وبلاگ ایسمینار

منابع لیسنینگ آیلتس

منابع لیسنینگ آیلتس ۲۵ منبع Listening حرفه ای آیلتس

منابع لیسنینگ آیلتس از جمله کتاب‌ها ، سایت‌ها و تمریناتی است که اکثر داوطلبان آزمون آیلتس نیاز مبرمی به مطالعه آن‌ها دارند. بسیاری از داوطلبان این آزمون در بخش لیسنینگ مشکل داشته و به دنبال راه حلی برای تقویت لیسنینگ خود هستند.
راه‌کارهای بسیاری در این زمینه وجود دارد که از برترین آن‌ها می‌توان به نمونه لیسنینگ آیلتس دوره‌های قبلی آزمون اشاره کرد. تمرین لیسنینگ آیلتس به صورت مداوم به شما کمک می‌کند تا در این بخش از آزمون به نمره مورد نیاز دست پیدا کنید. در این مطلب قصد داریم تا بهترین منابع لیسنینگ آیلتس را به شما معرفی کنیم.

آزمون لیسنینگ آیلتس

برای شناخت بهتر منابع آیلتس باید درک درستی از نوع آزمون و سؤال‌های آن داشته باشید. آزمون لیسنینگ ۳۰ دقیقه است و شامل ۴ بخش می‌شود. شما در این آزمون به چهار صدای ضبط شده از انگلیسی زبانان بومی گوش خواهید داد و سپس پاسخ‌های خود را برای یک سری سؤالات می‌نویسید.
ضبط ۱ – مکالمه‌ای بین دو نفر که در یک زمینه اجتماعی روزمره تنظیم شده است.
ضبط ۲ – مونولوگ تنظیم شده در یک زمینه اجتماعی روزمره، به عنوان مثال: سخنرانی در مورد امکانات محلی.
ضبط ۳ – مکالمه بین حداکثر چهار نفر در یک زمینه آموزشی یا آموزشی تنظیم شده است، به عنوان مثال یک معلم دانشگاه و دانشجویی که در مورد یک تکلیف بحث می‌کنند.
ضبط ۴ – مونولوگ در یک موضوع دانشگاهی، به عنوان مثال یک سخنرانی دانشگاه
ارزیابان به دنبال شواهدی از توانایی شما در درک ایده‌های اصلی و اطلاعات دقیق، نظرات و نگرش‌های سخنرانان، هدف بیان و شواهدی از توانایی شما در پیگیری توسعه ایده‌ها خواهند بود.
بهترین منابع لیسنینگ آیلتس

انواع سؤالات آزمون آیلتس

در منابع لیسنینگ آیلتس به شما آموزش داده می‌شود که هر بخش از آزمون شامل چه سؤال‌هایی است. در زیر به بررسی مختصر انواع سؤالات آزمون لیسنینگ می‌پردازیم:

سؤالات چندگزینه‌ای

برای پاسخ به این نوع سؤالات سه پاسخ ممکن وجود دارد شرکت‌کنندگان در آزمون لازم است یک پاسخ صحیح بین ۳ گزینه A، B یا C را انتخاب کنند. بعضی اوقات، لیست طولانی‌تری از پاسخ‌های ممکن به داوطلبان آزمون داده می‌شود و به آن‌ها گفته می‌شود که باید بیش از یک مورد را انتخاب کنند. در این حالت، آن‌ها باید سؤال را با دقت بخوانند تا بررسی کنند چه تعداد پاسخ لازم است.
همچنین بخوانید :  فن بیان در احوالپرسی؟ لیست جمع جملات مودبانه جهت احوالپرسی

سؤالات تطبیقی

داوطلبان آزمون باید یک لیست شماره‌گذاری شده از متن شنیدنی را با مجموعه‌ای از گزینه‌های موجود در مقاله سؤال مطابقت دهند. مجموعه گزینه‌ها ممکن است نزدیک به هم باشند. این بخش از سؤالات مهارت گوش دادن به جزئیات را ارزیابی می‌کند و اینکه آیا یک آزمون دهنده می‌تواند اطلاعات داده شده در مکالمه در مورد یک موضوع روزمره، مانند انواع مختلف اقامتگاه در هتل یا مهمان‌خانه را درک کند.
همچنین توانایی دنبال کردن مکالمه بین دو نفر را ارزیابی می‌کند. علاوه بر آن ممکن است برای ارزیابی توانایی داوطلبان آزمون در تشخیص روابط و ارتباطات بین حقایق در متن پخش شده استفاده شود.

