وبلاگ ایسمینار

تهیه فایل ارائه وبینار

تهیه فایل ارائه وبینار ، بایدها و نبایدها ۲

تهیه فایل ارائه وبینار ، بایدها و نبایدها | قسمت دوم

اگر خاطرتان باشد در مقاله «تهیه فایل ارائه وبینار ، بایدها و نبایدها ۱» چند نکته در خصوص تهیه فایل ارائه وبینار را مطرح کردیم و در این مقاله قصد داریم به شما نکات بیشتری در مورد آماده سازی فایل ارائه بگوییم.

از نوشته های کمتر و تصاویر بیشتری استفاده کنید

اگر دوست دارید وبینارتان خسته کننده باشد و افراد حاضر در وبینار به صحبت های شما توجه نکنند حتما از نوشته های طولانی در فایل ارائه تان استفاده کنید. اما اگر می خواهید مخاطبان خود را هیجان زده کنید حتما از تصاویر مرتبط با موضوع بحث، تصاویر تکان دهنده و احساسی، اسکرین شات و افکت های گرافیکی در اسلایدهای ارائه تان استفاده نمایید.

برای مثال فرض کنید شما در حال سخنرانی در مورد خطرات سیگار کشیدن هستید، به جای آنکه لیست بلند بالایی از ریسک های احتمالی مصرف دخانیات را با بولت های فراوان نشان دهید از تصاویر تکان دهنده افرادی که در نتیجه مصرف دخانیات اتفاقات ناگواری برایشان رخ داده است استفاده نمایید.

آثار مصرف دخانیات

صرفا برای آنکه اسلاید های ارائه تان خسته کننده نباشد از تصاویر استفاده نکنید. یک تصویر می تواند به عنوان مکمل در کنار صحبت های شما قرار بگیرد و این امکان را بوجود آورد که افراد بهتر بتوانند صحبت های شما را درک کنند.

 

نکاتی که در انتخاب تصویر مناسب باید به آن توجه کنید:

  • تصاویر تکان دهنده را رنگارنگ و در اندازه های بزرگ آماده کنید و در اسلایدها قرار دهید.
  • از تصاویری استفاده کنید که باعث برانگیختن احساسات و الهام بخشیدن به افراد می شود و در آن ها انگیزشی جهت اقدام و عمل بوجود می آورد.
  • از تصاویری استفاده کنید که مرتبط با صحبت های شما باشد.

 

 

در اسلاید پایانی فایل ارائه وبینار خلاصه ای از مطالب مطرح شده را بیان کنید

همیشه نکات کلیدی وبینارتان را خلاصه وار مطرح کنید. با این کار شما محتوای اصلی را مجددا مرور کرده و بر میزان اهمیت آن ها تاکید می کنید. با خلاصه کردن مطالب وبینار و نکات مهم می توانید پیش از آنکه افراد حاضر در وبینار پرسش های خود را مطرح کنند زودتر به آنها پاسخ دهید.

اکثر اوقات افراد در مورد مطالبی که ارائه داده اید از شما سوال خواهند پرسید و این یک فرصت خوب است. پرسیدن سوال توسط حاضرین نشان دهنده آن است که وبینار شما کاربردی بوده و توانسته اید نظر آنها را جلب کنید.

استراتژی های پیگیری را تعیین کنید

افراد در حین برگزاری وبینار ممکن است پشت میز خود در محل کار و یا در منزل باشند و از آنجایی که شما آن ها را نمی بینید می توانید با استفاده از تکنیک هایی از نطراتشان در مورد محتوای وبینار آگاهی پیدا کنید و ارتباط خود را با آن ها قطع نکنید.

