وبلاگ ایسمینار

راه اندازی استارت آپ

۰ تا ۱۰۰ راه اندازی استارت آپ در ایران!

امروز بیش از هر زمان دیگری راه اندازی استارت آپ در میان اقشار مختلف جامعه طرفدار دارد. ممکن نیست در میان گفتگوی جوانان و افراد کارآفرین نشنیده باشید که می‌پرسند چگونه یک استارتاپ راه بیندازیم. دلیل این امر شاید در نوع و شیوه کارکرد کسب و کارهایی از این دست است. قوانین استارت آپ چندان پیچیده نیست و افراد با هر دانش و موقعیتی می‌تواند آن را راه‌اندازی کنند. امروزه انواع استارت آپ در زمینه‌های مختلف را می‌توان در جای جای جامعه مشاهده کرد.

برای راه‌اندازی Startup نیاز به دانشی در مورد عملکرد و قوانین آن دارید؛ اینجاست که آموزش استارت آپ توسط افراد خبره و کارآفرینان موفق مطرح می‌شود. علاوه بر آن شما باید بدانید که نحوه ارائه استارت آپ شما به چه صورت خواهد بود.

آیا ایده من ایده‌ای استارت آپی است؟

ایده برای راه ‌اندازی استارت آپ

طبق تعریف صحیح استارت آپ هر ایده جدیدی که منجر به تهیه و تولید محصول یا خدمات و بهبود عرضه و فروش آن شود را می‌توان استارت آپ در نظر گرفت. امروزه قوانین استارت آپ شامل راه‌اندازی کسب و کاری نوپا توسط گروهی از افراد است که با سرمایه شخصی و خصوصی آن را اجرا می‌کنند. مهم‌ترین عامل در انواع استارت آپ امروزی پایه‌گذاری آن‌ها بر بستر اینترنت و فضای مجازی است. علاوه بر آن باید افرادی همفکر خود را برای اجرای این ایده به عنوان هم‌تیمی یا هم بنیان‌گذار همراه خود کنید؛ بنابراین اگر شما هم ایده‌ای دارید که شامل این آیتم‌هاست می‌توانید آن را تبدیل به یک کسب و کار استارتاپی کنید.

همچنین بخوانید :  ۰ تا ۱۰۰ مسیر شغلی ; آشنایی، مدیریت و برنامه ریزی مسیر شغلی

قوانین استارت آپ چیست؟

در راه اندازی استارت آپ باید ابتدا با قوانین اولیه آن آشنایی داشته باشید. انواع استارت آپ باید از قوانین موجود برای فعالیت خود اطلاع داشته باشند تا دچار مشکلات حقوقی و زیان نشوند.

  • ایده خود را به هرکسی نگویید. برای جذب سرمایه‌گذار یا هم بنیان‌گذار و توضیح ایده خود حتماً قرارداد عدم افشای اطلاعات و محرمانگی را قبل از ارائه اطلاعات خود منعقد کنید.
  • آشنایی با قوانین تجارت الکترونیک برای راه‌اندازی startup هایی که بستر الکترونیک و اینترنتی دارند، حیاتی است. قبل از هر اقدامی ابتدا این قوانین را مطالعه کنید و مطمئن شوید که ایده شما مغایرتی با اصول آن ندارد.
  • گواهی ثبت اختراع بگیرید. قبل از جذب سرمایه‌گذار بهتر است که اختراع خود را ثبت کنید.
  • نام و علامت تجاری برای برند خود تعریف و ثبت کنید.
  • شرکت خود را ثبت کنید. پس از تعیین اعضا و هیئت‌ مدیره به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه و آن را ثبت کنید. برای این کار نیاز به تنظیم اساسنامه دارید.
  • قرارداد واگذاری سهام. یکی از قوانین استارت آپ که اهمیت بالایی برای بقای آن دارد، تنظیم قرارداد برای اختصاص سهام آن به افراد و شرکا است.

چگونه استارتاپ راه بیندازیم؟ مطمئناً برای راه اندازی استارت آپ اول باید با قوانین این کار آشنا شوید.

طراحی بیزنس پلن برای راه ‌اندازی استارتاپ

طراحی بیزنس پلن برای راه ‌اندازی استارتاپ

با طراحی بیزنس پلن در شروع کار می‌توانید چهارچوب و رویه‌های موردنظر را تدوین کرده و آن‌ها را بازنگری کنید. اگر از خود می‌پرسید که چگونه یک استارتاپ راه بیندازیم؟ پاسخ آن مطمئناً شامل نوشتن بیزنس پلن برای آن است. از آنجا که جزئیات طرح و نحوه اجرای آن، همچنین میزان هزینه راه اندازی استارت آپ ، شرکا و رویه‌های فروش و تولید محصول یا ارائه خدمات در بیزنس پلن ذکر می‌شود، می‌توانید میزان موفقیت پروژه خود را با آن اندازه‌گیری کنید.

