وبلاگ ایسمینار

آموزش آنلاین با ایسمینار

صفر تا صد برگزاری وبینار، روش برگزاری کلاس آنلاین در ایسمینار

آموزش آنلاین و آموزش مجازی این روزها بسیار زیاد شده است و خیلی از افراد کلاس های خود را به صورت آنلاین برگزار می کنند. همچنین افراد ترجیح می دهند به جای حضور در کلاس های حضوری، کلاس های مجازی ثبت نام کنند و از راه دور و به صورت آنلاین آموزش ببینند. ایسمینار یکی از پلتفرم هایی است که امکان ایجاد وبینار را برای مدرسین فراهم کرده است و کاربران به راحتی می توانند از این خدمات استفاده کنند.

ایسمینار چیست؟

Eseminar پلتفرمی برای مدیریت، برگزاری وبینار و رویدادهای زنده و آنلاین می باشد. با ایسمینار هم می‌توانید وبینار برگزار کنید و هم می‌توانید در وبینار شرکت کنید. ایسمینار با هدف برقراری عدالت آموزشی، مهارت افزایی، تبادل دانش و مهارت‌های کاربری، احترام متقابل و تجربه‌ی خوب فعالیت می‌کند. در این پلتفرم، وبینارهایی در حوزه های استارتاپ، بازاریابی، برنامه نویسی، توسعه‌ی فردی، کسب و کار، سلامت، زیبایی و … برگزار می‌شود.

مراحل برگزاری وبینار به سبک ایسمینار

برگزاری وبینار یکی از پدیده‌های جالب توجه در دنیای امروز است که به شما امکان می‌دهد از فضای مجازی برای برگزاری سمینارها، جلسات آموزشی، گردهمایی‌ها و … بهره ببرید. این کار هم دارای مزایایی برای برگزارکننده است وهم رضایت شرکت‌کنندگان را جلب می‌کند.

این روزها در کنار وبینار، برگزاری کلاس آنلاین نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از مردم کلاس های آنلاین را جایگزین کلاس‌های حضوری کرده‌اند. اساتید و آموزشگاه‌های مختلف با انتخاب یک سایت برگزاری کلاس آنلاین و برنامه‌ریزی درست به خوبی توانسته‌اند رضایت مشتریان خود به دست آورند.

بسیاری با برگزاری کلاس‌های آنلاین رایگان سعی می‌کنند افراد را با فضای آموزش آنلاین آشنا سازند و توجه آنها را به این دست کلاس‌ها جلب کنند. کلاس های آنلاین رایگان فرصت خوبی برای شناخت فضای این‌گونه آموزش به مخاطبان می‌دهند تا با خیالی آسوده‌تر دست به انتخاب کلاس های آنلاین بزنند. هم‌چنین برگزاری وبینار و برگزاری کلاس آنلاین به برندسازی کمک می‌کند، به‌این صورت که شما را با تعداد زیادی از افراد مشتاق و با پتانسیل بالا لینک و آشنا می‌کند.

در ادامه می‌خواهیم در مورد صفر تا صد برگزاری وبینار با شما صحبت کنیم و در مورد نحوه برگزاری کلاس آنلاین با این روش نیز به شما می‌گوییم. نگاهی به تجهیزات برگزاری وبینار داریم و می‌خواهیم بدانیم چگونه وبینار برگزار کنیم تا بیشترین بهره را از آن ببریم. همراه ما باشید…

 

وبینارت رو در ایسمینار برگزارکن

 

سایت تخفیف هات

 

صفر تا صد برگزاری وبینار موفق

وبینار (Webinar) را می‌توان شیوه‌ای برای برگزاری یک گردهمایی بر بستر اینترنت و به صورت آنلاین دانست. این شیوه که با نام‌های سمینار مبتنی بر وب (Web-based seminar) و سمینار آنلاین نیز شناخته می‌شود، یک روش برگزاری کلاس آنلاین هست که برای برگزاری سمینارها و جلسات کاری کاربرد دارد.

یکی از سوالاتی که در زمینه برگزاری وبینار مطرح می‌شود این است که چگونه وبینار برگزار کنیم، تا بهترین نتیجه را به دست آوریم. در ادامه می‌خواهیم پاسخ این سوال را با بررسی صفر تا صد برگزاری وبینار به شما بدهیم. فرقی نمی‌کند که قصد برگزاری کلاس آنلاین دارید و یا می‌خواهید سمینار یا گردهمایی برگزار کنید؛ به هر حال باید مرحله به مرحله پیش بروید و نکاتی را رعایت کنید تا نتیجه‌ای را که می‌خواهید به دست آورید.

