وبلاگ ایسمینار

آموزش تولید محتوا

آموزش تولید محتوا در ۷ قدم طلایی!!

آموزش تولید محتوا

اولین مکانی که برای یک پیشنهاد تخصصی یا بدست آوردن پاسخ یک سوال خیلی مهم به آن مراجعه می کنید کجاست؟ من حدس می زنم که گوگل. در این صورت، شما تنها نیستید. گوگل در روز به بیش از ۴ میلیارد کوئری جستجو پاسخ می دهد.

زمانی که شما سوال یا هر چیزی را در نوار جستجوی موتور جستجو وارد می کنید، پاسخ هایی که به شما نشان داده می شوند محتوا نام دارند. فرقی نمی کند که اطلاع داشته باشید یا خیر، شما به صورت روزانه محتوا مصرف می کنید. محتوا بخش بزرگی از زندگی روزمره همه ماست. اجتناب کردن از آن سخت است، اصلاً چرا این کار را بکنیم؟ محتوا ما را مطلع نگه می دارد،‌ به سوالات ما پاسخ می دهد، ما را سرگرم می کند، باعث خنده ما می شود، در تصمیم گیری به ما کمک می کند و بسیاری موارد دیگر.

محتوا به شما اجازه می دهد تا مخاطبان و مشتریان را جذب کنید،‌ با آن ها تعامل برقرار کرده و آن ها را راضی کنید،‌ بازدیدکنندگان جدید به سایت خود بیاورید و در نهایت، درآمد بیشتری را برای بیزینس خود بوجود بیاورید.

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا چیست

تولید محتوای متنی پروسه ایجاد موضوعات مختلف که برای پرسوناهای خریداران شما رضایت بخش هستند، ایجاد محتوای تصویری یا نوشته شده بر اساس آن ایده ها و در دسترس قرار دادن این اطلاعات برای مخاطبان خود از طریق بلاگ،‌ ویدیو، اینفوگرافیک یا فرمت های دیگر می باشد.

دلیل اهمیت داشتن محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا فعالیت اینباند مارکتینگ همه جانبه محسوب می شود. زمانی که محتوا تولید می کنید،‌ در حال ارائه دادن اطلاعات رایگان و مفید به مخاطبان، جذب کردن مشتریان احتمالی به سمت وب سایت و بازیابی مشتریان کنونی از تعامل با کیفیت هستید. شما همچنین در حال ایجاد نرخ بازگشت سرمایه بسیار زیادی برای خود هستید، همانطور که داده های آماری مربوط به آموزش بازاریابی محتوا در لیست پایین نشان می دهند:

  • بازاریابی محتوا ۳ برابر مشتری احتمالی نسبت به شیوه های سنتی بازاریابی جذب کرده و ۶۲ درصد هزینه ها را کاهش می دهد.
  • SMB هایی که از بازاریابی محتوا استفاده می کنند ۱۲۶ درصد مشتری احتمالی بیشتری نسبت به آن هایی که از این شیوه استفاده نمی کنند، دریافت می کنند.
  • ۶۱ درصد از خریدهای آنلاین در نتیجه خواندن یک پست بلاگ است.
  • کمپانی هایی که بیش از ۱۶ پست بلاگ در ماه منتشر می کنند، ۳.۵ برابر ترافیک بیشتری نسبت به آن هایی که ۴ پست یا کمتر در ماه منتشر می کنند، جذب می کنند.

محتوا مساوی است با رشد بیزینس.

همچنین بخوانید :  مهارت های ضروری برای موفقیت| تا دیر نشده یاد بگیرید

پروسه تولید محتوا

پروسه تولید محتوا

ما به عنوان بازارایابان اکثر مواقع سرمان شلوغ است. ما زمانی برای هدر دادن روی سیستم های غیرکاربردی نداریم. به همین دلیل است که برای هر کاری که انجام می دهیم یک پروسه ایجاد می کنیم. ما یک سیستم بوجود می آوریم، آن را اجرا می کنیم، انقدر آن را اصلاح می کنیم تا کار کند و سپس انقدر این کار را تکرار می کنیم تا به نتایجی که می خواهیم برسیم. به هر کمپین بازاریابی که تابحال انجام داده اید فکر کنید؛ وبینار، نظرسنجی ها، پاسخ دهندگان خودکار. هرکدام از آن ها پروسه ای دارد، تولید محتوا نیز فرقی ندارد.

