ولی تو ایسمینار پشتیبان هست و خیالت راحته. برای وبینار دوم راحت نشستم تو خونه و انجامش دادم.

  • نکاتی که برای برگزاری اولین وبینار به ذهنت می‌رسه رو بگو. چه توصیه‌ای برای کسانی داری که برای بار اول می‌خوان وبینار برگزار کنن؟

پیشنهادم اینه یه دور برای خودتون اجراش کنین حتی ضبطش کنین تا ببینین چطوره. هر جور خیالتون رو راحت می‌کنه انجامش بدین؛ برای خودتون دوره کنید یا ضبط تصویری یا صوتی انجام بدین. پاور پوینتی که برای ارائه آماده می‌کنین و می‌خواین نشون بدین باید همه چی توش مشخص باشه و ارائه رو با اون تمرین کرده باشین. این طوری کنترل همه چی دستتونه.

 

  • یه خاطره بامزه از ایسمینار داری برامون تعریف کنی؟

اولین بار تجربه این کار رو نداشتم و نگاه کردم به صفحه که فقط خودمو می‌بینم  و چند تا اسم. خیلی تجربه عجیبیه که دو ساعت فقط خودتو ببینی و حرف بزنی! یه ذره اولین بار سخته و فکر می‌کنی که  الان اونا دارن چیکار می‌کنن؟ راه می‌رن؟ گوش می دن؟. اصلا از آدما خبر نداری و این یه ذره عجیب غریبه که باید خودتو ببینی حرف بزنی. یه امکاناتی هست که صدا رو باز کنی سوال بپرسن و اینا. این یه کم تلطیف می‌کنه فضا رو.

در این مصاحبه سعی کردیم سوالات پرتکرار را بپرسیم و پاسخی برای سوالات شما دریافت کنیم؛ اما اگر هنوز سوالی گوشه ذهن‌تان دارید که بی‌جواب مانده و یا به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، می‌توانید آن را با کارشناسان ایسمینار در میان بگذارید.
ویدیوی این مصاحبه در بخش IGTV صفحه اینستاگرام ایسمینار در دسترس شماست و می‌توانید آن را ببینید و صحبت‌های مفصل‌تری را بشنوید. در روزهای آینده هم با ما همراه باشید و مصاحبه‌های بیشتری را در ایسمینار بخوانید.

هم‌چنین اگر سوال یا راهنمایی در رابطه با برگزاری وبینار دارید می‌توانید از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره ببرید. جهت دریافت مشاوره رایگان روی دکمه زیر کلیک کنید:

[دریافت مشاوره رایگان]