طرح، نقشه و نمودار

در این نوع سؤالات شرکت‌کنندگان در آزمون لازم است برچسب‌ها را روی یک نقشه (به عنوان مثال یک ساختمان)، نقشه (به عنوان مثال بخشی از یک شهر) یا نمودار (به عنوان مثال یک قطعه از تجهیزات) تکمیل کنند. پاسخ‌ها معمولاً از لیست موجود در متن سؤال انتخاب می‌شوند.

فرم، یادداشت، جدول، نمودار جریان، تکمیل خلاصه

داوطلبان آزمون باید خلاصه‌های مربوط به بخشی از متن یا تمام متن شنیدنی را پر کنند. طرح اصلی بر ایده‌ها / واقعیت‌های اصلی متن متمرکز خواهد شد. ممکن است:
  1. یک فرم: اغلب برای ضبط جزئیات واقعی مانند نام استفاده می‌شود.
  2. مجموعه‌ای از یادداشت‌ها: برای خلاصه کردن هر نوع اطلاعات با استفاده از طرح برای نشان دادن نحوه ارتباط اقلام مختلف با یکدیگر استفاده می‌شود.
  3. یک جدول: به عنوان روشی برای جمع‌بندی اطلاعات استفاده می‌شود، به عنوان مثال مکان / زمان / قیمت.
  4. نمودار جریان: برای خلاصه کردن فرآیندی که دارای مراحل واضح است، با جهت فرایند نشان داده شده توسط فلش‌ها، استفاده می‌شود.
شرکت‌کنندگان در آزمون ممکن است مجبور باشند پاسخ‌های خود را از لیست موجود در متن سؤالات انتخاب کنند یا کلمات مجهول در ضبط را شناسایی کنند و حد کلمه مندرج در دستورالعمل را حفظ کنند.

جواب کوتاه

داوطلبان در این بخش لازم است سؤالی را بخوانند و سپس با استفاده از اطلاعات متن شنیده شده، یک پاسخ کوتاه بنویسند. در این بخش محدودیت تعداد کلمات برای داوطلب وجود دارد و در صورت پاسخ طولانی‌تر نمره لازم را دریافت نمی‌کنند. جالب است بدانید که خط تیره به عنوان کلمات منفرد به حساب می‌آیند.

راه های تقویت منابع لیسنینگ آیلتس

راه‌های تقویت لیسنینگ آیلتس

آیا لازم است در آزمون لیسنینگ آیلتس نمره خود را ارتقا دهید؟ اگر جوابتان مثبت است علاوه بر مطالعه منابع لیسنینگ آیلتس، راهکارهای تقویت لیسنینگ آیلتس و تمرین لیسنینگ آیلتس را که در زیر آمده نیز مدنظر قرار دهید.
  • انواع سؤالات آزمون را بشناسید.

همان‌طور که ممکن است قبلاً بدانید، تمام سؤالات لیسنینگ آیلتس یکسان هستند. آن‌ها یک قالب مشخص دارند و زمان پاسخگویی به سؤالات نیز ۳۰ دقیقه است. همچنین آزمون‌های آکادمیک و عمومی دقیقاً یکسان هستند. با تمرین و تسلط به پاسخگویی در بخش‌های مختلف، می‌توانید به دریافت نمره بالاتر نزدیک شوید.
  • فقط یک بار گوش می‌دهید.