با دنبال کردن این مراحل می توانید پروسه تولید محتوا را به خوبی جلو ببرید و بیشتر تمرکز خود را بر روی بخش خلاقیت معطوف کنید.

۱- تحقیقات سئو

ایجاد پرسونای خریداران احتمالاً به شما ایده هایی برای موضوعاتی که می خواهید در مورد آن ها بنویسید و سوالاتی که مخاطبان از شما دارند داده است و این می تواند یک نقطه شروع عالی باشد. حال شما باید تایید کنید که این ایده ها را می توان بر روی مقیاس بزرگ تر برای گروه مخاطبان بزرگ تر نیز استفاده کرد یا خیر. البته که نوشتن یک پست بلاگ هدفگیری شده برای تنها یک نفر عالیست، اما آیا باعث هدر رفتن انرژی نمی شود؟

تحقیقات سئو برای تولید محتوا

تحقیقات سئو، که با نام تحقیقات کیوورد نیز شناخته می شود، میزان جستجو شدن یک کیوورد بخصوص را به شما نشان می دهد و شما متوجه می شوید که آیا تولید یک محتوا حول محور این کیوورد ارزش دارد یا خیر. یکی از بهترین راه ها برای انجام تحقیقات کیوورد، نوشتن سوالاتی است که پرسوناهای شما احتمالاً با توجه به موانع و اهداف خود خواهند داشت، می باشد. سپس شما باید تحقیقات کیووردی را در مورد این سوالات انجام دهید تا ببینید مردم چقدر این سوالات برایشان پیش می آید. یکی از بهترین نکات برای انجام این کار این است که به دنبال کیووردهایی باشید که قابل دسترسی هستند؛ یعنی کیووردهایی را هدف بگیرید که میزان جستجوی ماهانه و سختی دارند که با اعتبار دامین (Domain Authority) شما سازگار باشد. تلاش برای استفاده از کیووردهایی که میزان جستجوی بالا و در نتیجه سختی و رقابت بالایی دارند، زمانی که تازه شروع به نوشتن بلاگ کرده اید کار درستی نمی تواند باشد.

چندین شیوه برای انجام دادن تحقیقات کیوورد وجود دارد:

  • استفاده از ابزارهای تحقیقات کیوورد، مانند SEMrush یا Google Trends یا Moz Keyword Explorer
  • تایپ کردن کیوورد مورد نظر خود در موتور جستجو و یادداشت برداری از کوئری های خود به خود پر شده
  • چک کردن بخش های جستجوی مرتبط در صفحه نتایج موتور جستجو

۲- ایده پردازی

حال که مشخص کردید چه کیووردهایی را باید هدفگیری کنید، وقت پرداختن به چند ایده محتواست. بهترین شیوه سازماندهی محتوا بر اساس تحقیقات انجام شده دسته بندی موضوعات است. بدین معنی که شما یک صفحه ستون مانند طولانی همه جانبه بر اساس کیووردها بوجود می آورید که سپس به محتوایی که در موضوعات زیرشاخه مرتبط با آن ها تولید کرده اید لینک می شوند. (مانند پست های بلاگ)

ایده پردازی در تولید محتوا

مدل دسته بندی موضوعات کار طوفان فکری ایده ها را بسیاری ساده تر می کند چرا که حالا شما یک ساختار برای دنبال کردن خواهید داشت. شما می توانید از کیوورد اصلی خود برای ایجاد ستونی استفاده کنید که موضوع را به صورت عمقی پوشش می دهد، مانند، فرض کنید راهنمای تولید محتوا. سپس شما می توانید محتواهای کوتاه تری بسازید، مانند اینفوگرافیک ها، قالب ها و پست های بلاگ،‌ که به مخاطبان شما در کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوع کمک کرده و کیووردهای دم دراز را هدفگیری می کنند.

اگر ایده های زیادی به ذهن شما نمی رسد، شاید بهتر باشد از کتاب هایی که خوانده اید، تحقیقات روی صنعت کاری خود، سایت های رقبای شما یا جستجوهای مرتبط در صفحه نتایج موتور جستجو الهام بگیرید. زمانی که تمامی ایده های خود را جمع بندی کردید، می توانید یک تقویم ویرایشی ایجاد کرده و نوشتن را شروع کنید.