برگزاری وبینار و کلاس آنلاین

در ادامه شما را با مراحل برگزاری وبینار آشنا می‌کنیم؛ مراحلی که می‌توانید آنها را به عنوان صفر تا صد برگزاری کلاس آنلاین نیز در نظر بگیرید:

۱- هدف‌گذاری و تعیین استراتژی برای برگزاری وبینار

اولین سوالی که باید به هنگام تصمیم برای برگزاری وبینار از خود بپرسید این است که «هدف از برگزاری وبینار چیست؟»
پاسخ این سوال اهمیت بسیاری دارد و برگزاری وبینار بدون داشتن هدف و برنامه باعث هدردادن منابع مالی و حتی مهم‌تر از آن انرژی و زمان شما می‌شود.

وبینارها با اهداف مختلفی برنامه‌ریزی و برگزار می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش فروش و سود آوری
  • تبلیغ کارگاه‌ها و دوره‌ها
  • تبلیغ وبینارهای آینده و ارائه سرفصل‌های آنها
  • جذب مخاطبان بیشتر برای مدرسان تازه وارد
  • برندسازی شخصی
  • و …

۲- عنوان و طراحی محتوای وبینار

عنوان وبینار نقش بسیار مهمی‌ در جذب مخاطب دارد و بهتر است عنوانی را انتخاب کنید که:

  • کلی نباشد و سطح محتویات وبینار در آن مشخص شود. به عنوان مثال «وبینار مقدماتی طراحی سایت» یک عنوان کلی است که اطلاعات چندانی در اختیار نمی‌گذارد اما «وبینار مقدماتی طراحی سایت با html و css» تعریف خوبی از محتویات وبینار ارائه می‌دهد.
  • کنجکاوی مخاطب را برانگیزد. کافیست عناوینی مانند «تاثیر کپی رایتینگ در سیاست» و «ترامپ چگونه با کپی رایتینگ رئیس جمهور شد» را با هم مقایسه کنید تا متوجه این نکته شوید. عنوان دوم مخاطب را برای دسترسی به محتوا کنجکاوتر می‌کند.
  • تعجب‌برانگیز باشد. در عنوان به نکاتی اشاره کنید که مخاطب از آنها متعجب می‌شود مثلا می‌توانید به جای «بررسی دلایل کاهش مشتری» از عنوان «چه کسی مشتری مرا دزدید؟» استفاده کنید.

پس از عنوان نوبت طراحی محتواست. بر اساس هدف‌تان از برگزاری وبینار باید محتوای مناسب و به‌روزی برای آن طراحی کنید و ببینید چه چیزی را قرار است به مخاطبان ارائه دهید.

پاسخ به سوالات شرکت‌کنندگان و دریافت بازخورد آنی از آنها از بخش‌های مهم یک وبینار خوب است؛ پس در طراحی محتوا به این مورد حتما توجه داشته باشید. این نکته در برگزاری کلاس آنلاین اهمیت زیادی دارد.

وبینارت رو ایجاد کن

 

۳- انتخاب تاریخ برگزاری وبینار

زمان برگزاری وبینار را به دقت انتخاب کنید و زمان مناسب برای مخاطبان خود را بسنجید. در انتخاب تاریخ برگزاری وبینار حواس‌تان به تقویم و رویدادهای عمومی ‌باشد. انتظار نداشته باشید ساعت‌های استراحت اکثر افراد که در ایران غالبا پنج شنبه عصر و جمعه‌ها و تعطیلات عمومی است کسی در وبینار شما شرکت کند. ممکن است اکثر مخاطبان شما کارمند یا دانشجو و دانش آموز باشند اما باز هم عصر روز‌های کاری زمان خیلی مناسب‌تری نسبت به روزهای تعطیل است.

۴- قیمت گذاری و انواع بلیت ها

در زمان قیمت‌گذاری وبینار و مشخص کردن انواع بلیت‌ها و تخفیفات احتمالی، به چند مورد باید دقت داشته باشید:

  • ارزش برند شخصی و سوابق برگزارکننده وبینار: اگر رزومه خاصی ندارید آن را رایگان و یا با یک قیمت کم اما مناسب ارائه دهید.
  • محتوا و مدت زمان وبینار: باید ببینید محتوای شما چه قدر می‌ارزد و می‌خواهید آن را در یک جلسه ارائه دهید و یا یک دوره را برای آن در نظر گرفته‌اید.
  • توان مالی مخاطبان و پتانسیل جذب آنها: دانشجویان، دانش آموزان، کارمندان و …. هر یک توان پرداخت متفاوتی دارند.
  • عرف قیمت در موضوع وبینار
  • قیمت دوره‌های حضوری با محتوای مشابه

۵- انتخاب بستر ثبت نام و مدیریت کاربران

در این مرحله باید بستری را برای ثبت نام و مدیریت کاربران انتخاب کنید.  می‌توانید این کار را روی وبسایت خودتان انجام دهید که در این صورت باید از برنامه‌نویس کمک بگیرید و سیستم ثبت نام و درگاه بانکی را در سایت خودتان داشته باشید. برای آنکه از این دردسرها به دور باشید ما راه دوم را پیشنهاد می‌کنیم و آن این است که از بسترهای دیگر بهره ببرید. ایسمینار یکی از انتخاب‌‌های شما در این مرحله است و می توانید از خدمات آن در این زمینه بهره‌مند شوید. مخاطبان شما می‌توانند به راحتی در وبینار ثبت نام کنند و در نهایت بعد از پایان وبینار و اطمینان از رضایت شرکت‌کنندگان، طی ۴۸ ساعت، با برگزارکننده تسویه حساب کامل می‌شود.

