وبلاگ ایسمینار

فایل ارائه وبینار

تهیه فایل ارائه وبینار ، بایدها و نبایدها

تهیه فایل ارائه وبینار ، بایدها و نبایدها

یکی از مراحل مهم در برگزاری وبینارها یا کلاس‌های آنلاین، آماده سازی فایل ارائه وبینار است؛ همان فایلی که بر روی صفحه به نمایش درمی‌آورید تا شرکت‌کنندگان خلاصه‌ای از اطلاعات مهم را ببینند و بر اساس آن کلاس یا وبینارتان را پیش می برید. تقریبا همه برگزارکنندگان یا مدرسان وبینارها به سراغ پاورپورنت می‌روند و اسلایدهایی را برای کمک به تفهیم موضوع مورد بحث طراحی می‌‌کنند. پاورپوینت وبینار اهمیت زیادی دارد و باید ویژگی‌هایی داشته باشد که مخاطب علاقه بیشتری به آن نشان دهد و بیشترین استفاده را از آن ببرد.

معمولا اکثر سخنرانان از پاورپوینت به عنوان ابزار آموزشی در وبینار استفاده می کنند. پاورپوینت به عنوان ابزاری مناسب برای جلب نظر مخاطبان در وبینار مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب نگاهی به بایدها و نبایدهای فایل ارائه وبینار داریم و به شما می‌گوییم اسلایدهای ارائه وبینار را چگونه طراحی کنید و بچینید تا مخاطب‌تان را بیشتر جذب کنید.

 

عنوانی خاص برای وبینارتان انتخاب کنید

نخستین وظیفه شما به عنوان سخنران انتخاب عنوانی مناسب و بسیار خاص برای وبینار است تا بتوانید نظر افراد را جلب کنید. برای مثال به جای استفاده از عنوان ساده و تکراری «چگونه پاورپوینتی را برای وبینارتان آماده کنید؟»

عنوان زیر را جایگزین آن کنید:

«۵ گام انتخاب رنگ های مناسب برای آماده سازی پاورپوینت وبینار بعدی تان»

 

اطلاعات ارزشمند و دسته اول را در فایل ارائه بیاورید

محتوایی را که برای ارائه در نظر گرفته‌اید، بالا و پایین کنید و ببینید واقعا اطلاعات دسته اولی و کاربردی برای مخاطب خود آماده کرده‌اید یا محتوای‌تان چندان چنگی به دل نم‌زند و برخی از موضوعات بارها تکرار شده‌اند؟ با خودتان روراست باشید، اگر محتوای فایل ارائه، راضی‌تان نمی‌کند بیشتر آن را بررسی کنید.

 

زمانبندی فراموش‌تان نشود

برای ارائه خود، زمانبندی در نظر بگیرید. برای آغاز وبینار، خودتان یا کسب و کارتان را معرفی کنید و به اصطلاح یک وارم آپ انجام دهید و کم کم وبینار را با برقراری ارتباط با مخاطبان، گرم کنید. سپس به سراغ مسائل مهم بروید اما همه آنها را یک جا بیان نکنید. مطالب مهم و جذاب را تقسیم کنید و در طول وبینار، کم کم آنها را ارائه دهید. با این کار مانع خروج افراد از وبینار می‌شوید چرا که دلیلی برای همراهی شما تا پایان وبینار دارند و در مورد مطالبی که قرار است ارائه دهید، مشتاقند.
در فایل ارائه می‌توانید جایی را برای پرسیدن سوال از مخاطبان بگذارید تا تعاملی دو طرفه را ایجاد کنید و مشارکت آنها را در وبینار افزایش دهید.

مخاطبان خود را به دام بیاندازید

در حین آماده سازی فایل پاورپوینت یا همان فایل ارائه وبینار به زمان بندی و نحوه ارائه مطالب توجه داشته باشید. در صورتی که تمایل دارید در مورد زمان بندی وبینار و اهمیت آن بیشتر بدانید می توانید مقاله «۳ نکته مهم برای اینکه در زمان برگزاری وبینار وقت کم نیارید» را مطالعه کنید.