همچنین بخوانید :  نقش فرهنگ در بازاریابی بین المللی

۳- نوشتن

من می خواهم در مورد پروسه نوشتن صحبت کنم چون، این کاری است که انجام می دهم! نقطه قوت تولید محتوای بخصوص شما می تواند محتوای گرافیکی، ویدیوها یا تولید پادکست باشد. هر چیزی که هست، پروسه تولید محتوا تقریباً به همین شیوه ای که در لیست پایین آورده شده است دنبال می شود:

  • پرسونای خود را بنویسید. از صدا، حسن نیت، حتی شوخ طبعی آن ها استفاده کنید تا چیزی که نشان دهنده آن ها باشد را ایجاد کنید.
  • از عناوین، Meta Descriptionها و دیگر تیزرها برای تحریک مخاطبان جهت خواندن محتوای خود استفاده کنید. مزیت محتوای خود را دقیقاً در عنوان قرار بدهید تا بدانند چرا باید محتوای شما را مطالعه کنند.
  • یک چیز منحصر به فرد بسازید. چیزی که در حال حاضر نیز در دنیای بیرون پیدا می شود را بازسازی و سرهم بندی نکنید. یک استایل منحصر به فرد بکار بگیرید یا تحقیقات جدیدی را انجام دهید تا اهمیت منظور خود را برسانید.
  • به یک ایده تکیه کنید و از محتوا برای قدرت بخشیدن به آن استفاده کنید. خواننده خود را گیج نکنید و سعی نکنید که چندین موضوع نیمه مرتبط را در یک محتوا توضیح دهید.
  • به صدای خود پایبند باشید. سعی نکنید که مخاطبان خود را با نثر فصیح یا لغات خیلی ادبی تحت تاثیر قرار دهید،‌ مخصوصاً زمانی که آن ها به این شیوه سخن نمی گویند.
  • دقیق و واضح صحبت کنید. شما می خواهید که مخاطبان با شما ارتباط برقرار کنند و از محتوای شما ارزشی را دریافت کنند، بنابراین اصلاً نباید آن ها را با موضوعات نامرتبط گیج کنید.

۴- ویرایش

شیوه ای که شما کار خود یا دیگران را ویرایش می کنید، پروسه ای بسیار درونی و وابسته به شخص است. شاید بخواهید همان طور که کار می کنید ویرایش نیز بکنید، یا شاید بخواهید که چند روز صبر کرده و کار خود را با چشمان تازه بررسی کنید. شاید به گرامر اهمیت بسیار زیادی بدهید، یا شاید هم به دنبال محتوای محاوره ای هستید.

در هر صورت، چندین فاکتور وجود دارند که شما باید حتماً هنگام ویرایش و اصلاح محتوای خود به آن ها توجه کنید؛ مانند صدای فعال، زبان واضح،‌ جملات کوتاه و فضای سفید زیاد. سعی کنید از یک همکار یا مدیر بخواهید که وی نیز کار شما را بررسی کند.

۵- آپلود کردن

حال که محتوای شما آماده شده است، باید آن را در جایی قرار دهید که مردم به آن دسترسی داشته باشند. یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) نرم افزاری است که از محتوای دیجیتال میزبانی کرده و به شما اجازه نمایش دادن آن بر روی وب سایت خود را می دهد.

مزایای تولید محتوای اصولی

بزرگترین مزیت CMS این است که تمام محتوای شما را متصل کرده و در یک مکان ذخیره می کند. بنابراین شما می توانید به راحتی به یک صفحه فرود در مقاله بلاگ خود لینک بزنید یا یک پیشنهاد محتوا در یک ایمیل بگنجانید. علاوه بر این، شما می توانید نتایج محتوای تولید شده برای یک کمپین بخصوص را نیز بررسی کنید. یک CMS شما را از داشتن یک سیستم بازاریابی غیرمتصل نجات می دهد.

