وبلاگ ایسمینار

بورس بین ‌الملل

بورس بین ‌الملل چیست؟ ۱۸ مزایا و معایب + نحوه ورود به بورس بین‌الملل

با داغ شدن تب بورس در ایران، بسیاری می‌خواهند بدانند که بورس بین ‌الملل چیست؟ مزایای بورس بین ‌الملل چیست؟ اصلاً انواع بورس‌های بین المللی چگونه از یکدیگر تفکیک می‌شوند؟ این‌ها و صدها سؤال دیگر چالش‌های اطلاعاتی هستند که در ابتدای ورود به دنیای بورس بین ‌الملل با آن‌ها روبرو می‌شوید. جواب سؤالات خود را می‌توانید در این مقاله بیابید.

بورس بین ‌الملل چیست؟

بورس بین المللی همان بازار بورس است که سهام‌های مختلف شرکت‌ها و ارز نیز در آن مبادله می‌شود. بازارهای مختلفی در بورس بین المللی وجود دارد که در چند حوزه مختلف فعالیت می‌کنند. خرید و فروش ارزهای کشورهای مختلف که ارزشمند محسوب می‌شوند، بخشی از این بورس است. هر گونه پرداختی که یک کشور به کشور دیگر انجام می‌دهد و بازاری که در آن ارزهای ملی توسط کسانی خریداری می‌شوند و به فروش می‌رسند که آن‌ها برای چنین پرداخت‌هایی به آن‌ها نیاز دارند.

بورس بین‌ الملل چیست

کشورها ممکن است برای تسویه بدهی تجاری، سرمایه‌گذاری سرمایه‌ای یا اهداف دیگر پرداخت داشته باشند. معاملات دیگر ممکن است شامل صادرکنندگان، واردکنندگان، شرکت‌های چند ملیتی یا افرادی باشد که مایل به ارسال پول برای دوستان یا اقوام هستند. دلایل این پرداخت‌ها، روش‌های پرداخت آن‌ها و حسابداری آن‌ها موارد مهمی برای اقتصاددانان و دولت‌ها است. شما می‌توانید سهام شرکت‌های بزرگ چند ملیتی و شرکت‌هایی که سهام خود را در این بورس قرار داده‌اند را خریداری کنید.

همچنین بخوانید :  کد بورس ; ۰ تا ۱۰۰ بورس کد بورس من

انواع بورس‌های بین المللی

بورس‌های بین المللی دارای انواع مختلفی است که در زیر با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

بازار کالا – Commodity Market

یکی از انواع بورس‌های بین المللی است که قیمت تبادل کالاها به صورت جهانی یا منطقه‌ای بر اساس عرضه و تقاضا، ارزش‌گذاری می‌شود. بازار کالا- Commodity Market خود نیز به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. در این بازار کالاهای سخت یا Hard مانند طلا، نقره، سیمان، فلزات خرید و فروش می‌شوند. در بازار نرم یا Soft انواع اقلام خوراکی چون آب پرتقال و قهوه که متقاضیان بالایی دارد، عرضه می‌شود. بخش مهمی از بازار کالا نیز انواع انرژی مانند نفت، گاز، برق و زغال سنگ را می‌توان تبادل کرد.

بازار سهام – Stok Market

این بازار شباهت بالایی با بورس داخلی ایران دارد که شرکت‌های مختلف می‌توانند سهام‌های خود را در آن عرضه کنند. شما با خرید سهام این شرکت‌ها در سود و زیان این شرکت‌ها شریک می‌شوید.

بازار اوراق قرضه Bond Market

در این بازار نیز مانند ایران اوراق مشارکت دولتی و صندوق سرمایه‌ گذاری مشترک برای جذب سرمایه مردم به فروش می‌رسند. این اوراق که توسط دولت‌های مختلف منتشر می‌شوند را می‌توانید خریداری کرده و به سود آن دست پیدا کنید.

انواع بورس‌های بین‌المللی

بازار تبادلات ارزی- FX

یکی از مهم‌ترین انواع بورس‌های بین المللی است که در آن ارز کشورهای مختلف عرضه می‌شود. در واقع ارزش پول هر کشور بر اساس میزان عرضه و تقاضایی که برای آن وجود دارد، تعیین می‌شود. به عنوان مثال نرخ برابری یورو به دلار را می‌توانید در این بازار بررسی کنید.

همچنین بخوانید :  بورس بین ‌الملل چیست؟ ۱۸ مزایا و معایب + نحوه ورود به بورس بین‌الملل
”]

ارز دیجیتال- Digital currency

از انواع بورس‌های بین المللی است که در آن به تبادل ارزهای الکترونیکی مانند بیت کوین می‌پردازند.

مزایای بورس بین ‌الملل

مزایای بورس بین المللی به شرطی که حداقل اطلاعات مورد نیاز این کار را در اختیار داشته باشید شما را وسوسه می‌کند تا هر چه سریع‌تر دست به کار شوید.