۴ نکته برای اینکه بتوانید مخاطبان خود را به دام بیاندازید:

  • شروع کردن وبینار با معرفی خودتان یا شرکت تان امری منطقی است. چون افراد حاضر در وبینار پیش از آنکه به مطالبی که می خواهید ارائه دهید علاقه مند شوند، نیاز به دلیلی برای شنیدن به صحبت های شما دارند.
  • بحث را با مهم ترین مطلب شروع کنید تا افراد را مجذوب خود کنید و مانع از خروج آنها از وبینار شوید.
  • وبینارتان را با یک نکته متقاعد کننده، افشا کردن مطلبی در مورد یک موضوع خاص یا یک اظهارنظر قدرتمند درباره محصولات یا توانایی های خود شروع کنید. این کار به شما کمک می کند تا افراد حاضر در وبینار را به دام بیاندازید.
  • می توانید وبینار خود را با مطرح کردن یک سوال اساسی که نیاز به پاسخ دارد یا یک حقیقت مهم که می تواند نظرها را جلب کند و راه را برای یک ارائه عالی و اثربخش هموار کند آغاز کنید.

 

مخاطبان خود را هدایت کنید

در وبینار با استفاده از امکاناتی که نرم افزار وبینار در اختیار شما قرار می دهد می توانید مخاطبان خود را هدایت و نظر آن ها را به موضوع خاصی جلب کنید. برای مثال برای تاکید بر روی نوشته خاصی یا بخشی از یک نمودار یا تصویر که در فایل ارائه وبینار قرار دارد می توانید از پوینتر (نشانگر) استفاده نمایید یا می توانید برای نوشتن مطلب خاصی از وایت برد و قلم نوری استفاده کنید.

در تصویر زیر یک نمونه استفاده از وایت برد را توسط یکی از مدرسین وب سایت ایـ سمینار در کارگاه آموزشی آنلاین راه اندازی باشگاه مشتریان مشاهده می نمایید.

کاربرد وایت برد در برگزاری وبینار

با افزودن المان هایی به اسلایدهای فایل ارائه نیز می توانید نظرات افراد حاضر در وبینار را به سمت موضوع خاصی هدایت کنید. برای مثال فرض کنید در یکی از اسلایدها، چندین مورد را در جعبه های مستطیلی شکل نوشته اید و می خواهید نظر حاضرین در وبینار را به یکی از آن ها جلب کنید. برای این کار می توانید با استفاده از رنگی متفاوت آن مورد خاص را هایلایت کنید. حواستان باشد در استفاده از رنگ بندی های مختلف و افزودن جلوه های بصری زیاده روی نکنید.

امکانات برگزاری وبینار

موضوعات مهم را مشخص کنید

فایل ارائه خود را به گونه‌ای طراحی کنید که مخاطب به خوبی بتواند مسال مهم‌تر را تفکیک کند و توجه بیشتری به آنها نشان دهد. می توانید از رنگ‌ها یا نشانه‌های مختلف یا کادرها با اشکال متنوع برای این کار استفاده کنید. بخش‌های خاص مطلب‌تان را با رنگی متفاوت، هایلایت کنید و در ضمن صحبت های‌تان بر روی آنها تاکید داشته باشید.

افراط و تفریط نکنید

فایل ارائه وبینار باید رنگ و لعابی همه‌پسند داشته باشد و بیشتر افراد بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. زیادی ساده بودن طراحی ارائه، می‌تواند منجر به گم شدن مسائل مهم و خسته شدن مخاطب شود و بر عکس اگر در استفاده از رنگ‌ها زیاده روی کنید یا تصاویر و اشکال زیادی به کارببرید، باز هم مخاطب ناراضی خواهد بود و حسابی گیج می‌شود. بنابراین در به کاربردن جلوه‌های بصری، تعادل را رعایت کنید.