در حین تهیه بیزنس پلن برای راه‌اندازی Startup خودتان نیز با مشکلات احتمالی، میزان سود، تعداد افراد مورد نیاز برای اجرا و دیگر نکاتی که ممکن است به آن‌ها فکر نکرده باشید، مواجه شوید. این در تصمیم‌گیری برای ادامه کار به شما کمک می‌کند.

هزینه راه اندازی استارت آپ

برای تخمین هزینه راه اندازی استارت آپ باید درک درستی از سازوکار پروژه و شرکت خود داشته باشید. بسته به نوع تجارت و کاری که قرار است راه‌اندازی کنید، یقیناً هزینه اولیه متفاوت خواهد بود. هزینه‌هایی که برای راه‌اندازی استارتاپ با آن مواجه خواهید شد به شرح زیر است:

  • مراحل اولیه قبل از جذب سرمایه‌گذار و هم‌تیمی که شامل هزینه مشاوره، ساخت نمونه اولیه، هزینه‌های بررسی و پژوهش در مورد ایده است.
  • هزینه‌های جذب سرمایه‌گذار شامل دعوت افراد و گروه‌های سرمایه‌گذار، برگزاری جلسه و پذیرایی است.
  • انتخاب محل کار و هزینه‌های ثبت از جمله هزینه راه اندازی استارت آپ است. این محل نیاز نیست که محل دائمی شرکت باشد می‌توانید با یک اتاق شروع کرده و آن را گسترش دهید. همچنین می‌توانید از خدمات شتاب‌دهنده‌های استارتاپی نیز برای استقرار در یک مکان استفاده کنید.
  • مبلغی را به عنوان هزینه‌های پیش‌بینی نشده نیز باید در نظر بگیرید.

پس از جذب سرمایه‌گذار و هم بنیان‌گذار می‌توانید از سرمایه‌های مالی آن‌ها برای ادامه کار بر اساس بخش مالی که در بیزنس پلن به آن اشاره شده است، شامل هزینه های جاری ، انواع تبلیغات مانند تبلیغات کلیکی گوگل استفاده کنید.

شناسایی مزیت رقابتی خود

هزینه راه اندازی استارت آپ

یکی از مهم‌ترین مواردی که در آموزش استارتاپ به آن اشاره می‌شود، شناسایی مزیت رقابتی یا شناسایی نیاز است. برای اینکه یک کسب و کار موفق را پایه‌گذاری کنید، باید نیازسنجی کنید که محصول یا خدمات شما مناسب چه کسانی است. ممکن است که ایده شما قبلاً به نحوی اجرا شده باشد، باید رقبای خود را شناسایی کرده و راه حلی که شما را برتر از آن‌ها می‌کند را بیابید. به عنوان مثال شما تمایل به راه اندازی استارت آپی برای فروش محصولات مصرفی خانوار هستید، در حال حاضر سایت‌ها و فروشگاه‌های بسیاری اقدام به فروش این محصولات می‌کنند. مزیت رقابتی شما نسبت به سایرین می‌تواند تهیه کالاهای باکیفیت ولی با قیمت مناسب و کم باشد.

همچنین بخوانید :  مدیریت چابک (Agile) چیست؟ ۱۰ مزایا و معایب agile

یکی از بخش‌های مهمی که در راه اندازی استارت آپ باید به آن توجه داشته باشید، شناسایی رقبا و مزیت شما نسبت به آن‌ها است.

مراحل راه اندازی استارت آپ در ایران

در این بخش به معرفی مراحل مورد نیاز برای راه‌اندازی startup می‌پردازیم:

مرحله اول: ایده

مهم‌ترین عامل یک استارتاپ ایده تولید محصولی جدید یا ارائه خدمت متفاوت مانند اپ مارکتینگ است. این ایده تنها مختص ایده‌های نو و دست اول نیست شما می‌توانید راهکاری جدید و مبتکرانه برای ارائه خدمت یا محصولی که در حال حاضر وجود دارد، نیز به جامعه معرفی کنید.

مرحله دوم: طراحی بیزنس پلن

پس از تحقیق و تفحص درباره ایده استارتاپی خود باید طرح کلی از آنچه قرار است در این کسب و کار انجام شود را روی کاغذ بنویسید. یکی از مهم‌ترین مباحث آموزش استارت آپ مختص نوشتن و طراحی بیزنس پلن موفق است. در این پلن شما باید نقاط قوت و ضعف و مشکلات احتمالی را بسنجید که به شما امکان می‌دهد که میزان موفقیت و سودآوری این استارت آپ را تخمین بزنید.