مانند زندگی واقعی در آیلتس نیز تنها یک شانس و یک فرصت برای گوش دادن دارید. بسیاری از ما دوست داریم فرصتی برای شنیدن دوباره داشته باشیم، اما آیلتس به شما چنین امکانی نمی‌دهد.
همچنین بخوانید :  زبان بدن (Body language) چیست؟ ۱۴ ترفند حرفه‌ای زبان بدن
برای تقویت لیسنینگ آیلتس و تمرین لیسنینگ آیلتس به نکات زیر توجه کنید:
  1. وقتی تست‌های آزمایشی را انجام می‌دهید، فقط یک بار گوش دهید.
  2. نقاط ضعف گوش دادن را شناسایی کرده و در زمینه بهبود آن بخش‌ها کار کنید.
  3. در برگه سؤال، زیر کلمات کلیدی را خط بکشید و خود را آماده کنید تا به دنبال آن کلمات و مترادف آن‌ها باشید.
  4. انواع مختلف موقعیت‌های گوش دادن مانند سخنرانی‌ها، گفتگوها، گپ زدن و غیره را تمرین کنید.
  •  به دنبال علاقه خود باشید

هنگام تمرین، موضوعات جالب را انتخاب کنید. اگر عاشق تنیس حرفه‌ای هستید، پادکست‌های مربوط به تنیس حرفه‌ای را گوش دهید. اگر عاشق تاریخ روم هستید، به داستان‌های مربوط به تاریخ روم گوش دهید. اگر واقعاً می‌خواهید به خود انگیزه دهید و از هر یک از تمرینات گوش دادن بهترین استفاده را ببرید، این روش را امتحان کنید.
  • اسکریپت‌های صوتی

هنگام انتخاب یا جستجو برای آزمون‌های آزمایشی، آن‌هایی را که دارای متن هستند، پیدا کنید. اسکریپت‌ها متن نوشتاری کلمه به کلمه صوتی هستند که گوش می‌دهید. این اسکریپت‌ها به شما در تقویت لیسنینگ آیلتس کمک می‌کنند.
شما می‌توانید ابتدا فایل صورتی را گوش داده سپس درک خود را از آن با اسکریپت تطبیق دهید. نوع تلفظ کلمات و شناخت مترادف‌های آن‌ها به شما در موفقیت و تقویت لیسنینگ آیلتس کمک می‌کند.
  • مترادف‌ها را شناسایی کنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در کلاس‌ها و منابع لیسنینگ آیلتس به داوطلب گوشزد می‌شود، مترادف کلمات است. در بخش لیسنینگ و رایتینگ، شما باید نشان دهید که چگونه از مترادف استفاده می‌کنید. همچنین در مکالمات پخش شده عموماً از مترادف کلمات استفاده می‌شود.

انواع نمونه لیسنینگ آیلتس

انواع نمونه لیسنینگ آیلتس

نمونه لیسنینگ آیلتس به شما کمک می‌کند که برای موقعیت‌های مختلف در آزمون آماده شوید. برای دریافت نمونه لیسنینگ آیلتس می‌توانید از کتاب‌ها، سایت‌ها و سؤالات آزمون‌های قبلی و جدیدی که در اینترنت به صورت پی دی اف دانلود می‌شوند استفاده کنید.
در زیر برخی کتاب‌های برتر از منابع لیسنینگ آیلتس را که به عنوان نمونه سؤالات و تقویت مهارت شنیداری می‌توانید استفاده کنید، آمده است. برای تمرین لیسنینگ آیلتس بهترین و ارزان‌ترین شیوه دانلود یا مراجعه به سایت‌هایی است که این سؤالات را به صورت رایگان در اختیارتان قرار می‌دهند.
IELTS Listening Practice Tests
Audio Production and Critical Listening

بهترین منابع لیسنینگ آیلتس

منابع لیسنینگ آیلتس که به صورت کتاب صوتی و کاغذی معرفی می‌شوند و همچنین مجموعه کتاب کامپلیت آیلتس ، به شما برای تمرین لیسنینگ آیلتس و تقویت مهارت خود کمک می‌کنند در زیر برخی از بهترین منابع لیسنینگ آیلتس معرفی شده‌اند.
  • کتاب IELTS Advantage

آیلتس ادونتج یکی از بهترین منابع لیسنینگ آیلتس است که بخش‌های دیگر مهارت‌های آزمون را نیز دارد. این کتاب در ۹ درس طراحی شده و شامل نمونه لیسنینگ آیلتس است. این کتاب برای افرادی که نیاز به کسب نمره آیلتس بالای ۷ و بیشتر دارند، توصیه می‌شود.