  1. از قدیم گفته‌اند که تمامی تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید. از این رو می‌توانید سهام شرکت‌ها، بخش‌ها و مناطق جغرافیایی مختلف را انتخاب کنید و در نتیجه خطرات از دست رفتن سرمایه را کاهش دهید.
  2. در میان مدت و بلند مدت، سهام تمایل به بازده بالاتر در مقایسه با سپرده‌ها، اوراق قرضه و سایر ابزارهای درآمد ثابت دارند.
  3. امکان ایجاد ثروت از طریق افزایش سرمایه و درآمد سود سهام وجود دارد.
  4. سهام موجود در بورس قابل فروش است، بنابراین پول نقد به راحتی در دسترس است.
  5. در زمان تورم بالا، سرمایه‌گذاری در سهام دارای اثر خالص بالاتری نسبت به ابزار با درآمد ثابت است.
  6. امکان خرید سهام با توجه به سرمایه‌ای که دارید و باز بودن سرمایه‌گذاری با هر بودجه‌ای از مزایای بورس بین ‌الملل است.
  7. اگر می‌پرسید که زمان کاری بورس بین‌الملل چیست؟ در هر ساعت از شبانه‌روز که بخواهید می‌توانید سرمایه خود را کنترل کنید. بازار بورس بین‌الملل ۲۴ ساعته فعال است و می‌توانید به سرعت نسبت به رویدادهای تأثیرگذار واکنش نشان دهید.
  8. دسترسی آنلاین به این بازار از تمام نقاط جهان می‌تواند یکی از مهم‌ترین مزایای بورس بین‌الملل باشد.
  9. شما می‌توانید از پیش معاملات خود را برنامه‌ریزی کرده و اقدام به فعالیت کنید. این انعطاف‌پذیری به شما این امکان را می‌دهد که برنامه زمانی خاصی را با توجه به سلیقه خود طراحی کنید.
  10. شما باید برای فعالیت در بازار بین المللی بورس تنها کارمزد معین و منطقی را بپردازید و غیر از این هزینه‌ای ندارد.
  11. وجود استانداردهای بین المللی در این بازار به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید راحت‌تر معاملات خود را انجام دهید. قیمت‌گذاری رقابتی که از قوانین مشخصی پیروی می‌کند، امکان پیش‌بینی و برنامه‌ریزی مناسبی را در اختیارتان قرار می‌دهد.
  12. تغییرات در بازارهای ارزی قابل پیش‌بینی هستند و غالباً از یک نمودار خاصی پیروی می‌کنند. این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا در زمان مناسب خرید کرده یا ارز خود را به فروش برسانید.
  13. شما با شرکت در بورس بین‌الملل دارای اعتباری بیش از سرمایه اولیه خود می‌شوید. به عنوان مثال اگر ۱۰۰۰ دلار سرمایه اولیه دارید، می‌توانید معاملاتی تا سقف ۱۰۰ هزار دلار را انجام دهید.
  14. سرعت تراکنش‌ها و انجام معادلات در حد چند ثانیه به شما امکان می‌دهد که در صورت نیاز اقدام لازم را انجام دهید.
  15. شما می‌توانید از هر نقطه با هر سیاست دولتی در پروژه‌های مختلف کشورهای پیشرفته مشارکت کرده و در سود آن‌ها سهیم شوید.
  16. امکان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نوپایی که ممکن است سود بالایی نصیبتان کند را دارید. چه کسی فکرش را می‌کرد که شرکت اپل یک غول تجاری تکنولوژی شود، حتی مؤسسان آن نیز به این امر آگاه نبودند.
  17. سوددهی بالاتر از بازارهای محلی یکی از مهم‌ترین مزایای بورس بین ‌الملل است که شما را به مشارکت در آن ترغیب می‌کند.
  18. مشکلات منطقه‌ای و سیاست‌های دولتی روی این بازار تأثیری نمی‌گذارد. از این رو بورس بین ‌الملل می‌تواند سرمایه‌گذاری مطمئنی برایتان باشد.

بورس کار کنیم یا فارکس؟

یکی از رایج‌ترین سؤالاتی برای فعالان بورس پیش می‌آید این است که بورس کار کنیم یا فارکس؟ سرمایه‌گذاران و معامله‌گران فعال امروز به تعداد فزاینده‌ای از ابزارهای معاملاتی دسترسی دارند، از سهام واقعی تراشه‌های آبی گرفته تا بازارهای آتی و ارزهای سریع (فارکس). تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام یک از این بازارها برای معامله انجام می‌شود می‌تواند پیچیده باشد و برای انجام بهترین انتخاب باید عوامل زیادی را در نظر گرفت.

مهم‌ترین عنصر ممکن است تحمل ریسک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار و سبک تجارت باشد. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاران خرید و نگهداری اغلب برای مشارکت در بورس اوراق بهادار مناسب هستند، در حالی که معامله‌گران کوتاه مدت (از جمله معامله‌گران نوسان) ممکن است فارکس را که نوسان قیمت آن بیشتر است ترجیح دهند.

همچنین بخوانید :  سهام عرضه اولیه چیست؟ چند دروغ که نمیدانید...

منظور از نوسانات قیمتی، کم و زیاد شدن قیمت‌ها در مدتی کوتاه است. این نوسانات این امکان را می‌دهد که سود خوبی دریافت کنید. در واقع ممکن است سودی که از بورس نصیبتان می‌شود زمان زیادی طول بکشد تا به ثمر برسد. در حالی که فارکس نتایج سریع و زودتری را برایتان به همراه می‌آورد. با این وجود باید تصمیم بگیرید که سرمایه خود را در کدام یک از این بازارها قرار دهید.