وبلاگ ایسمینار

برگزاری وبینار

هدف شما از برگزاری وبینار چیست؟

پاسخ به عنوان این مقاله کلیدی ترین نکته ای است که پیش از برگزاری وبینار بایستی به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

انجام دادن هر کاری بدون هدف، برنامه ریزی کردن برای شکست است.

با داشتن هدف شما می توانید برنامه ای خاص برای وبینارتان تدوین کنید برنامه ای که نشان می دهد:

  • چه مخاطبانی را باید در نظر داشته باشید؟
  • چه محتوایی را آماده کنید؟
  • چگونه مطالب را ارائه دهید؟

وبینارها می توانند با اهداف متفاوتی برگزار شوند. مثلا ممکن است هدف شما افزایش فروش یا سودآوری، تبلیغ دوره های حضوری و یا تبلیغ سایر وبینارهایتان باشد و یا ممکن است هدف شما جذب مخاطبان بیشتر باشد. حتی این امکان وجود دارد که شما در دنیای واقعی شناخته شده هستید و نیازی به برگزاری وبینار برای شناساندن خود به مخاطبان نداشته باشید و تنها می خواهید با برگزاری وبینار در محیط مجازی و غیر حضوری هم فعالیتی داشته باشید.

تا اینجا دست کم ۵ هدف رایج برگزاری وبینار ذکر شد. با توجه به نیازمندی خود می توانید وبینارهایی را با اهداف متفاوت تدوین و برگزار کنید. در ادامه توضیح مختصری را از هر یک از این اهداف خواهیم داشت.

برگزاری وبینار با هدف افزایش فروش و سود آوری

ممکن هست وبینارهایتان را با هدف افزایش فروش و یا سودآوری برگزار کنید. پیش از هر کاری ابتدا ماهیت شرکت و فعالیت خود را مشخص نمایید.

 

آیا شرکتی خدماتی یا تولید کننده کالا هستید؟

پس از پاسخ به این سوال، در مورد فرمت برگزاری وبینار تصمیم بگیرید این که آیا وبینار شما تنها شامل معرفی و ارائه محصول و خدماتتان هست یا اینکه بخش اصلی وبینار مربوط به ارائه مطالب و تجربیات ارزشمند مرتبط با حوزه کاری و فعالیت شرکت شما می باشد. در مرحله بعد مخاطبان هدف خود را شناسایی و بر طبق آن محتوا و کنداکتور وبینار و استراتژی های پیگیری خود را آماده نمایید.

برای آماده سازی فایل ارائه وبینار می توانید از مقاله «چرا باید در یک وبینار حضور داشته باشیم؟» استفاده کنید.

 

برگزاری وبینار با هدف تبلیغ دوره های حضوری

گاهی هدف شما از برگزاری وبینار، تبلیغ کارگاه ها و دوره های حضوری تان است. با در نظر داشتن این هدف می توانید نحوه ارائه مطالب در وبینار و نحوه تبلیغ دوره حضوری تان را مشخص نمایید و بر اساس برنامه از پیش تعیین شده وبینار را برگزار نمایید. در حین برگزاری وبینار از تبلیغات مستقیم و ناشیانه دوره های حضوری تان جدا خودداری کنید چون مخاطبان زودتر از دیگران متوجه این موضوع خواهند شد.

یک نمونه تبلیغ ناشیانه این است که شما مفهومی را در حد یک خط توضیح می دهید و در ادامه این مورد را ذکر می کنید که توضیح مفصل آن را در دوره حضوری که در تاریخ … برگزار می شود خواهیم داشت. یا اینکه از ابتدا تا انتهای وبینار در مورد دوره حضوری تان صحبت کنید ?

برگزاری وبینار با هدف تبلیغ وبینارهای آتی

ممکن است هدف شما از برگزاری وبینار تبلیغ و معرفی سایر وبینارهایتان باشد. در این نوع وبینارها شما می توانید توضیحاتی را در مورد سرفصل ها و محتوای وبینارها و دوره های آتی ارائه دهید.

 

برگزاری وبینار با هدف جلب مخاطبان بیشتر

زمانی که در آغازِ راه حرفه تدریس یا سخنرانی هستید برگزاری وبینارها بهترین راه برای شناساندن خودتان به مردم و جلب مخاطبان بیشتر است. با برگزاری وبیناری با کیفیت، توانایی های خود به عنوان یک سخنران و مدرس را به مردم اثبات می کنید و پس از آن می توانید برگزاری دوره های حضوری را هم در برنامه های خود بگنجانید. همیشه این نکته را در ذهن داشته باشید زمانی وبینارها به شما یاری می رسانند که محتوای مناسب برای مخاطبان هدف خود آماده و ارائه نمایید.

اگر شما تازه کار هستید و تجربه زیادی در سخنرانی و فن بیان ندارید حتما با یک تیم برگزار کننده وبینار مشورت کنید و برگزاری وبینارتان را به آن ها بسپارید. زیرا با این کار بخش فنی برگزاری وبینار را از دوش خود برداشته و می توانید با خیالی آسوده بر روی آماده سازی محتوا و مطالب وبینار و سخنرانی تان تمرکز کنید.

 

برگزاری وبینار با هدف فعالیت در دنیای مجازی

حتی اگر شما سخنرانی متبحر و شناخته شده هستید می توانید با برگزاری وبینار در دنیای مجازی نیز حضور داشته باشید و حتی برای تعداد بیشتری از مخاطبان و علاقه مندان خود امکان حضور در دوره های آنلاین را فراهم نمایید. ممکن است بسیاری از علاقه مندان به مباحث شما در خارج از کشور و یا در شهر دیگری باشند که با برگزاری وبینار می توانید نظر آن ها را جلب کنید و ارزشی خاص به آن ها ارائه دهید.

برگزاری وبینار بدون داشتن هدف و برنامه باعث هدر دادن منابع مالی و حتی مهم تر از آن انرژی و زمان شما می شود. از مزایای وبینار می توان به انعطاف پذیر بودن آن اشاره کرد، شما می توانید اهداف گوناگونی را برای وبینار خود تعریف کنید. پیش از برگزاری وبینار ابتدا هدف خود را تعیین و سپس برنامه آن را با جزئیات کامل مشخص نمایید.

©کلیه حقوق این مطلب متعلق به رسانه ایسمینار می باشد. هر گونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.