وبلاگ ایسمینار

اینفلوئنسر کیست

اینفلوئنسر کی نیست!؟ هرکس این ۵ نشانه را داشت اینفلوئنسر است

اینفلوئنسر کیست؟

امروزه در دنیای ما افراد زیادی هستند که به وسیله شبکه های اجتماعی و بلاگ های وب سایت محبوبیت و اعتبار زیادی را میان مردم پیدا کرده اند، طوری که شاید حتی بتوان آن ها را از نظر میزان محبوبیت با سلبریتی های مختلف نیز مقایسه کرد. به همین جهت اینفلوئنسر مارکتینگ و استفاده از این افراد در خدمت کمپانی ها و برندهای مختلف امروزه بسیار رایج است و می تواند تاثیر خیلی خوبی روی میزان فروش برندها داشته باشد، البته اگر برند مذکور توانایی شناسایی اینفلوئنسرهای واقعی را نسبت به اینفلوئنسرهای قلابی داشته باشد. به همین دلیل در این مقاله در مورد اینفلوئنسرها و نحوه تشخیص اینفلوئنسرهای مناسب از غیر مناسب و در کل معنی اینفلوئنسر صحبت خواهیم کرد.

اینفلوئنسر به چه کسی گفته می شود؟

یک اینفلوئنسر کسی است که:

  • قدرت تاثیرگذاری روی تصمیم خرید افراد به دلیل اعتبار، دانش، موقعیت و رابطه با مخاطبان خود دارد.
  • تعداد زیادی دنبال کننده در حوزه مشخصی دارد، کسانی که دائماً به صورت فعال با آن ها در تعامل است. البته لازم به ذکر است که تعداد دنبال کننده های وی به گستردگی موضوعی که در موردش صحبت می کند، بستگی دارد.

لازم به ذکر است که این افراد لزوماً تنها ابزارهای بازاریابی نیستند،‌ بلکه بهتر است به آن ها به چشم ویژگی های ارتباطی نگاه کرد که برندها با مشارکت با آن ها می توانند به اهداف بازاریابی خود برسند.

اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی چه کسانی هستند؟

اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی

طی دهه گذشته، ما شاهد رشد روز افزون اهمیت شبکه های اجتماعی بوده ایم. طبق گزارشات داده شده از سوی We Are Social تا ژانویه ۲۰۱۹، ۳.۴۸۴ میلیارد نفر که برخی بشکل انواع فریلنسر فعالیت دارند به صورت فعال از شبکه های اجتماعی استفاده می کردند که تقریباً ۴۵ درصد از جمعیت کل جهان را تشکیل می دهد. در نتیجه، این افراد به صورت اجتناب ناپذیری به اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی برای راهنمایی آن ها در تصمیم گیری ها تکیه می کنند.

اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی افرادی هستند که اعتباری را برای خود با توجه به دانش و مهارتشان در حوزه های تخصصی ایجاد کرده اند. آن ها پست های معمولی در مورد موضوعات مورد تخصص خود در شبکه های اجتماعی مورد علاقه شان منتشر می کنند و مخاطبان علاقه مند و متعامل متعددی را که توجه به خصوصی به نظرات آن ها دارد، جذب می کنند.

برندها عاشق اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی هستند چون می توانند ترند ایجاد کرده و دنبال کنندگان خود را تشویق به خریدن محصولی که معرفی می کنند،‌ می نمایند.