۶- انتشار

انتشار محتوا به سادگی فشار دادن یک دکمه است. پس چرا یک بخش در موردش قرار دادیم؟ چون همیشه به این راحتی ها نیست. البته که شما می توانید محتوای خود را همیشه بلافاصله بعد از آپلود کردن منتشر کنید، یا می توانید تاثیر آن را با صبر کردن برای رسیدن زمان مناسب بیشینه کنید.

اگر تازه کار خود را شروع کردید، بلافاصله کلیک کردن بر روی انتشار احتمالاً تاثیر زیادی را روی مخاطبان شما نخواهد گذاشت. اما اگر به یک بازه زمانی انتشار متعهد شده اید، مانند قرار دادن پست جدید هر چهارشنبه، مخاطبان شما انتظار دارند که پست های جدید را روزهای چهارشنبه مشاهده کنند.

یکی دیگر از چیزهایی که باید بخاطر داشته باشید انتشار بر اساس ترندها یا رویدادهای زمان محور است. مثلاً، اگر شما در مورد تعطیلات نوروز یا رویداد امروز محتوا تولید کنید، شما باید آن ها را در زمان مناسب منتشر کنید. CMS به شما اجازه ایجاد تقویم محتوا برای انتشار آن ها در تاریخ های آینده و زمان های بخصوص را می دهد، بنابراین شما می توانید کلیک کنید، زمان بندی کنید و سپس فراموش کنید.

۷- تحلیل محتوا

قدم نهایی و احتمالاً مهم ترین بخش تولید محتوا، تحلیل محتواست. بدون داده ها، شما نمی توانید بفهمید که چه چیزی جواب نمی دهد یا چطور می توان آن را بهبود بخشید.

همچنین بخوانید :  دلایل اهمیت فعالیت تیمی در سازمان‌ها

محتوا پادشاه است

چندین نقاط اطلاعاتی وجود دارد که می توانید از طریق آن ها محتوای خود را ردیابی کنید، بنابراین از اهداف خود برای ایجاد چند پارامتر ارزیابی استفاده کنید. هر چیزی که می خواهید با محتوای خود بدست آورید در ایجاد متریک های ارزیابی آن به شما کمک می کند.

چیزی که تحلیل و آنالیز می کنید کاملاً به شما بستگی دارد، اما در اینجا لیستی از پارامترهای رایجی که در تحلیل محتوا استفاده می شود را می توانید ببینید:

  • بازدید صفحه: تعداد کاربرانی که از صفحه شما دیدن کرده اند.
  • ترافیک ارگانیک: میزان ترافیکی که از موتورهای جستجو وارد سایت شما می شود.
  • نرخ پرش: درصدی از بازدیدکنندگان که بعد از دیدن یک صفحه از سایت شما از آن خارج می شوند.
  • نرخ تبدیل:‌ درصدی از مردم که با یک دعوت به عمل (Call to Action) تعامل برقرار می کنند.
  • نرخ تعامل: تعداد افرادی که با محتوای شما از طریق لایک، کامنت، به اشتراک گذاری یا شیوه های دیگر تعامل برقرار می کنند.
  • رشد مخاطبان: اعضا یا مشتریان احتمالی جدید که از طریق یک محتوا جذب شده اند.

تولید محتوا پروسه نیازمند درکی است که به شدت در زمینه رشد مخاطبان جواب می دهد. زمانی که پروسه تولید محتوای خود را تنظیم کردید، شما می توانید کارهای خلاقانه ای را بوجود آورید که نه تنها مخاطبان شما را به وجد می آورد، بلکه باعث رشد بیزینس شما نیز خواهد شد.

برخی سوالات رایج

  • استفاده از ابزارهای تحقیقات کیوورد، مانند SEMrush یا Google Trends یا Moz Keyword Explorer
  • تایپ کردن کیوورد مورد نظر خود در موتور جستجو و یادداشت برداری از کوئری های خود به خود پر شده
  • چک کردن بخش های جستجوی مرتبط در صفحه نتایج موتور جستجو

بهترین شیوه سازماندهی محتوا بر اساس تحقیقات انجام شده دسته بندی موضوعات است. بدین معنی که شما یک صفحه ستون مانند طولانی همه جانبه بر اساس کیووردها بوجود می آورید که سپس به محتوایی که در موضوعات زیرشاخه مرتبط با آن ها تولید کرده اید لینک می شوند.