از تصاویر و ویدیوها غافل نشوید

نمایش نوشته‌های طولانی، مخاطب شما را خسته می‌کند؛ پس بهتر است تصاویر و ویدیوها را نیز در ارائه خود بگنجانید. با استفاده از تصاویر مختلف و ویدیوهای مرتبط به موضوع وبینار می‌توانید حال و هوای مخاطب را عوض کنید و جذابیت وبینارتان را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. به این نکته هم توجه داشته باشید که بر اساس تحقیقات، افراد، بیشتر تمایل دارند، مطالب آموزشی را از طریق ویدیو و تصاویر فرابگیرند. فقط یادتان نرود که تصاویر و ویدیوها باید دارای کیفیت بالا و هماهنگ با مبحث مطرح شده باشند وگرنه نه تنها تاثیری نمی‌گذارند، بلکه باعث دلزدگی مخاطب هم می‌شوند.

خلاصه وبینار را در اسلایدهای پایانی ارائه دهید.

با مرور نکات کلیدی وبینار در اسلاید یا اسلایدهای پایانی فایل ارائه، می‌توانید آنچه گفتید را برای مخاطبان دوره کنید و به آنها فرصت دهید که مطالب گفته شده را بهتر در ذهن‌شان به ثبت برسانند. بنابراین برای تاثیرگذاری بیشتر وبینارتان، حتما در فایل ارائه، بخشی را به مرور نکات کلیدی وبینار، اختصاص دهید.
پاورپوینت وبینار

راه‌های تعامل را مشخص کنید

برای شرکت کنندگان، راه‌هایی برای تعامل پس از وبینار در نظر بگیرید و به آنها اطمینان دهید، این پایان کار نیست و شما پس از وبینار نیز پاسخگوی آنها خواهید بود. ادامه ارتباط به شما هم کمک می‌کند تا برای وبینارهای بعدی‌تان بهتر برنامه‌ریزی کنید و با گرفتن بازخوردها و میزان اثرگذاری وبینارتان، تغییراتی را برای بهبود وبینارهای بعدی اعمال کنید.

می‌توانید اسلاید آخر را به راه‌های برقراری ارتباط اختصاص دهید؛ با این کار پس از ارسال فایل ارائه به شرکت کنندگان، آنها اطلاعات ارتباط با شما را برای همیشه خواهند داشت.

می‌توانید در اسلاید آخر، نظرات شرکت‌کنندگان را بپرسید. آنها را به نظر سنجی دعوت کنید و یا تخفیف هایی را برای شرکت در وبینارهای دیگرتان ارائه دهید. در هر صورت تعامل، فراموش‌تان نشود؛ حتی در پایان وبینار.

در آغاز وبینار تصویر خودتان را نشان دهید

اگر تمایلی به پخش تصویر خود از طریق وب کم در حین برگزاری وبینار ندارید و می خواهید تنها صدای شما برای حاضرین پخش شود، این امکان را به افراد حاضر در وبینار بدهید تا بدانند چه کسی قرار است برای آنها صحبت کند. اگر ترس از صحبت در جمع را دارید می توانید دوره های مربوط به آن را پشت سر بذارید تا این مشکل را رفع نمایید.

برای مثال می توانید تصویر خود را در ابتدای اسلایدهای ارائه تان قرار بدهید و یا در حین معرفی خود به نشانه ادب تصویرتان را از طریق وبکم به اشتراک بگذارید و پس از معرفی تصویرتان را قطع کنید.
اگر دوست ندارید در زمان برگزاری وبینار، مخاطب‌، شما را ببیند و یا به هر دلیلی با آن مشکل دارید، در فایل ارائه، تصویری از خود بگنجانید تا شرکت‌کنندگان بفهمند با چه کسی طرف هستند.

وبینارت رو برگزار کن


ترجمه و نگارش
: مارینا اوهانجانیانس

©کلیه حقوق این مطلب متعلق به رسانه ایسمینار می باشد. هر گونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.