۵ نشانه شناسایی اینفلوئنسرهای تقلبی

  • به دنبال جهش های ناگهانی در تعامل یا تعداد فالوورها باشید: شما می توانید یک اینفلوئنسر تقلبی را با دیدن یک جهش ناگهانی در تعامل و یا تعداد دنبال کننده هایشان شناسایی کنید، مخصوصاً زمانی که این اتفاق یک شبه و یا در بازه زمانی کوتاهی می افتد.
  • آیا این اینفلوئنسر در پلتفرم های شبکه های اجتماعی دیگر نیز فعال است: اینفلوئنسرهای واقعی و موفق را می توانید معمولاً در تمامی پلتفرم های شبکه های اجتماعی مطرح پیدا کنید، مانند فیس بوک، توئیتر، یوتوب، اینستاگرام، پینترست و …
  • به تعامل نگاه کنید:‌ شما می توانید یک اینفلوئنسری که تعامل را می خرد با دیدن کامنت های تعداد بالا که مرتبط نبوده و تعامل برانگیز نیستند (مانند آن هایی که فقط اموجی دارند) بر روی اکثر عکس ها شناسایی کنید.
  • نرخ تعامل اینفلوئنسر را محاسبه کنید: محاسبه نرخ تعامل اینفلوئنسرها کار ساده ای است؛ تنها لازم است که درصد لایک ها، کامنت ها و به اشتراک گذاری هایی که پست های اینفلوئنسر مورد نظر گذاشته است را نسبت به تعداد دنبال کنندگانی که دارد محاسبه کنید. اینفلوئنسرهای تقلبی برای فالوورهای فیک پول پرداخت می کنند. این فالوورها معمولاً با محتوا تعامل برقرار نمی کنند و اگر هم این کار را انجام دهند، معمولاً به صورت اسپم انجام می دهند. فالوورهای فیک نمی توانند تعامل واقعی ایجاد کنند، بنابراین کامنت های آن ها شبیه به اسپم خواهد بود.
  • به دنبال رسانه های به دست آورده شده باشید: چک کنید و ببینید آیا رسانه به دست آورده شده ای دارند یا خیر. این رسانه ها نشان می دهند که اینفلوئنسر مورد نظر با تنها یک تعداد فالوور زیاد ندارد، بلکه در عین حال به تعداد افراد بسیار زیادی دسترسی نیز دارد.
همچنین بخوانید :  اینفوگرافیک (Infographic) چیست؟ ۵ قدم تا بهترین اینفوگرافی

انواع اینفلوئنسرها

انواع اینفلوئنسرها

شما می توانید اینفلوئنسرها را به شیوه های مختلفی تفکیک کنید. چند متد رایج از تفکیک اینفلوئنسرها تفکیک بر اساس تعداد دنبال کنندگان، مدل محتوا و سطح تاثیرگذاری را می توان نام برد. همچنین شما می توانید اینفلوئنسرها را بر اساس حوزه تخصصی که در آن حضور دارند گروه بندی کنید. این موضوع بدین معنیست که ممکن است اینفلوئنسری که در یک دسته بندی رتبه پایینی را کسب می کند،‌ اگر از دید دیگری به وی نگاه کنید می توانید متوجه شوید که از آن نظر در رتبه بالایی قرار می گیرد. به عنوان مثال، بسیاری از مگا اینفلوئنسرها سلبریتی هم هستند. در عین حال هر دو گروه از این اینفلوئنسرها تاثیر واقعی کمتری بر روی مخاطبان خود به دلیل کم بودن اطلاعات و تخصص آن ها در حوزه مورد نظر دارند. بعضی از ماکرو و حتی نانو اینفلوئنسرها ممکن است تاثیر بسیار زیادی روی مخاطبان خود به دلیل تخصص بالایشان داشته باشند، بنابراین آن ها می توانند سودآوری قابل توجهی برای شرکت هایی که می خواهند محصولی را به این مخاطبان هدفمند بفروشند،‌ داشته باشند.

انواع اینفلوئنسرها بر اساس تعداد دنبال کنندگان

مگا اینفلوئنسرها (Mega Influencers)

مگا اینفلوئنسرها کسانی هستند که تعداد دنبال کننده های بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی دارند. اگرچه هیچ قوانین و چهارچوب خیلی محکمی در مورد تعداد دنبال کننده های این افراد وجود ندارد، دیدگاه رایجی که در مورد مگا اینفلوئنسرها وجود دارد این است که آن ها حداقل در یکی از پلتفرم های شبکه های اجتماعی بیش از ۱ میلیون دنبال کننده دارند.

