وبلاگ ایسمینار

نوشتن بیزینس پلن

نوشتن بیزینس پلن استارتاپ در ۱۰ قدم!

نوشتن بیزینس پلن برای یک استارتاپ یکی از مهم‌ترین کارها برای شروع است. با تنظیم بیزنس پلن برای کسب و کار خود در واقع یک نقشه و شناسنامه برای کار خود در دست دارید که می توانید آن را به هر کسی ارائه دهید. نحوه نوشتن بیزینس پلن یا نگارش بیزینس پلن نیاز به کمی دقت و مهارت تفکر خلاق دارد نه تخصص. علاوه بر آن باید بدانید که چگونه می‌توان یک بیزنس پلن مناسب تدوین کرد. در این مطلب قصد داریم به شما راهکارهایی را نشان دهیم که با آن بتوانید نوشتن بیزینس پلن خود را آغاز کنید.

اگر می‌خواهید بدانید بیزنس پلن چیست و چگونه می‌توان آن را نوشت با سرفصل‌های زیر با ما همراه شوید:

  • بیزنس پلن چیست؟
  • ۱۰ گام برای نوشتن بیزینس پلن

بیزنس پلن چیست؟

اگر تا به حال یک ایده برای کسب و کار اینترنتی را روی دستمال کاغذی با چند راهکار مورد نیاز برای انجام آن نوشته‌اید، پس شما قبلاً نوشتن بیزینس پلن را تجربه کرده‌اید. البته این بدان معنی نیست که یک بیزنس پلن کامل را نوشته‌اید اما حداقل مؤلفه‌های اساسی آن را درک کرده‌اید و می توانید با آموزش کامل نوشتن بیزینس پلن این ایده را به مناسب ترین شکل پیاده سازی نمایید.

بیزنس پلن چیست

طرح کسب و کار تجاری یا بیزنس پلن به شما و دیگران نشان می‌دهد که شما چه برنامه‌ای برای راه اندازی استارت آپ خود دارید. نحوه نگارش بیزینس پلن به این شکل می باشد که طرح شما باید شامل نوع کسب درآمد، نحوی اجرای تراکنش‌ها، نیازهای مربوط به کسب و کار مانند تعداد نیروی انسانی، میزان فضای مورد نیاز، سرمایه اولیه و دیگر جزئیات مربوط به آن باشد. در نحوه نوشتن یک بیزنس پلن خوب باید تمام هزینه‌ها و ضررهای احتمالی را پیش‌بینی کنید.

همچنین بخوانید :  هک رشد چیست؟ ۸ تکنیک فوق العاده Growth hacking

در واقع بیزنس پلن ابزاری اساسی است که هر کسب و کار نوپا یا استارتاپ باید قبل از شروع فعالیت خود آن را داشته باشد. معمولاً، بانک‌ها و بنگاه‌های سرمایه‌گذاری، یک برنامه تجاری مناسب را پیش شرط سرمایه‌گذاری در یک تجارت می‌دانند.

۱۰ گام برای نوشتن بیزینس پلن استارتاپ

حال که با بیزنس پلن آشنایی اولیه پیدا کردید و دانستید که بیزنس پلن چیست؟ باید با راهکارهای نگارش بیزینس پلن نیز آشنا شوید: در ادامه با آموزش نوشتن بیزینس پلن با ما همراه باشید تا ۱۰ گام مهم را برای شما شرح دهیم. در ادامه آموزش های خود حتما با نوشتن بوم کسب و کار نیز آشنا شوید و از آن بهره مند شوید.

گام اول – خلاصه اجرایی

خلاصه اجرایی، مروری بر کسب و کار و برنامه‌های شما برای اجرای آن است. نحوه نوشتن بیزنس پلن شامل ترتیب نوشتن و میزان اطلاعاتی است که باید در آن درج کنید. خلاصه اجرایی اولین چیزی است که در نوشتن بیزینس پلن باید آن را بیاورید. این بخش در حالت ایدئال شامل یک تا دو صفحه خواهد بود. توجه داشته باشید که اشتباه اکثر کسب و کارها این است که نوشتن این بخش را آخر انجام می‌دهند.

گام دوم – فرصت

در این بخش از نوشتن بیزینس پلن شما باید به این سؤال‌ها پاسخ دهید که کسب و کارتان قرار است چه نیازی را برطرف کند یا پاسخ دهد؟ شما قرار است چه چیزی را بفروشید؟ رقبای تجاری شما چه کسانی هستند؟ مزیت رقابتی شما نسبت به سایر رقبا چیست؟ جامعه مصرفی هدف شما چه کسانی هستند؟ شما با پاسخ به این سؤال‌ها در واقع فرصتی که در اختیار کسب و کارتان قرار می‌گیرد را توضیح داده و توجیه می‌کنید.

نوشتن بیزینس پلن جامع

گام سوم- عملیات اجرایی فروش

در این بخش از نحوه نوشتن بیزنس پلن شما باید مشخص کنید که چگونه می‌خواهید از فرصت خود استفاده کرده و آن را به یک تجارت تبدیل کنید؟ در واقع این بخش برنامه بازاریابی و فروش، عملیات، نقاط عطف و معیارهای موفقیت شما را بازگو می‌کند. در پاسخ به این سؤال که بخش عملیات اجرایی فروش بیزنس پلن چیست؟ باید جزئیات مربوط به نحوه برنامه ‌ریزی برای دستیابی به بخش‌های بازار هدف خود، چگونگی برنامه‌ریزی برای فروش به آن بازارهای هدف، میزان، نوع قیمت‌گذاری، انواع فعالیت‌ها و مشارکت را در خود داشته باشد.