ایسمینار به شما این امکان را می‌دهد تا در حساب کاربری خود انواع بلیت را تعریف کنید و از اطلاعات افرادی که در وبینار شما شرکت می‌کنند مطلع شوید.

۶- انتخاب نرم‌افزار برگزاری وبینار

با توجه به نیازو شرایط‌تان باید نرم افزار مناسبی را برای برگزاری وبینار انتخاب کنید. در ایسمینار امکان انتخاب یکی از دو نرم افزار زیر را دارید:

  • ادوبی کانکت که قابلیت ورود ۲۰۰۰ کاربر را دارد و استفاده از آن نیازمند نصب نرم افزار است.
  • اسکای روم که ۱۰۰۰ کاربر می‌توانند از آن استفاده کنند. این نرم افزار نیاز به نصب ندارد.

به این نکته توجه کنید که در هر دو نرم افزار امکان به‌اشتراک‌گذاری صدا، تصویر، فایل ارائه و صفحه دسکتاپ وجود دارد.

۷- آماده سازی صفحه معرفی وبینار (لندینگ پیج)

در این مرحله باید صفحه معرفی وبینار خود را طراحی و تنظیم کنید. چه در مورد برگزاری کلاس آنلاین و چه در مورد برگزاری وبینار باید به نکاتی که در ادامه می‌آید توجه داشته باشید:

متن معرفی وبینار را به بهترین شکل تنظیم کنید. شما باید یک متن معرفی جذاب و مناسب بنویسید و و در چند پاراگراف کوتاه این موارد را توضیح دهید:

  • موضوع وبینار
  • مخاطبان وبینار
  • موضوعات مورد بحث در وبینار
  • سرفصل‌های وبینار به صورت تیتروار
  • رزومه مدرس

یادتان باشد که در معرفی وبینار از محتوای کپی شده از اینترنت استفاده نکنید؛ مطمئن باشید که مخاطب می‌فهمد و این موضوع ارزش وبینار شما و برند شخصی شما را زیر سوال می‌برد.

از ویدیوی معرفی بهره ببرید. می‌توانید با یک ویدیوی کوتاه معرفی اثرگذارتری از وبینار خود داشته باشید و تاثیر بیشتری در ذهن مخاطب به جا بگذارید.

در طراحی پوستر دقت کنید. برای اثرگذاری بهتر سعی کنید موارد زیر را در طراحی پوستر خود در نظر داشته باشید:

  • نوشته زیاد نداشته باشد.
  • نام و تصویر مدرس و موضوع وبینار ذکر شود.
  • ترجیحا از تصاویر آماده استفده نکنید، اگر استفاده کردید بررسی کنید تا مشابه پوستر دیگر برگزارکنندگان نباشد.
  • فونت واحد داشته باشد.
  • ابعاد بر اساس اعداد استاندارد سایت باشد.

 

۸- استراتژی‌های بازاریابی وبینار

حداقل ۲ هفته قبل از روز وبینار، برنامه‌های بازاریابی خود را آغاز کنید. در ایسمینار بعد از آنکه وبینار شما توسط کارشناسان ایسمینار فعال شد، بنر شما در سایت قرار می‌گیرد و مخاطبان ایسمینار از آن باخبر می‌شوند.

می‌توانید از روش‌های مختلفی برای بازاریابی استفاده کنید و تبلیغات متنوعی داشته باشید. پرداخت هزینه برای تبلیغات کلیکی، اطلاع رسانی در سایت خودتان، برگزاری کمپین‌ها، پرداخت هزینه به اینفلوئنسرها، ایمیل مارکتینگ، اس‌ا‌م‌اس مارکتینگ، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات در میان مشتریان کسب و کارتان و … راه‌هایی هستند که برای بازاریابی پیش روی شما قرار دارند.

یکی از استراتژی‌های بازاریابی شما می‌تواند استفاده از بسته‌های شتاب در ایسمینار باشد. با استفاده از این بسته‌ها پوستر و بنر وبینارتان در صفحه اصلی ایسمینار نیز به نمایش درمی‌آید و مخاطبان بیشتری جذب می‌کنید.