بسیاری از مگا اینفلوئنسرها سلبریتی هایی هستند که محبوبیت خود را به صورت آفلاین بدست آورده اند؛‌ ستاره های سینما، ورزشکاران، موزیسین ها و حتی ستارگان برنامه های تلویزیونی از این دست افراد هستند. بسیاری از مگا اینفلوئنسرها این تعداد زیاد دنبال کنندگان را اما از طریق فعالیت های آنلاین و اجتماعی خود بدست آورده اند.

انواع اینفلوئنسرها بر اساس تعداد دنبال کنندگان

تنها برندهای بزرگ باید برای فعالیت های بازاریابی به سراغ مگا اینفلوئنسرها بروند. چرا که خدمات آن ها بسیار هزینه بر است، به صورت میانگین ۱ میلیون دلار برای هر پست، همچنین این افراد معمولاً درباره انتخاب کسانی که می خواهند با آن ها همکاری کنند بسیار سخت گیر هستند. تقریباً در تمامی موارد، مگا اینفلوئنسرها مدیر برنامه هایی دارند که معاملات و کارهای بیزینسی خود را به دست آن ها می سپارند.

ماکرو اینفلوئنسرها (Macro Influencers)

ماکرو اینفلوئنسرها یک قدم پشت سر مگا اینفلوئنسرها هستند و نسبت به آن ها برای اینفلوئنسر مارکتینگ بیشتر در دسترس هستند. معمولاً افرادی را که در شبکه های اجتماعی ۴۰۰ هزار تا ۱ میلیون دنبال کننده دارند را به عنوان ماکرو اینفلوئنسر به حساب می آورند.

این مدل از اینفلوئنسرها معمولاً به دو گروه تفکیک می شود. آن ها یا سلبریتی های درجه دوم هستند، که هنوز به نقطه اوج کاری خود نرسیده اند یا متخصصان موفق آنلاین هستند، که توانستند موفقیت بیشتری را نسبت به گروه بعدی خود یعنی میکرو اینفلوئنسرها بدست آورند. گروه دوم از ماکرو اینفلوئنسرها معمولاً گزینه بهتری برای فعالیت های اینفلوئنسر مارکتینگ محسوب می شوند. ماکرو اینفلوئنسر معمولاً اعتبار زیادی داشته و می توانند برای افزایش آگاهی از برند بسیار عالی عمل کنند. زیرا آنها در ابتدا برندسازی شخصی را برای خود ایجاد کرده اند همانطور که منطقی به نظر می آید، تعداد ماکرو اینفلوئنسرها بیشتر از مگا اینفلوئنسرها هستند، بنابراین پیدا کردن ماکرو اینفلوئنسرها برای یک برند جهت فعالیت های اینفلوئنسر مارکتینگ بسیار ساده تر از مگا اینفلوئنسرهاست. همچنین این افراد بیشتر به کار کردن با برندها نسبت به میکرو اینفلوئنسرها عادت دارند و بنابراین ارتباط با آن ها برای برندها راحت تر خواهد بود.

اینفلوئنسر غذا

با این وجود، شما باید در زمینه کار کردن با این مدل اینفلوئنسرها بسیار مراقب باشید. این دسته بندی است که احتمال همکاری آن ها با فساد اینفلوئنسرها از همه بیشتر است، بعضی از آن ها به این درجه تنها به دلیل فالوورهایی که خریداری کرده اند رسیده اند.