منابع لیسنینگ آیلتس کتاب IELTS Advantage

  • کتاب Collins English for Exams Listening for IELTS

کتاب لیسنینگ کالینز نیز از بهترین منابع لیسنینگ آیلتس برای کسب نمره ۷ و بالاتر است. در این کتاب نمونه سؤالات آیلتس، نکات و تکنیک‌های مربوط و تمرین لیسنینگ آیلتس به همراه لغات مرتبط با موضوع هر درس آموزش داده می‌شود.

منابع لیسنینگ آیلتس کتاب collins

  • مجموعه کتاب Tactics for Listening

در این سری کتاب‌ها از منابع لیسنینگ آیلتس انواع موضوعات مطرح در آزمون‌های آیلتس آمده است. این مجموعه شامل ۳ کتاب سبز، قرمز و آبی است. سطوح مختلف لیسنینگ مقدماتی و متوسطه در این کتاب‌ها با لهجه آمریکایی به همراه سی دی آن ارائه می‌شود. نویسنده تاکتیک Jack C Richards است و برای افراد تازه کار و کسانی که با لیسنینگ مشکل دارند، بهترین انتخاب است.

منابع لیسنینگ آیلتس کتاب Tactics for Listening

  • کتاب‌های real listening and speaking

مجموعه کتاب‌های لیسنینگ و اسپیکینگ که شامل ۴ کتاب در سطوح مختلف است، از بهترین منابع لیسنینگ آیلتس به شمار می‌رود. از این کتاب می‌توانید برای تمرین لیسنینگ آیلتس و تقویت لیسنینگ آیلتس استفاده کنید.

منابع لیسنینگ آیلتس کتاب‌های real listening and speaking

  • کتاب Listen Here

کتاب Listen Here از منابع لیسنینگ آیلتس است که توسط انتشارات کمبریج منتشر شده است. این کتاب را برای پاسخ‌دهی به سؤالات بخش دوم آزمون می‌توانید استفاده کنید. زبان روان و ساده این کتاب آن را به یکی از منابع خود خوان آزمون آیلتس تبدیل کرده است.

منابع لیسنینگ آیلتس کتاب Listen Here

  • کتاب Improve your IELTS listening

این کتاب از منابع لیسنینگ آیلتس همان‌طور که از نامش پیداست در تقویت لیسنینگ و بهبود آن به شما کمک می‌کند. این کتاب یکی از کتاب‌های مجموعه ۳ عددی است که دو کتاب دیگر به بخش‌های رایتینگ و ریدینگ اختصاص دارد.

 

منابع لیسنینگ آیلتس کتاب Improve your IELTS listening

  • کتاب Get Ready For IELTS Listening

منابع لیسنینگ آیلتس برای افراد مختلف در سطح‌های مقدماتی، متوسطه و پیشرفته طراحی می‌شوند. این کتاب نیز برای داوطلبانی مناسب است که از سطح مقدماتی فراتر رفته و در سطح مقدماتی هستند. هر درس این کتاب شامل ۳ بخش بهبود دایره لغات و نحوه درست نوشتن کلمات، تکنیک‌ها و تمرین لیسنینگ آیلتس و تمرین‌های شبیه سازی شده است.
منابع لیسنینگ آیلتس کتاب Get Ready For IELTS Listening
همچنین بخوانید :  پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکردی چیست؟
حرف آخر…
تنها مطالعه منابع لیسنینگ آیلتس به شما در کسب نمره مجاز کمک نمی‌کند. هم‌زمان با مطالعه باید به تمرین لیسنینگ آیلتس و استفاده از انواع نمونه لیسنینگ آیلتس نیز بپردازید. علاوه بر این موارد، نکات مهم و کاربردی نیز وجود دارد که به شما در کسب نمره بالا و موفقیت در این بخش آزمون کمک می‌کند.