در نوشتن بیزینس پلن یکی از مهم‌ترین بخش‌ها نحوه فروش کالا یا خدمت و بازاریابی آن است که باید جزئیات و روش اجرایی آن به دقت درج شود.

گام چهارم – خلاصه مدیریت شرکت

سرمایه‌گذاران علاوه بر ایده‌های عالی، به دنبال تیم‌های عالی نیز هستند؛ بنابراین در نحوه نوشتن بیزینس پلن موفق باید این امر را در نظر بگیرید. از این بخش نوشتن بیزنس پلن به توصیف تیم فعلی خود و افرادی که باید استخدام کنید، می‌توان استفاده کرد. اگر از قبل در حال کار هستید، می‌توانید یک مرور سریع از ساختار حقوقی، مکان و تاریخ شروع کسب و کار را نیز در آن درج کنید.

همچنین بخوانید :  مدیریت چابک (Agile) چیست؟ ۱۰ مزایا و معایب agile

گام پنجم- برنامه مالی

بیزنس پلن شما بدون پیش‌بینی مالی کامل نیست. برای نوشتن بیزنس پلن اصولی و صحیح باید بخش برنامه مالی را به آن اضافه کنید. نحوه نوشتن بیزینس پلن در بخش مالی شامل ذکر قسمت‌هایی از جمله پیش‌بینی فروش، نحوه جریان پول، بیانیه درآمد (که به آن سود و ضرر نیز می‌گویند) و ترازنامه می‌شود.

نوشتن بیزنس پلن موفق

گام ششم – بخش پیوست

بخش آخر نوشتن بیزینس پلن را اختصاص به تصاویر محصول یا اطلاعات اضافی می‌دهیم. این در صورتی است که برای ارائه اطلاعات کسب و کار خود به فضای بیشتری نیاز داشته باشید.

گام هفتم – نحوه نوشتن بیزنس پلن

برای نوشتن بیزینس پلن باید به نوع نگارش متن و جملات آن دقت کنید. جملات هر چه کوتاه‌تر باشند، راحت‌تر می‌تواند منظور شما را به خواننده منتقل کند. توجه داشته باشید که این ایده و طرح برای شما و در ذهن شما پایه‌گذاری شده و شما باید آن را در قالب بیزنس پلن برای دیگران آن را توضیح دهید. پس از نوشتن بیزنس پلن چند بار آن را بخوانید و در صورت نیاز ویرایش‌های احتمالی را روی آن انجام دهید.

گام هشتم- شناسایی مخاطب

برای نوشتن بیزینس پلن موفق باید بدانید چه کسانی قرار است که آن را بخواند. ممکن است افرادی که طرح کسب و کار شما را می‌خوانند دانش کافی درباره نوع تکنولوژی یا ایده شما نداشته باشند. از این رو باید زبان آن ساده باشد. ضمن آنکه تمام بخش‌های مورد نیاز طراحی، ساخت و اجرا در متن بیزنس پلن خود درج می‌کنید، آن‌ها را به زبان علمی ساده باید بنویسید.

مراحل نوشتن بیزنس پلن
مراحل نوشتن بیزینس پلن استارتاپ

در نحوه نوشتن بیزینس پلن باید توجه کنید که چه کسی با چه تفکر و سطح علمی قرار است آن را مطالعه کند.

گام نهم – پیش‌بینی

نوشتن بیزنس پلن نقشه راه شما برای شروع کسب و کار و ادامه آن است؛ بنابراین باید تمام احتمالات را در نظر بگیرید. برای مشکلات احتمالی راه حل در نظر بگیرید و نیازهای خود را در آن به روشنی درج کنید.

همچنین بخوانید :  آموزش disc: تست + چک لیست رایگان رفتارشناسی با مدل DISC

گام دهم – اهداف آتی

در بخش پایانی نوشتن بیزنس پلن باید اهداف خود را به صورت شفاف درج کنید. برنامه خود را برای دستیابی به این اهداف در بازه زمانی تعیین شده، مشخص کنید. به عنوان مثال اگر هدف شما از راه‌اندازی کسب و کار، کسب درآمد است باید احتمال دهید که در مدت زمان معینی مثلاً یک‌ساله این درآمد چقدر خواهد بود.

حرف آخر…

نوشتن بیزنس پلن برای استارتاپ

پاسخ سؤال بیزنس پلن چیست را به روشنی در این مطلب توضیح دادیم و ده گام مؤثر برای نگارش بیزینس پلن را به شما معرفی کردیم. برای نوشتن بیزنس پلن موفق باید زمان لازم برای تدوین آن بگذارید این یکی از مهم‌ترین بخش‌های شروع کار است. همچنین می توانید نمونه بیزینس پلن استارتاپ های مختلف را مطالعه نمایید تا ایده درست در ذهن شما شکل بگیرد اگر در پی جذب سرمایه‌گذار برای سرمایه اولیه شروع کار خود هستید. نحوه نوشتن بیزینس پلن نیاز به تخصص خاصی ندارد و شما به عنوان صاحب کسب و کار بهترین فرد برای تدوین آن هستید.