میکرو اینفلوئنسرها (Micro Influencers)

میکرو اینفلوئنسرها افراد معمولی هستند که هر روز در همه جا ممکن است ببینید و در حوزه های مشخصی به صورت کم و بیش تخصص دارند. به همین دلیل، آن ها تعداد دنبال کننده های قابل توجهی را از میان مردمی که به این تخصص علاقه مند هستند بدست آورده اند. البته که همیشه تعداد دنبال کننده ها سطح تاثیرگذاری را تعیین نمی کند؛‌ در واقع ارتباط و تعاملات عمیقی که یک میکرو اینفلوئنسر با دنبال کننده های خود دارد بسیار مهم تر است.

اگرچه دیدگاه ها در این زمینه متفاوت است، اما تقریباً می توان افرادی را که بین ۱۰۰۰ تا ۴۰ هزار دنبال کننده در یک پلتفرم شبکه اجتماعی داشته باشند را در این گروه اینفلوئنسرها قرار داد.

یک میکرو اینفلوئنسر ممکن است قبل از این که یک کمپانی یا برند برای همکاری به سراغش برود، اطلاعی از وجود آن ها نداشته باشد. اگر این اتفاق بیافتد، کمپانی مذکور در ابتدا باید میکرو اینفلوئنسر را در مورد ارزش های خود متقاعد کند. میکرو اینفلوئنسرها دنبال کنندگان حرفه ای و گاهاً متخصصی دارند، در نتیجه نمی خواهند به این ارتباطی که با دنبال کننده هایشان دارند با تبلیغ یک کمپانی یا برند و محصول کم ارزش لطمه ای وارد کنند.

همچنین بخوانید :  توسعه فردی دقیقاً یعنی چی؟ نقشه راه Personal Development

دسته بندی اینفلوئنسرها

بنابراین این نیاز به وجود آمده جهت هم راستا بودن میکرو اینفلوئنسرها و برندها با مخاطبان هدف باعث می شود که اینفلوئنسرها در مورد انتخاب برند برای همکاری بسیار سخت گیر باشند. بعضی از میکرو اینفلوئنسرها با خوشحالی یک برند را به صورت رایگان معرفی می کنند، بعضی دیگر نیز مدلی از پرداخت را ترجیح می دهند. بدون توجه به قیمت، تقریباً اکثر اینفلوئنسرها نمی خواهند که به معرفی برندهای نامناسب برای مخاطبان بپردازند.

طبیعت اثرگذاری در حال تغییر پیدا کردن است. میکرو اینفلوئنسرها بسیار رایج تر و محبوب تر شده اند. یکی از دلایل این اتفاق را می توان ابهامات مردم در فضای مجازی در مورد افراد بسیار معروف مانند سلبریتی ها نام برد. این موضوع مخصوصاً در مورد نسل جدید صدق می کند،‌ کسانی که زمان بیشتری را در اینترنت به نسبت زمان صرف شده برای مشاهده فیلم ها، مسابقات ورزشی و برنامه های تلویزیونی صرف می کنند.

در دنیای امروزی، میکرو اینفلوئنسرها اینفلوئنسرهای آینده هستند. اینترنت باعث تکه تکه شدن رسانه ها به سوی موضوعات مختلف محدود و کوچک شده است. حتی اگر علاقه به موضوع گمنام و کمتر شناخته شده ای داشته باشید، احتمال این که یک گروه فیس بوک مربوط به آن و یا یک بُرد پینترست در این باره پیدا کنید بسیار زیاد است و در این گروه های کوچک و خیلی تخصصی و محدود است که میکرو اینفلوئنسرها خود را به عنوان اینفلوئنسر مطرح می کنند.

نانو اینفلوئنسرها (Nano Influencers)

مسیر اینفلوئنسر شدن

جدیدترین مدل اینفلوئنسر شناخته شده در دنیا نانو اینفلوئنسرها هستند. این افراد تعداد دنبال کننده کمی دارند، اما در زمینه های کمتر شناخته شده تخصص بسیار زیادی دارند. این افراد معمولاً کمتر از ۱۰۰۰ دنبال کننده دارند اما این افراد کسانی هستند که تعامل بسیار بالایی با اینفلوئنسر داشته و به شنیدن عقاید و نقطه نظرات وی بسیار علاقه دارند. در نتیجه، استفاده از این مدل اینفلوئنسرها بیشتر به درد شرکت هایی می خورد که محصولات بسیار تخصصی دارند که هر کسی به آن ها علاقه ندارد.