این تکنیک ها به ادامه روابط تان با افراد حاضر در وبینار کمک می کنند:

  • می توانید برای آن ها جزوه ای ارسال کنید یا در انتهای فایل وبینارتان اسلایدی را قرار دهید که در آن مشخصات آدرس یا وبسایتی که می توانند با رجوع کردن به آن جزوه را دانلود کنند قرار دهید.
  • می توانید یک ایمیل پیگیری ارسال کنید و از آن ها بخواهید که نظرات خود را در اختیار شما قرار دهند.
  • بهترین و آسان ترین روش این است که پس از اتمام سخنرانی تان در محیط برگزاری وبینار یک نظرسنجی آنلاین با سوالاتی که پیش از وبینار آماده کرده اید ایجاد کنید تا همان لحظه از مخاطبان خود بازخورد دریافت کنید. شما با این کار می توانید نقاط ضعف ارائه خود و یا ایرادات فنی وبینارتان را متوجه شوید و برای بهبود وبینارهای بعدی تان استفاده کنید.

در صورتی که برگزاری وبینارتان بر عهده یک تیم اجرایی است می توانید سوال های نظرسنجی را برای آن ها ارسال نمایید تا بلافاصله پس از اتمام وبینار نظرسنجی آنلاین را منتشر کنند. ما همیشه قبل از اینکه وبیناری را برای موسسه ای برگزار کنیم سوالات نظرسنجی را از آنها دریافت می کنیم.

در انتهای وبینارهایی که در رسانه ایـ سمینار برگزار می کنیم سوالاتی را برای نظرسنجی و دریافت بازخورد قرار می دهیم. تصویر زیر یک نمونه از سوالاتی است که در انتهای وبینارهایمان از مخاطبان می خواهیم به آن ها پاسخ دهند.

گذاشتن نظرسنجی در وبینار

نحوه استفاده از نرم افزار وبینار را در حد نیاز یاد بگیرید

ساده ترین راه برای فراری دادن مخاطبان وبینارتان این است که نتوانید با نرم افزار وبینار کار کنید و وبینار را مدیریت کنید و یا مدیریت ترس از سخنرانی را از خود نشان ندهید. این نکته بسیار بدیهی و در عین حال ضروری است. اما با این وجود بارها دیده شده است که سخنرانان توانایی و مهارت کافی برای انجام دادن کارهای ابتدایی در محیط وبینار را ندارند.

تغییر فایل ارائه وبینار با نرم افزارنرم افزار وبینار را بشناسید و بارها و بارها تمرین کنید. اگر خودتان زمان کافی برای یادگیری نرم افزار را ندارید و یا نمی خواهید در مسائل اجرایی و فنی درگیر شوید می توانید روی کمک ایسمینار به عنوان تیم برگزار کننده وبینار حساب کنید تا هم بخش فنی وبینار را بر عهده بگیریم و هم مهارت های اولیه کار کردن با نرم افزار وبینار را در حد نیاز به شما آموزش دهیم.

چون اگر بار اولتان باشد که می خواهید وبینار برگزار کنید امکان دارد نتوانید همزمان بر روی مباحث اجرایی و برگزاری وبینار، اطلاع رسانی وبینار و تهیه فایل ارائه وبینار تمرکز کنید.

شاید از خودتان بپرسید این مورد چه کمکی در طراحی اسلایدهای وبینار می کند؟ پاسخ به این سوال ساده است. چرا که اگر شما اسلایدهای وبینارتان را آماده کنید اما نتوانید از ابزارهای جانبی که نرم افزار وبینار برای شما فراهم کرده است استفاده نمایید در حین سخنرانی با مشکل مواجه خواهید شد.

فرض کنید در حین ارائه نتوانید از ابزار پوینتر یا وایت برد استفاده کنید و یا حتی نتوانید اسلایدهای فایل ارائه را تغییر بدهید.

اگر شرکتِ شما برگزار کننده وبینار است فایل های ارائه وبینارها می توانند بهترین راه برای گسترش نام محصولات و یا خدمات شما باشند و یا اگر به صورت شخصی وبینار برگزار می کنید فایل های ارائه باعث تقویت برند شخصی شما خواهند شد. با استفاده از این نکات ساده اما اثر بخش، شما در مسیر درستی برای برگزاری یک وبینار موفق در حال حرکت هستید.

 

ترجمه و نگارش: مارینا اوهانجانیانس

©کلیه حقوق این مطلب متعلق به رسانه ایسمینار می باشد. هر گونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.