مراحل راه اندازی استارت آپ در ایران

مرحله سوم: ثبت

حال که ایده مناسبی را برای راه‌اندازی استارتاپ خود در دست دارید و بر اساس آن بیزنس پلن خود را نوشته‌اید، باید دست به کار شوید. اگر ایده شما نوآورانه و مبتکرانه است یا بر مبنای اختراعی است، قبل از نشان دادن آن به دیگران باید آن را به ثبت برسانید. دریافت مجوزهای لازم برای اجرای طرح نیز می‌تواند در این مرحله انجام شود.

مرحله چهارم: نمونه یا ماکت اولیه

برای راه اندازی استارت آپ به شکلی صحیح لازم است که نمونه یا ماکتی از کالا یا محصول خود در دست داشته باشید. کارهای خدماتی نیازی به این نمونه ندارند اما باید برای آن‌ها چارت فرآیند انجام و رویه‌های خدمت و نوع آن را مشخص کنید. همچنین برای کسب و کارهای اینترنتی و برنامه‌نویسی نیز باید به تجزیه و تحلیل سیستم و فرآیندهای آن بپردازید.

مرحله پنجم: شریک و سرمایه‌گذار

یافتن شریک و سرمایه‌گذار معتمد که همفکر و همسوی شما باشد، معمولاً سخت است. شما برای راه اندازی استارت آپ خود نیاز به سرمایه دارید بنابراین باید سرمایه‌گذاران موردنظر خود را شناسایی کرده و با آن‌ها در مورد طرح خود صحبت کنید.

مرحله ششم: دعوت به همکاری

سرمایه ‌گذاری در استارت آپ

یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های یک استارت آپ خصوصاً در زمان شروع، نیروی انسانی آن است. از آنجا که ایده شما هنوز شکل و شمایل یک کسب و کار تجاری را ندارد باید افرادی را به تیم خود دعوت کنید که روحیه استارتاپی داشته باشند.

مرحله هفتم: تحقیقات بازار

پس از مشخص کردن چهارچوب عملکرد و جذب سرمایه‌گذار و نیرو، باید قبل از تولید انبوه به شناسایی بازار و جامعه مصرفی هدف بپردازید و برای آن برنامه ریزی داشته باشید. برای این بخش می‌توانید از خدمات شرکت‌های مشاوره و بازاریابی نیز استفاده کنید.

همچنین بخوانید :  آموزش disc: تست + چک لیست رایگان رفتارشناسی با مدل DISC

مرحله هشتم: تولید

برای راه‌اندازی استارتاپ نیاز است که ابتدا محصول یا خدمت خود را به صورت محدود برای یک جامعه مصرفی نمونه ارائه دهید. این کار مشکلات احتمالی محصول یا خدمت شما را قبل از ارائه آن به صورت انبوه مشخص می‌کند و می‌توانید برنامه بهتری برای عرضه تنظیم کنید.

مرحله نهم: تولید انبوه و هک رشد

حال که در راه اندازی استارت آپ خود موفق شده‌اید به مرحله تولید انبوه برسید باید از استراتژی‌های مختلفی برای عرضه آن به بازار مصرف استفاده کنید. هک رشد یکی از این استراتژی‌های موفق است که به کسب و کارهای استارتاپی در افزایش فروش و رشد آن‌ها کمک می‌کند. تبیین نحوه ارائه استارت آپ نیز در این مرحله قرار می‌گیرد.

حرف آخر…

آموزش استارت آپ برای راه‌اندازی و موفقیتش لازم اما کافی نیست. برای راه‌اندازی استارتاپ موفق باید مراحلی را طی کرد و به تمام نکات قوت و ضعف آن مسلط شد. تلاش مداوم در کنار مشورت و کمک افراد هم‌تیمی خلاق می‌تواند موفقیت شما را در این زمینه تضمین کند. برای تأمین هزینه راه اندازی استارت آپ می‌توانید از سرمایه‌گذاران خصوصی دولتی مانند شتاب‌دهنده‌ها و بانک‌ها نیز بهره ببرید.

برخی از سوالات رایج

نوشتن بیزنس پلن یکی از کارهایی است که برای شروع باید به آن توجه کرد. از آنجا که جزئیات طرح و نحوه اجرای آن، همچنین میزان هزینه راه اندازی استارت آپ ، شرکا و رویه‌های فروش و تولید محصول یا ارائه خدمات در بیزنس پلن ذکر می‌شود، می‌توانید میزان موفقیت پروژه خود را با آن اندازه‌گیری کنید.

هزینه‌های بررسی و پژوهش در مورد ایده
هزینه‌های جذب سرمایه‌گذار
انتخاب محل کار و هزینه‌های ثبت