انواع اینفلوئنسرها بر اساس مدل محتوا

بلاگرها

بلاگرها و اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی معتبرترین و فعال ترین روابط را با طرفداران خود دارند. برندها در حال حاضر این افراد را می شناسند و از آن ها استفاده می کنند. بلاگینگ مدتی است که با اینفلوئنسر مارکتینگ متصل شده است. بلاگ های تاثیر گذار زیادی در اینترنت وجود دارد. اگر یک بلاگر محبوب نظرات مثبتی را در مورد محصول شما در پستی منتشر کند، این موضوع باعث تشویق افراد بیشتری برای امتحان کردن محصول شما می شود.

بلاگرها یا اینفلوئنسر

اگر یک بلاگ به اندازه کافی بزرگ و تاثیرگذار باشد، شما می توانید یک پست اسپانسرشده در سایت آن ها خریداری کنید. این به شما اجازه می دهد که یا بتوانید یک پست را بنویسید یا می توانید از یک بلاگر استفاده کنید که پستی از سوی شما بنویسد. برخلاف یک منشن معمولی در یک پست برای شما از طرف بلاگر یا پست گذاشتن به صورت مهمان در سایت آن ها، شما باید برای یک پست اسپانسرشده پول پرداخت کنید. اما این کار تابحال هیچ آسیبی را برند و شرکتی وارد نکرده است که هیچ، برای بسیاری از آن ها مفید نیز بوده است. مخصوصاً نسل جدید، که به نظر در برابر تگ پست های اسپانسرشده ایمنی دارند و تا زمانی که محصول هم راستا با مخاطبان هدف باشد، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

یوتوبرها (Youtubers)

البته که یک بلاگ تنها مدل محتوای محبوب در اینترنت نیست. یکی دیگر از مدل های محتوای محبوب ویدیو است. در این مورد،‌ بجای این که هر تولید کننده ویدیو سایت مخصوص به خود را داشته باشد، یک کانال مخصوص به خود در یوتوب ایجاد می کنند این کار به افزایش خلاقیت نیز کمک زیادی میکند. برندها معمولاً به دنبال تولیدکنندگان محتوای محبوب در یوتوب می روند.

یوتوبرها (Youtubers)

پادکست سازان (Podcasters)

پادکستینگ یکی از جدیدترین مدل های محتوای آنلاین است که محبوبیت آن هر روز بیشتر می شود. در این زمینه اخیراً چندین تولید کننده محتوای خوب ظاهر شده اند که معروف ترین آن ها توسط John Lee Durmas در سری برنامه های Entrepreneurs on Fire شناخته می شود.

همچنین بخوانید :  خرید پیج اینستاگرام ; بزرگترین اشتباه کسب و کار اینستاگرامی شما!

پست های شبکه های اجتماعی

البته که بلاگرها، یوتوبرها و پادکسترها به ندرت تنها به مخاطبان کنونی خود برای مشاهده محتوایشان تکیه می کنند. آن ها معمولاً پست ها و ویدیوهای جدید را در شبکه های اجتماعی تبلیغ می کنند، که باعث می شود که بیشتر بلاگرها و تولیدکنندگان محتوا نیز به نحوی میکرو اینفلوئنسر محسوب شوند. در واقع بسیاری از اینفلوئنسرهای امروزی در شبکه های اجتماعی برای خود اسم و رسمی بوجود آورده اند. در حالی که در تمامی پلتفرم ها می توانید اینفلوئنسرها را پیدا کنید،‌ اینستاگرام پلتفرمی است که اکثریت اینفلوئنسرها در آن ها به ایجاد پست ها و عکس ها می پردازند.