۹- اطلاع رسانی و جذب مخاطب

در هنگام تعریف وبینار به راهنمای هر قسمت حتما توجه کنید تا وبینار شما سریع‌تر تایید شود و در معرض دید مخاطبان سایت قرار گیرد. این تنها یکی از راه‌های اطلاع رسانی وبینار شماست. شبکه‌های اجتماعی، گروه‌های مرتبط در فضای مجازی و … همه و همه می‌توانند در اطلاع رسانی و جذب مخاطب شما نقش داشته باشند. در اینجاست که متن معرفی و پوستر وبینار شما نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

۱۰- انجام تست های فنی قبل از برگزاری وبینار

بخش فنی وبینار شامل امکانات و تجهیزاتی است که برای برگزاری وبینار به آنها نیاز دارید:

  • یک دستگاه رایانه، لپ تاپ، گوشی، تبلت و …
  • دسترسی به اینترنت با سرعت بالا
  • یک میکروفون یا هدست مناسب که برای پخش و دریافت بهتر صدا پیشنهاد می‌شود.
  • نرم‌افزار و پلتفرم مناسب

حتما چند روز پیش از برگزاری وبینار، تست‌های لازم در خصوص تجهیزات و امکانات وبینار را انجام دهید. نحوه کار با نرم‌افزار و قابلیت‌هایش را یاد بگیرید و با فضای آن آشنا شوید. اگر آشنایی زیادی در این زمینه ندارید و فکر می‌کنید به مشکل بر می‌خورید، می‌توانید از تیم پشتیبانی ایسمینار کمک بگیرید و نیازی نیست نگران مشکلات فنی خودتان و مخاطبان‌تان باشید. تیم پشتیبانی به شما در تست‌های فنی کمک خواهد کرد و در طول وبینار نیز همراه شما خواهد بود.

۱۱- آماده سازی فایل ارائه وبینار

آماده بودن محتوا و فایل ارائه وبینار اهمیت زیادی دارد و باید حتما چند روز پیش از اجرا، آن را آماده کنید. بد نیست پیش از روز برگزاری، بخشی از ارائه خود را ضبط کنید و ویدیوی آن را همراه با دوستان و خانواده خود ببینید تا نقاط ضعف ارائه خود را بیابید و برای رفع آنها تلاش کنید.

۱۲- برگزاری وبینار

حالا به روز اجرای وبینار می‌رسیم که اگر به خوبی محتوا را تنظیم کرده باشید و زمان‌بندی درستی داشته باشید می‌توانید به بهترین شکل آن را پشت سر بگذارید. ۳ ساعت قبل از شروع وبینار ایمیل راهنمای ورود به وبینار برای شرکت‌کنندگان ارسال خواهد شد و در ساعت مقرر می‌توانید وبینار خود را آغاز کنید.

در این روز باید چند نکته را مد نظر قرار دهید:

  • حتما زودتر از موعد وبینار خود آنلاین شوید و تست‌های فنی را مجددا انجام دهید.
  • در روز وبینار از پشتیبان استفاده کنید و فردی را به عنوان دستیار در نظر داشته باشید تا پاسخگوی مشکلات شرکت‌کنندگان باشد و بتواند آنها را برای ورود به وبینار راهنمایی کند. در این مورد می‌توانید از خدمات پشتیبانی ایسمینار نیز استفاده کنید.
  • در موعد مقرر وبینار را آغاز کنید و در زمان مشخص‌شده هم آن را به پایان برسانید. زمان وبینار نباید بیشتر یا کمتر از مدت زمان اعلام شده باشد.
  • زمان‌هایی را برای پاسخ گویی به سوالات شرکت‌کنندگان در نظر بگیرید.

۱۳- فروش فیلم ضبط شده وبینار

ایسمینار به شما این امکان را می‌دهد تا بعد از پایان وبینار، فیلم آن را به فروش برسانید و یک درآمد مادام‌العمر برای خود ایجاد کنید.

۱۴- پیشبرد فروش فیلم وبینار

پیشبرد فروش استفاده از ابزارهایی مانند تخفیف، پیشنهادات ویژه، جوایز و … است که برای جذب مخاطب و ترغیب آنها به خرید صورت می‌گیرد. شما پس از مدتی می‌توانید با ارائه تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه و همچنین تبلیغات و اطلاع رسانی خوب، فروش فیلم وبینار را افزایش دهید و از محتوای آن کسب درآمد کنید.

سخن آخر

در این مطلب هر آنچه که برای برگزاری یک وبینار نیاز دارید را بیان کردیم تا بهترین وبینار یا کلاس آنلاین را برگزار کنید. کافیست مرحله به مرحله پیش بروید و نکات گفته‌شده را مدنظر قرار دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید. ما در ایسمینار در کنار شما هستیم تا بهترین تجربه را از برگزاری وبینار داشته باشید.

 

وبینارت رو ایجاد کن