وبلاگ ایسمینار

بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی

۶ سوالی که پیش از بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی باید از خودتان بپرسید

بازاریابی محتوا، بخشی از استراتژی بازاریابی و توسعه کسب‌وکار شما است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و یکپارچه تمرکز دارد و هدف کلی آن، جذب مخاطبین جدید و حفظ مخاطبان قبلی است. جذب مخاطب در این استراتژی، با ارائه محتوای ارزشمند انجام می‌شود. در بازاریابی محتوا، محتوا در رسانه‌های تحت مالکیت کسب‌وکار‌ها پخش می‌شوند.

اکثر بازاریابان اینترنتی معتقدند که بازاریابی محتوا و شبکه های اجتماعی برای یکدیگر ساخته شده اند و باور دارند شبکه‎های اجتماعی یکی از بهترین ابزارها برای توسعه و بازاریابی محصولات و خدمات هستند. شبکه‎های اجتماعی این امکان را به شما می‎دهند تا بتوانید محتوای خود را در کل جهان منتشر کنید و آن را به مقصد درستی بفرستید.

برای اینکه بتوانید از مزایای شبکه های اجتماعی در بازاریابی محتوا به خوبی استفاده کنید باید استراتژی و برنامه ریزی دقیقی داشته باشید و همزمان با استفاده از خلاقیت در تولید محتوای جذاب، اصول بازاریابی محتوا را در شبکه های اجتماعی نیز رعایت کنید.

قبل از اینکه بازاریابی محتوا را در شبکه‎های اجتماعی شروع کنید پیشنهاد می کنیم به صورت دقیق به سوالات زیر  پاسخ دهید:

سوال اول: هدف شما از فعالیت در شبکه های اجتماعی چیست؟

هدف شما برای حضور و فعالیت در شبکه های اجتماعی به هدف کسب و کار شما بستگی دارد. مثلا ممکن است هدف شما افزایش آگاهی از برند، تعامل و ارتباط بیشتر با مشتریان و یا جذب مشتریان جدید برای افزایش فروش باشد. هدف شما هر چه باشد برای رسیدن به آن به استراتژی و برنامه ویژه ای نیاز دارید.

 

هدف گذاری در بازاریابی محتوا

سوال دوم: مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه چیزی می خواهند؟

اگر می خواهید محتوای مناسبی برای مخاطبان خود تولید کنید باید آنها را بشناسید. پس لازم است که آن ها را بر اساس سن، جنسیت، محل زندگی، شغل، میزان درآمد، علایق، ارزش ها و… دسته بندی کنید.

به یاد داشته باشید که شما نمی توانید همه مخاطبان را راضی نگه دارید و یا برای همه آنها محتوا تولید کنید، محتوا را برای گروهی از مخاطبان تولید کنید که مشتریان اصلی شما هستند.

              شناسایی مخاطبان

 

سوال سوم: مخاطبان شما چه نوع محتوایی را ترجیح می‎دهند؟

برخی از مخاطبان محتوای ویدئویی را بیشتر ترجیح می‎دهند و در هنگام تماشای ویدئو سطح یادگیری بالاتری را دارند. برخی ترجیح می‎دهند به پادکست گوش بدهند. برخی دیگر هم از خواندن مطالب نوشتاری لذت می‎برند.

دانستن اینکه مخاطبان شما چه نوع محتوایی را می‎پسندند به شما کمک می‎کند تا بتوانید محتوای درست را تولید کنید و در زمان و هزینه‎های خود صرفه‎جویی کنید.

 

سوال چهارم: محتوای شما چه کمکی به مخاطبان شما می‎کند؟

مهمترین وظیفه شما در تولید محتوا حل یک مسئله در ذهن مخاطب است. پس به جای این که در محتوایتان دائما از محصولات و خدمات خود تعریف کنید، سعی کنید به مخاطبانتان در حل مشکلاتشان کمک کنید. اگر بتوانید این کار را به خوبی انجام دهید و مشکلاتشان را حل کنید آنها به مرور به شما و کسب و کارتان علاقه‎مند می‎شوند.

 

سوال پنجم: کدام شبکه اجتماعی محتوای شما را بهتر منتقل می‎کند؟

هر شبکه‎ی اجتماعی با هدف خاصی ایجاد شده است و شما باید متناسب با هدف و مخاطبان خود شبکه اجتماعی مناسب را برای فعالیت انتخاب کنید. مطابق آماری که در سال ۲۰۱۵ از اثربخشی شبکه های اجتماعی در کشور آمریکا منتشر شده است، در کسب و کار های B2C، فیسبوک و توئیتر بیشترین اثربخشی را داشتند.

 

شبکه های اجتماعی در کسب و کار های B2C

 

سوال ششم: چگونه محتوای منتشر شده در شبکه‎های اجتماعی را ارزیابی کنید؟

پس از انتشار محتوا در شبکه‎های اجتماعی، حتما زمانی را به تجزیه و تحلیل نتایج انتشار محتوا در شبکه‎های اجتماعی اختصاص دهید. برای مثال اگر از اینستاگرام استفاده می‎کنید از قابلیت Insight Instagram می توانید برای تحلیل نتایج پست های منتشر شده استفاده کنید.

 

آنالیز اینستاگرام با اینسایت اینستاگرام

 

 

شما اکنون با خواندن این مقاله می‎دانید پیش از آنکه بازاریابی محتوا را انجام دهید باید:

  • مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید؛
  • شبکه اجتماعی مناسب را انتخاب کنید؛
  • نوع محتوای تولیدی را مشخص کنید؛
  • نتایج حاصل از انتشار محتوا را ارزیابی و تحلیل کنید.

اگر تصمیم گرفتید در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید و می‌خواهید نحوه مدیریت شبکه‌های اجتماعی را یاد بگیرید تا از مهارت های خود برای درآمدزایی استفاده کنید می توانید در وبیناری که قرار است توسط مینا عینی فر مدیر شبکه های اجتماعی ریحون در ایسمینار برگزار شود شرکت کنید. اگر قصد ثبت نام در این وبینار را دارید می توانید از این کد تخفیف که مخصوص شماست استفاده کنید:

blogs

ثبت نام در وبینار