انواع اینفلوئنسرها بر اساس میزان تاثیرگذاری

سلبریتی ها

اینفلوئنسرهای سلبریتی اصلی و قدیمی هستند و هنوز هم نقشی برای ایفا کردن در این زمینه دارند، اگرچه اهمیت آن ها در زمینه اینفلوئنسر بودن در حال کمرنگ شدن است. در واقع، تاییدیه سلبریتی ها را می توان اساس و بنیان پیدایش اینفلوئنسر مارکتینگ دانست. امروزه نیز بسیاری از برندها و کمپانی های بزرگ از سلبریتی ها برای معرفی محصولات و خدمات خود استفاده می کنند.

مشکلی که در این زمینه برای برندها وجود دارد این است که بسیاری از سلبریتی های سنتی می خواهند در کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ شرکت کنند اما هیچ کدام ارزان نیستند. تنها امیدی که بسیاری از برندها و کمپانی ها دارند، این است که سلبریتی مورد نظر از محصولات شما خوشش بیاید. در این صورت ممکن است که آن ها مایل باشند در مورد مزایای محصولات شما به صورت رایگان برای دنبال کنندگان خود صحبت کنند.

انواع اینفلوئنسرها بر اساس میزان تاثیرگذاری

یکی از مشکلاتی که در مورد سلبریتی ها وجود دارند این است که آن ها معمولاً اعتبار زیادی میان مخاطبان هدف محصولات مورد نظر ندارند. به عنوان مثال جاستین بیبر شاید بتواند محصولاتی رفع جوش های صورت را تبلیغ کند، اما تبلیغ لباس های زنانه توسط وی، مسلماً نمی تواند تغییری در الگوهای خرید تعداد زیادی از خانم ها ایجاد کند.

رهبران افکار کلیدی

متخصصان صنایع و رهبران افکار مانند خبرنگاران نیز می توان به عنوان اینفلوئنسرها به حساب آورد که بسیاری از برندها به آن ها تکیه می کنند. این افراد احترام خود را از طریق تاییدیه ها، موقعیت یا تجربه ای که در یک موضوع مشخص دارند بدست می آورند. معمولاً، این احترام بیشتر بستگی به مکانی که این افراد در آن جا کار می کنند دارد.

این تخصص ها عبارتند از:

  • خبرنگاران
  • اساتید
  • متخصصان صنایع
  • مشاوران حرفه ای

اگر بتوانید توجه یک خبرنگاران در روزنامه ملی را جلب کنید، کسی که در عوض نکات مثبتی را در مورد بیزینس شما در یک مقاله منتشر می کند، در این صورت شما از وی به عنوان یک اینفلوئنسر به همان صورتی که با یک بلاگر یا اینفلوئنسر شبکه های اجتماعی همکاری دارید، استفاده خواهید کرد.

تاثیر کار اینفلوئنسرها

بلاگرها و تولید کنندگان محتوا معمولاً با رهبران افکار و رهبران صنایع کار می کنند، بنابراین دیدن استفاده از این افراد در کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ امری رایج است. در واقع خط میان رسانه های سنتی و شبکه های اجتماعی در حال محو شدن است.

برخی سوالات رایج

اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی افرادی هستند که اعتباری را برای خود با توجه به دانش و مهارتشان در حوزه های تخصصی ایجاد کرده اند. آن ها پست های معمولی در مورد موضوعات مورد تخصص خود در شبکه های اجتماعی مورد علاقه شان منتشر می کنند و مخاطبان علاقه مند و متعامل متعددی را که توجه به خصوصی به نظرات آن ها دارد، جذب می کنند.

  • مگا اینفلوئنسرها
  • ماکرو اینفلوئنسرها
  • میکرو اینفلوئنسرها
  • نانو اینفلوئنسرها